Mikä on peiliovi?

Ilman peilejä

Olen aina ajatellut että peiliovi tarkoittaa ovea missä on peili. Katselin tossa eri ovivalmistajien sivuja ja näyttäisi aika pitkälti siltä että on olemassa peiliovia, joissa ei todellakaan ole peilejä. Mitä tämä peiliovi siis tarkalleen tarkoittaa? Onko se joku tietty valmistustapa vai mistä tuo sana peiliovi tulee?

Esimerkkinä peiliovista vaikkapa:

http://www.jite.fi/index/product/sisaovet/muotopuristeovet.htm

Joissa ovet ovat joko pelkkää puuta, tai niissä on lasia (joka on ilmeisesti kuitenkin läpinäkyvää eikä peiliä).

4

4435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja laakaa

Peiliovi tarkoittaa, että ovessa on noita, mitenkähän sen oikein sanoisi, uritusten rajaamia alueita. Parhaiten ymmärrät, kun vertaat laakaoveen, joka on perinteinen kerrostalon väliovi, täysin sileä. En tiedä, mistä tuo nimitys tulee, mutta niin se vaan on rakennusterminä. Peili voi tosiaan olla puuta (yleisimmin kaiketi tosiasiassa jotain puristemateriaalia, mitä ovi muutenkin on) tai sitten lasia, en ole kuvastinpeileihin törmännyt.

Jos nimenomaan haluat oveesi sellaisen peilin, josta voit kuvaasi kurkistella, niin niitä taitaa yleisimmin nähdä liukuovissa, sellaisissa komeronovissa.

• da0+e9råaeifäpköd

Ennen vanhaan oli vain peiliovia.
      Nykyään väliovet ovat laakaovia eli ovilehdessä on puuta (rimaa) oleva kehys ja siihen on kiinnitetty molemmin puolin jokin sileä levy. Levy voi olla kovalevyä tai muuta rakennuslevyä (lastulevy, vaneri...)- Levyt on maalattu tai päällystetty puuviilulla, laminaatilla tai muulla levyllä.
      Peiliovet on tehty niin, että niissä on kehys, joka on umpipuuta ja joka jakaa ovilehden 'peileihin'. Jokaisen peilin välssä on siis pkehyspuu. Peilit tehtiin ennen vanhaan myös umpipuusta, peiliosa oli ohuempi kuin kehykset ja se oli usein reunoiltaan koristeellisesti ohennettu (='keilattu'). Myös peilin tasaisessa osuudessa saattoi olla koristeena kaiverruksia. Peili oli tehty toisiinsa liimatuista laudoista, vastaa nykyajan liimapuulevyä. Ennen vanhaan ei ollut samoja rakennuslevyjä kuin nyt.
      Kun halutaan uusvanhaa tai romanttista sisustusta, valitaan peiliovet. Vanhan mallin mukaisia umpipuisia peilioviakin tehdään, mutta usein vain kehys on puuta ja peiliosa esim. muotoonpuristettua MDF-levyä, viilutettua levyä, lasia tai maalattua levyä. MDF-levystä saadaan helpolla keilattuja peilejä, muista levytuotteista syntyy helpommin sileitä peilejä. Yksinkertaismmillaan peiliovena myydään laakaovea, johon on niitattu koristelistat.

Jos olet hankkimassa välioviksi peiliovea, niin kyllä sinulle myydään nimenomaan ovea jossa ei ole peiliä. Väliovi jossa on peiliä, ei sovellu huusholliin, jossa paiskotaan ovia.

Mulla ei ole hajuakaan, miksi sitä kutsutaan peiliksi. Eikös se kuitenkin ole niinkuin peili, muodoltaan? Mutta toisaalta, harvoin kahvipullassakaan on kahvia.

• remonttimimmi

noin asiantuntija peiliovien suhteen, niin osaatko kertoa vanhojen laakaovien pinnoituksesta? Käykö pinnoituksen jälkeen vanhat saranat vai vaihdetaanko ne aina uusiin. Mittailin että ovi ei aukeaisi pinnoituksen jälkeen niin "selälleen" kuin nyt. Kuinkahan painava ja paksu ovesta tulisi kun se nyt on viisi senttiä paksu. Peiliovi olisi kyllä kauniimpi.

• puupeiliovi pusula

Peiliovet tehdään puusta eri puolilla Suomea eri tyyliin. Esim. Länsi-Suomessa (PUSULA) perinteinen peliovi tarkoittaa mm.sisäovea, joka on yleinen vanhoissa hirsirakennuksissa. Kirveellä puusta veistetty yhtenäinen leveä yläosa (PEILI) poikittain keskellä kaksi kapeampaa. Alhaalla yhtenäinen leveä alaosa. Etsin itse kyseistä peiliovea, joka puuttuu 100v vanhan hirsirakennukseni yhdestä huoneesta. Olen kiitollinen mahdollisista vinkeistä, mistä tällaisia löytyisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5240
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      2485
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      268
      2406
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2359
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1694
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1488
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      52
      1084
    8. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1043
    9. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      1016
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66