Peliohjelmoijaksi

-----

Mitkä mahdollisuudet Suomessa on päästä täysipäiväiseksi peliohjelmoijaksi jos on IT-alan tutkinto ja kokemusta yleiseltä softapuolelta, muttei peliohjelmoinnista omia alkeellisia viritelmiä lukuunottamatta. Teoriassa olen kyllä perehtynyt esim 3D-grafiikan algoritmeihin ja hallitsen myös hyvin matematiikkaa.

Mikä mahtaa olla peliohjelmoijien keski-ikä. Onko 25-vuotias jo liian vanha aloittavaksi peliohjelmoijaksi

2

663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • From gamers for lamers :D

Elikkäs jos osaat koodata ja saat väännettyä sitä selkänahastasi ainakin vuoden, niin mahdollisuutesi ovat erittäin hyvät!

Ainoa haaste on löytää se palkkaava taho. Siispä...

Tee demo (koska ilman demoa ei alalle pääse). Väänna autopeli tai jokin fysiikkamallinnus-hässäkkä ja tyylikkäät, mutta yksinkertaiset grafiikat. Jos osoitat tyylitajua ja selvää taipumusta pelintekijäksi, niin se kyllä huomataan.

"Papereilla" ei pelihommiin kannata alkaa, jos suunnittelua ajattelit, sillä pelit eivät ole vielä kovin tutkittu akateeminen ala. Tosin muutosta on onneksi tulossa. Tutkinnollesi on siis aivan sama ja ikä ei koskaan ole este, jos olet hyvä tyyppi. Tärkeintä on vain aloittaa sen demon väsääminen ja tehdä se kunnolla. Sitten vain kauppaat taidonnäytettäsi jokaiseen pelitaloon (oliko niitä Ninai, Remedy, Housemarque...)

Ruotsia kannatta myös harkita, jos kieltä osaat, sillä siellä on myös pyrkyä.

Pahin ongelma voi joskus olla henkilökemia, jonka on tällä alalla toimittava hyvin. Pelitiimit ovat useasti kaveripohjalle perustettuja, joten porukkaan pääseminen edellyttää sopivaa persoonaa.
      Kukaan ei palkaa vittumaista super-koodaajaa!

Itse en ole alalla, mutta seuraan sitä ahkerasti. Lopulta (2-5 vuoden päästä) sinne kuitenkin päädyn, koska tämänhetkinen meno ei oikein maistu. Olen 22-vuotias pojanlossi.

Odottelen vain sopivaa hetkeä perustaa oma pikku pelipulju. Jos N-Gage alkaa vetää, niin sitä kannattaa harkita. Itse vielä epäilen koko homman kannattavuutta, koska koko pelaamiskonteksti on paskottu onnettomalla pystynäytöllä! Mitä hemmetin hauleja ne nokialaiset oikein ovat? Ainoa potentia laitteessa on mielestäni bluetoothissa ja sen sovelluksissa, ei SEGAn lisenssiroskassa.

Sori pikku vuodatukseni :)

• wolfie

En itse ole alalla mutta mitä olen seurannut niin koulutus papereillasi ei ole paljon muuta virkaa kuin perseenpyyhkiminen.
        Kuten edelä mainittin, olet hyvä tyyppi ja osaat homman niin se riittää.
        Demo tai pari täytyy väsätä ja omata luonne jolla pärjää ison rahan yritysten puristuksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5495
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2396
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1890
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      146
      1773
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1615
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      34
      1575
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1408
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1125
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1088
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      228
      1059
    Aihe