Kumpi on parempi vaellus / retkeily tarkoituksessa, kaasupullon käyttäminen trangiassa vai marinolin käyttäminen?
Kaasu vs marinol
15
4747
Vastaukset
- petri l
kaasu ehdottomasti. on paljon nopeampi käyttää. marinolilla kokkailu vie tuskaisen paljon aikaa.
marinolin ainoa etu on se, että sitä voi hätätilanteessa käyttää desinfiointiaineena, jos teloo itsensä- Mike Beuf rykmentinkirjuri
, ei tarvii huolehtia vuotavista pulloista ja haisevista käsistä.
Siistiä ja kätevää.
- käyttö on
viiikko vuodessa niin kaasuun ei kannata satsata.
- Pocahontas
kerran vuoteen retkeilee, niin kannataako sitä mitään retkivarustetta hankiakaan ;)
- vuosikymmentä
Pocahontas kirjoitti:
kerran vuoteen retkeilee, niin kannataako sitä mitään retkivarustetta hankiakaan ;)
turasin tenttujen kanssa ja maustoin monet vaelluseväät syömäkelvottomiksi, kunnes pari vuotta sitten vaihdoin kaasuun ja sitä en vaihda koskaan pois.
- spriitär
Kaasu on helpompi käyttää, mutta spriitäydennyksen saa luotettavammin ostettua reissun päältäkin.
Itse preferoin spriimerkeistä Nesteen merkkiä, nokeaa vähiten.- Erpo
Kaasu ehdottomasti, vaikka käyttöä olisi kerran viidessä vuodessa.
Kaasupatruunoissa on huimia hintaeroja. Honkkarista tähän mennessä löytynyt halvimmat.
Ostit sitten mistä hyvänsä, niin älä jätä hankintaa esim. Lapin taajamiin. Yllättävän huonosti siellä saatavilla. - niin ihanaa ole
Erpo kirjoitti:
Kaasu ehdottomasti, vaikka käyttöä olisi kerran viidessä vuodessa.
Kaasupatruunoissa on huimia hintaeroja. Honkkarista tähän mennessä löytynyt halvimmat.
Ostit sitten mistä hyvänsä, niin älä jätä hankintaa esim. Lapin taajamiin. Yllättävän huonosti siellä saatavilla.Minulla on molemmat polttimet trangiaan. Aikani käyttelin kaasua, kun se on niin "kätevä". Sitten alkoi varasto olemaan täynnä puolityhjiä säiliöitä, kun tunturiin ei "uskaltanut" lähteä vajaalla purkilla, vaan tuli aina ostettua uusi. Niitä vajaita ei sitten oikein saanut käytettyä loppuun, kun en trangiaa tarvitse kuin tunturivaelluksella.
Palasin sitten taas vanhaan hyvään aikaan ja "heitin" kaasun nurkkaan.
Polttonesteenä trangiassa EHDOTTOMASTI paras on Nesteen sprii polttoneste, joka hakkaa mennen tullen Sinolit ja Marinolit, koska ei nokea juuri ollenkaan kattiloita.
Se mitä olen huomannut muiden vaeltajien trangian käytöstä, niin valitettavan moni on unohtanut, että spriipolttimessakin on liekinsäädin. Usein se hoidetaan "nostelemalla" kattilaa ylös ja alas tai annetaan ruuan porista kunnolla. Tällä tavalla polttonestettä saa kantaa melkoisesti "liikaa" mukana. Kun opettelee liekinsäätimen käytön, niin pärjää tosi pienellä nestemäärällä, kun kokemuksen myötä tietää miten paljon( siis vähän) "lirauttaa" nestettä kulloiseenkin keittotarpeeseen (kahvi, ruoka..).
Kaasu ei sitten muuten toimi talvella, joten itse en enää kaasuun vaihda takaisin. Kaasu on "tumpeloita" varten :-) - retkeltäjätärtärtär
niin ihanaa ole kirjoitti:
Minulla on molemmat polttimet trangiaan. Aikani käyttelin kaasua, kun se on niin "kätevä". Sitten alkoi varasto olemaan täynnä puolityhjiä säiliöitä, kun tunturiin ei "uskaltanut" lähteä vajaalla purkilla, vaan tuli aina ostettua uusi. Niitä vajaita ei sitten oikein saanut käytettyä loppuun, kun en trangiaa tarvitse kuin tunturivaelluksella.
Palasin sitten taas vanhaan hyvään aikaan ja "heitin" kaasun nurkkaan.
Polttonesteenä trangiassa EHDOTTOMASTI paras on Nesteen sprii polttoneste, joka hakkaa mennen tullen Sinolit ja Marinolit, koska ei nokea juuri ollenkaan kattiloita.
