...muu kuin kehrääjä?
Eilen aamulla neljän aikaan olin verannalla ja kuuntelin lintuja. Räksät pitivät aivan kauheaa meteliä. Oli hyvin hämärää enkä erottanut ainuttakaan lintua silmin. Muiden lintujen valtavan metelin alta kuukui suriseva ääni. Se oli mun kuulokynnyksen rajalla.
Tunnen kyllä kehrääjän perussurinan ja tunnistan sen. Tämä ei ollut ihan samanlainen. Tämä oli lyhyempi - suri hetken, ehkä 10 sekuntia? ja lakkasi - alkoi taas uudestaan. Tämä toistui. Kehrääjän ei kai pitäisi surista noin, vaan jatkaa pitempään, taukoamatta.
En tosin tiedä, josko se lensi sellaista reittiä, että kuului mulle vain hetken, kun oli lähellä: muissa kohdissa ehkä peittyi muiden lintujen meteliin.
Mutta kertokaapas jos tiedätte, onko millään muulla linnulla lähellekään samantapaista surinaa? Mun mielestä ei pitäis olla.
Mikä surisee yössä...
3
3056
Vastaukset
- olis
pensassirkkalintu.. käyppä kuuntelemassa:
http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/locnae/index.php- -ukko-
Pensassirkkalintu kuulostaa linnulta, se laulaa - jos ymmärrät eron verrattuna kehrääjään. Kuulin sen tänä aamuna uudestaan, eikä se kestänyt lähellekään kymmentä sekuntia kerrallaan - pari sekuntia, tauko ja uusi surina. Rupesin epäilemään, että ei se ole lintu ensinkään: ääni kuului koko ajan samasta kohdasta. Mutta ei sammakotkaan vielä ääntele.
Asun kuitenkin ok-talossa metsän laidassa, joten ei se oikein mitään talotekniikan ääntäkään voi olla. Jäänee arvoitukseksi tällä haavaa.
- Anonyymi
Samaa mietin. Kuuntelin molemmat ehdotetut ja ei täsmää. Lyhyt, pelkkä surina, paikka vaihtelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152846
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1272736En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.781783Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371342Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va641324- 471108
- 991011
- 109866
- 46833
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6833