Takana taas huonosti nukuttu yö, kun kipu iski illalla. Akuuttia rintalastanpolttoa ainakin 6 tuntia. Koitin Pepsidit ja samariinit (normaali lääkityksenä 40 mg Nexium)...
Mitään ei nouse suuhun, polttaa vaan niin pirusti...
Maitoo en voi juoda, mutta onko teillä jotain kikkoja, kun lääkkeet eivät enää tehoa.
Oma vikani kyllä oli, söin ranskalaisia ja nakkeja hiukan (uunissa tehtyjä)...
Mutta mitä voisi vielä ottaa, että saisi sen kivun pois? Särkylääkeitä tms...
refluksin kipukohtaus
13
1986
Vastaukset
"Hoito - mitä voi tehdä itse?
Refluksioireista kärsivä ihminen voi itse tehdä paljon vähentääkseen niitä tekijöitä, jotka aiheuttavat taudin. Erityisesti voidaan tässä mielessä mainita:
- laihduttaminen (painon pudotus vähentää vatsaontelon ja mahalaukun sisäistä painetta, ja vähentää sillä tavalla refluksitaipumusta. Jo 5 kg:n painonpudotus saattaa aivan oleellisesti parantaa oireita, ja jos refluksioireisto on tullut iän mukana nousevan painon seurauksena, saattaa painonpudotus olla ainoa tarvittava hoito).
- kiristävien vaatteiden välttäminen (jos vyöllä vedetään vyötäröä solakaksi, niin vyön aiheuttama paine vaikuttaa myös mahalaukkuun, ja lisää refluksia. Monet tätä vaivaa potevat ovat huomanneet, että henkselit sopivat paremmin kuin vyö).
- kahvin, tupakoinnin ja alkoholinkäytön välttäminen! (Pari saunaolutta myöhään illalla pahentavat selvästi tästä taudista johtuvia yöllisiä refluksivaivoja).
- suurten aterioitten ja runsaan iltasyönnin ja -juomisen välttäminen - jos usein on yöllisiä vaivoja, voidaan nostaa sängyn pääpuolta 10 - 15 sentimetriä (pari tiiliskiveä tai tietosanakirjaa sängyn pääpuolen alle sopivat hyvin tähän tarkoitukseen, kallista erikoissänkyä ei tarvitse ostaa. Kun ihminen nukkuu tässä hiukan alaspäin kallistuvassa asennossa, painovoima vähentää refluksin esiintymistä - toki kaikki ihmiset eivät saa nukuttua sängyn ollessa näin pääpuolelta kohotettuna)!.http://www.kolumbus.fi/hans/gastrolab/kshalsf.htm- nämä jo tiesinkin...
Eli siis, minulla on todettu refluksi ja otan siihen nexiumia, mikä ei aina auta. Somac ei tepsinyt ollenkaan....
Mutta...
- painoani en voi kauheasti enää tiputtaa, olen 178 senttiä pitkä ja painan n. 67 kiloa, osa siitä on erään käyttämäni lääkkeen sivuvaikutuksena tullut nesteenkeräytyminen. Ennen lääkkeen aloittamista painoin 63 kiloa
-Keskimäärin käytän ainakin kotona verkkareita ja kylille lähtiessä farkut pysyvät jalassa ilman vyötä ja henkseleitä...
- En juo kahvia enkä alkoholia laisinkaan, tupakoin kyllä, mutta koettaen vähentämällä myös lopettaa...
- Keskimäärin syön päivässä 3-4 leipää ja yhden lämpimän pienen aterian...
- Yöllisiä refluksioireita ei ole, mutta satunnaisia iltaan sattuvia kipukohtauksia. Ei aamulla tai päivällä tai yöllä ole oireita.
- Sängyssä on tyynyjä niin paljon, että niska ja hartiat ovat jo kipeinä ;o )
Mutta kiitos leamarketta kuitenkin ja hyvää viikonloppua ;o ) - R.potilas
Tuo kaikki oli totta mitä sanoit. Itse olen kärsinyt monta vuotta refluksiatudista, mutta kun sitä ei ennen tutkittu.
3v siitä on aikaa kun todettiin että mulla on refluksia, sen myötä olen tehnyt joitakin mitä tuossa listassasi sanottiin.
Vain joskus kärsin kovista kivuista, kun palleatyrä kiukuttelee. Nexiumia käytän vain tarvittaessa, joten säästän rahassa.;) - korokkeina
nämä jo tiesinkin... kirjoitti:
Eli siis, minulla on todettu refluksi ja otan siihen nexiumia, mikä ei aina auta. Somac ei tepsinyt ollenkaan....
Mutta...
- painoani en voi kauheasti enää tiputtaa, olen 178 senttiä pitkä ja painan n. 67 kiloa, osa siitä on erään käyttämäni lääkkeen sivuvaikutuksena tullut nesteenkeräytyminen. Ennen lääkkeen aloittamista painoin 63 kiloa
-Keskimäärin käytän ainakin kotona verkkareita ja kylille lähtiessä farkut pysyvät jalassa ilman vyötä ja henkseleitä...
- En juo kahvia enkä alkoholia laisinkaan, tupakoin kyllä, mutta koettaen vähentämällä myös lopettaa...
- Yöllisiä refluksioireita ei ole, mutta satunnaisia iltaan sattuvia kipukohtauksia. Ei aamulla tai päivällä tai yöllä ole oireita.
Mutta kiitos leamarketta kuitenkin ja hyvää viikonloppua ;o )Ylimääräiset tyynyt tai muu korotus on paras laittaa patjan alle ja normaalit tyynyt päälle. Säästää niskaa ja hartioita
- efluksikurkku
nämä jo tiesinkin... kirjoitti:
Mutta...
Mutta kiitos leamarketta kuitenkin ja hyvää viikonloppua ;o )Tsemppiä sulle ensinnäkin!
Onneksi niitä kohtauksia ei ole
joka päivä? Itse otin Ibu ... jotain
kun kivut kurkun kohdalla tuskaisemmat.
Maha sieti hyvin (ei mitään muutakaan ongelmaa)- jälkeenpäin ajateltiin, että mulla oli kunnon ruokatorven tulehdus, joka aiheutti isoimmat kivut - ja johon jotakin kpulääkettä määrätään.
Tupakoinnin sanotaan perinteisesti höllentävän
porttia :-( Oletko huomannut mitään eroa
kun vedät vähemmän/enemmän/päivä/viikko?
Itsellä tyynyjen käyttö ei suju ollenkaan.
Ostin refluksityynyn mutta eihän sillä voi kunnolla nukkua kuin selällään. Itselleni
päädyn kohotus ekana kuukausia 10 cm (niin päin että jalat osuu seinään runkopatjalla) ja nyt
15 cm - valuuhan sitä alaspäin mutta siihen
tottuu ja kulma kuitenkin säilyy - alussa heräsi kun jalat osu seinään mutta nyt nukun hyvin.
Sun ruokavalio ei varmaankaan todellisuudessa
ole ihan noin suppea? Minkälaisen ruokavalion
olet kehittänyt itsellesi? Kuinka kauan olet syönyt Nexiumia? - refnanna
efluksikurkku kirjoitti:
Tsemppiä sulle ensinnäkin!
Onneksi niitä kohtauksia ei ole
joka päivä? Itse otin Ibu ... jotain
kun kivut kurkun kohdalla tuskaisemmat.
Maha sieti hyvin (ei mitään muutakaan ongelmaa)- jälkeenpäin ajateltiin, että mulla oli kunnon ruokatorven tulehdus, joka aiheutti isoimmat kivut - ja johon jotakin kpulääkettä määrätään.
Tupakoinnin sanotaan perinteisesti höllentävän
porttia :-( Oletko huomannut mitään eroa
kun vedät vähemmän/enemmän/päivä/viikko?
Itsellä tyynyjen käyttö ei suju ollenkaan.
