aivorunkomigreeni?

turo

Onko kellään todettu aivorunkomigreeniä, jossa pahin oire on jatkuva huimaus. Mulla tutkitaan asiaa tällä hetkellä. Olisi kiva kuulla mitä lääkkeitä olet saanut ja muutenkin miten pärjännyt sen kanssa.

21

9205

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuullut

      Aivorunkomigreeni ???

      Oireet viittaavat enemmänkin tasapainoelimen tulehdukseen, joka on hoidettavissa antibiooteilla

    • Kohtalotoveri

      Mulla itsellä oireet eivät jää vain tuohon, mulla on kaksoiskuvia, sokeutta, toispuolihalvauksia ja muistinmenetyksiä. Nyt mulla alotettiin epilepsia lääkkeet joiden toivon auttavan. Mikään särkylääke ei tehoa tähän tautiin. Huokaus...
      Miten jakselet tämän taudin kanssa?

      • jos..

        Teillä molemmilla oireet johtuvatkin aivojen liian vähäisestä hapensaannista ???

        Minulla hävisi kaikenlaiset kivut, huimaukset, muistiongelmat... ym, kun
        lääkäri määräsi hoidoksi sartaaneja
        Verenpaineen hoitoon käytettäviä lääkkeitä, joiden teho perustuu verisuonien laajentumiseen ja veri kiertää eri reippaasti.
        Tehon huomasi heti mm. tehostuneena hengityksenä.

        Ps. Oletko varma että sinulla ei kohta ole ongelmia seksuaalisissa toiminnoissa ym. väsymystä,
        kun syöt epil. lääkkeitä.
        Se on niiden tyypillisin sivuvaikutus ...


      • sartaaneja?
        jos.. kirjoitti:

        Teillä molemmilla oireet johtuvatkin aivojen liian vähäisestä hapensaannista ???

        Minulla hävisi kaikenlaiset kivut, huimaukset, muistiongelmat... ym, kun
        lääkäri määräsi hoidoksi sartaaneja
        Verenpaineen hoitoon käytettäviä lääkkeitä, joiden teho perustuu verisuonien laajentumiseen ja veri kiertää eri reippaasti.
        Tehon huomasi heti mm. tehostuneena hengityksenä.

        Ps. Oletko varma että sinulla ei kohta ole ongelmia seksuaalisissa toiminnoissa ym. väsymystä,
        kun syöt epil. lääkkeitä.
        Se on niiden tyypillisin sivuvaikutus ...

        Kärsin jatkuvasta hapen puutteesta ja migreenin estoon on triptaaneja yöksi ja kaiken lisäksi kärsin lievästä uniapneasta.
        Minkä nimisiä lääkkeitä ovat sartaanit?

        Migreeni on aivorungon sairaus sanotaan nykyisin, eikä johdu verisuonien laajenemisesta, joihin meille määrätään verisuonia supistavia lääkkeitä.


      • turo

        Hei vaan! Luin viestisi vasta nyt ja aattelin vastata. Sunkin oireet vaikuttavat varsin kovilta. Tosin en tainnut luetella omista oireistani kuin murto-osan. Olen itse parhaillaan epilepsia "lääkekuurilla", jonka lisäksi saan vielä verpamilia (sydänlääke, joka kuulu tähän hoitoon). Kahden viikon jälkeen oireet helpottivat jonkin verran ja lääkkeen lisäyksen jälkeen ehkä vielä hieman. Olisi kiva kirjoitella kokemuksista sähköpostitse jos kiinnostaa. Voimia ja kirjoitellaan!!


    • migreenisucks!

      mul alotettii just Gabapentin 300 mg 3 kertaa vuorokaudes (epilepsia lääkitys) tohon... ja mul oli just pää asiallisesti jatkuva pieni huimaus ja tokkuraisuus syy miks lähin kunnol tutkituttaa asiaa... ja joo tuli sit ilmi et mul on jatkuva migreeni kohtaus päällä ja siihen tuo lääkitys! en oo vielä alottanu mutta kuulemma tosi siedetty ja vähä sivuvaikutteinen lääke! ite oon nyt 17 ja ollu kohtauksia nii pitkään kun muistan :)

    • Madame_Migreeni

      Turo on saanut aivorunkomigreenin eli basilaarimigreenin diagnoosin. Lisää tietoa sairaudesta saa http://www.migreeni.org/julkaisut/esitteet.html, josta löytyy Basilaarimigreeni-niminen esite. Jos aiot tulostaa sen, valitse tulostusmuodoksi .doc, se säästää mustetta.

