Rehtorin pätevyys?

wannabe

Mahtaisiko joku tietää millaiset pätevyysvaatimukset on peruskoulun/lukion tai ammattikoulun rehtoreille?
Riittääkö opetushallinnon tutkinto ja ylempi korkeakoulututkinto? Vai täytyykö olla lisäksi opettajan pätevyys?
Millaista rehtoreiden työ yleensä on? Kertokaa ihmeessä.

11

5737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mie

      En tiedä ihan kaikkea, mutta vastaanpa vaan.

      Opetushallinnon alempi arvosana ei riitä (se joka on kaikilla maikoilla) vaan pitää olla myös ylempi.

      Pätevyysvaatimuksista en tiedä, mutta luulisin, että opetuskokemus on kovaa valuuttaa yleensä näillä markkinoilla. Kuuluuhan rehtorin virkaan yleensä opetustuntejakin, että mites ne muuten hoitaisi. Pakko kai siinä on opettajan pätevyys olla.

      Rehtori johtaa koulua. Se on aika monipuolista hommaa... Valtaa - ja vastuuta - on kai nykyään aika paljon. Reksi tekee lukujärjestykset, puhuttelee häiriköt, valitsee maikat, paapoo niitä hermoromahduksen partailla olevia maikkoja, päättää rahan käytöstä, juoksee kokouksissa, edustaa, vastaa vanhempien älyllisiin ja älyttömiin vaatimuksiin.

      Ei kadehdittavaa hommaa. Vaikka onhan palkka parempi kuin maikoilla.

      • wannabe

        Mitä tuo ylempi ja alempi arvosana käytännössä tarkoittaa?
        Tarkoitukseni olisi suorittaa 8ov:n laajuinen opetushallituksen järjestämä opetushallinnon tutkinto. Vastaako se ylempää arvosanaa? Pääaineena minulla on myös hallintotiede.

        No opetuskokemusta minulla on mutta epäpätevänä sijaisena lähinnä (epäpäteväksi minut tekee ainoastaan opettajan pedagogisten opintojen puuttuminen). Itse olen käynyt kouluja joissa rehtori ei osallistu opetukseen lainkaan.


      • Mie
        wannabe kirjoitti:

        Mitä tuo ylempi ja alempi arvosana käytännössä tarkoittaa?
        Tarkoitukseni olisi suorittaa 8ov:n laajuinen opetushallituksen järjestämä opetushallinnon tutkinto. Vastaako se ylempää arvosanaa? Pääaineena minulla on myös hallintotiede.

        No opetuskokemusta minulla on mutta epäpätevänä sijaisena lähinnä (epäpäteväksi minut tekee ainoastaan opettajan pedagogisten opintojen puuttuminen). Itse olen käynyt kouluja joissa rehtori ei osallistu opetukseen lainkaan.

        Miehän sanoin, etten paljon tiedä.

        Kouluhallinnon alempi arvosana on arvioni mukaan jotain 5 ov. Ylempi on ehkä samanlainen? Ellei sitten ole peräti jotain 10 ov; sellaista muistan hämärästi kuulleeni. Mutta tarkkaan en tiedä. Luulisi sen nyt täältä netistä jostain selviävän, mutten nyt viitsi sinulle sitä hakea: hae itse.

        Opettajan pätevyys on käsittääkseni melko yksioikoinen juttu. Nuo pedagogiset opinnot ovat aika keskeisiä... Niitäkin on sentään jotain kymmeniä (30 - 40? en muista enää) opintoviikkoja. Sinä olet opettajaksi epäpätevä ja sillä sipuli: opetusharjoittelukin puuttuu kokonaan.

        Isoissa kouluissa rehtorin ei tarvitse opettaa, mutta miksi hingut rehtoriksi? En minä ainakaan haluaisi kouluuni rehtoria, jolla ei ole edes periaatteessa opettajan pätevyyttä ja jolla ei siis ole kokemusta koulumaailmasta (opettajana). Kyllä minun käsittääkseni rehtorit yleensä ovat joitakin vuosia opettajina ennen kuin siirtyvät rehtoreiksi. Ja minusta se on hyvä asia.


      • wannabe
        Mie kirjoitti:

        Miehän sanoin, etten paljon tiedä.

        Kouluhallinnon alempi arvosana on arvioni mukaan jotain 5 ov. Ylempi on ehkä samanlainen? Ellei sitten ole peräti jotain 10 ov; sellaista muistan hämärästi kuulleeni. Mutta tarkkaan en tiedä. Luulisi sen nyt täältä netistä jostain selviävän, mutten nyt viitsi sinulle sitä hakea: hae itse.