Ostin refluksityynyn mutta eihän sillä voi kunnolla nukkua kuin selällään. Itselleni
päädyn kohotus ekana kuukausia 10 cm (niin päin että jalat osuu seinään runkopatjalla) ja nyt
15 cm - valuuhan sitä alaspäin mutta siihen
tottuu ja kulma kuitenkin säilyy - alussa heräsi kun jalat osu seinään mutta nyt nukun hyvin.
Sun ruokavalio ei varmaankaan todellisuudessa
ole ihan noin suppea? Minkälaisen ruokavalion
olet kehittänyt itsellesi? Kuinka kauan olet syönyt Nexiumia?Heippa!
Itseasias, en oo huomannu mitään eroja siinä, että polttaako vaiko on polttamati. Siis tottahan se niin on, ettei sitä tule poltettua jos on jo valmiiks huono olo. Mutta vaikka polttaisin enemmän, se ei tarkota sitä, että illalla olisi varmasti huono olo, välttämättä...
Tota, itse asias mun ruokavalio on tosi suppea. Koskaan en oo ollu aamulla hyvä syömään, teinivuosista asti on tullut aamupalasta huono olo. Mutta nyt olen koittanut puuroa syödä, edes joka toinen aamu, vaikka sitten heikkoa sitten tekisikin.
Nyt ajattelin jättää leivän pois, joku sanoi sen helpottaneen ja perunan. Syödä vaikka sitten salaattia senkin edestä. Ja ruuasta kattoo itelleni ne kevyemmät vaihtoehdot. Mikä tuottaa sit taas kaksinkertasen homman, koska muu perhe syö taas ihan normaalia safkaa...
Siitä sängyn korotuksesta, niin meillä on jenkkisänky. Kokeiltiin sitä jalkojen alle tiiliskivet, isäntä liuku alas sängystä melkein, ko se on sellain pyörijä ja hyörijä. Ja sit ko patja on yhtenäinen, niin ei senkään alle voi kauheita korotuksia tehdä. joten tyydyn nyt tähän ratkaisuun.
Mutta siihen nexiumiin, onhan siinä totta toinen puoli, että jollei kerran tehoo, niin miksi syödä, on se senverta kallis lääke kuitenkin. Mutta mulla onneks on sellanen tilanne, että rahat riittää hyvin lääkkeisiin.
Mutta nyt ajattelin koittaa olla pari päivää ilman ja käyttää sen sijaan ihan käsikauppalääkkeittä. Löysin sellasen kun Inside, jonka otin ihan tablettina ja sillä on 12 tunnin vaikutus. Ajattelin nyt kokeilla, kuinka pitkälle sillä pärjää. Ko tuntuu, et varsinkin pepsidille olen tullut hiukan "immuuniks" jo.
Mutta hyvä, että sain sen vastauksen, mitä hainkin,eli siihen kipukohtuakseen voi siis ottaa särkylääkettä, täytyy seuraavalla kerralla kokeilla.... - refluksikurkku
refnanna kirjoitti:
Heippa!
Itseasias, en oo huomannu mitään eroja siinä, että polttaako vaiko on polttamati. Siis tottahan se niin on, ettei sitä tule poltettua jos on jo valmiiks huono olo. Mutta vaikka polttaisin enemmän, se ei tarkota sitä, että illalla olisi varmasti huono olo, välttämättä...
Tota, itse asias mun ruokavalio on tosi suppea. Koskaan en oo ollu aamulla hyvä syömään, teinivuosista asti on tullut aamupalasta huono olo. Mutta nyt olen koittanut puuroa syödä, edes joka toinen aamu, vaikka sitten heikkoa sitten tekisikin.
Nyt ajattelin jättää leivän pois, joku sanoi sen helpottaneen ja perunan. Syödä vaikka sitten salaattia senkin edestä. Ja ruuasta kattoo itelleni ne kevyemmät vaihtoehdot. Mikä tuottaa sit taas kaksinkertasen homman, koska muu perhe syö taas ihan normaalia safkaa...
Siitä sängyn korotuksesta, niin meillä on jenkkisänky. Kokeiltiin sitä jalkojen alle tiiliskivet, isäntä liuku alas sängystä melkein, ko se on sellain pyörijä ja hyörijä. Ja sit ko patja on yhtenäinen, niin ei senkään alle voi kauheita korotuksia tehdä. joten tyydyn nyt tähän ratkaisuun.
Mutta siihen nexiumiin, onhan siinä totta toinen puoli, että jollei kerran tehoo, niin miksi syödä, on se senverta kallis lääke kuitenkin. Mutta mulla onneks on sellanen tilanne, että rahat riittää hyvin lääkkeisiin.
Mutta nyt ajattelin koittaa olla pari päivää ilman ja käyttää sen sijaan ihan käsikauppalääkkeittä. Löysin sellasen kun Inside, jonka otin ihan tablettina ja sillä on 12 tunnin vaikutus. Ajattelin nyt kokeilla, kuinka pitkälle sillä pärjää. Ko tuntuu, et varsinkin pepsidille olen tullut hiukan "immuuniks" jo.
Mutta hyvä, että sain sen vastauksen, mitä hainkin,eli siihen kipukohtuakseen voi siis ottaa särkylääkettä, täytyy seuraavalla kerralla kokeilla....Kannattaa kokeilla miltä tuntuu.
Perinteisestihän sanotaan kylläkin, että
s-lääkkeet ärsyttää ainakin mahaa
(itsellä ei ole ollut sitä ongelmaa).
Ylösnoustessa ärsyttävät limakalvoja
lisää, joten kokeile varovasti.
Meillä ei ostettu tota yhteispatjaversiota
juuri päädyn noston vuoksi (mies
myöskin pyörii niin ettei siitä nukkumisesta
yht. patjalla tulisi mitään). Moottorisängystä
haaveilin aluksi mutta lekurit ei suosittele
sitäkään (ei kohota tasaisesti vaan kohti istuma-asentoa). Terveen ihmisen nukkuminen kyseisessä
sängyssä ei kyllä suju kun se on refluksi-ihmisillekin vaikeata.
Meillä ollaan kokkailtu
aina eri sapuskoja (miehellä oli jo tavatessa
suolistotautinsa), joten meillä molemmat on
tottunut tekeen oman ruokansa oman ruokavalion mukaan. Viikonloppuna yritetään keksiä sitten jotain yhteistä.
Itse koen, että toi ruokavaliohommeli on melko
keskeinen. Syönnin hitaus, annoskoko myös.
Jos lisäät sitä salaattiaosuutta, kokeile
ilman tomaatteja/kurkkuja/sipuleita, jotka
on niitä perinteisiä takaisinvirtauksen aiheuttajia. (Tuore) ruisleipä (hiivallinen) ainakin tökkii monilla, vaalea leipä taas ei.
Itsellä kauravelli kuorrutettuna Bonalla
menee alas mutta puuro on vastenmielistä.
Jaksamisia kokeiluihin!
- Mhmm
Kipukohtaus tuli siis silti, vaikka oletkin käyttänyt Nexiumia (säännöllisesti)?
- refnanna
Eli kipukohtaus on tullut huolimatta päällä olevasta nexium 40sta (kerran päivässä). Harvinaisia, mutta saattavat tulla. Yleensä vaan närästää sillee normaalisti, röyhyttää tms jos jotain tekee.
Minulla ei ole siis tehty mitään tutkimusta sen enempää kuin tk:n omalääkäri hiukan paineli. Yksityinen ei edes koskenut.Sanoi vaan, että tähystykseen on turha mennä, koska siellä olen 5 vuotta sitten ollut toisista syistä, eikä mitään sillon löytynyt (siis tarkoittaakohan tämä sitä, et jos tämä johtuisi palleatyrästä, niin se olisi näkynyt silloin 5 vuotta sitten)...