    • pään vaihto

      Ei mullakaan varsinaisesti ole nimetty mikä migreeni on kyseessä, mutta mitkään verenohennuslääkkeet eivät auta eivätkä tavalliset särkylääkkeet ja migreenisärkylääkkeet. Esitteitä jos kävit selailemassa niin munkin oireita kuvaa parhaiten tämä aivorunkomigreeni ja syönkin yhtä siihen määrättyä lääkettä.

      • Toivo elää

        Hei minulle on diagnisoitu aivorunko migreeni vuonna 2006. Luultavasti oireet ovat olleet jo lapsesta, mutta niitä ei ole osattu tulkita: näön epäselvyyttä/varjoisuutta/kaksoiskuvia, huimausta, kömpelyyttä(epävarmuutta erityisesti kävellessä tai juostessa) ja pahoinvointia, sekä kumman hömelö olo ja joskus tosi kovia vatsakipuja. Lääkkeet aloitettiin kun olin täyttänyt 50 vuotta. Luulin, että olin neuroottinen, luulotautinen jne... Mutta kaikki oireet johtuivat kroonisoituneesta aivorunko migreenistä. Pärjäsin loistavasti 4 vuotta Triptyl 50 mg tai 75 mg yöksi. Nukkuminenkin oli ihanaa stresseistä huolimatta. Mutta sitten oireet palasivat vuonna 2010 keväällä. Luulen, että Triptyl olisi ollut vielä ok, mutta olen "puhetyöläinen" ja lääke kuivutti suuni santapaperiksi. Sitten viikon kortisonikuuri ja Neuronton 300mgx3. Pärjäsin taas vuoden hyvin ja uudellen oireiden ilmaantuminen keväällä 2011. (Ilman mitään sivuoireita kummastakaan lääkkeestä) Keväässä on jotain ( valo, stressi, väsymys..ehkä). Nyt sitten kesä 2011 on ollut yhtä lääkkeiden nostoa ja vaihtoa. Neurontonin nosto ei auttanut, ehkä hieman helpotti, muttei vienyt oireita kokonaan pois ( jonkin verran sivuoireita tai sitten taudin oireita, tässä taudissa kun ei tiedä, mikä on lääkkeen sivuoire tai itse taudista johtuva oire, ne kun ovat samat). Sitten vaihto Deprakine 300mgx2 ja vähitellen nosto 2x600mg 3 viikon ajan (välillä aivan sänkypotilaana huonovointisuuden vuoksi). Oireet edelleen. Viikon kokeilu nyt loppumassa Deprakine 1200mg yöksi ja aamulla 600mg. Oireet pahentuneet tai sitten lääkkeen sivuvaikutukset voimakkaat. Nyt sitten aioin neurologini ohjeiden mukaan aloittaa Topimaxin 50 mg yöksi ja vähitellen vasteen mukaan tarvittaessa ad 200mg. Jos jotain haluan omista kokemuksistani jakaa on, että pitäkää huolta itsestänne, olkaa itsekkäitä, työstressi minimiin. Muuten tämän taudin kanssa ei pärjää. Minä ymmärrän vasta nyt ihan kauhean kesän jälkeen mitä tämä tauti voi tehdä.


    • bc

      Kamala sairaus. Oireiden ollessa niin monimuotoiset,niin ei osata tehdä oikeita diagnooseja. Milloin hoidetaan epilepsiana ja milloin minäkin tautina.
      Debrakine on ollut parhain lääke minullekin jonkun aikaa,mutta sitten senkin teho lakkasi ja tuli niin kovat sivuoireet,joten siitäkään ei ole enää apua.
      Aivorunkomigreeni(basillaarimigreeni) on niin erilainen verrattuna tavalliseen migreeniin. Itselläni ainakin niin monet lääkkeet vain pahentavat sitä. Enemmän oireet viittaavat epilepsiaan kuin migreeniin. Turha puhua tavallisten migreenikkojen kanssa tästä sairaudesta.
      Itselläni huimaus on ajoittaista,mutta todella voimakasta. Tulee monen kuukauden huimausjaksoja ja sitten ne taas häipyvät ja tilalle tulee jokin muu oire ja taas tämä jatkuu viikkoja tai kuukausia.
      Kouristelut vilkkuvaloista,näyttöpäättteestä,loisteputkivaloista. Pitää olla erikoisnäyttöpääte(esim.led tai plasma),että voi jonkunverran olla tietokoneella.
      Selvästi kaikki elämänhuolet ja stressi pahentaa tilannetta,niin kuin muissakin sairauksissa.
      Minun tilanteessa ei ole löytynyt sellaista parantavaa lääkettä,joten täytyy vain sinnitellä. Lykkyä tykö!

    • pandora70

      millaista huimausta tuo aivorungon migreeni aiheuttaa? entä kuuluuko siihen aina päänsärky? miten todetaan tietynlainen migreeni?

    • bc

      Minulla aiheuttaa sellaista,että meinaa kaatua kavellessä tai istuessa, Ensiksi on jotenkin poissaolevaolo ja sitten kaatumisen tunne. Aina siihen ei kuitenkaan liity tuota poissaolon tunnetta. Joinain päivinä sitten tilanne on kokoaika päällä ja olo on kuin humalassa. Joskus se tulee niin yhtäkkiä ja todella kaatuu,ellei sitten saa jostain kiinni.
      Vilkkuvalotestissä se oli sitten selvää kiertohuimausta,jonka jälkeen tuli kouristuskohtaus.
      Vaikea sanoa miten todetaan,mutta se on sitten neurologin hommaa. Toivottavasti nykyään olis parempaa asiantuntemusta,kuin 30-vuotta sitten. Itselläni on ollut vääriä diagnoose ja jos vaikka mitä. On mennyt usko koko touhuun.

    • Orvokki 43

      minulla huimausjaksoja, joissa huimaus lähinnä kaatavaa joko eteen tai taakse. mulla oli reilu vuosi sitten muutamia migreenikohtauksia, joissa ensn lähti näkö toisesta silmästä ja sitten tuli kaksoiskuvia ja sahalaitaa. myös käsi halvasi ja puutumista joka puolella. päänsärkyä ei koskaan. No koska nämä halvaukset ja näönmenot oli sen verran riskaapelia yhdistelmiä, niin aloitettiin triptyl 50mg estoksi. Nämä klassiset migreenit jäivät pois, mutta nyt sitten noita kaatohuimauksia 1-10 pvää,puutumisia, sanat sekasin, vapinaa ja voimattomuutta ollut vaihtelevissa määrin.. Jopa totaalisen halvaus kohatuksen olen saanut, jolloin myös kilei, ikenet ja nielu puutuivat ja halvasivat. Neuron osastollehan jouduin, jossa sitten vain keksivät, että migreeniähän se..
      Itse olen vain miettinyt, että ono tämä nyt sitten sitä normaalia migreeniä vai esim jotakin basilaarista tai hemiblegistä...?

    • jatkoa tohon

      ja jatkoksi viellä, kun hoitaja neuron polilla epäili lääkärille että voisiko olla aivrungonmigreeniä rajuista oireista johtuen ( RR oli huikeat 189/ 110), niin lääkäri siellä oikein tuhahti, että ei nyt sentäs!.... jäin vain miettimään että miksikäs ei...??

      • bc

        Kaipa sitä pidetään niin harvinaisena. Ilmeisesti aika uusi keksitty sairaus. Sanoihin minullekin neurologi,että kunnei muuta löydetä,niin pitäähän se joku keksiä nimi oireistolle.
        80-luvulla kun minua on ruvettu tutkimaan,niin eipä kukaan mpuhunut mistään aivorunkomigreenistä,että kaipa se on aika uusi juttu.
        Ilmeisesti on aika paljon näitä juttuja just hoidettu epileptisenä,niin kuin itsellänikin.
        Kerran yksi migreeniin perehtynyt neurologi sitten mainit minulle,ettei sulla mitään epilepsiaa ole vaan aivorunkomigreeni. Se voi aiheuttaa pitkiäkin sekavuustiloja ja vaikka mitä. Tämä tapahtui vasta vuonna 2001.b


    • parjaankuitenkin

      Lisään oman kokemukseni. Minulla,on migreeniin perehtyneen neurologin dg. Sain vasta 30v diagnoosin ja lääkityksen. Nyt pärjään ilman estolääkitystä tällä hetkellä.Epilepsialääkkeitä en aio alkaa syömään. Muutamia kortisoni kuureja.
      Oireista. Aurat, sahalaitakuviot, näön lähteminen, joskus oksentaminen, valoarkuus, kuuloarkuus, käden puutuminen, kasvojen toisen puolen puutuminen, erilliset aistivääristymät. Kipu.
      Kohtauslääkeauttaa onneksi. Millään Burana panadol linjalla ihan,turha yritääkään saada kipu hallintaan.
      Kaikki ärsykkeet laukaisevat kohtauksen. Mm. Jano, nälkä, liika uni, vähäinen uni, suuttuminen, suru, hajusteet, auringon valo.
      En lähtis vertailemaan tätä tautia ns. "tavalliseen" migreeniin. Jokaiselle omat oireet ovat epämiellyttäviä ja invalidisoivia. En pysty määrittelemään mikä toisesta tuntuu pahalta tai siedettävältä tai ei.
      Itse olen oppinut elämään tämän sairauden kanssa. Enkä lähtisi brasaailrmaan asialla että mun migreenipä on pahempi kuin sun..... Niinku joku näytti tekevän.
      Aistiongelmat ovat todella syvältä, mutta turha niistä on mitään numeroa tehdä.

    • löåpoi

      Tekstissä oli mielestäni kyllä kyse niiden erilaisuudesta,eikä niiden pahemmuudesta. Itselläni on myös tavallista ns.aurallista migreeniä aivorunkomigreenin lisäksi. Kyllä ne ovat ihan erilainen kokemus. Ne kyllä erottaa ihan hyvin. Pahalta tuntuvat molemmat. Itselläni tavallinen kohtaus on suorastaan kivuliaampi kuin aivorunkomigreenin olotilat.
      Aivorunkomigreenissä huimaukset,ennenkoetuntuntemukset,muistoelämykset,valopallot,pelkotunne,pienentymis-ja isontumistunteet,hajutuntemukset,muistamattomuustilat,puutumiskohtaukset,vilkkuvaloherkkyys yms.tilat ovat vain kurjia,paitsi vilkkuvaloherkkyys,joka on kyllä aika invalidisoiva nykyaikana.
      Jokainen tuntee omalla tavallaan.

    • Enkestä

      Mistä löytää asiantunteva lääkäri tätä ksuheutta diagnosoimaan? Itsellä nyt kaksi kohtausta takana. Päivystyksessä oltu, diagnoosit liittyvät somaattisiin oireisiin. Mutta kun olen lukenut täältä, näyttäisi täsmäävän hyvin. Halvausoiretta, puhekyvyn menetystä, voimakasta pahoinvointia ml omituisia tuntemuksia kehossa, valopalloja silmissä, syvyysnäön menetys, voimakas hikoilu, kipu äärimmäisen kovaa tai kohtalaista, valoherkkyys jne. Muulloin huimausta, väsymystä, uupumista ja outoa oloa. Mistä löydän avun?

    • migr

      Kuulostaa tutulta. Alkoi murrosiässä jolloin kohtauksen ollessa näin ihmisistä usein vain puolet enkä juuri uskaltanut kadun yli mennä kun en kunnolla autojakaan nähnyt. Näköhäiriöiden lisäksi kamala päänsärky, kasvojen tunnottomuus- ja puhehäiriöt. Piti olla usein pimeässä huoneessa ja jos joku perheenjäsen avasi verhot tuli heti oksennus. Sahalaita aina vasemmalla puolella. Oli enimmäkseen poissa näin rajuna pitkään, mutta alkoi taas 49-vuotiaana. Sain vasta yli 5-kymppisenä aivorunkomigreenidiagnoosin. Nyt kova huimaus menossa. Epilepsialääkitys jonka lisäksi Miranax ja Ketomex. Buranasta ei hyötyä.
      d.
      u

      • Anonyymi

        Itselleni myös arvelisin aivorunkomigreenin, sillä oireet eivät ole oikein verrattavissa perus migreenin kanssa. Oireita ovat siis todella kova päänsärky, näön menetys toisesta silmästä jonka jälkeen koko näkö häviää, oksentelua, puheen puuroutumista, sekä tajunnantaso häviää aikalailla kokonaan esim. Ambulanssikuskit kun kysyivät ikääni ensimmäisen kohtaukseni aikana sanoin olevani 6v vaikka olin 12v. Myös kouristelua ja toispuoleista hetkellistä halvautumista on ollut. Olisin toivonut kyllä silloin, että olisi osattu diagnosoida oikein, minun diagnoosini jätettiin ns. Roikkumaan migreenin ja epilepsian välille. Nyt onneksi monta vuotta ilman kohtauksia, rasittava sairaus jo senkin takia, että harvoin otetaan vakavasti..


    • Täälä yksi! 2 vuotta meni ennenkuin sain diagnoosin, aluksi hoidettiin epilepsiana kouristuksien takia.
      Minulla kaikki sairastelu alkoi reilu 2 vuotta sitten, oksensin 14vrk, lisäksi vasemmasta silmästä lähti näkö/sumeni pikku hiljaa,puhe puurotui, vasen puoli kropsta kramppasi, pakko liikkeet, huimaus, tajunnan hämärtyminen..
      Kirjo erilaisia oireita. Mutta päänsärkyä ei ollut.
      Päänsärky tuli tuon 2viikon oksentamisen jälkeen, särky jotain todella hirveää. Lisäksi nuo särky kohtaukset kestivät useamman päivän, jonka jälkeen "aivot" olivat hellänä. Päätä ei pystynyt liikuttamaan, hiuksia ei harjattu, piti makaa paikallaan useamman päivän päänsärky kohtausten jälkeenkin.
      Nyt minulla ei ole ollut pahoja kohtauksia, menevät päivässä ohi.
      Tsemppiä kaikille tästä kärsiville ❤️

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      68
      6783
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4400
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2813
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1091
    Aihe