Refluksi + pahanhajuinen hengitys

apuvaa

Moi

Pahanhajuinen hengityshän on refluksin yksi oire, itellä haisee hengitys JOKA aamu ja myös melkein koko päivän :(. Kielessäni on joka aamu harmaa kate, se ei ole hiivaa koska kielestäni on otettu viljely enkä usko että se olisi sammastakaan. Joten onko muita joilla on ollut pahanhajuinen hengitys ja katteinen kieli?

10

10919

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haisee

minullakin joskus enemmän, joskus vähemmän. Pesen usein hampaita. Jossain oli ohje, että kieltäkin pitäisi pestä. Syön kurkkupastilleja. Käytän apteekista ostettua hengitysraikastetta.
      Vaiva on tosi inhoittava muiden refluksivaivojen ohella.

• Anonyymi00010

+1 Dentolan - https://tonzes.com/dyhanie.htm
        Ensimmäinen tuote joka toimii pahanhajuiseen hengitykseen, joka ei johdu hampaista tms huonosta hygieniasta, vaan paha haju tulee sisältäpäin.

• pahanmaku

suussa aamulla ja joskus haisee, mutta ehkä vain muutaman kerran kuukaudessa.
      Minulla on vaivana suuhun tulevat aftat, jotka ilmeisesti aiheuttaa limakalvoja ärsyttävä mahaneste. Joskus olen laskenut, että suussani oli kerralla n.30 aftaa. Kaikki vielä eripuolilla suuta, joten yritäppä siinä sitten syödä jotain, kun sattuu hemmetisti..

• R.potilas

Tulipa tuosta mieleen eräs juttu.

Olen kauan miettinyt että miksi ihmeessä minulle ilmestyy nielurisoihin poimujen väliin keltasia palloja jotka haisee pahalle.

Syy taitaakin olla just mahahappo joka "kaasuna" työntyy poimujen väliin.
        Tosin sairaalassa ei mainittu mitään sellasesta mahdollisuudesta.

Ikävää on niiden möykkyjen kaivaminen kun yökättää niin pirusti.:\

• vaivat
        R.potilas kirjoitti:

Olen kauan miettinyt että miksi ihmeessä minulle ilmestyy nielurisoihin poimujen väliin keltasia palloja jotka haisee pahalle.

mullakin. Olen kaivellut noita keltasia ns.proppuja (eräs kurkku-korva_lääkäri nimitti niitä siksi) nielurisoista niin kauan kuin muistan. Joskus on kausia, kun niitä on vähemmän, mutta selkeästi refluksioireiden lisääntyessä nämä proputkin ovat lisääntyneet.

Mulla todettiin refluksi n. 2v. sitten. En ennen tiennyt näillä olevan yhteyttä, siis refluksilla ja propuilla, ihmettelin vaan, että onko mulla jotenkin liian isot nielurisat, tai onko niissä joku alkava tulehdustila. Nielurisojen leikkausta olen pohtinut ja homeopatialla niitä yrittänyt saada "puhtaaksi", mutta toistaseksi tuloksetta. Kieli on juu harmaana, vaikka puhdistan sen kielenputsarilla joka aamu ja ilta, ja olen myös purukumin suurkuluttaja, mutta paha haju se seuraa vaan. Täytyy sanoa, että ei se nosta itsetuntoa tuo hajuilu, etenkin suuteloimaan olen tätä nykyä aika innoton... :(

Taidampa yrittää nyt lähestyä tätä ongelmaa refluksin näkökulmasta, kiitos vinkistä ja sympatiat muille "pahan"hengen heimolaisille! :)

• R.potilas
        vaivat kirjoitti:

mullakin. Olen kaivellut noita keltasia ns.proppuja (eräs kurkku-korva_lääkäri nimitti niitä siksi) nielurisoista niin kauan kuin muistan. Joskus on kausia, kun niitä on vähemmän, mutta selkeästi refluksioireiden lisääntyessä nämä proputkin ovat lisääntyneet.

Mulla todettiin refluksi n. 2v. sitten. En ennen tiennyt näillä olevan yhteyttä, siis refluksilla ja propuilla, ihmettelin vaan, että onko mulla jotenkin liian isot nielurisat, tai onko niissä joku alkava tulehdustila. Nielurisojen leikkausta olen pohtinut ja homeopatialla niitä yrittänyt saada "puhtaaksi", mutta toistaseksi tuloksetta. Kieli on juu harmaana, vaikka puhdistan sen kielenputsarilla joka aamu ja ilta, ja olen myös purukumin suurkuluttaja, mutta paha haju se seuraa vaan. Täytyy sanoa, että ei se nosta itsetuntoa tuo hajuilu, etenkin suuteloimaan olen tätä nykyä aika innoton... :(

Taidampa yrittää nyt lähestyä tätä ongelmaa refluksin näkökulmasta, kiitos vinkistä ja sympatiat muille "pahan"hengen heimolaisille! :)

Oleppa hyvä. :)

Olipa hyvä että kommentoit mulle. :) Nyt ainakin tiedän etten ole ainoa kellä on tuokin ongelma. Oisko se tosiaankin refluksia joka aiheuttaa sitä, minullakin on se kausiluontoista.

Kielen pesen aina hammasharjalla, samalla kun pesen hampaani.

Toivotaan että jotain voisi asialle tehdä.;)

• refluksikurkku
        R.potilas kirjoitti:

Ne möykyt on nk. proppuja, joita on joka
        toisella nielurisoissa - ei siis refluksioire.
        Ne kuuluvat ikäänkuin nielurisojen normaaliin
        toimintaan. Niistä löytyy sivuittain
        tietoa (googlaa "proput nielurisoissa).
        Jokaisen yleislääkärin pitäisi pystyä
        kertomaan tämän.

Tässä esim keskusteluista liittyen proppuihin
        (plaza.fi):

4.6.06 15:56
        Mia (vierailija)
        Joillakin kerääntyy nielurisojen pinnassa oleviin aukkoihin ruoan jätettä ja rauhasesta poistuvaa kuollutta kudosta ja muuta ""moskaa"",nämä ovat propuja. Mikään ruoka-aine ei aiheuta propuja ja niitä aiheuttaa nielurisojesi muoto eli kun on noita aukkoja, niihin proput tulevat.
        Lainaa
        4.6.06 16:52
        pröp (vierailija)
        Mulle tulee proppuja, ja kärsin myös ympärivuotisesta ns.vasomotorisesta nuhasta. Luulen että niillä on ainakin yhteyttä toisiinsa, kun limaa erittyy jatkuvasti niin sitä kertyy sitten myös risoihin.
        Lainaa
        4.6.06 17:10
        Ei (vierailija)
        Ei limalla ole kyllä kanssa tekemistä propujen kanssa. Proput ovat ruokajämiä ja kuolleita valkosoluja rauhasista jotka kerääntyvät poimuisiin risoihin. Juuri lekurilla käynyt. Ja ei vaikuta mitä ruokaa syöt vaikka joku niin väittikin.

• terveyskirjasto/duodecim
        refluksikurkku kirjoitti:

Ne möykyt on nk. proppuja, joita on joka
        toisella nielurisoissa - ei siis refluksioire.
        Ne kuuluvat ikäänkuin nielurisojen normaaliin
        toimintaan. Niistä löytyy sivuittain
        tietoa (googlaa "proput nielurisoissa).
        Jokaisen yleislääkärin pitäisi pystyä
        kertomaan tämän.

Tässä esim keskusteluista liittyen proppuihin
        (plaza.fi):

4.6.06 15:56
        Mia (vierailija)
        Joillakin kerääntyy nielurisojen pinnassa oleviin aukkoihin ruoan jätettä ja rauhasesta poistuvaa kuollutta kudosta ja muuta ""moskaa"",nämä ovat propuja. Mikään ruoka-aine ei aiheuta propuja ja niitä aiheuttaa nielurisojesi muoto eli kun on noita aukkoja, niihin proput tulevat.
        Lainaa
        4.6.06 16:52
        pröp (vierailija)
        Mulle tulee proppuja, ja kärsin myös ympärivuotisesta ns.vasomotorisesta nuhasta. Luulen että niillä on ainakin yhteyttä toisiinsa, kun limaa erittyy jatkuvasti niin sitä kertyy sitten myös risoihin.
        Lainaa
        4.6.06 17:10
        Ei (vierailija)
        Ei limalla ole kyllä kanssa tekemistä propujen kanssa. Proput ovat ruokajämiä ja kuolleita valkosoluja rauhasista jotka kerääntyvät poimuisiin risoihin. Juuri lekurilla käynyt. Ja ei vaikuta mitä ruokaa syöt vaikka joku niin väittikin.

Tässä vielä virallisempi suora lainaus Duodecimin Terveyskirjastosta:

Nielurisojen "proput"
        Nielurisoissa on koloja ja onteloita, joihin kertyy rauhasen limakalvolta poistuvaa kuollutta kudosta ja pieniä ruoan jätteitä. Isot proput näkyvät nielurisojen pinnalla kellertävinä läiskinä. Kun risoja painaa lastalla tai esimerkiksi lusikan varrella, proppu usein pullahtaa kolostaan pois.

Nielurisojen kroonisessa tulehduksessa propuille sopivia koloja on tavallista runsaammin, mutta yleensä proput eivät merkitse mitään sairautta ja ovat vaarattomia. Jos proppuja on paljon ja niihin liittyy hajuhaittoja, niitä voi poistaa puulastalla tai sopivalla lusikan varrella nielurisaa vierestä painamalla. Proput kuitenkin pyrkivät uusiutumaan hiljalleen. Proppujen vuoksi ei yleensä tarvita nielurisojen leikkausta, mutta hyvin hankalissa tapauksissa niiden vuoksi voidaan risat poistaa.

• oli sellaiset

pahat oireet että paha maku suussa se alkoi aina yökkäyttämään.kokoajan piti syödä mynthoneita ja suu oli täynnä aftoja.mikään muu ei auttannut kuin vatsaportin kiristysleikkaus ja kaikki vaivani loppui siihen.myös suolistoni reistaili kyseisen refluksitaudin johdosta.nyt voin syödä ja juoda mitätahansa.minulle ainakin leikkaus toi elämän takaisin.mies 36 v

• sammasta

Olet varman kokeillutkin kielipeitteeseen
      niitä tavallisia kotikonsteja sammaksen eli hiivasienitulehduksen poistoon ( esim. kivennäisvesi, puolukat, sitruuna)?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      177
      4995
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4376
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2501
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27