Stressivatsa

vääntää

Miten selviätte stressivatsanne kanssa esim. töissä jos on tarvetta ravata vessassa vähän väliä?

9

5784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tutkimuksiin

Keliakiatestiin. Mars mars.

• Hankalaa on!

Pakkohan sitä on pärjätä...wc:ssä joutuu tosin käymään muita useammin. Paljon olen myös joutunut keksimään tekosyitä kun en ole voinut osallistua esim. kokouksiin jne.niin usein kuin olisi pitänyt.Joskus on tuntuu että on ihan jo lopussa/väsynyt tähän vaivaan. Jos minun on esim. matkustettava tai istuttava jossain hiljaa pääsemättä wc:n, olen ottanut aina Libraxin ja Imodiumin ennakkoon. Ruuan kanssa tietty pitää myös olla tarkkana.

• mira2

Miten teillä on varmistettu, että on stressivatsa?
        Multa jatkuvasti kysellään(vatsavaivoista), että onko stressiä ym. Olen varmaan stressivapain ihminen tällä kylällä..
        Tutulla, joka painaa töitä kyllä paljon, mutta on aika rento muuten, sai stressivatsan varmistettua lääkärissä, koska aamuisin on kurkkukipua. Onko teillä sellaista?
        Onko toi Librax stressivatsaan lääke teillä?
        Mulla se määrätty toiminnalliseen häiriöön ja imodium useammin käytössä.

• .........
        mira2 kirjoitti:

Multa jatkuvasti kysellään(vatsavaivoista), että onko stressiä ym. Olen varmaan stressivapain ihminen tällä kylällä..
        Tutulla, joka painaa töitä kyllä paljon, mutta on aika rento muuten, sai stressivatsan varmistettua lääkärissä, koska aamuisin on kurkkukipua. Onko teillä sellaista?

Musta toi stressivatsa on vähän harhaanjohtava nimitys, ärtyvä suoli taitaa olla parempi ilmaus. En minäkään koe stressaavani ja olen rempseä ja reipas, mutta silti maha on sekaisin. Tähystetty on molemmista päistä, vaiva on """vaan""" toiminnallinen. Töissä menee suht hyvin, mutta kokouksia kammoan, koska tottakai maha alkaa möyryämään juuri silloin.... Kaikki tietävät ongelmani, mutta ei teitenkään kukaan muu kuin samasta kärsivä voi tätä käsittää... Käytän imodiumia ja libraxia. Imodium on gastroenterologian erikoislääkärin määräämä "hoitokeino" vaivaani..

• ahistaa
        ......... kirjoitti:

Musta toi stressivatsa on vähän harhaanjohtava nimitys, ärtyvä suoli taitaa olla parempi ilmaus. En minäkään koe stressaavani ja olen rempseä ja reipas, mutta silti maha on sekaisin. Tähystetty on molemmista päistä, vaiva on """vaan""" toiminnallinen. Töissä menee suht hyvin, mutta kokouksia kammoan, koska tottakai maha alkaa möyryämään juuri silloin.... Kaikki tietävät ongelmani, mutta ei teitenkään kukaan muu kuin samasta kärsivä voi tätä käsittää... Käytän imodiumia ja libraxia. Imodium on gastroenterologian erikoislääkärin määräämä "hoitokeino" vaivaani..

Hei!
        Lohdullista -mutta harmillista- kuulla, että muutkin tästä vaivasta kärsivät. Itse olen kärsinyt mahavaivoista noin puolitoista vuotta ja sellaiset tilanteet, jotka olivat ennen aivan "normaaleja" aiheuttavat nyt stressiä. Esim. lentopelkoa ei ole koskaan ollut, mutta nyt maha on sekaisin ennen lentoa ja lennon ajan. Myös esim. kokoukset ja elokuvissa käynti ovat hankalia ja yritän niitä parhaani mukaan vältellä. Olen saanut ihan kiitettävästi vinkkejä netistä, mutta ja olen itsekin turvautunut silloin tällöin imodiumiin. Tuosta imodiumista kysyisinkin, että otatteko aina yhden vai kaksi tablettia kerrallaan? Miten vatsanne toimii imodiumin ottamisen jälkeen? Mulla esim. kokouksissa imodiumin käyttö aiheuttaa sen, että maha ääntelee ja alkaa pierettään jne. Ja sitten taas panikoin, että joku huomaa. Ikuinen kierre??? Menee oikeesti niin hermot ku tuntuu, että mitään ei voi tehä ja kukaan ei ymmärrä vaikka selitän. Poikakaverin kommentti on et "älä ressaa"..joo-o.
        Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksista vaikka niitä paljon jo löytyykin netistä..

