"naughty step" periaate?

mika suositus suomessa on?

hei vaan!
asun ulkomailla ja taalla on kaytannossa ja suositellaan tuota "naughty step" periaatetta etta tuhma taapero laitetaan vaikka ensimmaiselle portaalle istumaan jaahylle minuutti per ika periaatteella.

mikas suomessa on vastaava juttu?? koska sita suositellaan aloitettavaksi, ja missa iassa olette huomanneet etta taaperonne on TAJUNNUT asian ytimen niin etta sita voi edes koittaa?

kiitos jos joku vastailee! :-)

4

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemuksista

      Meillä on tyttö laitettu "jäähylle" ensin noin vuoden vanhana esim. keittiön tuolille (pidetty aloillaan pari sek) ja nyt reilu pari -vuotiaana toiseen huoneeseen (1-2min).

      Lähinnä tai oikeastaan aina nämä jäähyt ovat kuuluneet tilanteisiin joissa toiminta koiran kanssa yltynyt jahtaamiseksi, liian kovakouraiseksi halailuksi, korvien repimiseksi jne. eikä sanallinen kielto tehoa. Jäähy eli totaalinen erottaminen toisesta osapuolesta on ainoa keino silloin, kun riskinä on lemmikin hermostuminen ja konflikti (lapsen loukkaantuminen).

      Joka kerta näihin jäähyihin meillä kuuluu perustelu ja joskus tilanteen mentyä ohi vielä keskustelu tai muistelu, mitä tapahtui ja mitä siitä seurasi. Lapselle annetaan myös kiittävää palautetta silloin kun hän toimii oikein ja jäähytilateessakin usein sanon, että tiedän hänen osaavan käsitellä koiraa myös nätisti.

      Silloin vuoden ikäisenä jäähy siis toimi "pysäyttäjänä", jonka jälkeen ohjattiin mielenkiintoa muuhun ja nyt reilu kaksi-vuotiaana sillä on jo mielestäni kasvatuksellinen tehtävä (toiminta-seuraus).

      Virallista suositusta en tiedä olevan.

      • ...............

        minuutti / ikävuosi.... no vuoden ikäinen ei vielä kauheest ymmärrä, mut isompana sitten....


    • Tarkentelija

      kokemuksista: Tuo ei ole ihan se tekniikka, josta alkuperäinen postaaja puhuu.

      Hän puhuu Jo Frostin tekniikoista, kuten tämä "Naughty Step":

      The Naughty Step Technique for Discipline

      This technique can be applied between the ages of 2 and 6 years old.

      1.) Give a warning (This is to stipulate the inappropriate behavior you want stopped. In a low toned voice having one to one eye contact and coming down to the child’s level as not to intimidate.)

      Walk away from the child, to give them a chance to think about what you have just said. If you see the repeated behavior, go straight to #2.

      2.)Take child silently to the step, sit them on it, and explain to them why they are now in time out.

      3.) Walk away set the timer for one minute per year of age. If a child calls you from their time out ignore them. If the child gets up from their time out take them back to the step with no communication and walk away resetting the timer to the beginning.

      4.) When the child has sat there for the correct amount of time. Go back to explain for the second time why they were placed on The Naughty Step.

      5.)Tell them they need to apologize and say sorry for their behavior (This allows the child to understand the importance in reflection, and that their actions have had an impact, and by saying sorry one can start fresh.)

      6.) Hugs and kisses after the apologies. (This is important because it allows the child to see that this is their parent’s disciplining them and that mommy and daddy do still love them.)



      The “What If’s” of the Naughty Step.

      1.) My child doesn’t want to look at me when I give them a warning, and puts their hands up over their ears. When a child has done something wrong the last thing they want hear is the authoritative voice of their parent. But trust me when I tell you they can hear every word you are saying. Hold their hands and bring them back down from their face, slow down your speech pattern and continue to give them a warning. Remember, this is your child trying to control the situation.

      2.) When I take my child to the step, they keep trying to interrupt me, about what they did. And I never seem to get past step #2. When your child starts to give you a 1000 reasons why they misbehaved. Continue to explain why they are going to sit on the step and let them know that anything they want to talk about after the step is open for discuss. But for right now they are in timeout. This allows the child to realize that you mean what you say.

      3.) I have to sit on my child to keep them on the naughty step as they keep running off. It is important for you to do the discipline technique properly and not be side tracked with trying to control what you see happening. Trust in the technique, every child who is strong willed and feisty will immediately get off the step and walk away from it. The reason why they do this is to test, to see whether you will put them back on it. Your follow through is critical to the success of being able to discipline your child for difficult and unruly behavior. Follow through, follow through , follow through.

