Terve.Ongelmana on että koiramme 2-vuotias herää öisin.Yleensä aina 02-04 välillä.Alkaa raapimaan ovea ja jos ei avata alkaa haukkuminen vinkuminen.Emme haluisi päästää koiraa makuuhuoneeseemme.Nyt oli hyvät neuvot kalliita!!
Koiramme herää aina yösin...
13
7182
Vastaukset
- ealia
kun koira aloittaa raapimaan ja haukkumaan? Olettaisin, että kun ette avaa ovea ja raapimisesta ja haukunnasta huolimatta ette reagoi mitenkään, jatkatte vain unianne, niin koira pikkuhiljaa uskoo, ettei sillä käytöksellä saa haluamaansa ja tyytyy olemaan aamuun asti muualla asunnossa. Voi tietty olla naapureille kurjaa, jos asuu kerrostalossa/rivitalossa :)
- kestettävä
Samaa mieltä, muutama yö ihan hiljaa vaan, vaikka kuinka huutaa. Ei kieltoja, ei reagointia. Naapureille voi laittaa lappuja, että harjoitellaan yksinnukkumista...
Mutta ei tarvitse hoitaa tätä varsinaista ongelmaa, kun ulkoilette ja puuhastatte illalla tarpeeksi. Koira nukkuu itsestään koko yön. Ja itsellekin uni maistuu paremmin ulkolun päälle ;)
- kevätvalolla
Iltaselle nyt toistaiseksi kunnon lenkkiä, koirapuistoilua ja muuta mukavaa, niin nukkuu itsestään koko yön ja unohtuu tuo ikävä tapa. Kannattaa panostaa ulkoiluun, kun on vielä mahtavat kelitkin! Jää tuo ongelma itsestään pois!
Vaikka ymmärtäähän sen..Onko sillä juoksut tulossa/haistaako naapurikoirien juoksuja? Onko verhot kunnolla kiinni, nyt kun tulee valoisaa jo aiemmin. - alkup.
Vielä tuohon alkuperäisen viestiin. Kyseessä on siis mopsi, joten mitään ihan rankkoja lenkityksiä ei voi tehdä. Ihan normaalisti tietenkin käydään lenkille 4-5 kertaan päivässä. Luulen että ongelma on ei ole liikunnassa, vaan lähinnä mopsin ihmisrakkaudessa eli haluaisi jatkuvasti kyhnätä vieressä, joten yölläkin pitäisi päästä viereen. Jos vaihtaa aamuyöstä raapimisen ja vinkunan vuoksi sängystä sohvalle, jatkaa heti vieressä uniaan.Että näin:)
- HulivilinEmäntä
Heips!
Onko siis koirallasi kova hätä, kun pääsee ulos? Moni koira kokee todella ahdistavaksi liata omaa pesää vaikka olisi kuinka hätä! Kannattaa kuitenkin poissulkea mahdollisuus, ettei koiran rakkoa paina mikään kasvain, kysta , tulehdus, sokeritauti, munuaisvika tms. tai muuta hämminkiä terveydessä ole, mikä saattaisi tämän aiheuttaa. On myös huomioitavaa, että käytätte koiraa 4-5krt päivän aikana ulkona, jospa sen pidätyskyky ei kertakaikkiaan riitä 8h yönunien ajan. Tätä voitte kokeilla ihan päiväsaikaankin, että annatte koiran olla 8-9h sisällä viemättä sitä ulos. Jos se ei tässä koe ongelmaa, ei myöskään pidätyskyvyssä ole pulmaa. Myös ruuan antaminen kannattaa ajoittaa reilusti ennen viimeistä lenkkiä, jotta se ehtii prosessoitua ennen yötä. Toki saattaa kyse olla hellyydenkipeydestä, mutta hieman vain epäilyttää, jos koira kuitenkin selkeästi yrittää ja pyrkii ulos. Jos kyse on huomion hakemisesta (eikä sairaudesta), ette vain huomioi koiraa. Jos te ette hyppää kun se vingahtaa, oppii se ennemmin tai myöhemmin, ettei vinkuminen tuota toivottua reaktiota!
Toivottavasti pulma selviää. Lykkyä tykö. - Kaaliperhonen
... miksi vinkuu ;-) Tottakai se vinkuu kun sillä voi saada jonkun viereensä sohvalle! Ei kyllä mikään ihme, että käyttäytyy noin kun on kerran jo jonkun kerran onnistunut tavoitteessaan ;-)
Ehdotan kahta vaihtoehtoa:
1. Ette enää reagoi vinkumiseen mitenkään. Koira saattaa tästä ensin ruveta kahta hankalammaksi, eli alkaa tosissaan riehua tai ulvoa oven takana. Jos tässä vaiheessa annatte periksi, se oppii, että sen on oltava TODELLA kovaääninen saadakseen tahtonsa läpi. Kun olette itsepäisempiä kuin koira niin se kyllä lopettaa hyödyttömän vinkumisen.
