Psykologian opiskelijat/valmiit

Psykologiksi?

Olen KM ja toimin opettajana. Minulle on "ylimääräisiä" opintoja 35 ov. erityisped. ja 15 ov. sos.psykologiaa.

Minua kiinnostaisi aloittaa psykologian opinnot, mutta ikää on jo vähän yli 40-vuotta. Opinnot kiinnostavat opettajan näkökulmasta, mutta myös ammatillisessa mielessä.

Millainen urakka minulla olisi edessäni, kun opintoja on siis sivuaineiden verran, ja ilmeisesti saisin hyväksiluettua kieliopinnot jotain muita yleisiä.

Itse tietenkin teen päätöksen, mutta minua kiinnostaa lähinnä psykologian opiskelun kuormittavuus. Olisi mukava kuulla myös mahdollisista opettajista, jotka ovat suorittaneet/suorittamassa psykologian maisterin tutkintoa.

3

888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Psykol. yo 30V

      Psykologian opiskelun kuormittavuus taitaa riippua pitkälle siitä, minkälaisen ohjelman itsellesi teet. Yliopistoissa on varmasti jonkin verran eroja, mutta ainakin itse olen kokenut opiskelun hyvin vapaaksi, eli siitä voi tehdä juuri niin tasatahtista tai hektistä kuin oma aikataulu ja hermot antavat myöten. Opintojen aikataulutusta voi vilkaista esim. Psykonetista osoitteesta http://www.psykonet.fi/ .

      Opintojen hyväksilukemisesta ym. kannattaisi varmaan tiedustella kohdeyliopistosta suoraan.

      Ikä tuskin on este, sillä sisäänpäässeet ovat hajanaista porukkaa myös iän puolelta. Suurin osa on tietysti noin 20 vuoden molemmin puolin, mutta kaksi kertaa vanhemmat eivät ole mikään harvinaisuus. Samassa porukassa aloittaneista osa siirtyy esim. suoraan toisen vuoden opiskelijoiksi, jotkut saavat aiemmat opintonsa hyväksiluetuiksi ja aloittavat maisteriopinnot jne. Itse olen 30-vuotiaas ja vasta opintojen alussa.

    • Opettajasta psykologiksi ha...

      Hei.

      Hienoa, että olet hakemassa opettajasta psykologian opintoihin. Olen lukenut pitkään Psykologi-lehteä ja huomaan aina, kuinka psykologiset tutkimustulokset tukevat opettajan työtä kasvatustieteellisiä tutkimuksia paremmin. Sen vuoksi olen itsekin hakemassa vielä 30 paremmalla puolella opiskelemaan psykologiaa. Aikaisempi psykologian approbatur (25 op) sekä erityispedagogiikan cum laude approbatur (60 op) ovat jo kasassa. Uskon saavani korvaavuuksia.

      Jyväskylän ja Joensuun yliopistojen vaatimuksissa olevan "Ihmisen psykologinen kehitys" -teos tuntuu helpohkolta, kun on erityispedagogiikan sekä yleisen kasvatustieteen opintoja takana. Se on ehdottomasti vahvuus hakiessa sekä myöhemmin opinnoissa. Tsemppiä hakuusi.

    • Psykologiksi?

      Oli mukava lukea myönteisiä ja kannustavia vastauksia! Itsehän nämä elämänsä päätökset ja valinnat jokainen tekee, mutta kummasti kannustuksesta saa potkua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6139
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      521
      3719
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      186
      3560
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2774
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2489
    6. 284
      2194
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1583
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      108
      1480
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1210
    Aihe