Pieni lapsi linja-autossa

Ajankohtaista ongelmaa pohtiva

Hei,

Tarkoitus olisi lähteä kotimaassa reissuun ja matkustaa pitkänmatkan linja-autolla. Matkaan menee reilu kaksi tuntia. Lapsi 1,5 vuotias

Onko kenelläkään kokemuksia pienen ja vilkkaan lapsen kanssa matkustamisesta? Onko paras pitää sylissä vai raahata (en tiedä miten onnistuisi) turvaistuin mukaan? Voiko noin pientä kiinnittää suoraan lantiovyöhön?

Tietääkö kukaan, mitä laki sanoo siitä, täytyykö lasta kuljettaa turvaistuimessa linja-autossa?

6

8736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aradiatar

Ollaan menty bussissa, junalla ja lentokoneella jo monta kertaa vaikka neiti vasta 1v8kk:tta. Bussista sen verran, että kannattaa ottaa se turvaistuin, ei bussi ole yhtään sen turvallisempi kuin auto. Sama laki pätee siis siihenkin. Bussissa on vielä ne turvavyöt, joihin sen istuimen saa kiinni. Kuski auttaa jos on tarvis. Outoa, että viitsisit riskeerata pienokaisesi hengen, koska et "viitsi" roudata turvaistuinta mukana. Minäkin olen kiroillut aikoinaan raahatessani lasta vaunuissa, turvaistuinta ja rinkkaa, mutta ei olisi tullut mieleenikään jättää sitä turvaistuinta pois.
      Ja kun vilkas lapsi on kyseessä kannattaa varata viihdykettä, kirjoja tms, ellei ajoita matkaa päiväunien ajalle.

• utelias kyselee

miten onnistuu oma turvaistuimen käyttö lentokoneessa? Ja oletko oikeasti sitä mieltä että linja-auto ei ole turvallisempi kuin henkilöauto? Olet pahasti väärässä sillä ero huima vrt henkilöautoon sillä linja-auton joutuminen kolariin on 10000 kertainen henkilöautoon verrattuna.

• kovasti

Sanoit, että sama laki pätee bussiin...onko tosiaan totta, että pitkänmatkan bussiin eivät pääse lapset joilla ei ole turvaistuinta mukana....tuskin ja kaupungin sisäisissä busseissa matkustaa kaikki lapset ilman turvaistuimia kokoajan! Turvallisuus on tärkeää, mutta monesti voi olla mahdotonta ottaa turvaistuinta mukaan....

• minä vaan

Linja-autossa turvaistuimen käyttö ei ole pakollista.. Turvavöitäkään ei kaikista löydy, ovat pakollisia uusissa linja-autoissa.

• minä vaan

Linja-auton todennäköisyys joutua onnettomuuteen on paljon pienempi kuin henkilöauton.

• turvavyöt

Olen matkustanut säännöllisesti (tosin samaa linjaa) pitkänmatkanautoilla, enkä vielä ole törmännyt turvavöihin. Niitä tulee sitä mukaa kun busseja uusitaan, vanhoihin autoihin niitä ei asenneta. Mihin se turvaistuin kiinnitetään, jos bussissa ei ole vöitä?
      Meillä on aikanaan lapset istuneet sylissä tai vieressä, ja joka kerta nukahtaneet siihen hurinaan ja keinuntaan. Pahinta oli talvella, kun lapsi liukkaassa haalarissa ei meinannut pysyä penkillä, silloin matkustin kahden lapsen kanssa tuommoisen 40 km, ja jo siinä rupesi nuorempaa nukuttaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      175
      8517
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      455
      7727
    3. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      76
      3900
    4. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      163
      3786
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      122
      3105
    6. Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan

Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään
      Maailman menoa
      70
      2967
    7. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      44
      2091
    8. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      126
      2086
    9. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      23
      1913
    10. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      21
      1891
    Aihe