Autotallin perustus savimaalle

swip

terve!

Harkinnassa tontti jossa talon alla "löysää" 9-11 metriä eli pitää paaluttaa. Haluaisin myös autotallin mutta tontinomistajan arvelujen mukaan kantava maa on mahdollisen tallin alla vieläkin syvemmällä.

Kysymys kuuluukin, pitääkö tuommoinen noin 50 m2 autotalli johon haluaisin kunnon lattian paaluttaa vai riittääkö tuollaiseen jonkinsorttinen maanvaihto?

Vastauksista kiitollinen...

S

4

13198

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jocu

      ja Leca-soraa tilalle, siten että sora ja rakennus painavat saman verran kuin paikalla ollut savi.

      • Jokunen

        Tuo lecasoralla kevennys on varmasti hyvä ratkaisu. Tavallinen reunavahvistettukin laatta kestänee painon, mutta asia on syytä varmistaa. Eikö kunnan rakennustarkastaja osaa neuvoa. Joka tapauksessa kunnon salaojitus on savimaalla myös erittäin tärkeää.


      • Jonttu
        Jokunen kirjoitti:

        Tuo lecasoralla kevennys on varmasti hyvä ratkaisu. Tavallinen reunavahvistettukin laatta kestänee painon, mutta asia on syytä varmistaa. Eikö kunnan rakennustarkastaja osaa neuvoa. Joka tapauksessa kunnon salaojitus on savimaalla myös erittäin tärkeää.

        Olisi muuten kiva tietää miten te sen lekasoralla keventämisen teette? Ekaks kaivetaan helvetillinen kuoppa ja sinne kipataan rekkakaupalla lekasoraa toivoen samalla, että se sora pysyisi kuivana maailman tappiin saakka, niinkö?

        Sen ainakin savimaalle rakentaneena sanon, että yhtään salaojan pinnan alapuolelle on turha lekasoraa tunkea, koska sinne se vettyy ja vajoaa kuin loputtomaan kaivoon. Eli te tarviitte sen lekasorakasan päälle vielä reunavahvisteisen laatan, jotta tuosta hommasta en edes pätkän verran hyötyä.

        Käytännössä se asuinrakennus pitää joka tapauksessa paaluttaa, jolloin on järkevää antaa paaluttajan lyödä esim. neljästä kuuteen paalua myös autotallin anturan alle. Hintaa hommalle tulee about 1000e, mikäli paalutettavaa on tuo kymmenisen metriä. Rakennusvalvojalle asiasta ei kannata sen enempää mainita, koska silloin hän alkaa vaatimaan aivan älyttömiä raudoituslaskelmia myös tänne.

        Eli, paalujen päälle (anturan alle) laitat routasuojausta varten 30mm finnfoamin. Anturin päälle muuraat vastaavasti lekaharkoista sokkelin raudoituksella ja vuoraat harkkojen sisäseinät 30-50mm finfoamilla. Tämän jälkeen sokkeli täytetään fillerihiekalla ja valettavan laatan alle laitetaan 70-100mm finnfoam. Eriste pitää kuitenkin laittaa laatan alle siten, että laatan painuessa hieman sen paino ei pääse kohdistumaan välittömästi sokkelin paksumpien harkkojen reunojen päälle (sokkeli muurataan kahdesta eri levyisestä harkosta 200 ja 120mm).

        Anturin paksuudeksi riittää 200-250mm ja leveyttä 600mm. Parasta on, jos raudoitus noudattaa kevennettyä versiota talon raudoituksesta. Itse käytin hakasina 6mm harjaterästä 400mm välein ja hakasten kulmiin sijoitettavat raudat 8mm teräksestä. Paalujen kohdat vahvistettiin vääntymisen estämiseksi kukin muutamalla n. 2m lisäraudalla.

        Perusidea on, että pienen mahdollisen painumisen (2-3mm) jälkeen paalut alkavat antaa tukea anturille, jonka paino koostuu vain sen omasta massasta (10tn) ja autotallin seinien(2tn) painosta. Koska laatta ei ole mitenkään sidottu anturiin niin sen oma paino (15tn) ja päälle lastattu kuorma (3-4tn) ei koskaan kohdistu edes epäsuorasti perustuksiin.

        Oma autotallini on nyt muutaman vuoden vanha ja pätkääkään se ei ole vajonut. Ainakin laatan ja sokkelin pinnat ovat millilleen siinä missä ne olivat valun jälkeen, joten tuo paalujen antama lisäkannatus näyttää ainakin vielä täysin turhalta varotoimenpiteeltä.

        Mikäli sun ei tartte kaivaa anturia syvälle ja lähes kosketuksiin sen pehmeä sinisaven päälle niin voin vakuttaa ja alleviivata, että autotallis pysyy maanpinnan yläpuolella ainakin kaksi seuraavaa sukupolvea oli siinä paalut tai ei. Noi anturiin ja laattaan kohdistuvat pintapaineet ovat yksinkertaisesti niin pieniä, että ainakaan niiden voimasta se ei pulahda pohjaan. Jos se autotalli johonkin vajoaa niin syyllinen on ennemminkin routiminen, joka muuttaa anturin alla olevaa savea velliksi. Eli, anturin alle routaeriste ja ympärille kans niin probleemeja ei sun elinaikanas tule.

        Jonttu


    • Matti

      Savimaalle rakentaminen ei ole sen kummempaa kuin, että huolehtii kunnollisista routaeristyksestä. Itse rakennin autotallin (55 m2) 16 vuotta sitten savimaalle, jossa on savea yli 20 m alaspäin ( maaperän tutkijoilta loppui tangot kesken ). Antura sivuilla 60 cm leveä ja päädyissä 40 cm leveä. Anturan alapuolikin kannattaa eristää "finfoamilla" tai vastaavalla ja muutoinkin erityksestä kannattaa huolehtia kunnolla eli eristepakettiin koko homma. Ulkopuolelle eristeitä tarpeeksi kauaksi. Missä liikutaan niin väh 3 m muutoin riittää 2 m. Onko pintavesiviemäröintiä - saako salaojat pois rak läheisyydestä - ne auttavat. Savikkoon sen kuivuttua tulee kova kerros, joka kantaa. Itselläni oli vain aluksi pienet pintaojat lähistöllä ja hyvin on asuttu ja autokin on viihtynyt. Tsemppi rakentamiseen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4143
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3161
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      160
      2550
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1875
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe