...muu kuin kehrääjä?
Eilen aamulla neljän aikaan olin verannalla ja kuuntelin lintuja. Räksät pitivät aivan kauheaa meteliä. Oli hyvin hämärää enkä erottanut ainuttakaan lintua silmin. Muiden lintujen valtavan metelin alta kuukui suriseva ääni. Se oli mun kuulokynnyksen rajalla.
Tunnen kyllä kehrääjän perussurinan ja tunnistan sen. Tämä ei ollut ihan samanlainen. Tämä oli lyhyempi - suri hetken, ehkä 10 sekuntia? ja lakkasi - alkoi taas uudestaan. Tämä toistui. Kehrääjän ei kai pitäisi surista noin, vaan jatkaa pitempään, taukoamatta.
En tosin tiedä, josko se lensi sellaista reittiä, että kuului mulle vain hetken, kun oli lähellä: muissa kohdissa ehkä peittyi muiden lintujen meteliin.
Mutta kertokaapas jos tiedätte, onko millään muulla linnulla lähellekään samantapaista surinaa? Mun mielestä ei pitäis olla.
Mikä surisee yössä...
3
3379
Vastaukset
- olis
pensassirkkalintu.. käyppä kuuntelemassa:
http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/locnae/index.php- -ukko-
Pensassirkkalintu kuulostaa linnulta, se laulaa - jos ymmärrät eron verrattuna kehrääjään. Kuulin sen tänä aamuna uudestaan, eikä se kestänyt lähellekään kymmentä sekuntia kerrallaan - pari sekuntia, tauko ja uusi surina. Rupesin epäilemään, että ei se ole lintu ensinkään: ääni kuului koko ajan samasta kohdasta. Mutta ei sammakotkaan vielä ääntele.
Asun kuitenkin ok-talossa metsän laidassa, joten ei se oikein mitään talotekniikan ääntäkään voi olla. Jäänee arvoitukseksi tällä haavaa.
- Anonyymi
Samaa mietin. Kuuntelin molemmat ehdotetut ja ei täsmää. Lyhyt, pelkkä surina, paikka vaihtelee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 405715
Maataloustuet pois
Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.2334811Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan
Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?734670Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?
Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️474620Kohtalokas laukaus
IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k264402Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä
Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem1603825- 1003254
Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.233085Muistattekos kun Sannan aikana suomalaisten varallisuuteen lisättiin viidennes
Köyhät voittivat eniten mutta rikkaimmat kuitenkin köyhtyi!273082Sählyhallitus 2023-2025, mailat heiluvat, mutta pallo karkaa kulmaan
Salibandy on organisoitua. Sähly on taas sitä, kun joku tuo mailat ja palloja on ehkä yksi. Sitä tämä hallituskin on: pe42221