Se mitä olen huomannut muiden vaeltajien trangian käytöstä, niin valitettavan moni on unohtanut, että spriipolttimessakin on liekinsäädin. Usein se hoidetaan "nostelemalla" kattilaa ylös ja alas tai annetaan ruuan porista kunnolla. Tällä tavalla polttonestettä saa kantaa melkoisesti "liikaa" mukana. Kun opettelee liekinsäätimen käytön, niin pärjää tosi pienellä nestemäärällä, kun kokemuksen myötä tietää miten paljon( siis vähän) "lirauttaa" nestettä kulloiseenkin keittotarpeeseen (kahvi, ruoka..).
Kaasu ei sitten muuten toimi talvella, joten itse en enää kaasuun vaihda takaisin. Kaasu on "tumpeloita" varten :-)Kaasu ehdottomasti kesäkäyttöön,sillä on nopea ja tehokas!
Partioaitat myy muuten adapteriä,jolla kaasua voi siirtää pullosta toiseen,eli jämä-ongelma poistuu sekin.
ja samalla saapi sytkärinkin tankattua...
Olen kuullut myös olevan jotakin kaasua,joka sopisi talvikäyttöönkin,siis kovemmille pakkasille...
Mutta sprii sitten kovemmille pakkasille ehkä parempi,vaan sekin vaatinee jotakin esilämmitystä,esim tuikkukynttilää.
Itse en tosin retkeile niin kylmillä keleillä,etteikö kaasu pelittäisi,kun vaan ajoissa ennen ruuanlaittoa laittaa kaasupötikän lämpiämääm takin sisälle ja käyttää kaasupullon
alla vaikkapa palaa solu-muovialustasta... - Erpo
retkeltäjätärtärtär kirjoitti:
Kaasu ehdottomasti kesäkäyttöön,sillä on nopea ja tehokas!
Partioaitat myy muuten adapteriä,jolla kaasua voi siirtää pullosta toiseen,eli jämä-ongelma poistuu sekin.
ja samalla saapi sytkärinkin tankattua...
Olen kuullut myös olevan jotakin kaasua,joka sopisi talvikäyttöönkin,siis kovemmille pakkasille...
Mutta sprii sitten kovemmille pakkasille ehkä parempi,vaan sekin vaatinee jotakin esilämmitystä,esim tuikkukynttilää.
Itse en tosin retkeile niin kylmillä keleillä,etteikö kaasu pelittäisi,kun vaan ajoissa ennen ruuanlaittoa laittaa kaasupötikän lämpiämääm takin sisälle ja käyttää kaasupullon
alla vaikkapa palaa solu-muovialustasta...Tietysti, jos grammoja ei saa olla mukana yhtään ylimääräistä, niin vajaat säiliöt ovat ongelma.
Itse käytän pienempiä patruunoita ja mukana kulkee yksi vajaa ja yksi täysi. Näin vajaita ei pyöri nurkissa useita, vaan aina vain yksi.
En ikinä oppinut arvioimaan spriin annostelua tarpeen mukaan. Kai se joskus olisi puupäähäni iskostunut, jos olisin jatkanut.
En vain jatkanut, sillä hana auki ja kiinni, tarpeen mukaan ja liekin helppo säätö pistivät vaihtamaan kaasuun.
- eXtremdream_
Käytän kaasua kesällä ja talvella, molempia laatuja löytyy. Riistan keitossa kaasu on voittamaton erämaassa. Kaasu on ehdottoman nopea.
Lentäessäni lappiin minulla on ollut joskus vaikeaa saada kaasua, koska lentokoneeseen ei saa ottaa palavia aineita, ei kaasua eikä spriitä. Ivalossa sain kyllä super palvelua, kun soitin paikalliseen Intersporttiin ja maksoin etukäteen, niin he jättivät sovittuun paikkaan sunnuntaiksi.
Vuorikiipeilyssä käytän myös kaasua. - ...sprii
Kokeneena partiolaisena suosin sinolia tai marinolia.
Sitä liekin säätöö kannattaa harrastaa...- ja polttonesteistä
Kaasu soveltuu sekä kesä- että talvikäyttöön. On olemassa nimittäin erilaisia kaasulaatuja.
Itse olen käyttänyt kesällä Primus 2202 kaasupulloja, joissa on propaania ja butaania (uudemmissa myös isobutaania) ja tällainen pullo soveltuu n. -10 pakkasasteeseen saakka.
Talveksi löytyy esimerkiksi Sievert Propan Gas 2208, jossa on 100 % propaania, joka soveltuuu aina -35 ja -40 pakkasasteeseen saakka.
Polttonesteenä olen käyttänyt sekä Sinolia että Marinolia, jotka molemmat toki nokeavat astioita, mutta joita on helposti ja kattavasti saatavilla.
- anterohan-se-siin
Marinolia voi jopa jakaa useaan pulloon sekä toimii aina 100% varmasti.
Marinol kannattaa tankata erilliseen kuljetuspulloon joka antaa myös luvan lentokoneeseen sekä helikopteriinkin.- yhtä helposti
kuin Sinol, joka on vihonviimeinen ruokamauste!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662288Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381883Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣241578Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711550Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.901318Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1111135Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949