Bensa kysymys

Stiloilija

Olen aina uudesta asti tankannut Stilooni (80) 98 bensaa. Mutta olen tässä ruvennut funtsaamaan, että kannattaako se? Jotkut sanovat sen palavan paremmin ja moottorin olevan hieman pirteämpi. Toiset taas sanovat, että ei mitään hyötyä ja suorituskyky saattaa jopa laskea...??

Onkohan 80:n Stilon moottorinohjausyksikkö sellainen, joka tunnistaa oktaanit ja optimoi sytystä sen mukaan?? Luulisi sen 98:n olevan parempi moottorille vai kuinka? Toivottavasti siitä ei ainakaan haittaa ole? Kertokaahan viisaammat, kuinka asian laita on.

Tattista!

3

404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miku

Ai että on sanonut "viisaammat" että voi suorituskyky laskea?
      Taitaa kyseiset henkilöt tietää autoista yhtä paljon kuin minä lastenvaippojen imukyvyistä (eli siis en tiedä siitä asiasta mitään)

98 parantaa pikkaisen moottorin suoritus tehoa mutta sitä ei edes välttämättä tunne siinä ajossa. Ja nykyajan autoissa on sen tietokonepuoli jo siinä kunnossa että se tunnistaa todellakin minkälaista bensaa on kyseessä. Osaahan ne jo ite säätää sen lamda-arvonkin.

Se on loppupeleistä melkein sama kumpaa tankaat. Kummtakin tulee yhtä kalliiksi vaikka toi 98 kuluttaakin vähemmän kuin 95, sillä hinta ero on niin suuri että siinä menettää jo sen erotuksen mikä siitä on ennenvanhaan markoilla kun tankattiin niin tullut.

Yksi kaveri laski silloin mummojen aikana että että kun 95:n ja 98:n hinta ero oli 10P/l niin silloin säästi aina tankillisella selvää rahaa 4% kun tankkasi 98:a. Mutta nykyään kun tämä BENSAN HINTA jostain kumman syystä on niin korkeella niin siinä ei todellakaan säästä sen pennin vertaakaan.

Eli loppupeleistä: tankkaa sitä mikä tuntuu sinun mielestä autollesi parhaalle.

T: Myös Stiloilija

• Stiloilija

Joo, kiitoksia selvennyksestä! Tuli oikeastaan vaan duunikaverin kaa kinaa tuosta asiasta ja mä olin 98:n kannalla, kun taas hän sanoi sen jopa haittaavan moottoria...!? En vaan osannut mitenkään "hienosti" sitä 98:n käyttöä perustella...

• eikka
        Stiloilija kirjoitti:

Joo, kiitoksia selvennyksestä! Tuli oikeastaan vaan duunikaverin kaa kinaa tuosta asiasta ja mä olin 98:n kannalla, kun taas hän sanoi sen jopa haittaavan moottoria...!? En vaan osannut mitenkään "hienosti" sitä 98:n käyttöä perustella...

Eli kysyisin suositellanko Fiattiisi 98 besaa, kuten 77 kw 1.6 litran Golffiin.

Jos suositellaan 98 ja sallitaan 95 teho nousee suurimman vääntömomentin kohdalla ja on suurimmillaan suurimman tehon kohdalla, käytettäessä 98.
        Tämä on ehkä 4000 kierroksilla 0 % ja suurimmala teholla 7 %.
        Mutta et sinä kyllä sitä huomaa.

Jos ei suositella siitä on haittaa. Et sitäkään huomaa. 98 bensassa on hieman enemmän lisäainetita puristuskestävyyden parantamiseksi.

Teoriassa suuremmat lisäaineet alentavat tehoa 2%, mutta jos kone on suunniteltu korkeaoktaaniselle saavutetaan suuremmilla puristuksilla 7 % enemmän tehoja.
        Siis 7-2 on kai 5 % tulee lisää jos kone on suunniteltu superille.

Esim. Golffin puristus-suhde on kai 11,5.

Käytännössä harvoin ja vain hetkellisesti käytetään suurimpia tehoja (Suomessa) joten aina on edullisempaa käyttää 95 laatua.

Suomen ajossa suuremmat lisäaineet jopa karstoittvat konetta.

En ole kemisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      86
      5269
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      78
      4704
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      86
      2933
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2494
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2039
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      24
      1901
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1439
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe