Yksin USKOSTA (Luth.Gal.kirj.)

Räpylä-Jem

Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, menin taas ylös Jerusalemiin -

Nyt syntyi äärettömän kiivas taistelu, joka välittömästi järkytti Paavalia. Paavali näet opetti, että PAKANAT VANHURSKAUTETAAN YKSINOMAAN USKOSTA, lain teoitta.

Kohta sen jälkeen kun hän siellä täällä pakanoiden keskuudessa oli saanut tätä opetetuksi, hän tuli Antiokiaan ja tiedotti sen opetuslapsille. Siellä nousivat Paavalia vastaan ne, jotka olivat totuttautuneet lakiin eivätkä saattaneet sietää sitä, että hän pakanoille noin julisti vapautta laista. Antiokiassa syntyi äärimmäinen kiihtymys. Paavali ja Barnabas pysyivät järkähtämättöminä ja todistivat lauseen:

MISSÄ IKINÄ PAKANOIDEN KESKUUDESSA OLEMME SAARNANNEETKIN, SIELLÄ PYHÄ HENKI ON TULLUT JA LASKEUTUNUT NIIDEN PÄÄLLE, JOTKA K U U L I V A T SANAA.

Näin on käynyt kaikissa pakanoiden seurakunnissa. Mutta ympärileikkausta me EMME OLE SAARNANNEET EMMEKÄ OLE MÄÄRÄNNEET MOOSEKSEN LAKIA NOUDATETTAVAKSI; ME OLEMME JULISTANEET VAIN U S K O A KRISTUKSEEN. Ja kun näin uskoa Kristukseen julistettiin, ANTOI JUMALA PYHÄN HENGEN NIILLE, JOTKA KUULIVAT. Pyhä Henki siis hyväksyy pakanoiden uskon laitta ja ympärileikkauksetta. Ellei näet tämä evankeliumin julistus ja pakanoiden usko Kristukseen olisi häntä miellyttänyt, hän ei olisi näkyväiseksi merkiksi laskeutunut niiden ympärileikkaamattomien päälle, jotka sanan kuulivat. Koska hän siis yksinomaisesti sen nojalla, että oli kuultu uskosta, laskeutui heidän päälleen, niin on varmaa varmempaa, että Pyhä Henki antamalla mainitun merkin hyväksyi heidän uskonsa. EI OLE NÄET MILLOINKAAN KUULTU TUOLLAISTA TAPAHTUNEEN LAKIA JULISTETTAESSA. Näin Paavali ja Barnabas esittivät asiansa.
--------------------------------------------------------------------------------

Siinä silloin moni asettui vastaan, lausuen, että laki on pidettävä, ja että jollei pakanoita Mooseksen lain mukaisesti ympärileikata, nämä eivät voi tulla autuaiksi. Tätä vastaan Paavali asettui kiivaaseen vastarintaan. Taistelu tästä lain noudattamisesta koskevasta kysymyksestä oli hänen vastauksinaan kauan jälkeenkinpäin. Mutta luullakseni tämä ei ole sama, jota Luukas Apostolien tekojen 15. luvussa kuvailee; se näyttää sattuneen heti evankeliumin ollessa alkuvaiheessaan, Paavalin tässä kertoma tapaus taas näyttää sattuneen paljoa myöhemmin, aikana, jolloin hän jo oli julistanut evankeliumia melkein kahdeksantoista vuotta.
--------------------------------------------------------------------------------

Asiain näin ollen lain puolesta kiivaasti kiihkoilevat ja kamppailevat juutalaiset asettuivat varsin hanakasti Paavalia vastaan, joka julisti, että pakanat vanhurskautetaan yksinomaan uskon kautta, lain teoitta. Eikä tämä ole ihmekään. Yksin jo Jumalan lain mainitseminenkin tehoaa sangen voimakkaasti ihmisten mieliin. Jopa pakanakin, joke ei koskaan ole kuullut mitään Jumalan laista, varmasti pelästyy kuullessaan: Tämä oppi on Jumalan lakia.

KUINKA SIIS EIVÄT SIITÄ SAISI KOKEA VAIKUTUKSIA JA KUINKA EIVÄT TARMOKKAASTI JUMALAN LAIN PUOLESTA TAISTELISI NE, JOTKA PIENESTÄ PITÄEN OVAT SIINÄ KASVATETUT JA SEN IMENEET LUIHIN JA YTIMIINSÄ!

Saammehan nykyään havaita, kuinka itsepintaisesti paavilaiset hosuvat puolustaessaan perinnäissäännöksiään ja perkeleellisiä oppejaan. Ei ollut läheskään oudostavaa se, että juutalaiset niin suurella innolla ja kiihkolla taistelivat lakinsa puolesta, jonka Jumala oli heille antanut.

NIIN VALTAVA ON TOTTUMUKSEN VOIMA: SE VAHVISTAA JO ITSESSÄÄN LAKIIN TAIPUNUTTA LUONTOA. Ja näin kehkeää "toinen"* luonto, kun lisätekijänä on pitkäaikainen ja käytännön vakiinnuttama tottumus. Siitä syystäpä Kristukseen kääntyneiden juutalaisten oli mahdotonta heti hylätä lakia. He olivat tosin omaksuneet uskon Kristukseen, mutta olivat kuitenkin kaikitenkin sitä mieltä, että samanaikaisesti lakiakin oli noudatettava. Tätä heikkoutta Jumala TOISTAISEKSI kärsi, KUNNES EVANKELIUMIN OPPI SELVÄSTI LAISTA EROTETTAISIIN. Samalla tavoin hän kärsi Israelin heikkoutta Aahabin aikana, kun kansa ontui kahtaanne. Jopa hän on kärsinyt meidän heikkouttamme paavivallan aikana. Hän on näet kärsivällinen ja sangen laupias.

MUTTA ME EMME SAA VÄÄRINKÄYTTÄÄ TÄTÄ JUMALAN HYVYYTTÄ EMMEKÄ JATKUVASTI JÄÄDÄ HEIKKOUTEEN JA EREHDYKSEEN, KUN MEILLE TOTUUS EVANKELIUMIN VALOSSA PALJASTETAAN.

* "Toinen," sananmukaisesti "kaksinkertainen".

--------------------------------------------------------------------------------

Niillä, jotka Paavalia vastaan kiven kovaan väittivät, että pakanat oli ympärileikattava, oli edelleen puolellaan isiltä peritty laki, samoin apostolien esimerkki ja vihdoin myös Paavalin oma esimerkki, kun hän oli ympärileikkauttanut Timoteuksen. Jos Paavali siis sanoisi, ettei hän ollut tehnyt tätä välttämättömyyden pakosta, vaan kristillisen vapauden ja rakkauden tähden, jotteivät heikkouskoiset loukkaantuisi, kuka ottaisi moista ymmärtääkseen ja uskoakseen? Tähän koko joukko vastaisi lyhyesti: Koska on päivän selvää, että olet ympärileikkauttanut Timoteuksen, puhu sitten mitä puhut, teonhan kuitenkin olet tehnyt! Tämä asia näet on verrattomasti tavallisen käsityskyvyn yläpuolella. Eipä sitten puolustelutkaan auta, kun kerran kansan suosio on menetetty ja jouduttu näin kiusalliseen tilanteeseen.

Paavali siis, huomatessaan kiistelyn ja metelin päivä päivältä kasvavan sekä saatuaan sitä paitsi jumalallisen ilmestyksen välityksellä varoituksen, meni (neljäntoista vuoden kulutttua, lukuunottamatta niitä vuosia, joiden aikana hän saarnasi Damaskossa ja Arabiassa) ylös Jerusalemiin neuvottelemaan evankeliumistaan apostolien kanssa, ei kuitenkaan oman itsensä vuoksi, vaan kansan.

16

754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noudattamisesta

      Me kaikki olemme luonnostamme juutalaisia, siksi on niin vaikeaa käsitää armoa.

    • Räpylä-Jem

      vl-pappi, joka puhui siitä et "onko uskomisemme siinä et mitä kirjoja kirjahyllyssämme on ja mitä me teemme ja jätämme tekemättä jne jne", hoideltiin puheittensa takia hiljaiseksi. Ja myöhemmin kuulin hänestä sanottavan et "nyt seurataan, mitkä ovat tän kys vl-papin hedelmät".

      **************

      Toinen vl-pappi, joka puhi esim eräällä leirillä näin: "mitä sanoisitte jos ilmestyisin tänne teidän eteenne pitkissä hiuksissa ja lävistettynä useilla lävistyksillä?" ...kulp...seurakunnasta kuului "voi kauheeta"...tuo pappi jatkoi: "voisin sen ihan hyvin tehdä jos oisin toisenlaisessa kulttuurissa enkä kokisi tekeväni väärin, mutta kun olen teidän keskuudessanne, en sitä tee". Myös tämä pappi joutui jossain vaiheessa hoidon kohteeksi, mutten tiedä joutuiko noitten em puheitten takia.

