Genoa levynä ja iso päästetty ulos ?

Pekka

Purjehduskuvissa olen joskus nähnyt purjeet skuutattuna siten, että genoa on tiukkana levynä ja isoa on päästetty suojan puolelle reippaasti. Missä kelissä tälläista jalustusta käytetään ?

8

1935

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.n.

Ainakin itse olen menetellyt vastaavalla tavalla ensinnäkin lähes myötäisessä - tilanteessa, jossa en kuitenkaan ole saanut virsikirjaa toimimaan kunnolla. Tällöin keulapurjeen kiristämisen tarkoituksena on vain lopettaa lepatus. Toinen mieleeni tuleva tilanne on silloin, kun myötätuulihalssi mahdollistaisi virsikirjan kätyön, mutta halssin lyhyys tai esim yksinpurjehdustilanne kovassa kelissä ei varsinaisesti "rohkaise" ryhtyä moiseen kikkailuun:-)

• hydratech

Itse joudun kovalla kelillä tuon tuostakin vähentämään tehoa puuskissa löysäämällä isoa. Fokka on tietysti levynä, jolloin tehoa tulee vähemmän - samoin iso, mutta reivirajoilla liikuttaessa joskus on puuskassa höllättävä.

• B.E.

Jos tarkoitit että genua oli skuutattu tuulen puolelle ja iso päästetty ulos, oli ilmeisesti kyseinen vene pantu piihin (peräsin(pinna) osoittaa silloin leen puolelle).

• neppari

puuskikkaassa kelissä täytyy tuon ison kanssa pelata. tällöin ehkä jo kannattaisi reivata, mutta silloin hävittäisiin vauhdissa kun ei ole puuskaa. kisoissa ainakin näin ajetaan usein

• Sir BB

halssinvaihdosta, seuraavaks annetaan genoan skuutista löysää.

• Joakim

Jos haluaa liikkua vauhdikkaasti reippaassa tuulessa louvilla modernilla veneellä, on ajettava juuri noin. Leveät veneet eivät siedä kallistumista, joten isoa on päästettävä. Jos päästää myös fokkaa/genuaa, luovikulma/vauhti loppuu. Aallokossa genuaa ei kylläkään kannata vetää aivan levyksi.

Kovassa tuulessa iso voi pakata kutakuinkin lattoihin asti kokonaan ennen reivausta. Jos luovi on lyhyt, voi iso pakata enemmänkin eli lähes kokonaan, mutta tällöin purje jo kärsii.

Oma, varsin herkästi kallistuva veneeni, meni varsin mukavasti ja hallitusti 13 m/s kryssillä täydellä isolla ja fokalla, kun yksi kaveri piti jatkuvasti skuuttia kädessä ja sääti kallistumaa. Perheen kanssa olisi otettu 2 reiviä (1. reivi viimeistään 8 m/s), sillä käsiä ei riitä. Tarkasti purjehtimalla siis selviää ja on nopein varsin isoilla purjeilla.

• ka1

Joakim puhuu asiaa.
        Vielä voisi lisätä että ison löysääminen kovassa kelissä vähentää nousukärkkäyttä ja helpottaa ajamista - ainakin jos peräsin on herkkä sakkaamaan.
        Ja jotta tehot säilyisivät, kannataa ensimmäiset löysät antaa levangilla.

• Skippadi
        ka1 kirjoitti:

Joakim puhuu asiaa.
        Vielä voisi lisätä että ison löysääminen kovassa kelissä vähentää nousukärkkäyttä ja helpottaa ajamista - ainakin jos peräsin on herkkä sakkaamaan.
        Ja jotta tehot säilyisivät, kannataa ensimmäiset löysät antaa levangilla.

Siis levankia suojanpuolelle vai sittenkin luuvarttiin, jotta purje vuotaisi ylhäältä puuskissa ja näin hillitsisi kallistumista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe