Mun pitää noudattaa todella tiukkaa diettiä, jotta saan refluksini pysymään kurissa. Ongelmia tuottaa lähinnä suuri makean himoni. En pysty syömään kuin kuivattuja ananaksia, joskus pienen määrän jugurttia tai lasillisen mehua, mutta siihen se sitten jääkin. Kaikki muu makea vaikka olisikin vähärasvaista, aiheuttaa oireita, jopa marjakiisseli, mehujää ja hedelmät.
Olen pystynyt olemaan taas n. kolme viikkoa syömättä juuri mitään makeaa, mutta nyt olen taas repsahtanut ja tuntuu että tulen hulluksi jollen saa syödä mitään makeaa.
Miten te muut jaksatte vuodesta toiseen tiukkaa ruokavaliota? itselläni on ollut tiukka ruokavalio käytössä vasta 4kk..
Miten jaksatte refluksiruokavaliota?
33
5310
Vastaukset
- jaksoin
ja repsahdin aina. Tosin makea ei ollut ongelmani vaan hyvä ruoka viineineen. Menin leikkaukseen ja nyt voin nautiskella, kunhan muistan ettei isoja annoksia. Syön myös välipaloja paljon.
- refnanna
Mistä te olette löytäneet refluksiin ruokavalion? Koska olen yrittänyt koirien ja kissojen kanssa sellaista metsästää, enkä mistään ole löytänyt.
Joka puolella vaan löytyy, että mitä ei saa käyttää, kahvit ja alkoholi esim, mitä en käytä muutenkaan yhtään..
Antakaa mulle vinkkiä, alan oleen epätoivoinen... - kehitelty
refnanna kirjoitti:
Mistä te olette löytäneet refluksiin ruokavalion? Koska olen yrittänyt koirien ja kissojen kanssa sellaista metsästää, enkä mistään ole löytänyt.
Joka puolella vaan löytyy, että mitä ei saa käyttää, kahvit ja alkoholi esim, mitä en käytä muutenkaan yhtään..
Antakaa mulle vinkkiä, alan oleen epätoivoinen...ruokavalio. Vältän kiellettyjä. Vältän raskaita ja rasvaisia. Syön pieniä määriä, mutta usein.
Juon paljon vichya, jonka ei pitäisi sopia. Minulel sopii. Siis vältettävätkin ovat yksilöllisiä. Netistä löytyy paljoin tietoa. - refluksiin
refnanna kirjoitti:
Antakaa mulle vinkkiä, alan oleen epätoivoinen...jää,kun vähennetään ne epäsopivat.
Tähystävä lääkäri antoi lääkemainoksen,jossa lueteltiin eliminoitavat aineet.
- R.potilas
Niin kuin olen monta kertaa kejuihin kertonut jo, että sain ruokavalion sairaalasta.
Ihan hyvin on mennyt. Paino tippu 12 kiloa, mutta sain takasin 4 kg johon olin todella tyytyväinen. Oikeestaan en ole koskaan ollut ylipainonen, mutta tuo 62 kg oli liikaa mulle. Olen 159cm ja painan tällä hetkellä 54kg, se siitä.
Kyllä mä katson kuinka paljon on rasvaa missäkin ruuassa, esim. juustot, jugurtit ym. Karkkeja yms. syön satunnaisesti, en kuitenkaan liikaa.
Ei tiukkaa tee yhtään.;)- Mhmm
Minullakin paino tippui refluksin alettua 57,5 kg -> 53 kg, mutta nyt olen saanut nostettua sen melkein samoihin lukemiin (n. 55 kg tällä hetkellä). Laihtumiselle ei olisi yhtään varaa, kun olen semmoiset 174 cm pitkä =/
Oikeastaan syön lähes samalla tavalla kuin ennenkin, paitsi että suklaan, makeisten ja hiilihappoisten juomien syöntiä/juontia olen pyrkinyt minimoimaan, ne kun ovat juuri niitä, jotka närästävät minulla kaikkein pahiten. Pyrin myös välttämään liian mausteista ruokaa ja liiallisen suolankin pois jättäminen voisi olla hyväksi. Tänään kylläkin sorruin aika monenkin suklaakarkin syömiseen, ja kyllä se kostautuu heti, kun kurkkua alkaa poltella hieman enemmän kuin tavallisesti (muuten lääkkeet ovatkin saaneet pahimmat oireet pois).
- Nimetön
Itse jouduin käymään moneen otteeseen lääkärissä refluksitaudin takia. Ensin löydettiin helico-bakteeri, joka hoidettiin lääkekuurilla. Vaivat eivät sittemmin helpottaneet kuin hetkeksi, ja minulle kirjoitettiin lopulta Somacia, jota syön lähes päivittäin. Se on auttanut.
- ruokavalio
Minulle juuri tällä viikolla sisät.kirurgi sanoi, ettei mitään ruokavalioita suositella, koska siitä ei ole mainittavaa hyötyä jos syö pillerikuurinsa loppuun. Jokainen osaa kuulemma itse päättää, mikä sopii ja mikä ei?
Minulla on ongelmana se, ettei tule kipuja tai närästysoireita tms., joten enpä siten tiedä, mikä aiheuttaa ruokatorventulehdukseni jatkuvan uusiutumisen.
Olisi mukava tietää muitakin "haitallsia ruokia" kuin ne aina mainitut kurkku, tomaatti, rasvaiset ruuat, alkoholi ja suklaa.
Itse syön kovasti ruisleipää, mutta en koe siitä tulevan ongelmia... Hiilihapolliset juomat kylläkään ei sovi. Kahvi ja tee ei aiheuta mitään.
Painonalennusta en voi suunnitella, nyt jo parikymmentäkiloa liian laiha :(
Onko jollain kokemusta Calsichewn ja D-vitamiinin aiheuttamasta närästysoireista? Tai E-Epa pillereiden tms.???? Ne tuntuisi aiheuttavan outoa kielen pistelyä ja nielun "kuivumista" ja vatsan epänormaalia toimintaa...- refluksikurkku
Valitettavasti tämän taudin yhteydessä on
huomannut kuinka erilaiset (=vähäiset) tiedot
lekureilla asioista onkaan. On lähes
pelottavaa kuunnella toisten kommentteja.
Osahan ei edes myönnä, että refluksi
saattaisi aiheuttaa hengenahdistusta tai muuta
keuhkojen puolen oiretta (kun taas
astmapuolen lekurit lähinnä pohtii onko
refluksi astman aiheuttaja vaiko pahentaja).
Onneksi kaikki taitavat jo tietää, että refluksia voi olla ilman närästyksen tuntemusta (eli siis
se ylärefluksi).
Yleensä refluksitauti ei häivy pois,
joten taudista säännöllisesti kärsivillä
ei ole mitään "pillerikuuri loppuun"
vaihtoehtoa. Ruokavaliota ( asentohoitoa
muuta elintaparemppaa)on nimenomaan
suositeltu -- takaisinvirtaushan tietenkin
jatkuu lääkityksen kanssa kuten ennenkin -
nouseva aines pitäisi vain olla suht hapotonta.
Tutkimuksia hapottoman aineksen aiheuttamista
oireista en ole löytänyt. Yksi (ainoa) tutkimus,
jossa ruoan vaikutusta tutkittiin, totesi ruokavalion auttavan lievissä tapauksissa (mutta ei keskivaikeissa/vaikeissa).
Päiväkirjan pidosta (aktiiviesti n. vuosi) huolimatta en minäkään pysty edellenkään sanomaan varmasti mikä (ruokaines
yks./yhd)laukaisee kipuilun aktiiviseksi.
Lääkitys ja tiukka ruokavalio ovat kuitenkin
auttaneet (3-4 kk kohdalla) ja poistaneet kovimmat kivut tehden elämästä siedettävää.
Muutokset kurkussa (kannusruston päällä)
kuitenkin lähes samanlaisia. Hengenahdistukset
häipyivät kun Nexium lääkitys alkoi. - vastauksesta
refluksikurkku kirjoitti:
Valitettavasti tämän taudin yhteydessä on
huomannut kuinka erilaiset (=vähäiset) tiedot
lekureilla asioista onkaan. On lähes
pelottavaa kuunnella toisten kommentteja.
Osahan ei edes myönnä, että refluksi
saattaisi aiheuttaa hengenahdistusta tai muuta
keuhkojen puolen oiretta (kun taas
astmapuolen lekurit lähinnä pohtii onko
refluksi astman aiheuttaja vaiko pahentaja).
Onneksi kaikki taitavat jo tietää, että refluksia voi olla ilman närästyksen tuntemusta (eli siis
se ylärefluksi).
Yleensä refluksitauti ei häivy pois,
joten taudista säännöllisesti kärsivillä
ei ole mitään "pillerikuuri loppuun"
vaihtoehtoa. Ruokavaliota ( asentohoitoa
muuta elintaparemppaa)on nimenomaan
suositeltu -- takaisinvirtaushan tietenkin
jatkuu lääkityksen kanssa kuten ennenkin -
nouseva aines pitäisi vain olla suht hapotonta.
Tutkimuksia hapottoman aineksen aiheuttamista
oireista en ole löytänyt. Yksi (ainoa) tutkimus,
jossa ruoan vaikutusta tutkittiin, totesi ruokavalion auttavan lievissä tapauksissa (mutta ei keskivaikeissa/vaikeissa).
Päiväkirjan pidosta (aktiiviesti n. vuosi) huolimatta en minäkään pysty edellenkään sanomaan varmasti mikä (ruokaines
yks./yhd)laukaisee kipuilun aktiiviseksi.
Lääkitys ja tiukka ruokavalio ovat kuitenkin
auttaneet (3-4 kk kohdalla) ja poistaneet kovimmat kivut tehden elämästä siedettävää.
Muutokset kurkussa (kannusruston päällä)
kuitenkin lähes samanlaisia. Hengenahdistukset
häipyivät kun Nexium lääkitys alkoi.Minusta on vain niin turkasen tuskastuttavaa potea jotain hämärän peitossa olevaa tautia, jolle yrittäisin tehdä jotain, jos vain osaisivat neuvoa mitä! Muutoinkin ruokavalioni on äärettömän yksitoikkoista loppujen lopuksi, liian laiha ruumiinrakenteeltani ja kun yritän lihottaa, niin varmasti tulee outoja kielen pistelyitä. Niistäkin sanotaan, ettei voi johtua refluksista, vaan niskan jäykkyydestä...
Kymmenissä tutkimuksissa käyneenä, eri alojen siis, en enää tiedä, miten voisin saada suoliparkani kuntoon ;)
Ruokailut ovat täyttä utopiaa meikäläiselle eli miten ne pitäisi parhaiten toteuttaa, saamatta suurempaa vahinkoa aikaiseksi, tämän kaiken kukkuraksi!? Kuten jo mainitsin, minulla ei ole kuin pari tuotetta selkeästi aiheuttanut oireita - muutoin olen autuaallisen tietämätön ruuan suhteen :((
Lanzoprasolia olen syönyt yli puoli vuotta viime vuonna, lopetin sen noin 3 kk ajaksi ja sinä aikana tehtiin mahan ph tutkimus - joka näytti selkeästi, ettei minulla ole refluksisairautta!!!? Tuli käsky uusintatarkastukseen (tähystykseen eri sairaalassa) Barretin oireiden epäilysten takia, mutta siellä se hiivatin tulehdus vain nökötti edelleen :( Mutta ei ole onneksi Barretin tautia vielä tullut, vaikka uhkaavasti sitä muistuttikin!
Ollakko tulehdus ollut siellä koko tämän runsaan vuoden ajan, vaiko välillä pois - en tiedä, ja sekin potuttaa. Syönkö väärää lääkettä tai oikeaa lääkettä liian vähän??
Nuo lääkärit (sisätauti) ovat niin hemmetin kiireisiä, ettei heidän kanssaan ehdi keskustelemaan asioista kuin korkeintaan 5 min. puhelimessa, ja sehän aika ei riitä niihin moniin kysymyksiin mitä minullakin olisi esitettävänä! - refluksiin
Jokainen sairaus on yksilöllinen.
Mitään painonalennusta ei yleensä tarvita,ellei ole ylipainoinen. Se helpottaa ruokatorven suun ja palleatyräoireita siinä missä kireän vyön poisto tai vaihto henkseleihin.
Aika vaikea on useimmiten itse huomata,mikä sopii ja mikä ei,jos syö paljon erilaisia ruoka-aineita. Itselläni ei ollut muuta käsitystä kuin,että join päivittäin liikaa kahvia. Oire oli vaan mutu-tuntuma, ei selvä oire. Lääkäriin menin kun aamulla röyhtäytteli ja kouristeli vatsaa,vaikken ollut vielä mitään syönytkään. Todettiin kauttaaltaan tulehtunut vatsalaukun limakalvo,Barret-epäily, haavauma ruokatorven alasuussa,josta syystä mahahapot pääsivät ruokatorveen - siis refluksitauti näillä vaivoilla.
Ohjeeksi sain välttää:sitrushedelmiä ja -valmisteita, kahvia, sipulia, tomaattia missään muodossa, suklaata,rasvaisia ja vahvasti maustettuja ruokia,väkeviä a-juomia,valkoviiniä.
Hoitajan kanssa jutellessa hän suositteli syömään kaurapuuroa aamulla ensimmäiseksi.
Sängynpäätyä ylös, pieniä aterioita useammin,kuin pari suurta.
Lääkkeeksi sain ensin Somacia,ei vaikutusta. Tarkistustähystyksen jälkeen Pariet,joka on myöhemmin poistunut Kelan korvauslistalta. Tilalle Nexium 40mg ja myöhemmin ja edelleen 20mg.
Viime tarkistustähystyksessä todetiiin tulehduksen huomattavasti poistuneen,mutta se on krooninen, ruokatorven alasuu oli vähän löystynyt (suklaapinnauksen aiheuttamaa varmaan,tai liian suurien määrien syömisen)Haavauma oli parantunut jo aiemmin, Barrett-epäily poistunut,hapoton vatsa PH6 (alussa PH1).Eli tilanne varsin hyvä,jatkossa Nexium 20mg.
Huonot jutut, joihin itse tiedän tarvitsevani tiukennusta: ylipaino, liian suuret ruoka-annokset, se ihana suklaa toisinaan.Vatsassani ei ole mitään vaivoja,syön monipuolisesti em.rajojen mukaan mutta liikaa. En paista ruokaani muuta kuin uunissa ja melkein aina paistopussissa,olen näes laiska ja vältän ne ylimääräiset paistorasvat ja mahdolliset käristykset.Hoito on sujunut hienosti. - refluksista ruokavalioon
refluksiin kirjoitti:
Jokainen sairaus on yksilöllinen.
Mitään painonalennusta ei yleensä tarvita,ellei ole ylipainoinen. Se helpottaa ruokatorven suun ja palleatyräoireita siinä missä kireän vyön poisto tai vaihto henkseleihin.
Aika vaikea on useimmiten itse huomata,mikä sopii ja mikä ei,jos syö paljon erilaisia ruoka-aineita. Itselläni ei ollut muuta käsitystä kuin,että join päivittäin liikaa kahvia. Oire oli vaan mutu-tuntuma, ei selvä oire. Lääkäriin menin kun aamulla röyhtäytteli ja kouristeli vatsaa,vaikken ollut vielä mitään syönytkään. Todettiin kauttaaltaan tulehtunut vatsalaukun limakalvo,Barret-epäily, haavauma ruokatorven alasuussa,josta syystä mahahapot pääsivät ruokatorveen - siis refluksitauti näillä vaivoilla.
Ohjeeksi sain välttää:sitrushedelmiä ja -valmisteita, kahvia, sipulia, tomaattia missään muodossa, suklaata,rasvaisia ja vahvasti maustettuja ruokia,väkeviä a-juomia,valkoviiniä.
Hoitajan kanssa jutellessa hän suositteli syömään kaurapuuroa aamulla ensimmäiseksi.
Sängynpäätyä ylös, pieniä aterioita useammin,kuin pari suurta.
Lääkkeeksi sain ensin Somacia,ei vaikutusta. Tarkistustähystyksen jälkeen Pariet,joka on myöhemmin poistunut Kelan korvauslistalta. Tilalle Nexium 40mg ja myöhemmin ja edelleen 20mg.
Viime tarkistustähystyksessä todetiiin tulehduksen huomattavasti poistuneen,mutta se on krooninen, ruokatorven alasuu oli vähän löystynyt (suklaapinnauksen aiheuttamaa varmaan,tai liian suurien määrien syömisen)Haavauma oli parantunut jo aiemmin, Barrett-epäily poistunut,hapoton vatsa PH6 (alussa PH1).Eli tilanne varsin hyvä,jatkossa Nexium 20mg.
Huonot jutut, joihin itse tiedän tarvitsevani tiukennusta: ylipaino, liian suuret ruoka-annokset, se ihana suklaa toisinaan.Vatsassani ei ole mitään vaivoja,syön monipuolisesti em.rajojen mukaan mutta liikaa. En paista ruokaani muuta kuin uunissa ja melkein aina paistopussissa,olen näes laiska ja vältän ne ylimääräiset paistorasvat ja mahdolliset käristykset.Hoito on sujunut hienosti.Unohtui elämäntapamuutoksista vielä; ei mitään syömistä kolmeen tuntiin ennen pitkälleen kellahtamista. Eikä muuta kuin vettä juomiseksi Siis ei mitään ruokalepoja makuullaan. Päiväunet sujuvat tarvittaessa tuolissa ja muuten olenkin "yökukkuja", joten aika kuluu lukiessa tai tämän toosan parissa.
Aika huonoja ohjeita annetaan tai ne unohtuvat, eräskin tällä palstalla kirjoitti,ettei ole tästäkään kuullut, vaan kasaa sänkyyn mukaan "evästä",olutta ja rasvaisia voileipiä!
Itse kannattaa pyrkiä tarkastustähystyksiin. Meilläpäin ne tehdään terkkarissa ja kun sama lääkäri pitää yksityisvastaanottoa,kävin viimeksi siellä kuulemassa tulokset ja yhdessä katseltiin kuvat,ne näyttävät totuuden. - maistus varmaan sullekin;-)
vastauksesta kirjoitti:
Minusta on vain niin turkasen tuskastuttavaa potea jotain hämärän peitossa olevaa tautia, jolle yrittäisin tehdä jotain, jos vain osaisivat neuvoa mitä! Muutoinkin ruokavalioni on äärettömän yksitoikkoista loppujen lopuksi, liian laiha ruumiinrakenteeltani ja kun yritän lihottaa, niin varmasti tulee outoja kielen pistelyitä. Niistäkin sanotaan, ettei voi johtua refluksista, vaan niskan jäykkyydestä...
Kymmenissä tutkimuksissa käyneenä, eri alojen siis, en enää tiedä, miten voisin saada suoliparkani kuntoon ;)
Ruokailut ovat täyttä utopiaa meikäläiselle eli miten ne pitäisi parhaiten toteuttaa, saamatta suurempaa vahinkoa aikaiseksi, tämän kaiken kukkuraksi!? Kuten jo mainitsin, minulla ei ole kuin pari tuotetta selkeästi aiheuttanut oireita - muutoin olen autuaallisen tietämätön ruuan suhteen :((
Lanzoprasolia olen syönyt yli puoli vuotta viime vuonna, lopetin sen noin 3 kk ajaksi ja sinä aikana tehtiin mahan ph tutkimus - joka näytti selkeästi, ettei minulla ole refluksisairautta!!!? Tuli käsky uusintatarkastukseen (tähystykseen eri sairaalassa) Barretin oireiden epäilysten takia, mutta siellä se hiivatin tulehdus vain nökötti edelleen :( Mutta ei ole onneksi Barretin tautia vielä tullut, vaikka uhkaavasti sitä muistuttikin!
Ollakko tulehdus ollut siellä koko tämän runsaan vuoden ajan, vaiko välillä pois - en tiedä, ja sekin potuttaa. Syönkö väärää lääkettä tai oikeaa lääkettä liian vähän??
Nuo lääkärit (sisätauti) ovat niin hemmetin kiireisiä, ettei heidän kanssaan ehdi keskustelemaan asioista kuin korkeintaan 5 min. puhelimessa, ja sehän aika ei riitä niihin moniin kysymyksiin mitä minullakin olisi esitettävänä! - nukkumisesta
refluksista ruokavalioon kirjoitti:
Unohtui elämäntapamuutoksista vielä; ei mitään syömistä kolmeen tuntiin ennen pitkälleen kellahtamista. Eikä muuta kuin vettä juomiseksi Siis ei mitään ruokalepoja makuullaan. Päiväunet sujuvat tarvittaessa tuolissa ja muuten olenkin "yökukkuja", joten aika kuluu lukiessa tai tämän toosan parissa.
Aika huonoja ohjeita annetaan tai ne unohtuvat, eräskin tällä palstalla kirjoitti,ettei ole tästäkään kuullut, vaan kasaa sänkyyn mukaan "evästä",olutta ja rasvaisia voileipiä!
Itse kannattaa pyrkiä tarkastustähystyksiin. Meilläpäin ne tehdään terkkarissa ja kun sama lääkäri pitää yksityisvastaanottoa,kävin viimeksi siellä kuulemassa tulokset ja yhdessä katseltiin kuvat,ne näyttävät totuuden.En suosittilisi tuolissa nukkumista mitenkään. Äitini teki sitä kovien refluksioireiden takia viimeiset vuodet; tuli niskanikamapullistuma, joutui kävelemään kuin vanha mummo, kamalat säryt, vahvat lääkkeet kuten Panacod joka veti mahan entistä pahemmaksi. Odotti leikkaukseen pääsyä sen nikaman vuoksi, mutta ehti kuolla refluksioireiden aiheuttamiin komplikaatioihin - oksensi kaiken ulos mitä söi, ripuloi koska maha ei enää kestänyt mitään. Makasi koko kevään sairaalassa, eikä minkäänlaista leikkausta voitu enää tehdä koska verisuonisto oli käytännössä lopettanut toimintansa mahassa, joten ei hyötyä leikkauksesta. Ikää oli alle 60 vuotta.
- refluksikurkku
vastauksesta kirjoitti:
Minusta on vain niin turkasen tuskastuttavaa potea jotain hämärän peitossa olevaa tautia, jolle yrittäisin tehdä jotain, jos vain osaisivat neuvoa mitä! Muutoinkin ruokavalioni on äärettömän yksitoikkoista loppujen lopuksi, liian laiha ruumiinrakenteeltani ja kun yritän lihottaa, niin varmasti tulee outoja kielen pistelyitä. Niistäkin sanotaan, ettei voi johtua refluksista, vaan niskan jäykkyydestä...
Nuo lääkärit (sisätauti) ovat niin hemmetin kiireisiä, ettei heidän kanssaan ehdi keskustelemaan asioista kuin korkeintaan 5 min. puhelimessa, ja sehän aika ei riitä niihin moniin kysymyksiin mitä minullakin olisi esitettävänä!Samat sanat - tuttuja tuntemuksia!
Sain diagnoosin n. puolitoista vuotta sitten
ja olin tosi onnellinen, koska elämä
oli sitä ennen täyttä kipua päivittäin haitaten
kaikkea elämää lähes 2 vuotta (hengesahdistuskohtauksia toista vuosikymmentä, jotka loppui sit Nexiumin kanssa kuin seinään) . Tuohon aikaan verrattuna jokainen nykyinen päivä on elämisen arvoinen - oli sitten kuinka p-mainen päivä tahansa.
Ajattelin aluksi,
että kokeilen ruokavaliota ja lääkitystä
vuoden ja toivoin että olisin kuitenkin
niissä lievissä tapauksissa, jotka joskus
ikäänkuin paranevat. No, enpä tosiaan taida
olla... totaalinen ruokaremontti tuli
kuitenkin tehtyä :-) ... että jotain hyvää ...
tuskin tunnen omia ruokakaappejani - ja
onneksi aikaisemmin on joskus ollut erilaistakin syömistä ja juomista!!
Nyt tasapainottelua huonojen ja
hyvien jaksojen kanssa sekä ruodussa pysymisessä. Ongelmia sulatella tietyn loogisen kaavan puutetta tässä taudissa - tai ehkä sen pystyy löytämään 10 v tutkiskelun päästä. Pitäisi muistaa myös tehdä niitä
erilaisia ääniharjoituksia kielen venyttelyitä päivittäin - unohtuu kun oireet lievempiä.
Miten noi kielen pistelyjutut alkaa/loppuu?
Taudin iskiessä päälle kolmisen vuotta sitten,
alkoivat samanaikaisesti tuntua myös oudot
pääpisteet eli ikäänkuin joku vetäisi narusta alaspäin päälaella (ainoastaan silloin kun kipu kohoaa
tarpeeksi voimakkaaksi). Niskoista aiheutuvia hermojuttuja ehdoteltiin niihin mutta kun ei niitä ongelmia hartioiden/niskojen kanssa ole kuitenkaan löytynyt (röntgen fysioterapeutti samaa mieltä) - neurologi
käski painella pisteitä mutta eipä se kyllä
mielestäni mitään vaikuta. Hieronta ei myöskään vaikuta oikeastaan mitenkään. Ylärefluksin aiheuttama tulehdus kurkunpään alueella, joka kiristää/jumiuttaa alueen lihaksia lisäten painetta/pinnettä myös hermotuksen puolelle??? Niskan alueen oireet mainitaan amerikkalaisilla sivuilla yhtenä oireena.
Ph- mittaus on niin valitettavan pienen aikaa
ettei se välttämättä kerro koko totuutta.
Jos sattumalta hyvä päivä portin toiminnan
kannalta, tulokset eivät vastaa todellista tilannetta.
Tsemppiä!! - vuotta
nukkumisesta kirjoitti:
En suosittilisi tuolissa nukkumista mitenkään. Äitini teki sitä kovien refluksioireiden takia viimeiset vuodet; tuli niskanikamapullistuma, joutui kävelemään kuin vanha mummo, kamalat säryt, vahvat lääkkeet kuten Panacod joka veti mahan entistä pahemmaksi. Odotti leikkaukseen pääsyä sen nikaman vuoksi, mutta ehti kuolla refluksioireiden aiheuttamiin komplikaatioihin - oksensi kaiken ulos mitä söi, ripuloi koska maha ei enää kestänyt mitään. Makasi koko kevään sairaalassa, eikä minkäänlaista leikkausta voitu enää tehdä koska verisuonisto oli käytännössä lopettanut toimintansa mahassa, joten ei hyötyä leikkauksesta. Ikää oli alle 60 vuotta.
Olen pahoillani äitisi vuoksi.
Kuinka monta vuotta hän nukkui tuolissa?
Hän oli muuten ilmeisesti terve ? - aikaa
vuotta kirjoitti:
Olen pahoillani äitisi vuoksi.
Kuinka monta vuotta hän nukkui tuolissa?
Hän oli muuten ilmeisesti terve ?Nukahteli päiväunille ensin ja siitä sitten alkoi nukkumaan pidempiä aikoja. Lopuksi veteli yöunetkin melkeinpä joka yö. Toki nukkui sängyssäkin välillä. Noin yli vuoden nukkui pidempiä aikoja istualtaan ennenkuin niska meni. En enää asunut kotona, joten ihan tarkkaa tietoa ei ole. Joka kerta kun menin hänen luokseen viimeisen 1,5 vuoden aikana mihin vuorokauden aikaan hyvänsä, oli hän useimmiten tuolissa tai sohvalla istuma-asennossa torkkumassa.
Muita sairauksia oli aika monta, jotka ilmaantuivat pikkuhiljalleen kun elimistö alkoi pettää suolistovaivojen vuoksi. Esim. Chronin tauti, sydän vaivasi loppuaikoina, uniapnea jonka takia oli pakko yrittää nukkua sängyssä kun oli se laite (en nyt muista nimeä).
- Mhmm
Onko muuten pahaksi, jos refluksitautinen syö jotain sellaista, minkä on yleisesti todettu pahentavan refluksia (esim. vaikka nyt tomaattia), mutta omakohtaisesti ei tunne minkäänlaista pahennusta? Vaurioittaako juuri ne tietyt ruoat ruokatorvea, vaikkei sitä kaikkien kohdalla tuntisikaan?
- haluaa tietää
Eli vaikuttaako se ruoka, vaikka tosiaan ei itse sitä tuntisi mitenkään?
- R.potilas
Mulle ei tomaatti tee yhtään mitään, mä rakastan tomaatteja aika paljon. Kurkku ja parika närästää, joten vältän niitä.
Tuoremehuja mä en saa juoda palleatyrän takia, mutta mähän juon jos tekee mieli, tosin n 1.5 kertaa vuodessa. :)) - refluksikurkku
tomaatti pitäisi olla huono pelkästään
sen takia että se on limakalvoa ärsyttävämpi
ruokatorvessa (samoin kuten esim sitrushedelmät, alkoholi, chilit) ja kaiketi myös vaurioituneessa vatsan limakalvo tapauksissa. Joten jos pysyy portin alapuolella (eikä mitään vatsan limakalvo-ongelmia), voisi loogisesti ajatella että ok.
Kaiketi se taitaa ärsyttää hieman alasmennessäkin (?). Ph-mittarin käyttö antaisi todellista
näyttöä siitä nouseeko ph aineiden syömisen myötä vai ei (ja tämäkin vain siis sen mittauspäivän tilanteesta ja tiettyjen ruokien yhdistelmällä).
Jos olet niitä refluksi-ihmisiä, joita närästää,
se närästyksen tunne/sen puute kaiketi ohjaa.
En tiedä, mikä tilanne on, jos Barrettia on
muodostunut ruokatorven alkuosaan (eli tunteeko
silloin närästystä tältä osiolta). Laryngofaryngeaalisessa refluksissa on mielestäni
vaikeampi sanoa noususta mitään (ainakin itsellä) - olisi
helpompi jos tulisi selvä hapan maku suuhun tai olisi sitä perinteistä närästystä
(nyt saattaa olla pelkkä pieni yskiminen, pieni
kipu torvien yhtymäkohdassa ym).
Pidän itse tiukkaa ruokavaliota (kaikki mahdollinen refluksiruoka paitsi ei maitotuotteet) ym. sen takia,
että on vaikeata päiväkirjoista ja pitkästä tarkkailusta huolimatta sanoa mitkä aiheuttavat
ylösnousua. Taatusti listaruokien joukossa on sellaisia, jotka ainakin joskus pienissä määrin
kävisivät but this is my choice.
Mitkä ruoat sulla selvästi aiheuttaa oireita? - tunnoton?
refluksikurkku kirjoitti:
tomaatti pitäisi olla huono pelkästään
sen takia että se on limakalvoa ärsyttävämpi
ruokatorvessa (samoin kuten esim sitrushedelmät, alkoholi, chilit) ja kaiketi myös vaurioituneessa vatsan limakalvo tapauksissa. Joten jos pysyy portin alapuolella (eikä mitään vatsan limakalvo-ongelmia), voisi loogisesti ajatella että ok.
Kaiketi se taitaa ärsyttää hieman alasmennessäkin (?). Ph-mittarin käyttö antaisi todellista
näyttöä siitä nouseeko ph aineiden syömisen myötä vai ei (ja tämäkin vain siis sen mittauspäivän tilanteesta ja tiettyjen ruokien yhdistelmällä).
Jos olet niitä refluksi-ihmisiä, joita närästää,
se närästyksen tunne/sen puute kaiketi ohjaa.
En tiedä, mikä tilanne on, jos Barrettia on
muodostunut ruokatorven alkuosaan (eli tunteeko
silloin närästystä tältä osiolta). Laryngofaryngeaalisessa refluksissa on mielestäni
vaikeampi sanoa noususta mitään (ainakin itsellä) - olisi
helpompi jos tulisi selvä hapan maku suuhun tai olisi sitä perinteistä närästystä
(nyt saattaa olla pelkkä pieni yskiminen, pieni
kipu torvien yhtymäkohdassa ym).
Pidän itse tiukkaa ruokavaliota (kaikki mahdollinen refluksiruoka paitsi ei maitotuotteet) ym. sen takia,
että on vaikeata päiväkirjoista ja pitkästä tarkkailusta huolimatta sanoa mitkä aiheuttavat
ylösnousua. Taatusti listaruokien joukossa on sellaisia, jotka ainakin joskus pienissä määrin
kävisivät but this is my choice.
Mitkä ruoat sulla selvästi aiheuttaa oireita?Siis ei niin yhtikäs mikään määrätty ruoka-aine aiheuta oireita tai sitten joinakin aikoina lähes kaikki eli silloin on jo ruokatorven alaosan tulehdus päässyt iskemään päälle :(
Hiilihapolliset juomat ja mehut olen jättänyt pois, koska niistä tunsin tulevan oireita ja tämä tapahtui puolitoista vuotta sitten. Silloin tuli eka kerran ongelmia... Mutta esim. makea valkoviini tuottaa rauhan meikäläisen vatsaan. Sitäkin vain harvakseltaan :) - R.potilas
tunnoton? kirjoitti:
Siis ei niin yhtikäs mikään määrätty ruoka-aine aiheuta oireita tai sitten joinakin aikoina lähes kaikki eli silloin on jo ruokatorven alaosan tulehdus päässyt iskemään päälle :(
Hiilihapolliset juomat ja mehut olen jättänyt pois, koska niistä tunsin tulevan oireita ja tämä tapahtui puolitoista vuotta sitten. Silloin tuli eka kerran ongelmia... Mutta esim. makea valkoviini tuottaa rauhan meikäläisen vatsaan. Sitäkin vain harvakseltaan :)Tiiätkö että makea valkkari oksettaa mua. Minä en pysty juomaan mitään sellasta alkoholia missä on makeaa, esim siiderit, yäk.
En ymmärrä mistä se johtuu mutta olut on ainut mitä voin nauttia, tosin ennen se pisti mun mahan kuralle kunnes sain kunnon hoidon massuun. - refluksikurkku
tunnoton? kirjoitti:
Siis ei niin yhtikäs mikään määrätty ruoka-aine aiheuta oireita tai sitten joinakin aikoina lähes kaikki eli silloin on jo ruokatorven alaosan tulehdus päässyt iskemään päälle :(
Hiilihapolliset juomat ja mehut olen jättänyt pois, koska niistä tunsin tulevan oireita ja tämä tapahtui puolitoista vuotta sitten. Silloin tuli eka kerran ongelmia... Mutta esim. makea valkoviini tuottaa rauhan meikäläisen vatsaan. Sitäkin vain harvakseltaan :)Onpa outo kuvio sun kohdalla.
Alkoholin luulisi kanssa rentouttavan tota
porttia. Itse juon makeata kuohuviiniä
(saa pienissä pulloissa) lasillisen pari
silloin tällöin.
- markojani
Minä en ole jättänyt mitään ruokaa pois närästyksen takia jota oli kestänyt 3.5 vuotta, lääkäri sanoi että minulla täytyy olla väljä mahaportti siitä syystä närästää.
Mistähän syystä se väljä mahaportti sitten tulee
toisille.
Jätin pois ainoastaan hitsarin hommat savuisessa pikku pajassa. Siitä meni vuosi kunnes närästys loppui ja pystyn syömään kaikkea mahdollista eikä ole mitää närästys oireita ja terveys on muutenkin parantunut.- R.potilas
Selväähän se on, kun sä hitsaat niin sä olet sellasessa asennnossa että mahahapot pääsee karkuun. No joo, ei kaikkien tarvitsekaan muokata ruokavaliotaan.
Minulla kun on niin iso reikä tuolla mahaportissa eli palleatyrä, niin saan olla varovainen sen suhteen mitä syön taikka juon. Välillä palleatyrä kikuttelee niin paljon että ihan kyyneleet valuu silmistäni. - markojani
R.potilas kirjoitti:
Selväähän se on, kun sä hitsaat niin sä olet sellasessa asennnossa että mahahapot pääsee karkuun. No joo, ei kaikkien tarvitsekaan muokata ruokavaliotaan.
Minulla kun on niin iso reikä tuolla mahaportissa eli palleatyrä, niin saan olla varovainen sen suhteen mitä syön taikka juon. Välillä palleatyrä kikuttelee niin paljon että ihan kyyneleet valuu silmistäni.Kyllä mahahapot nousee kurkkuun ajoittain harvoin vieläkin muttei polta ollenkaan vaan ovat laimean tuntuset ja kurkkua ei polta ollenkaan.
Silloin 1,5vuotta sitten kun närästys oli pahimmillaan ei kestänyt kumartua ollenkaan aina nousi neste kurkkuun polttamaan.
Ettei vaan silloin maha tuottanut liian paljon happoa, tuntuu siltä. - oireeton
R.potilas kirjoitti:
Minulla kun on niin iso reikä tuolla mahaportissa eli palleatyrä, niin saan olla varovainen sen suhteen mitä syön taikka juon. Välillä palleatyrä kikuttelee niin paljon että ihan kyyneleet valuu silmistäni.olisi ihana jos kaikil olis
se oireeton palleatyrä! itsellä
palleatyrään liittyy refluksia
mutta kahdella kaverillapa
palleatyrät täysin oireettomia!
Kateeksi käy! - ammateissa
markojani kirjoitti:
Kyllä mahahapot nousee kurkkuun ajoittain harvoin vieläkin muttei polta ollenkaan vaan ovat laimean tuntuset ja kurkkua ei polta ollenkaan.
Silloin 1,5vuotta sitten kun närästys oli pahimmillaan ei kestänyt kumartua ollenkaan aina nousi neste kurkkuun polttamaan.
Ettei vaan silloin maha tuottanut liian paljon happoa, tuntuu siltä.Jeps, tauti vaivaa kuulemma kaikkia
sellaisia ammatteja, joissa tulee
vakituisesti painetta porttiin
(esim. siivoojilla kuulemma ammattitauti).
Tosi upeata jos oireesi
ovat kuitenkin vähentyneet pelkällä asentojutuilla - portti ilmeisesti toimii
sit suht mukavasti.
Ainakin aikaisemmin suosittiin kovasti
selitystä liikahappoisuudesta tän refluksin
(ja aikaisemmin pelkän närästyksen) yhteydessä. Happoja on useimmissa refluksitapauksissa ihan täysin normaali määrä - ne vaan päätyy täysin
väärään paikkaan. Ja jos se ylempi sulkija ruolatorvessa ei pitele niitä, kurkkkuunhan ne nouseepi ja tietenkin
aiheuttaa enemmän vahinkoa kun limakalvot
yli 5 kertaa herkempiä kuin ruokatorven vastaava.
Mullakin lukee jossakin Nexium-reseptissä että
liikahappoisuuteen - kysyin lekurilta ja
sanoi et se vaan kirjoitetaan niin vaikka
se ei missään nimessä oikea diagnoosi olekaan.
Toinen termi mun resepteissä on "happovaiva", joka on parempi.
- astaksantiini
Olen vuoden käyttänyt refluksi vaivaani astaksantiini -nimistä ravintolisää 8-12 mg/vrk. Sitä on paljon tutkittu refluksivaivoissa. Eihän se sairautta hoida, mutta jatkuvasti tulee uutta tutkimustietoa tuosta luonnonaineesta:
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B7GVW-4SFR7NP-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=fc0352f8103e43addb6f7bd3c1bce853
Sen avulla jopa helikobakteeri pylori on voitu hoitaa. Ainut ravintolisä omega-3 -valmisteiden lisäksi, josta todella löytyy näyttöä. Eli astaksantiinista ei saa ainoastaan apua vatsaan vaan myös ihoon, silmiiin ja lihaskuntoon.- myös myönteisiä kokemuksia
Minulla myös erittäin myönteisiä kokemuksia Astavitasta ja sen ylävatsan limakalvoa suojaavasta vaikutuksesta. Ruotsissa erittäin paljon käytetty luontainen valmiste refluksi vaivaan. Mutta ruotsalaisethan ne Losecinkin keksivät, eli tietävät siellä näistä ongelmista ja ratkaisuista niihin.
Itse otan 2 Astavitaa päivässä eikä ole tarvinnut enää Loseciiin tai Nexiumiin turvautua. - vatsaansa suojaava
myös myönteisiä kokemuksia kirjoitti:
Minulla myös erittäin myönteisiä kokemuksia Astavitasta ja sen ylävatsan limakalvoa suojaavasta vaikutuksesta. Ruotsissa erittäin paljon käytetty luontainen valmiste refluksi vaivaan. Mutta ruotsalaisethan ne Losecinkin keksivät, eli tietävät siellä näistä ongelmista ja ratkaisuista niihin.
Itse otan 2 Astavitaa päivässä eikä ole tarvinnut enää Loseciiin tai Nexiumiin turvautua.toimii myös minulla - pääsin eroon Nexium 20 mg:sta, kun aloin käyttämään astaksantiinia myös tuon 8 mg päivässä.
- mielestäni kannattaa tutustua
vatsaansa suojaava kirjoitti:
toimii myös minulla - pääsin eroon Nexium 20 mg:sta, kun aloin käyttämään astaksantiinia myös tuon 8 mg päivässä.
hain palstalta tietoa astaksantiinista ja iski silmiin tämä kirjoitus - aika paljon tutkittu (myös refluksissa)
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000324&posting=22000000035463656
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611185
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421674Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61076Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo103995