hei!
minulla on pieni poika, ja asiani koskee poikalapsen pippelin pesua. kuinka vanhana pippelin pesua pitäisi jotenkin 'tehostaa', niin ettei enää pelkkä ulkoinen huuhtelupesu suihkun yhteydessä riitä? miten lapselle sitten tulevaisuudessa neuvon kyseisen tapahtuman kulun? asia jäi neuvolakäynnin yhteydessä unohduksiin, ja ajattelin voisiko joku muu auttaa.
kiitos avusta!
poikien pesu
6
5827
Vastaukset
- iskä
Tarkoitatko pesua esinahan alta? Pienen lapsen esinahkaa ei saa yrittääkään vetää taakse. Nahka on nimittäin kiinnittynyt terskaan. Yleensä esinahka irtoaa terskasta niin että sen saa vedettyä taakse ehkäpä juuri ennen kouluikää tai hieman sen jälkeen (mutta ei välttämättä vielä silloinkaan).
- Mamma
...vastauksista, iskälle ja muille alla.
asia selkeni, ja yritän sovittaa saamani tiedot yhteen ja kokeilla käytännössä.
kiitos!
- äiskä
Iskä tuossa jo tiesi esinahka-asiaa, kiitos minunkin puolestani hänelle. Nämä muuten ovat asioita, joista naiset (?) eivät tiedä - ainakaan minä en ole tiennyt.
Omalle pojalleni puhuin esinahkan alta pesemisestä hänen ollessa noin hieman alle 13-v., (tarkemmin en ikää muista,10 v ???, lopetti saunomisen n. 13 v mun kanssa) eli silloin kun kaveri vielä kävi äidin kanssa saunassa - sauna on hyvä paikka puhua tämmöisiä asioita..
Poika otti viestin vastaan ihan asiallisesti. Jonkun kerran sitten tuon jälkeen kysäisin että olethan muistanut, mutta lopetin sitten, kun aihe tuntuu olevan sellainen, ettei siitä puhuta.. ymmärrettävää ..- ...
En tiedä mistä "Iskä" tietonsa on hankkinut, että annetaan olla esarin rauhassa. Itse olen opettanut poikiani pesun yhteydessä armeijan komennolla "liikkuvat taakse" jo siitä kun alkoivat itse pestä itseään, 3-5 vuotiaina.
Toisella oli hyvin pitkään esinahka terskaan kiinnittynyt, mutta lämpimässä suihkussa pesun yhteydessä sitä hivenen aina venytteli, säästyi näin leikkaukselta.
Itselläni on käsitys, että jos kiinnikkeistä ei vapaudu jo lapsena, on murkkuiässä jo liian myöhäistä - iskä
... kirjoitti:
En tiedä mistä "Iskä" tietonsa on hankkinut, että annetaan olla esarin rauhassa. Itse olen opettanut poikiani pesun yhteydessä armeijan komennolla "liikkuvat taakse" jo siitä kun alkoivat itse pestä itseään, 3-5 vuotiaina.
Toisella oli hyvin pitkään esinahka terskaan kiinnittynyt, mutta lämpimässä suihkussa pesun yhteydessä sitä hivenen aina venytteli, säästyi näin leikkaukselta.
Itselläni on käsitys, että jos kiinnikkeistä ei vapaudu jo lapsena, on murkkuiässä jo liian myöhäistäTietoa ahtaasta esinahasta saa vähän joka suunnalta. Luotettavimmin tietysti henkilökohtaisesti lääkäriltä kysymällä...
Tässä kuitenkin esimerkkinä lainaus netistä löytyvästä Etelä-Saimaasta (14.9.2000):
"Vastasyntyneille poikalapsille esinahan ahtaus on ennemmin sääntö kuin poikkeus. Vaippaiässä esinahka suojaa terskaa. Pojan varttuessa esinahka väljenee ja sen ja terskan väliset kiinnikkeet irtoavat, jolloin esinahan voi vetää terskan päältä.
Perheessä voi olla yhtä monta erilaista pippeliä kuin on miessukupuolen edustajia; on ahtaita ja helposti liikkuvia esinahkoja.
Tilannetta yleensä jäädään vain seuraamaan, mikäli esinahan ahtaudesta (fimoosi) ei aiheudu oireita tai vaivaa. Useimmiten tilanne normalisoituu, kun poika kasvaa.
–Esinahka on kiinnittynyt terskaan ja sen irtoamisella ei ole mitään tarkkaa aikataulua, sanoo kotkalainen lastenkirurgian erikoislääkäri Juhani Jyränki.
Toisinaan esinahka on taakse vedettävissä jo pikkuvauvalla. Jyränki sanookin, että tällöin ei puhtaanapidonkaan kanssa ole ongelmia.
–Ja osalla esinahka on yksinkertaisesti niin ahdas, että se ei irtoa vaikka odotettaisiin 90-vuotiaaksi.
Nukutuksessa tehtävää ympärileikkausta käytetään hoitona jos esinahan alaisia tulehduksia, balaniitteja, tulee toistuvasti, tai kun esinahka on kärjestään niin tiukka, että terska ei tule ollenkaan näkyviin.
Vielä joitakin vuosia sitten katsottiin, että jos ympärileikkaus oli aiheellinen, esinahka operoitiin ennen kouluikää. Tänään opetetaan, että koska esinahan luontaista löystymistä tapahtuu murrosikään asti, tiukkaakin tilannetta seurataan näin pitkään jos pojalla ei ole vaivoja.
1980-luvun alkupuolella lastenneuvolan terveydenhoitajille opetettiin, että pikkulapsen kireää esinahkaa tulisi pikku hiljaa yrittää vetää taakse. Tänä päivänä neuvotaan jättämään kireä esinahka rauhaan. Vedettäessä se vain repeytyy, arpeutuu ja kuroutuu lisää.
...
Suomessa on tehty keskimäärin vähän yli 2000 ympärileikkausta vuodessa. Uskonnollisista syistä ympärileikattuja oli STAKESin tilaston mukaan 37 vuonna 1998 ja leikattujen keski-ikä oli 8 vuotta. Esinahan ahtauden korjausleikkaukset -alaotsikon alla oli samana vuonna 2013 henkilölle tehty toimenpide. Näiden leikattujen keski-ikä oli reilut 20 vuotta. " - äitikkä
iskä kirjoitti:
Tietoa ahtaasta esinahasta saa vähän joka suunnalta. Luotettavimmin tietysti henkilökohtaisesti lääkäriltä kysymällä...
Tässä kuitenkin esimerkkinä lainaus netistä löytyvästä Etelä-Saimaasta (14.9.2000):
"Vastasyntyneille poikalapsille esinahan ahtaus on ennemmin sääntö kuin poikkeus. Vaippaiässä esinahka suojaa terskaa. Pojan varttuessa esinahka väljenee ja sen ja terskan väliset kiinnikkeet irtoavat, jolloin esinahan voi vetää terskan päältä.
Perheessä voi olla yhtä monta erilaista pippeliä kuin on miessukupuolen edustajia; on ahtaita ja helposti liikkuvia esinahkoja.
Tilannetta yleensä jäädään vain seuraamaan, mikäli esinahan ahtaudesta (fimoosi) ei aiheudu oireita tai vaivaa. Useimmiten tilanne normalisoituu, kun poika kasvaa.
–Esinahka on kiinnittynyt terskaan ja sen irtoamisella ei ole mitään tarkkaa aikataulua, sanoo kotkalainen lastenkirurgian erikoislääkäri Juhani Jyränki.
Toisinaan esinahka on taakse vedettävissä jo pikkuvauvalla. Jyränki sanookin, että tällöin ei puhtaanapidonkaan kanssa ole ongelmia.
–Ja osalla esinahka on yksinkertaisesti niin ahdas, että se ei irtoa vaikka odotettaisiin 90-vuotiaaksi.
Nukutuksessa tehtävää ympärileikkausta käytetään hoitona jos esinahan alaisia tulehduksia, balaniitteja, tulee toistuvasti, tai kun esinahka on kärjestään niin tiukka, että terska ei tule ollenkaan näkyviin.
Vielä joitakin vuosia sitten katsottiin, että jos ympärileikkaus oli aiheellinen, esinahka operoitiin ennen kouluikää. Tänään opetetaan, että koska esinahan luontaista löystymistä tapahtuu murrosikään asti, tiukkaakin tilannetta seurataan näin pitkään jos pojalla ei ole vaivoja.
1980-luvun alkupuolella lastenneuvolan terveydenhoitajille opetettiin, että pikkulapsen kireää esinahkaa tulisi pikku hiljaa yrittää vetää taakse. Tänä päivänä neuvotaan jättämään kireä esinahka rauhaan. Vedettäessä se vain repeytyy, arpeutuu ja kuroutuu lisää.
...
Suomessa on tehty keskimäärin vähän yli 2000 ympärileikkausta vuodessa. Uskonnollisista syistä ympärileikattuja oli STAKESin tilaston mukaan 37 vuonna 1998 ja leikattujen keski-ikä oli 8 vuotta. Esinahan ahtauden korjausleikkaukset -alaotsikon alla oli samana vuonna 2013 henkilölle tehty toimenpide. Näiden leikattujen keski-ikä oli reilut 20 vuotta. "Huomasithan iskä itsekin sitaatistasi, että kyseessä ei ole mikään ehdoton esinahan liikuttelun kielto, vaan ainoastaan helpotuksen sananen niille vanhemmille, joiden jälkikasvulla vaikuttaa olevan tiukka ja/tai kiinnikkeinen esinahka.
Omat poikani ovat itse löytäneet pippelinsä "sisältä" jotakin jännittävää ("Vau, kato äiti!"), joka toisinaan tulee esiin, kun pippeliä kääntelee ja vääntelee. Tämä tapahtui kummallakin noin parivuotiaana, ja siitä lähtien ovat saaneet tehdä saman homman myös suihkussa. Alkuperäisestä viestistäsi olisi voinut päätellä, että olisit pitänyt tätä tapaa täysin vääränä, mutta lainaus onneksi paljasti asioiden todellisen laidan. Kiitos siitä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201777
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481109Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?441000Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37790Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760