Ja yksityinen sisätautilekuri sanoi, että vaikka tämä tähystettäisikin, lääkitys olisi kuitenkin sama, joten ei katsonut tarpeelliseks, myöskin "nuoren" (olen 30v) takia...
Tiädä häntä sitten, alkaa vaan usko loppuun...
Niin ja se nexium on mulla koko aikanen lääkitys, ei siis kuurittainen.. - R.potilas
refnanna kirjoitti:
Eli kipukohtaus on tullut huolimatta päällä olevasta nexium 40sta (kerran päivässä). Harvinaisia, mutta saattavat tulla. Yleensä vaan närästää sillee normaalisti, röyhyttää tms jos jotain tekee.
Minulla ei ole siis tehty mitään tutkimusta sen enempää kuin tk:n omalääkäri hiukan paineli. Yksityinen ei edes koskenut.Sanoi vaan, että tähystykseen on turha mennä, koska siellä olen 5 vuotta sitten ollut toisista syistä, eikä mitään sillon löytynyt (siis tarkoittaakohan tämä sitä, et jos tämä johtuisi palleatyrästä, niin se olisi näkynyt silloin 5 vuotta sitten)...
Ja yksityinen sisätautilekuri sanoi, että vaikka tämä tähystettäisikin, lääkitys olisi kuitenkin sama, joten ei katsonut tarpeelliseks, myöskin "nuoren" (olen 30v) takia...
Tiädä häntä sitten, alkaa vaan usko loppuun...
Niin ja se nexium on mulla koko aikanen lääkitys, ei siis kuurittainen..Jos huomaa ettei Nexium auta niin kannattaako sitä ollenkaan käyttää. Minä ainakin huomasin ettei se auta, joten otan Nexiumia vain tarvittaessa ja näin säästyy rahaakin.
Kannattee kuitenkin vielät tarkistaa ruokavalionsa, karsia turhat rasvaiset ruuat pois tai ainakin vähentää niitä. - refluksikurkku
R.potilas kirjoitti:
Jos huomaa ettei Nexium auta niin kannattaako sitä ollenkaan käyttää. Minä ainakin huomasin ettei se auta, joten otan Nexiumia vain tarvittaessa ja näin säästyy rahaakin.
Kannattee kuitenkin vielät tarkistaa ruokavalionsa, karsia turhat rasvaiset ruuat pois tai ainakin vähentää niitä.Nexiumin pitäisi tehdä nouseva
ruokaaines hapottomaksi, ei siis mitään muuta. Takaisinvirtaustahan se ei estä, sen takia noita normaalit
sängyn nostot ym ruokavaliot pitäisi varmuuden vuoksi tehdä
(hirveästi vinkkejä refluksiin liittyen helmi-maaliskuun keskusteluissa).
Hapottoman nousun vaikutuksista ruokatorveen tai kurkkuun ei ole erityisempää tutkimusta (ainakaan googlailemalla
ei löydy lääkärilehdistä ym julkaisuista) -
loogisesti voisi ajatella että hapoton olisi
kuitenkin parempi kuin hapollinen, joten en
sen takia jättäisi lääkitystä pois. Ilman lääkitystä itselläni kovat tuskat, lääkityksen ja ruokavalion ym. kanssa pystyn elämään suht
ok ilman merkittäviä kipuja. Vaikutus alkoi n. 3 - 4 kuukauden kohdalla, joka on kurkkurefluksin
lääkityksessä suht normaali aika (arvio yleensä 3-6 kk).
Rahakysymyksen kanssa painin aluksi muutaman viikon mutta terveyden ajatteleminen voitti (- ja
rehellisesti sanoen tuhlaan taatusti turhempaankin kuin omaan terveyteen). Yksityinen korva/kurkkulääkäri maksaa n. 50e/kerta - tällä hetkellä tarkatusväli n. puoli vuotta, joten 100 e/vuosi. Runsas kolmannes rahoista lääkkeisiin tuli itse asiassa myös ruokaremontin tekemisestä. Onneksi Kela on olemassa lääkitystä maksettaessa - ilman sitä lääke olisi n.20 e kalliimpaa!