      *********

      Eli onko näin meikäläisyydessä et jotka peräänkuuluttaa puhdasta evankeliumin oppia, heidät vaiennetaan?

      Tai sit Ankalla lentelee aina vaan tyhmempiä ankkoja kehiin!

      • korosti ja peräänkuulutti Seppo Lohi muutama kuukausi aamuradion haastattelussa. Omin korvin kuulin.

        Hän oli sitä mieltä, että kaikkein keskeisin, Jeesus Kristus, on unohtunut ja jäänyt tekojen sekä suorittamisten jalkoihin vl-talostelussa.

        En tiedä, onko häntäkin rohjettu "hoitaa". Epäilen, ettei.


      • tapasäännöthän

        ovat vain pintaa. Jopa virallisen vl-linjan kannattajat sanovat, etteivät ne sinällään ole autuuden ehtoja, vaan niistä vain näkyy ihmisen "sydämen tila".

        Siksi kai noita yksittäisiä ulkonaisia asioita pidetään niin tärkeinä, koska niistä näkee niin helposti sen oikean vl-käsityksen mukaisen "sydämen tilan". Miten sen näkisi yhtä helposti todellisista synneistä, kuten ylpeydestä, ahneudesta, itsekkyydestä, pahantahtoisuudesta jne. Toisen sydämeen kun on vaikea nähdä. Jos todellisia syntejä pidettäisiin mittareina, ihmisiä olisi vaikea kytätä ja pitää ojennuksessa. Vastuu omantunnonasioista jäisi väkisinkin heille itselleen.

        Tärkeintä on siis se, että saadaan joukko pidetyksi kasassa ja yhtenäisenä. Siihen ovat hyvä apukeino nämä ulkonaiset tavat.


      • tyydyttää
        tapasäännöthän kirjoitti:

        ovat vain pintaa. Jopa virallisen vl-linjan kannattajat sanovat, etteivät ne sinällään ole autuuden ehtoja, vaan niistä vain näkyy ihmisen "sydämen tila".

        Siksi kai noita yksittäisiä ulkonaisia asioita pidetään niin tärkeinä, koska niistä näkee niin helposti sen oikean vl-käsityksen mukaisen "sydämen tilan". Miten sen näkisi yhtä helposti todellisista synneistä, kuten ylpeydestä, ahneudesta, itsekkyydestä, pahantahtoisuudesta jne. Toisen sydämeen kun on vaikea nähdä. Jos todellisia syntejä pidettäisiin mittareina, ihmisiä olisi vaikea kytätä ja pitää ojennuksessa. Vastuu omantunnonasioista jäisi väkisinkin heille itselleen.

        Tärkeintä on siis se, että saadaan joukko pidetyksi kasassa ja yhtenäisenä. Siihen ovat hyvä apukeino nämä ulkonaiset tavat.

        """Jos todellisia syntejä pidettäisiin mittareina, ihmisiä olisi vaikea kytätä ja pitää ojennuksessa."""

        Aivan totta!

        Perinnäisääntöjen noudattamisella ei ole mitään tekemistä sydämen tilan kanssa. Ne on vaan niitä ihmisen saavutuksia. Tähän perustuu se vl-sanonta, että uskovainen tekee sitä ja tätä mielellään. Toki tekee mielellää, koska tekojen kautta saatu tyydytys on niin suuri.


    • on kuollut.

      Jeesuksen sanoma oli että, Mooseksen laki lakkaa ja tulee uusi "korkeampi" laki: "Rakastakaa toisianne, niinkuin minä olen rakastanut teitä".

      Paavali tietenkin moitti niitä, jotka luulivat, että Mooseksen laki on vielä voimassa.

      Edelleen on olemassa ajattelun ja tekojen seurausten laki: "Usko ilman tekoja on kuollut." "Hedelmistä puu tunnetaan."

      Jeesuksen opetuksia tulee tarkastella useasta näkökulmasta:
      1. Tiedänkö seuraavani Jeesusta, vai uskonko seuraavani Jeesusta?
      2. Mitä Jeesus tarkoitti opetuksillaan?
      3. Miten voin ymmärtää Jeesuksen opetukset?
      4. Mitä Jeesus on tehnyt, jotta pelastuisin?
      5. Mitä vaatimuksia Jeesuksella on seuraajilleen?
      6. Mitä minun pitää tehdä, jotta täyttäysin riittävästi Jeesuksen asettamat vaatimukset?
      7. Mistä tiedän, että olen ymmärtänyt oikein?
      8. Mistä löydän lisää ohjeita?
      9. Miten voin tulla sellaiseksi, kuin Jeesus haluaisi minun tulevan?
      10. Mistä tiedän uskovani Jeesukseen Kristukseen?
      11. Pitääkö minun muuttua, vai pelastunko ilman sydämen muutosta?
      12. Voinko tuntea rakkautta Jeesusta ja kaikkia ihmisiä kohtaan?

      • tekojasi tarvitse

        Ei Jeesus kumonnut Mooseksen lakia, vaan vahvisti sen. Tarkoittaa sitä, että nosti lain uudelleen valkoeilaan siksi, että jokainen huomaisia, että sitä lakia EI PYSTY noudattamaan. Eli ei kannata väheksyä lakia, vaan tarkastella sitä JEESUKSEN valossa. Huomaamme kyllä, miten naurettavaa on uskossaan tukeutua Jeesuksen sijasta lakiin ja perinnäissääntöihin.

        Hyvä esimerkki tästä on uudellenavioitujat ja ehkäisyvälineiden käyttäjät, joita syytetään sääntöjen rikkomisesta ja Jumalan mielen vastaisesti toimimisesta. Joten, taas tekoja vaatimaan kun armolupauksiin ei pysty luottamaan.


      • vedessä.
        tekojasi tarvitse kirjoitti:

        Ei Jeesus kumonnut Mooseksen lakia, vaan vahvisti sen. Tarkoittaa sitä, että nosti lain uudelleen valkoeilaan siksi, että jokainen huomaisia, että sitä lakia EI PYSTY noudattamaan. Eli ei kannata väheksyä lakia, vaan tarkastella sitä JEESUKSEN valossa. Huomaamme kyllä, miten naurettavaa on uskossaan tukeutua Jeesuksen sijasta lakiin ja perinnäissääntöihin.

        Hyvä esimerkki tästä on uudellenavioitujat ja ehkäisyvälineiden käyttäjät, joita syytetään sääntöjen rikkomisesta ja Jumalan mielen vastaisesti toimimisesta. Joten, taas tekoja vaatimaan kun armolupauksiin ei pysty luottamaan.

        on hengen yhteys.
        Hienoa


    • Kempelainen

      Olet Uskon syvimmässä periferiassa, vain henkilökohtainen usko Jeesukseen, Kiristukukseen Vapahtajana ja persoonanansa on uskomme kohde, ja pelastaja.

      Tämän kun uskoo, tulee myös Pyhä Henki päälle, ei se tule jos uskoo synnit anteeksi.

      ””EMME OLE SAARNANNEET EMMEKÄ OLE MÄÄRÄNNEET MOOSEKSEN LAKIA NOUDATETTAVAKSI; ME OLEMME JULISTANEET VAIN U S K O A KRISTUKSEEN. Ja kun näin uskoa Kristukseen julistettiin, ANTOI JUMALA PYHÄN HENGEN NIILLE, JOTKA KUULIVAT.”” Amen. Olen kyllä sitä miltä, että kuulo teki heille myös uskon, jolloin Jumala toimi Henkensä kautta. PH. Todella hyväksyy aina uskon Jeesukseen Kirstuksensa.

      Tämä myös kumoaa sen, kun SRK sanoo, on uskottava meidän tavalla, ei kun on uskottava omin tavoin Jeesukseen Kristukseen.

      NIIN VALTAVA ON TOTTUMUKSEN…… Tämä on meille ihmisille ongelma, ja sielunviholliselle ilo. Paavalihan jopa tuskastui juutalaisiin, ja sanoi – olkaa sitten te jääräpäät. Hän lähti pois Palestiinasta, sillä Juutalaisessa on syvällä Jahwen laki.

      Sama on myös VL ihmisessä, se äidin maidosta saatu lakihenkisyys, ja säännöt, niitä ei tahdo Jeesuksen lunastama vapaus voittaa, se on tosi syvällä, koskaan se ei kokonaan lähde pois, niin kuin minulla on yksi samankaltainen juttu, mutta se ei liity hengellisyyteen.

      On totta, että Jumala haluaa, että kaikki pelastuvat, ja jos olet hiemankaan laina, alla, siihen ei ole sovitusta.

      Se mitä Paavali vaati ympärileikkauksen osalta Timoteukselle, on lain alle asettumista, sama kun suhde lapsikasteeseen, se on pakko pitää, kun kerran määrätään. Mutta lapsikaste ei ole laissa vaan se rinnastetaan juutalaisen ja Jumalan väliseen liittoon, 8 pv;n aikana tulee poikalapsi leikata.. mutta se ei ole kaste. Tälle erotettiin Jumalan oma kansa tunnistetavaksi, mutta jota se olisi kaste, myös naiset oi pitänyt leikata. Timoteushan oli jo yli 8pv. Se ei olisi lain allakaan toiminut.

      • teki ihan oikein.

        Paavali ympärileikkasi Timoteuksen, jotta tämä olisi juutalaisten parissa loukkaamaton. Ei hän siinä asettunut lain alle.


    • Hulda Huoleton

      USKOA, joka voi olla Jumalalle kelvollinen ainoastaan Jumalan itsensä synnyttämänä, ei syntisen ihmisen "lihasta" kotoisin oleva toimet ja teot voi saada aikaan mitään sellaista,joka voisi "päihittää" Jumalan tekemiä töitä. Lihallinen ihminen kun ei ole Jumalasta kotoisin eikä voi ymmärätää Jumalan maailmaa. Saati sitten synnyttää mitään jumalallista.

      Kun siis YKSIN JUMALAN SYNNYTTÄMÄ USKO voi ihmisen pelastaa, on tämä ehdoitta totta. Ihminen tai ihmiset, myös ne vl:t, jotka saarnaavat lihan töitä ja Jumalan lakia siinä tarkoituksessa, että ne ovat välttämätön osa uskoa, sekoittavat lain ja evankeliumin ja siten turmelevat molemmat.

      • pieleen

        Mun uskon synnytti ihminen? Mitenkäs se on mahdollista...en mä sit varmaan ookaan usko...ssa/massa ??? Ihan ihmisen kautta tää juttu alkoi...


      • Hulda Huoleton
        pieleen kirjoitti:

        Mun uskon synnytti ihminen? Mitenkäs se on mahdollista...en mä sit varmaan ookaan usko...ssa/massa ??? Ihan ihmisen kautta tää juttu alkoi...

        voi puhua uskosta, mutta ei uskoa synnyttää. Usko pois =)


      • oikeassa olet
        Hulda Huoleton kirjoitti:

        voi puhua uskosta, mutta ei uskoa synnyttää. Usko pois =)

        No jopas nyt Hulda sanaan tartuit. Tässä sen näkee, mitä pilkun viilaamista tämä lestadiolaisten touhu on. Sano yksikin sana väärin, niin heti jäät kiinni epäuskosta. Ihan miten vaaan Hulda. Uskotaan sitten sinua. Ei ole tarkoituskaan täällä mitää hurskasta esittää, ihan vaan luulin, että Jeesus olis muakin koskettanut, mut ei kai sit ollutkaan.

        Hienoa, että on sinunlaisiasi uskovia. Olisimpa kaltaisesi.


      • ???
        oikeassa olet kirjoitti:

        No jopas nyt Hulda sanaan tartuit. Tässä sen näkee, mitä pilkun viilaamista tämä lestadiolaisten touhu on. Sano yksikin sana väärin, niin heti jäät kiinni epäuskosta. Ihan miten vaaan Hulda. Uskotaan sitten sinua. Ei ole tarkoituskaan täällä mitää hurskasta esittää, ihan vaan luulin, että Jeesus olis muakin koskettanut, mut ei kai sit ollutkaan.

        Hienoa, että on sinunlaisiasi uskovia. Olisimpa kaltaisesi.

        ?????


    • luonnollisesta juutalaisuud...

      Tähän ketjuun ei ole tullut paljoa vastauksia. Pitääkö ymmärtää, että Galatalaiskirje ei ole tuttu tai siinä ei ole pohdittavaa sanomaa. Mielestän se on yksi Paavalin tärkeimmistä ja sisältää Jeesuksen ydinsanoman. Mielestäni vl-seurakunta käsittää tämän lakia ja uskoa käsittelevän kirjeen hieman eri tavalla kuin toiset kristityt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      2945
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1560
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1412
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1322
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      40
      1246
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1176
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1148
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      119
      969
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      892
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      773
    Aihe