2. Ole ymmärtävinäsi koiran viesti väärin. Tule kun se vinkuu, mutta lähde sen kanssa ulos tai ala vaikka leikkaamaan sen kynsiä (tms mitä koira ei erityisesti rakasta eikä ainakaan halua tehdä keskellä yötä) ja käyttäydy niinkuin se olisi pyytänyt juuri sitä. Sitten menet tyynesti takaisin nukkumaan ja jätät sen taas omaan petiinsä. Kyllä se luovuttaa kun toteaa sinun olevan niin idiootti ettet vain tajua mitä se oikeasti haluaisi ;-) (Sama taktiikka tehoaa esim. pöydästä kerjäämiseen: anna koiralle innostuneesti lässyttäen jotain sen mielestä oikein pahaa, vaikka raakaa sipulia. Ei yritä kovin montaa kertaa.) - :/
Kaaliperhonen kirjoitti:
... miksi vinkuu ;-) Tottakai se vinkuu kun sillä voi saada jonkun viereensä sohvalle! Ei kyllä mikään ihme, että käyttäytyy noin kun on kerran jo jonkun kerran onnistunut tavoitteessaan ;-)
Ehdotan kahta vaihtoehtoa:
1. Ette enää reagoi vinkumiseen mitenkään. Koira saattaa tästä ensin ruveta kahta hankalammaksi, eli alkaa tosissaan riehua tai ulvoa oven takana. Jos tässä vaiheessa annatte periksi, se oppii, että sen on oltava TODELLA kovaääninen saadakseen tahtonsa läpi. Kun olette itsepäisempiä kuin koira niin se kyllä lopettaa hyödyttömän vinkumisen.
2. Ole ymmärtävinäsi koiran viesti väärin. Tule kun se vinkuu, mutta lähde sen kanssa ulos tai ala vaikka leikkaamaan sen kynsiä (tms mitä koira ei erityisesti rakasta eikä ainakaan halua tehdä keskellä yötä) ja käyttäydy niinkuin se olisi pyytänyt juuri sitä. Sitten menet tyynesti takaisin nukkumaan ja jätät sen taas omaan petiinsä. Kyllä se luovuttaa kun toteaa sinun olevan niin idiootti ettet vain tajua mitä se oikeasti haluaisi ;-) (Sama taktiikka tehoaa esim. pöydästä kerjäämiseen: anna koiralle innostuneesti lässyttäen jotain sen mielestä oikein pahaa, vaikka raakaa sipulia. Ei yritä kovin montaa kertaa.)Meillä aivan sama ongelma koiramme kanssa, meillä on seefferi/rotikka tällä hetkellä 12 vk vanha..
Olemme jättäneet hänet joka yö keittiöön ja oven kiinni ettei pääsisi meidän viereemme yöisin, koiralla on virikkeitä esim, "puru luu , ydin luu, aktiivi pallo," sekä vettä tottakai ja filtti että on lämmintä nukkua.
Mutta silti koiramme ulvoo/vikisee kimeellä äänellä läpi yön.
koiramme pääsee 5-6 kertaa päivässä ulos pitkälle lenkille, että luulisi että uni maistuisi.
mikään ei tunnu auttavan apuva.
(ollut 3 vk joka yö omissa oloissaan, mutta vikisee joka yö) emme huomioi koiraa öisin.
apu tässä tilassa olis jees! :) kiitos - 14
:/ kirjoitti:
Meillä aivan sama ongelma koiramme kanssa, meillä on seefferi/rotikka tällä hetkellä 12 vk vanha..
Olemme jättäneet hänet joka yö keittiöön ja oven kiinni ettei pääsisi meidän viereemme yöisin, koiralla on virikkeitä esim, "puru luu , ydin luu, aktiivi pallo," sekä vettä tottakai ja filtti että on lämmintä nukkua.
Mutta silti koiramme ulvoo/vikisee kimeellä äänellä läpi yön.
koiramme pääsee 5-6 kertaa päivässä ulos pitkälle lenkille, että luulisi että uni maistuisi.
mikään ei tunnu auttavan apuva.
(ollut 3 vk joka yö omissa oloissaan, mutta vikisee joka yö) emme huomioi koiraa öisin.
apu tässä tilassa olis jees! :) kiitosTuon ikäinen on aivan vauva vielä, ja luultavasti myös kaipaa emoaan ja sisaruksiaan myös. Miksi ei saa nukkua makuuhuoneessa?
Itse kun hankin koiranpennun, otin sen heti ekana yönä makkariin nukkumaan, sulkien makkarin oven ettei kuljeskele muualle pissalle(ja muutenkin yleensä nukun makkarin ovi kiinni, paitsi jos on kamalan kuuma), jos sille tuli hätä, niin alkoi vinkua ja juoksin yökamppeissa ulos sen kanssa, ja asun kerrostalossa joten moni varmaan piti hulluna jos sattui katsomaan ikkunasta yöllä xD. Melko pian oppi olemaan yöt pissaamatta/kakkimatta btw, ja koko koiruus tuntui ihmeen nopskaa oppivan sisäsiistiksi.
Kuitenkaan en sänkyyn päästänyt, koiralla oli oma peti(nimenomaan oli xD ei ole sitä petiä enää sattui pieni onnettomuus yökylässä) jonka aina siirsin sänkyni viereen. Muutaman viikon päästä kun oli jo alkanut kotiutumaan kunnolla, siirsin koirulin pedin omaan nurkkaukseensa makkariin, ja sinne pentu aina hakeutui nukkumaan.
Ainut kerta kun vikisi, oli eka yö jonka vietti kanssani, ja vikistessä laskin käden sängystä koiranpedulle ja silittelin hieman. - K
:/ kirjoitti:
Meillä aivan sama ongelma koiramme kanssa, meillä on seefferi/rotikka tällä hetkellä 12 vk vanha..
Olemme jättäneet hänet joka yö keittiöön ja oven kiinni ettei pääsisi meidän viereemme yöisin, koiralla on virikkeitä esim, "puru luu , ydin luu, aktiivi pallo," sekä vettä tottakai ja filtti että on lämmintä nukkua.
Mutta silti koiramme ulvoo/vikisee kimeellä äänellä läpi yön.
koiramme pääsee 5-6 kertaa päivässä ulos pitkälle lenkille, että luulisi että uni maistuisi.
mikään ei tunnu auttavan apuva.
(ollut 3 vk joka yö omissa oloissaan, mutta vikisee joka yö) emme huomioi koiraa öisin.
apu tässä tilassa olis jees! :) kiitosSinä 12-viikkoisen pennun omistaja; tilanteenne ei ole ollenkaan samanlainen kuin aloittajalla. Pentunne käytös johtuu pelosta. Se on ollut olemassa vasta sen kaksitoista viikkoa, eikä luultavasti ole koskaan ennen ollut öisin(tai muulloinkaan) yksin ennen teille tuloaan, vaan nukkunut emon ja sisarusten kyljessä. Koira on laumaeläin ja yksinolo on sille muutenkin vaikea paikka. Ei varmasti tee hyvää pennun psyykelle olla joka yö peloissaan niin kuin se ei tekisi hyvää ihmislapsellekaan tai edes aikuiselle ihmiselle.
Jotta pennusta kasvaisi luottavainen ja reipas hurtta, suosittelen samaa, mitä tuossa jo joku suositteli; ottakaa pennun peti makuuhuoneeseen ja jos se yöllä vikisee, kurkota sängystä ja silittele kunnes rauhoittuu. Tuota vaihetta ei kauan kestä. Petiin voi myös laittaa kankaaseen käärittyjä lämminvesipulloja tai jopa raksuttavan herätyskellon, joka muistuttaa emon sydämen sykettä. Pennun täytyy saada kokea olevansa turvassa. Se on ihan vauva vielä! - :/
K kirjoitti:
Sinä 12-viikkoisen pennun omistaja; tilanteenne ei ole ollenkaan samanlainen kuin aloittajalla. Pentunne käytös johtuu pelosta. Se on ollut olemassa vasta sen kaksitoista viikkoa, eikä luultavasti ole koskaan ennen ollut öisin(tai muulloinkaan) yksin ennen teille tuloaan, vaan nukkunut emon ja sisarusten kyljessä. Koira on laumaeläin ja yksinolo on sille muutenkin vaikea paikka. Ei varmasti tee hyvää pennun psyykelle olla joka yö peloissaan niin kuin se ei tekisi hyvää ihmislapsellekaan tai edes aikuiselle ihmiselle.
Jotta pennusta kasvaisi luottavainen ja reipas hurtta, suosittelen samaa, mitä tuossa jo joku suositteli; ottakaa pennun peti makuuhuoneeseen ja jos se yöllä vikisee, kurkota sängystä ja silittele kunnes rauhoittuu. Tuota vaihetta ei kauan kestä. Petiin voi myös laittaa kankaaseen käärittyjä lämminvesipulloja tai jopa raksuttavan herätyskellon, joka muistuttaa emon sydämen sykettä. Pennun täytyy saada kokea olevansa turvassa. Se on ihan vauva vielä!Terve taas, tästä onkin jo pitkä aika ku viimeks tänne kirjottelin. Koira nukkuu nykysin erittäin hyvin yönsä, mutta ei tahdo ruveta sisäsiistiksi. Koiramme kusee j kakkii sen nukkumis tiloihin, sekä ulko oven eteen, sekä pihalle.. miten opettaisimme sen tekemään kaikki hädät vain pihalle? Koiramme pääsee usein lenkille, mutta lenkin jälkeen kusee ulkooven eteen, sekä kun alamme syömään, koiramme alkaa ulostaa suoraan ulko oven eteen, vaikka keskeyttäisimme sen ulostamisen koiramme ei tekisi niitä ulos, vaan säästäisi sen siihen että alamme uudestaan syömään (ja kyllä koiramme saa ruokaa) ei johdu siitä :p
- qetwy
:/ kirjoitti:
Meillä aivan sama ongelma koiramme kanssa, meillä on seefferi/rotikka tällä hetkellä 12 vk vanha..
Olemme jättäneet hänet joka yö keittiöön ja oven kiinni ettei pääsisi meidän viereemme yöisin, koiralla on virikkeitä esim, "puru luu , ydin luu, aktiivi pallo," sekä vettä tottakai ja filtti että on lämmintä nukkua.
Mutta silti koiramme ulvoo/vikisee kimeellä äänellä läpi yön.
koiramme pääsee 5-6 kertaa päivässä ulos pitkälle lenkille, että luulisi että uni maistuisi.
mikään ei tunnu auttavan apuva.
(ollut 3 vk joka yö omissa oloissaan, mutta vikisee joka yö) emme huomioi koiraa öisin.
apu tässä tilassa olis jees! :) kiitosNoin pientä koiraa ei saa vielä lenkittää! Se saa kaiken tarpeellisen liikunnan leikkimällä. Koiralle voi tulla pahojakin lonkka ym. vikoja, jos joutuu liialle rasitukselle. Teillä on koiravauva, ei vielä edes pentua :) Meillä yöitkemisiin ja pissailuihin auttoi, kun laittoi koiran nukkumaan suljettuun kantokoppaan (pieni tila, luolamainen) sen ei tarvinnut pelätä suurta ja outoa keittiötä. Eikä pissaa omaan makuupaikkaansa. Ei noin pieni pentu vielä opi sisäsiistiksi vaikka mikä olisi! 5 kk ikäisenä pystyy fyysisesti pidättämään rakkoaan. Lue ihmeessä vaikka Tuire Kaimion Pennusta kunnon koiraksi, niin opit itsekin enemmän.
- et silleen.
qetwy kirjoitti:
Noin pientä koiraa ei saa vielä lenkittää! Se saa kaiken tarpeellisen liikunnan leikkimällä. Koiralle voi tulla pahojakin lonkka ym. vikoja, jos joutuu liialle rasitukselle. Teillä on koiravauva, ei vielä edes pentua :) Meillä yöitkemisiin ja pissailuihin auttoi, kun laittoi koiran nukkumaan suljettuun kantokoppaan (pieni tila, luolamainen) sen ei tarvinnut pelätä suurta ja outoa keittiötä. Eikä pissaa omaan makuupaikkaansa. Ei noin pieni pentu vielä opi sisäsiistiksi vaikka mikä olisi! 5 kk ikäisenä pystyy fyysisesti pidättämään rakkoaan. Lue ihmeessä vaikka Tuire Kaimion Pennusta kunnon koiraksi, niin opit itsekin enemmän.
Joo o, tässä lukenu aika paljo muiden ihmisten kommenttei ja suurimmalla osalla toi 5kk on jo sisäsiisti.
- Koir..
et silleen. kirjoitti:
Joo o, tässä lukenu aika paljo muiden ihmisten kommenttei ja suurimmalla osalla toi 5kk on jo sisäsiisti.
ja siis asian selvennykseksi, koira on nytten siis 5kk.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381401
- 104901
- 75723
- 51625
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa15553ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40494Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m153461Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..36441- 26409
Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;185402