Palleatyrä näkyy myös ruokatorven varjoainekuvauksissa, joten se selviää yleensä myös niin. Itselläni ei ole palleatyrää vaikkakin
refluksi on. Ph-mittaus paljastaa ne happonousut.
Tosin se ei paljasta lääkkeiden tehoa, koska
sitä varten lääkitys lopetetaan ajoissa.
Jos lääkkeen todellista tehoa (hapon tuotannon
vähentyminen) haluaa tarkastella, tarvii tietenkin
arvot ilman lääkitystä (kunnalliselta puolelta) ja lääkityksen kanssa (yksityiseltä puolelta)-
ja mielellään useampia kertoja, koska arvot
saattaa joillakin olla tiettyinä päivänä suht ok, jolloin ei saada todellista kuvaa tilnateesta. - R.potilas
refluksikurkku kirjoitti:
Nexiumin pitäisi tehdä nouseva
ruokaaines hapottomaksi, ei siis mitään muuta. Takaisinvirtaustahan se ei estä, sen takia noita normaalit
sängyn nostot ym ruokavaliot pitäisi varmuuden vuoksi tehdä
(hirveästi vinkkejä refluksiin liittyen helmi-maaliskuun keskusteluissa).
Hapottoman nousun vaikutuksista ruokatorveen tai kurkkuun ei ole erityisempää tutkimusta (ainakaan googlailemalla
ei löydy lääkärilehdistä ym julkaisuista) -
loogisesti voisi ajatella että hapoton olisi
kuitenkin parempi kuin hapollinen, joten en
sen takia jättäisi lääkitystä pois. Ilman lääkitystä itselläni kovat tuskat, lääkityksen ja ruokavalion ym. kanssa pystyn elämään suht
ok ilman merkittäviä kipuja. Vaikutus alkoi n. 3 - 4 kuukauden kohdalla, joka on kurkkurefluksin
lääkityksessä suht normaali aika (arvio yleensä 3-6 kk).
Rahakysymyksen kanssa painin aluksi muutaman viikon mutta terveyden ajatteleminen voitti (- ja
rehellisesti sanoen tuhlaan taatusti turhempaankin kuin omaan terveyteen). Yksityinen korva/kurkkulääkäri maksaa n. 50e/kerta - tällä hetkellä tarkatusväli n. puoli vuotta, joten 100 e/vuosi. Runsas kolmannes rahoista lääkkeisiin tuli itse asiassa myös ruokaremontin tekemisestä. Onneksi Kela on olemassa lääkitystä maksettaessa - ilman sitä lääke olisi n.20 e kalliimpaa!
Palleatyrä näkyy myös ruokatorven varjoainekuvauksissa, joten se selviää yleensä myös niin. Itselläni ei ole palleatyrää vaikkakin
refluksi on. Ph-mittaus paljastaa ne happonousut.
Tosin se ei paljasta lääkkeiden tehoa, koska
sitä varten lääkitys lopetetaan ajoissa.
Jos lääkkeen todellista tehoa (hapon tuotannon
vähentyminen) haluaa tarkastella, tarvii tietenkin
arvot ilman lääkitystä (kunnalliselta puolelta) ja lääkityksen kanssa (yksityiseltä puolelta)-
ja mielellään useampia kertoja, koska arvot
saattaa joillakin olla tiettyinä päivänä suht ok, jolloin ei saada todellista kuvaa tilnateesta.Et varmaan tarkoittanut mulle tota sun viestiä.
- refluksikurkku
R.potilas kirjoitti:
Et varmaan tarkoittanut mulle tota sun viestiä.
otsikko: kommenteja alkuper. (=alkuperäiselle
kirjoittajalle).
Ps. netissä on vain kestettävä viestinnän epävarmuus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod192188Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281694Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3021197- 65939
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53895- 39824
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53805J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31706Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273663Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33632