Hei kaikki Lapin/pohjois-Norjan ja Ruotsin tuntijat!!
Olemme lähdössä autolla Lappiin toukokuun loppupuolella Yhdysvaltalaisten ystäviemme kanssa ja tarkoituksena olisi mennä Kilpisjärven kautta Norjaan ja käydä Lofeeteilla. Tämän jälkeen suuntaisimme takaisin etelää kohti Ruotsin kautta ja tulisimme Suomen puolelle Umeåsta.
Olemme ajatelleet yöpyä seuraavissa kaupungeissa tai niiden läheisyydessä. 1. yö Kittilä, 2. Kilpisjärvi, 3. Harstad, 4. Kiiruna, 5. Luulaja ja 6. Uumaja.
Reitti on meille uusi ja lähinnä kaipaisin vinkkejä edullisista (hinta-laatusuhde kunnossa) majoituspaikoista ja nähtävyyksistä reittimme varrella.
Vinkkejä Lappi / pohjois-Norja reissulle
5
4421
Vastaukset
- Hotelli Kilpisjärvi.
Juuri ennen raattaman kylää, tien vasenmalla puolella levähdysalue, hieno maisema tuntureille sekä poroerotus alue. skibåtn, lofootit, Narvik, Kiiruna, JÄLLIVAARA ja Jokkmok jossa kannattaa yöpyä, seuraavana päivänä isoja vesivoimaloita, alas Luleåån. Haaparannan IKEA on nähtävä lihapullineen (Hyviä) Ameeriikan mössökin voi tykätä. Jällivaarassa noustava ylös hotellille, näkkee kaik kaivokset....taalat ei kelpaa, ruunuja pittää olla. Ja Tornion viinakauppa.
- may76
Kiitos paljon näistä vinkeistä! Haaparanta on lisätty kohteeksi (eikä vähiten lihapullien takia :) ja Jällivaaran vinkkisi kautta löysimme Björklidenin, jonka valitsimme kiirunassa yöpymiseen. Kesän jatkot!
- - - -
Kiirunassa koeteltu ja hyvä camping-alue (mökkejä, ulkouimala saunoineen, ravintola)
http://www.ripan.se/se/
Tromssassa ja Narvikissa molemmissa gondolihissillä pääsee ylös rinteeseen, hienot maisemat alas kaupunkeihin - osuuko kumpikaan reitillenne? Tromssassa campingalueiden mökit täyttyivät alkuiltapäivästä, ainakin Norjassa ennakkovaraus kannattanee jos tulee perille vasta illalla. (Vai ehkä haluattekin hotelliin?) Muissa kysymissäsi paikoissa en ole yöpynyt.- may76
Hei!
Kiitos sullekin vinkeistä! Tromssa ja Narvik osuvat reitille ja ehdottomasti teemme gondolihissiajelun jommassa kummassa paikassa.
- Norjamies82
Paljon tulee ajamista ja hirmuisesti ette kyllä ehdi nähtävyyksiä katella. Teimme vaimon kanssa samansuuntaisen reissun Ylläs-jällivaara-etelään Arjeplog-norjaan bodö-laiva lofoottien päähän å:hon-svolvaer-andenes-laiva senjaan-laiva lahdenyli ja edelleen tromssaan-skibotn-ylläs.
Aikaa käytimme 2 viikkoa, ja tuntui siltä että vauhtia joutui pitämään liikaakin. Ajomatkaa tuli kuitenkin päivässä 200-300km, joka on noilla norjan teillä kyllä melko paljon, varsinkin jos aikoo myös käppäillä jne.
Toki matkasimme matkailuautolla, mutta olen tehnyt henkilöautolla ihan pohjoisnorjassa muutaman päivän vetoja. Kokemus on se, että ihan liikaa ei kannata ajaa päivässä. Mutta jos aikaa ei ole enempää, niin mikäs siinä.
Jos olisi 1-2 lisäpäivää, niin kävisin andenesissa (harstadista pohjoiseen) valassafarilla. Se kannattaa, eikä ole järjettömän kallista. Norjassa kannattaa muuten käyttää reittilaivoja, se vähentää ajomatkaa ja aikaa paljon. Ei ajankohtaista tuolla reitillä, mutta muuten vinkkinä norjassa kiertelyyn.
T: Viime kesän reissu oli 20 norjanreissu, Kuukauden päästä on lähtö Islantiin, jossa en ole ennen käynytkään :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1653080Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732091- 411881
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431856Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul329993Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles114973Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802