Miten omenapuiden varttaminen onnistuu?
Olen muutaman kerran kokeillut, mutta siirrännäinen on aina kuivunut. Mitään yhdistymistä ei ole tapahtunut. Siinä voi olla sekin, että teen varttamisen ulkona, enkä missään kasvihuone olosuhteissa. Lisäksi olen kuullut, että siinä pitäisi käyttää vahaa, mutta sellaista en ole löytänyt mistään. Olen vetänyt päälle teippiä, väliin laastaria, mutta ei vaan toimi.
Kysyin varttamisesta, sen ajankohdasta ja tarvikkeista neljästä eri puutarhasta, mutta ne eivät tiedä, tai eivät halua kertoa mitään, joka kyllä olisi aika nihilistitouhua.
Nuo liikkeistä ja puutarhalta ostetut vartetut omenapuunalut eivät meillä kestäneet talvia. Puolenkymmentä alkua tuli kokeiltua, mutta roskaa ovat. On meillä vanhoja puita kyllä ja niiden siemenistä olen idättänyt ja laittanut alkuja kasvamaan pari, kolme vuotta sitten. Niissä on jo muutamia 60-80 senttisiä, että kyllä minä uusia puitakin tulen saamaan.
Kiinnostaisi kuitenkin onnistuneesti kokeilla sitä varttamistakin, jos se ylipäänsä on mahdollista, joten jos joku tietää varttamisesta, ajankohdista ja mistä tarvikkeita, niin olisi mukava kuulla.
Omenapuiden varttaminen?
5
1735
Vastaukset
- harrastelija Jämsästä
tuttavani on varttanut useitakin. Täytyypä kysellä mistä hän on tarkemmat ohjeet saanut. 4 H yhdistys tai joku puutarhakerho voisi olla sellainen taho josta löytyy kokemusta. Jos et löydä jalostusvahaa niin kirurginteippi (apteekista) kuulenmma toimii ja kannattaa selata lehtipisteessä puutarhalehtiä tai kirjastosta niiden takasivuilla on postimyyntifirmoja joilla on jalostusvahaa.(kun ei saa mainostaa!!). Kirjoitan lisää jos saan hyviä vinkkejä siltä tutultani.
- petrus
Ihan mehiläisvahaa apteekista. Leikkauspinnat tulee olla samalla kohtaa. Kyllä se ulkonakin onnistuu. silmut ei saa olla vielä aukeamassa.
- Herukka
Täytyy keväällä käydä apoteekissa vahaostoksilla ja kokeilla.
- Kiinnostuin
Olen kans kiinnostunut asiasta.Minulla on
yksi villiomenapuu.Ajattelin,et jos siihen sais.
olen kuullut,et jollain on kahta omenalaatua
samassa puussa ja jopa luumupuunoksa.
Kuinka tämä käytännössä onnistuisi?
Leikkauspinnat yhteen ja sidotaan ja tiivistetään
vahalla?Mikä on oikea aika?Joku sanoi,et oksia
jo talvella kellariin?
Olen kuullut,et joku laittoi omenapuunoksan pihlajaan.?
- pirkko
Täältä tietoa!
http://www.omenapuu.com/varttamis.htm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793204
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311802- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264