      4.) My child never wants to hear the second explanation. They just want to hug me and get off the step. At this stage it is normally because the child is now feeling sad, which means reflection has taken place, which is a good thing. If they go to hug you, tell them we will do hugs in a minute but it is important that you explain.

      • Tarkentelija

        6.) I go to hug and kiss my child but they don’t want hugs and kisses, and it makes me feel bad. That’s right! That is exactly their intentions. It is a child’s last attempt to make you feel bad for reprimanding them, and teaching them the importance of respecting their parents. And you thought your kids were not capable of this. Never under estimate our little intelligent cherubs. OR By the time I get to hugs and kisses I am so angry by my child behavior I don’t want to hug and kiss them. Do I really have to? Ye s it is important for you to do so, I understand how emotionally draining it can be especially in the toddler years when such behavior is repetitive. But remember as the parent you are teaching your children the difference between right and wrong and the respectful you value as a family. This is not about holding grudges you know who your little children are. They need guidance and direction. Even when you are disciplining them to always know that regardless you do love them.

        Kuten huomaat, tämä tekniikka on hyvin 'strukturoitu', eli siinä on SELKEÄ RAKENNE, eikä sen tarkoitus ole mitenkään erottaa ketään kenestäkään, vaan LUODA SEURAUS pahoista teoista ja asenteista, huonosta käytöksestä, ja niin edelleen.

        Muutenkin 'erottaminen' on erittäin huono tapa toimia, ja sellainen asenne pitäisi välittömästi unohtaa. Jos koirat tappelevat keskenään, heitä ei pitäisi erottaa, vaan esimerkiksi Cesar Millanin mukaan (joka on varmaan muuten eniten koirien psykologiaa tajuava ihminen koko planeetalla), tilanne ensin rauhoitetaan korjaamalla aggression aloittaneen koiran käytös puuttumalla siihen ja alistamalla koira kyljelleen, jolloin uhrikoira sitten voidaan tuoda lähelle nuuhkimaan, tai sitten toisen koiran takamus tuodaan toisen koiran nuuhkittavaksi, mikä tarkoittaa sitä, että nuuhkittava koira on automaattisesti psykologiseti alistuneessa asemassa.

        Eli hoidetaan ja korjataan ongelmat, ei 'eroteta' ja paeta niitä. Huoneen käyttö noin varhaisilla ikävuosilla voi muuten olla vähän väärin - huonetta on käsittääkseni tarkoitus käyttää vanhemmille lapsille, joille portaalla tai matolla istuskelu olisi jo melko lapsellista ja nolostuttavaa.

        Kyllä ne vuoden ikäisetkin pystyvät tajuamaan rajat, vaikka eivät verbaalisia konsepteja osaisikaan vielä soveltaa. Lapset oppivat manipuloimaan aikuisia HYVIN varhaisessa vaiheessa, joten on tärkeää näyttää heille alusta pitäen, että tietyt rajat ovat olemassa ja ne pitävät, lapsen testailuista huolimatta. Mutta toki on totta, että vasta hiukkasen vanhempana lapset voivat toden teolla ruveta niitä testailemaan, saavutettuaan paremman liikkuvaisuuden ja äänenkäytön kontrollin.

        Eli tuo koko "jäähy"-konsepti on vähän ontuva, jos sen tarkoitus on vain eristää ja jos sitä sovelletaan VASTA, kun tilanne on jo eskaloitunut 'kovakouraiseksi'. Koirien kanssa jo pelkkä katse täytyy huomioida ja korjata, lasten kanssa jo pelkkä pienikin verbaalinen nälväisy tai huono asenne on korjattava. Jos aikuinen odottaa, että lapset tai koirat alkavat osoittamaan 'kovakouraisuutta', ennenkuin puuttuvat asiaan, on jo aivan liian myöhäistä (pidemmällä tähtäimellä).

        "Nip it in the bud" on se periaate, jota näissä asioissa on parasta soveltaa - silloin tilanne ei koskaan pääse äitymään 'kovakouraiseksi'. Järkyttävää lukea tuollaista, että odotetaan kaikessa rauhassa tilanteen kehittymistä väkivaltaiseksi tai kovakouraiseksi, eikä aseteta selkeitä rajoja ja sääntöjä, ja puututa asiaan jo heti alussa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2860
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2420
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2200
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2002
    5. 171
      1842
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1836
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe