Olen alkanut ahdistua yhä enemmän tästä omasta jännittämisestäni, se saa vain pahempia ja pahempia muotoja. Työpaikkojen ja koulupaikan pitäminen tuntuu tosi vaikealta, ja tunnen myös että petän muiden odotukset menestymisen suhteen. Lupailen tekeväni asioita, joita tiedän toisaalta kokoajan etten jaksa tehdä. Olisi pakko saada tarpeeksi aikaan, mutta sitten päivät menevätkin täysin hukkaan kotona ahdistuessa...
Jännitän julkisia tilanteita, mutta en ihan aina kuitenkaan. En ole esiintynyt tai muuten pitänyt esitelmää tms. vuosiin, enkä halua edes ajatella että joskus sellaista tekisinkään.
Ja siis varsinaiseen kysymykseen...
Onko olemassa jännittämiseen jotain lääkettä, jota voi käyttää tarpeen vaatiessa, mutta kuitenkin esim. jokaisena arkipäivänä että selviä töistä ja koulusta? Olen aikoinaan käyttänyt pariakin masennuslääkettä, jotka lievittivät myös jännittämistä, mutta nyt en haluaisi 'kokopäiväiselle' kuurille taas. Se tuo mukanaan lihomista ja muita minulle epämiellyttäviä asioita, jotka harmittavat.
Pitäisikö ottaa yhteyttä terveyskeskukseen vai esim. lääkäriin, joka hoiti minua vuosia sitten? Hän sanoi silloin, että voin ottaa yhteyttä jos tulee jotain asiaa, mutta nyt yhteydenotto tuntuu vaikealta. Ensinnäkin suoran numeron etsiminen jostain... Ottavatko 'tavalliset' lääkärit terveyskeskuksessa tällaisen asian vakavasti, kun en varmasti osaa edes selittää tätä kunnolla?
lääkeapua?
4
590
Vastaukset
- Rampo
Jotenkin kuulostaa tutulta.Minulla oli myös sellaisia kasaantuvia ahdistuksia jotka sitten purkautuivat rajuina masennuksina, perheriitoina yms. Itse käytin aikanaan hiukan vastaavissa akuuteissa tilanteissa Oxepam nimistä lääkettä erittäin hyvillä kokemuksilla.
Kunlääke loppui en ole sitä saanut enään lisää ei sitten millään. Se oli hyvä tuki ja turva pelkällä olemassa olollaan. Tiesin, että jos tilanteet karkaavat käsistä voin turvautua siihen.
Kun lääkettä oli olemassa tilanteita tulikin paljon harvemmin.
Olen yrittänyt selittää tätä lääkärille ja terveyden hoitajille, mutta turhaan. He ovat sitä mieltä, että se ei ole oireisiini oikea lääke.- Panic
Itsekin olen kokeillut muutamia mieliala lääkkeitä huonoin tuloksin. Nyt mulla on xanor, mikä on suunnilleen samaa kuin tuo oxepam eli bentsodiatsepiini. Otan sitä vain harvakseltaan, ei suinkaan joka päivä tai viikkokaan. Se on todella hyvä apu, mutta lääkärit eivät halua sitä kovin helposti määrätä kun sitä käytetään tietyissä piireissä huumeiluun. Sitten jos olisi huumehörhö sekopää niin sitä silloin kyllä näyttää saavan niin paljon kun haluaa, mutta tavallisille se on paljon vaikeampaa. Nyt sitä vielä on jäljellä mutta jos lääkäri käy kikkailemaan reseptin uusinnan kanssa jossain vaiheessa niin täytyy kai vaihtaa yksityiseen lääkäriin. Eiköhän potilas itse kuitenkin tiedä mikä lääke toimii ja mikä ei.
- nuori nainen
Panic kirjoitti:
Itsekin olen kokeillut muutamia mieliala lääkkeitä huonoin tuloksin. Nyt mulla on xanor, mikä on suunnilleen samaa kuin tuo oxepam eli bentsodiatsepiini. Otan sitä vain harvakseltaan, ei suinkaan joka päivä tai viikkokaan. Se on todella hyvä apu, mutta lääkärit eivät halua sitä kovin helposti määrätä kun sitä käytetään tietyissä piireissä huumeiluun. Sitten jos olisi huumehörhö sekopää niin sitä silloin kyllä näyttää saavan niin paljon kun haluaa, mutta tavallisille se on paljon vaikeampaa. Nyt sitä vielä on jäljellä mutta jos lääkäri käy kikkailemaan reseptin uusinnan kanssa jossain vaiheessa niin täytyy kai vaihtaa yksityiseen lääkäriin. Eiköhän potilas itse kuitenkin tiedä mikä lääke toimii ja mikä ei.
Luulen, että itse tarvitsisin tällaista lääkettä ainakin aluksi käyttää lähes päivittäin. Siis arkipäivinä ainakin, kun pitää käydä töissä tai koulussa, jossa ne pahimmat tilanteet on. Ehkä siinä tapauksessa tuollainen 'huumeilu'lääke ei olisi hyvä. Jos siihen voi kehittyä riippuvuus?
- Panic
nuori nainen kirjoitti:
Luulen, että itse tarvitsisin tällaista lääkettä ainakin aluksi käyttää lähes päivittäin. Siis arkipäivinä ainakin, kun pitää käydä töissä tai koulussa, jossa ne pahimmat tilanteet on. Ehkä siinä tapauksessa tuollainen 'huumeilu'lääke ei olisi hyvä. Jos siihen voi kehittyä riippuvuus?
Ei siihen riippuvuutta synny jos yhtään järkeä käyttää sen kanssa. Mulle on kirjoitettu esim. 3 tabua päivässä mutten koskaan ota kuin yhden tai kaksi ja muutenkin melko harvakseltaan. Mulla ne mieliala lääkkeet ei siis toiminut mitenkään, pahensi vaan oloa... Mutta lääkärit taas mielellään määrää noita serotoniini lääkkeitä mistä ei kaikille ole apua. Bentsot on "täsmälääke" jota pitäisi käyttää vain silloin kun siltä tuntuu eikä koko ajan, muuten siihen tulee riippuvaiseksi. Eihän buranaakaan syödä sitä varten päivittäin että pää ei tulisi kipeäksi. Siitä riippuvuudesta tai vieroitusoireista mulla ei ole mitään käsitystä kun en omaa kokemuksia.
Bentsot on hyviä lääkkeitä oikein käytettynä, vielä kun kaikki lääkäritkin sen ymmärtäisi:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h42726Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062541Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938