        Opettajan pätevyys on käsittääkseni melko yksioikoinen juttu. Nuo pedagogiset opinnot ovat aika keskeisiä... Niitäkin on sentään jotain kymmeniä (30 - 40? en muista enää) opintoviikkoja. Sinä olet opettajaksi epäpätevä ja sillä sipuli: opetusharjoittelukin puuttuu kokonaan.

        Isoissa kouluissa rehtorin ei tarvitse opettaa, mutta miksi hingut rehtoriksi? En minä ainakaan haluaisi kouluuni rehtoria, jolla ei ole edes periaatteessa opettajan pätevyyttä ja jolla ei siis ole kokemusta koulumaailmasta (opettajana). Kyllä minun käsittääkseni rehtorit yleensä ovat joitakin vuosia opettajina ennen kuin siirtyvät rehtoreiksi. Ja minusta se on hyvä asia.

        Ei silti tarvitse alkaa tappelemaan :)

        Siis siksi kysyin koska en ole koskaan kuullut moisista ylemmistä ja alemmista opetushallinnon arvosanoista? Minulla on toisiaan ollut se käsitys, että on vain yhdenlainen opetushallinnon tutkinto (8-15ov, tuottaa saman pätevyyden).

        Mua lähinnä kiinnostaa muut opetushallinnon tehtävät, mutta rehtorin pätevyys olisi varmasti hyvä lisä siihen. Ja kyselinkin siksi jos täältä löytyisi joku minua fiksumpi, koska en oikeen ymmärtänyt pätevyysvaatimusasetuksista muutamaa kohtaa. Ja noh opettajan pätevyyden hankkiminen pitäisi suorittaa sitten tutkinnon jälkeen, koska se hidastaisi valmistumistani paljon, 35 ov on paljon. Mutta ehkä jos rehtoriksi haluaa niin kai sitten pitää vielä käyttää yksi ylimääräinen vuosi.

        Ihan siis mielenkiinnosta kyselin asioista. Ei tarvitse suuttua tai provosoitua.


      • Mie
        wannabe kirjoitti:

        Ei silti tarvitse alkaa tappelemaan :)

        Siis siksi kysyin koska en ole koskaan kuullut moisista ylemmistä ja alemmista opetushallinnon arvosanoista? Minulla on toisiaan ollut se käsitys, että on vain yhdenlainen opetushallinnon tutkinto (8-15ov, tuottaa saman pätevyyden).

        Mua lähinnä kiinnostaa muut opetushallinnon tehtävät, mutta rehtorin pätevyys olisi varmasti hyvä lisä siihen. Ja kyselinkin siksi jos täältä löytyisi joku minua fiksumpi, koska en oikeen ymmärtänyt pätevyysvaatimusasetuksista muutamaa kohtaa. Ja noh opettajan pätevyyden hankkiminen pitäisi suorittaa sitten tutkinnon jälkeen, koska se hidastaisi valmistumistani paljon, 35 ov on paljon. Mutta ehkä jos rehtoriksi haluaa niin kai sitten pitää vielä käyttää yksi ylimääräinen vuosi.

        Ihan siis mielenkiinnosta kyselin asioista. Ei tarvitse suuttua tai provosoitua.

        En suutu enkä ala tapella. Olen ihan viileä, mutta pakko sanoa, että sinun kaltaistasi en kyllä haluaisi minkään koulun rehtoriksi. Toki voit olla hyvä pätevyydet hankittuasi ja muutamia (mielellään useita) vuosia kokemusta hankittuasi, mutta juuri nyt vaikutat ihan liian nuorelta (ikääsi en tosin tiedä) ja röyhkeältä kelvataksesi niin vaativaan ja vastuulliseen hommaan. Rehtori on tärkeä ihminen omassa yhteisössään. Hyvin tärkeä hyvin monella tavalla. Mieti sitä.


      • wannabe
        Mie kirjoitti:

        En suutu enkä ala tapella. Olen ihan viileä, mutta pakko sanoa, että sinun kaltaistasi en kyllä haluaisi minkään koulun rehtoriksi. Toki voit olla hyvä pätevyydet hankittuasi ja muutamia (mielellään useita) vuosia kokemusta hankittuasi, mutta juuri nyt vaikutat ihan liian nuorelta (ikääsi en tosin tiedä) ja röyhkeältä kelvataksesi niin vaativaan ja vastuulliseen hommaan. Rehtori on tärkeä ihminen omassa yhteisössään. Hyvin tärkeä hyvin monella tavalla. Mieti sitä.

        Mä en ymmärrä millä perusteella esität väitteitä, että olen jotenkin röyhkeä tai jonkun "kaltainen". Et myöskään tiedä minkätyyppistä työkokemusta minulla on opettajan tehtävistä (en suinkaan ole tehnyt 1-2 päivän sijaisuuksia vaan opettanut useita kuukausia erästä sivuainettani lukiossa sekä pääainettani ammattikoulussa).

        Ja noh toisekseen en ole missään vaiheessa kuvitellut että heti valmistuttuani hakeutuisin moisiin tehtäviin. Enkä ole edes sanonut hakeutuvani moisiin tehtäviini. Alkuperäinen kysymykseni ei mitenkään liittynyt siihen sovellunko minä kysyiseen tehtävään.

        Älä viitsi vastailla jos et voi olla arvostelematta ihmisiä joita et lainkaan tunne. Sekä esität kummia vastauksia joita et voi selittää mitenkään ja kehotat etsimään itse onko moisia juttuja edes olemassa. Ja siksi toisekseen en ehkä ota sellaisen ihmisen mielipiteitä kovin vakavasti joka käyttään ks:n sijasta x:ää. Heh enpä ole tavannut aikuista ihmisistä joka sellaisia käyttäisi.


      • sivullinen
        Mie kirjoitti:

        En suutu enkä ala tapella. Olen ihan viileä, mutta pakko sanoa, että sinun kaltaistasi en kyllä haluaisi minkään koulun rehtoriksi. Toki voit olla hyvä pätevyydet hankittuasi ja muutamia (mielellään useita) vuosia kokemusta hankittuasi, mutta juuri nyt vaikutat ihan liian nuorelta (ikääsi en tosin tiedä) ja röyhkeältä kelvataksesi niin vaativaan ja vastuulliseen hommaan. Rehtori on tärkeä ihminen omassa yhteisössään. Hyvin tärkeä hyvin monella tavalla. Mieti sitä.

        "Mie", et voi kyllä millään muutaman foorumi-kirjoituksen perusteella sanoa, että "Wannabe" ei olisi kelvollinen rehtoriksi. Lisäksi, sinä olit mielestäni röyhkeämpi kuin "Wannabe".


      • Opettaja -71
        sivullinen kirjoitti:

        "Mie", et voi kyllä millään muutaman foorumi-kirjoituksen perusteella sanoa, että "Wannabe" ei olisi kelvollinen rehtoriksi. Lisäksi, sinä olit mielestäni röyhkeämpi kuin "Wannabe".

        wannabe, kysymyksesi oli ihan fiksu etkä ansainnut moista ryöpytystä. Opettajan pedagogisiin opintohin pääsyä on helpotettu ja esim Tampereelle pääsee noin puolet hakijoista. Opinnoissa ei ole edes tenttejä ja muutenkin ne on mahdolista suorittaa vuodessa kun käy opiskelemassa kerran viikossa. Antaa kyllä työhön ammattimaisuutta ja lisää opetustaitoja. Suosittelen lämpimästi. Lisäksi palkka nousee kivat 10% joten vaivan arvoista. Tsemppiä...


      • utelias
        Mie kirjoitti:

        En suutu enkä ala tapella. Olen ihan viileä, mutta pakko sanoa, että sinun kaltaistasi en kyllä haluaisi minkään koulun rehtoriksi. Toki voit olla hyvä pätevyydet hankittuasi ja muutamia (mielellään useita) vuosia kokemusta hankittuasi, mutta juuri nyt vaikutat ihan liian nuorelta (ikääsi en tosin tiedä) ja röyhkeältä kelvataksesi niin vaativaan ja vastuulliseen hommaan. Rehtori on tärkeä ihminen omassa yhteisössään. Hyvin tärkeä hyvin monella tavalla. Mieti sitä.

        Mikä on oma koulutuksesi ja opetuskokemuksesi?


    • opo68

      KelpA 1998:
      riittävä opettaja ja hallinnollinen kokemus, asianomaiset oppilaitoksen opettajan kalpoisuus. Hallinnon tuntemus: vararehtorina tai apulaisrehtorina oleminen tai muissa kunnan hallinnollisissa tehtävissä riittää, eikä tarvitse suorittaa opetushallinnon tutkintoa tai vastaavia yliopiston opintoja. Siirtymäsäännöksenä hyväksytään kouluhallinnon keskimmäinen arvosana.

    • bottinotti

      Pitää olla ylempi korkeakoulututkinto ja joko luokanopettajan tai aineenopettajan kelpoisuus sekä hallinnon tutkinto. Rehtoreinahan toimii opettajat, jotka ovat suorittaneet hallinnon tutkinnon, toimineet ensin apulaisrehtoreina ja vuosien päästä hakeutuvat (ehkä) rehtoriksi.

      Aineenopettajan pätevyyshän antaa oikeuden toimia myös lukiossa opettajana ja sitä kautta rehtorina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6273
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3808
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1975
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1478
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1468
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe