Olen lähdössä Italiaan - Firenzeen viikon päästä. Ohjelmassa on kaikenlaista. Ja minä toimitan kuskin virkaa. Kentältä vuokra-auto alle ja menoksi.
Kyselenkin nyt ihmisiltä tietoa paikallisesta liikennekulttuurista. Sen jo tiedänkin, että "etelän temperamentti" näkyy myös liikenteessä mutta kokenut Italian kävijä voisi kertoa niistä pienistä eroista ja erikoisuuksista mitä voi odottaa.
Kiitos jo etukäteen, hra J.
Italiassa vuokra-autolla. Aa-puva!
9
1749
Vastaukset
- kokekee
Muutaman kerran olen ollut vuokra-autolla italiassa ja hyvin on mennyt. Tosin en ole sompaillut isoissa kaupungeissa vaan motareilla ja pienemmissä kylissä.
- päätäsi
kuin pössihavukka, ja reagoi nopeasti. Opettele röyhkeäksi. Italiassa ei anneta tietä, siellä otetaan oma paikka.
Olen vieraillut muutaman kerran Italiassa matkailuautolla. Ensikertaa mennessäni tunsin juuri kaltaisiasi pelkoja paikallisesta liikenteestä. Huomasin kuitenkin niiden olleen aivan turhia, mitään ongelmia ei ole ollut ja nyt 4 Italian reissua on takana. Ensi syksynä taas on tarkoitus mennä tutustumaan lisää Rooman nähtävyyksiin.
Olen hieman erimieltä herran "päätäsi" kanssa, vaikka liikennekuri on hieman lepsua vaikkapa pysäköinnin suhteen niin kaikki toimii koska sieltä löytyy kohteliaisuutta eikä kukaan kokemukseni mukaan monikaan ole liikkeellä "minä ensin" otteella. Ainakin isolle matkailuautolle on aina löytynyt tilaa liikenteessä, parkkipaikat on sitten taas ihan eri juttu.
- vuokratulla
Ensimmäinen reisu omalla 1971.
Toistaiseksi viimeinen 2005.
Kuten totesit on temperamentti toinen.
Ei haittaa.
Positiivisena pidän muiden huomioimisen.
Saattavat itse tehdä yllättäviä liikkeitä mutta ottavat huomioon että muutkin tekevät niin.
Vaikkapa yksisuuntaisella vastavirtaan ajaminen onnistuu. Auttavat ohjaamaan liikennettä keskarin näyttämisen asemesta.
Fillaristit ovat korkeammassa kurssissa kuin Suomessa.
Tarttee ottaa huomioon! - hra J.
Jotain tämäntapaista odotinkin. Kiitos kaikille! Eli hallittua kaaosta odotettavissa. =) Hyvä pointti oli myös tuo polkupyorä-huomautus.
- Italiassa
ole kokemuksia kerännyt, mutta Espanjassa enemmänkin. Luulisin että suht samanlaista temperamenttia löytyy. Motareilla on muutamia kaistapäitä, jotka uhmaavat kuolemaa ohituskaistalla, suurin osa kuitenkin ihan normaaleja suomalaisittain, joskin raskaahkolla kaasujalalla varustettuja aika moni. Kaupungeissa homma toimii jopa paremmin kuin Suomessa. Toiset otetaan huomioon ja jalankulkijan kohdalla pysähdytään ja päästetään ihminen menemään, toisin kuin Suomessa. Kannattaa olla varovainen, jalankulkija saattaa olettaa että osaat ja ymmärrät pysähtyä ja kävelee eteen. Ota ihmeessä navigaattori avuksi, silloin ajelu on melkeinpä nautiskelua. Yleensäkään ei tarvi pelätä, voihan aina pysytellä hitaiden kaistalla ja ottaa iisisti. Onhan sielläkin esim vanhuksia liikenteessä, ja heidätkin kanssa-autoilijat ottavat huomioon paremmin kuin Suomessa.
- JukkSa
...erittäin joustavaa ja toimii kuin kilpa-ajoradalla. Jos olet renkaanmitan toista edellä, voit valita ajolinjasi vapaasti, taaempana olevat väistävät aina. Kun sen omaksuu, ajaminen on helppoa. Seuraat vain edelläsi ajavien ajolinjoja ja väistelet niitä, sinun takanasi olevat taas väistelevät sinua. Olen ajanut pari tuhatta kilometriä Rooman liikenteessä ongelmitta näillä periaatteilla.
Jalankulkijat huomioidaan kiitettävästi. Olin juuri omalla autolla Italiasa, hyvin pärjäsin kun muistin varoa kaupungeissa skoottereita, ne ajavat ihan päättömästi. Toinen huomioitava asia on auton parkkeeraus,ensinnäkin parkkipaikan löytyminen on vaikeaa, ja toiseksi saako siihen pysäköidä. Itse sain Firenzessä parkkisakot kun jätin auton väärään paikkaan Hotellin eteen. Moottoritiellä kyllä pärjää oikein hyvin, mutta kaupungeissa pitää olla vähän "röyhkeä" niin pärjää.
Hyvää matkaa toivottelee Jale- Kartanlukija
Liikenteessä annetaan tilaa toisille ja oletetaan, että itsekin saa pian tilaa. Välillä liikenne on malttamatonta (kuljettajan mielestä lapsellisen malttamatonta) ja ajattelematonta, mutta ei yleensä agressiivista. Turistia osaa italialainenkin hieman varoa, mutta italialaisella vuokra-autolla ajavalla ei tätä etua ole. Sanoisin, että ensikertalaisen ja italialaisilla kilvillä ajavan on parasta olla hyvin maltillinen ja rauhallinen. Kun kolari sattuu, niin Italiassa, jos missä, tarvitaan eritäin hyvää italiankielistä selitystaitoa, sillä poliisikin on italialainen ja kokee asiat italialaisittain.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1955783Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1412758- 442267
- 931979
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2381971Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291355- 751299
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää121250Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j41187Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2791165