• Stressipeikko
        ahistaa kirjoitti:

Hei!
        Lohdullista -mutta harmillista- kuulla, että muutkin tästä vaivasta kärsivät. Itse olen kärsinyt mahavaivoista noin puolitoista vuotta ja sellaiset tilanteet, jotka olivat ennen aivan "normaaleja" aiheuttavat nyt stressiä. Esim. lentopelkoa ei ole koskaan ollut, mutta nyt maha on sekaisin ennen lentoa ja lennon ajan. Myös esim. kokoukset ja elokuvissa käynti ovat hankalia ja yritän niitä parhaani mukaan vältellä. Olen saanut ihan kiitettävästi vinkkejä netistä, mutta ja olen itsekin turvautunut silloin tällöin imodiumiin. Tuosta imodiumista kysyisinkin, että otatteko aina yhden vai kaksi tablettia kerrallaan? Miten vatsanne toimii imodiumin ottamisen jälkeen? Mulla esim. kokouksissa imodiumin käyttö aiheuttaa sen, että maha ääntelee ja alkaa pierettään jne. Ja sitten taas panikoin, että joku huomaa. Ikuinen kierre??? Menee oikeesti niin hermot ku tuntuu, että mitään ei voi tehä ja kukaan ei ymmärrä vaikka selitän. Poikakaverin kommentti on et "älä ressaa"..joo-o.
        Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksista vaikka niitä paljon jo löytyykin netistä..

Tosi kiva kuulla etten ole ainoa ISON ongelmani kanssa!!
        Ei mene valveillaoloajasta varmaan tuntiakaan etten ajattelisi vatsaani ja sen toimintaa! Oireet ("pakko-päästä-heti-vessaan-ripuli") alkoivat jo 17 -vuotiaana, ja ovat nyt jatkuneet yli 6 vuotta!! Lääkäri sanoi ärtyneen suolen oireyhtymäksi, mutta lääkkeistä ei mitään apua. Monet sanoo että kuidut auttaa, mulla pahentaa. Kahvi, omenat, limut, ruisleipä.. Iso nou. Muuten en huomaa isoja eroja ruokien välillä, toki ahmiminen on pahasta.

Tää on todella hirveä tilanne ja iso ja stressaava osa elämää. Mullakaan ei ennen leffa-,lentokone-, ahtaanpaikankammoja.. Nykyään pitää olla aina varmistamassa missä on lähin vessa. Oon ihan toivoton ja surullinen vaivani kanssa, huomenna taidan etsiä uuden lääkärin josko jotain helpottavaa löytyisi. Kokeilen myös Anti-stress lääkkeitä. Jotenkin tän on vaan hyväksyny vaikka vaikeuttaa elämää ja sosiaalisia tilanteita huomattavasti. Jopa luennot jännittää hirveästi! Imodiumista saan vatsan todella kipeäksi ja turvonneeksi.

• Lotinaa
        Stressipeikko kirjoitti:

Tosi kiva kuulla etten ole ainoa ISON ongelmani kanssa!!
        Ei mene valveillaoloajasta varmaan tuntiakaan etten ajattelisi vatsaani ja sen toimintaa! Oireet ("pakko-päästä-heti-vessaan-ripuli") alkoivat jo 17 -vuotiaana, ja ovat nyt jatkuneet yli 6 vuotta!! Lääkäri sanoi ärtyneen suolen oireyhtymäksi, mutta lääkkeistä ei mitään apua. Monet sanoo että kuidut auttaa, mulla pahentaa. Kahvi, omenat, limut, ruisleipä.. Iso nou. Muuten en huomaa isoja eroja ruokien välillä, toki ahmiminen on pahasta.

Tää on todella hirveä tilanne ja iso ja stressaava osa elämää. Mullakaan ei ennen leffa-,lentokone-, ahtaanpaikankammoja.. Nykyään pitää olla aina varmistamassa missä on lähin vessa. Oon ihan toivoton ja surullinen vaivani kanssa, huomenna taidan etsiä uuden lääkärin josko jotain helpottavaa löytyisi. Kokeilen myös Anti-stress lääkkeitä. Jotenkin tän on vaan hyväksyny vaikka vaikeuttaa elämää ja sosiaalisia tilanteita huomattavasti. Jopa luennot jännittää hirveästi! Imodiumista saan vatsan todella kipeäksi ja turvonneeksi.

Kärsin 10 vuotta tuosta vaivasta ja sitten sain vasta lääkeet ku sain vatsatulehduksen.. eli mulla nyt ärtyvä suoli ja divertikkelit.
        Apua tuovat Aamulla Agiocur (ehkäsee ripulia) vaste tuli noin 2 viikon käytön jälkeen ja Disflatyl poistamaan turvotusta ja ilmavaivoja.. molempia saa apteekista ilman reseptiä. Librakxia käytän silloin kun tiedän että ruokavalio muuttuu.Näillä konsteilla mun kovat vatsakouristukset rauhoittuivat eikä aamut enää mene vessassa. Aina ei suoli vieläkään kerralla tyhjenny mutta pärjään. Minulle tepsii myös kun en syö paljoa kerralla enkä pidä pitkiä taukoja ruokailujen välissä.. Eli vatsa saa työtä säännöllisesti, eikä kerralla ahdeta täyteen.
        Jaksamista jokaiselle vatsansa kanssa.. se todella on uuvuttavaa.

• sekoitetaan
        mira2 kirjoitti:

.... eli mitä oon kuullut lääkäreiltä.
        ärsyyntynyttä suolta voi olla ja se voi
        aiheutua monesta syystä. Kun stressi on
        osalla porukkaa niin voimakkaasti mukana, sitä on
        ruvettu sanomaan stressivatsaksi .... ei siis silti
        tarvi olla kaikilla eikä olekaan! jotkut selittää
        sitä täysin synonyymina mitä se ei ole.

• on
        ......... kirjoitti:

tosi hyvä!! mikään muu ei ole auttanut.
        jos esim stressaavia tenttejä, mahaoireita ei ole joten
        toi stressi ei pistä aina mahaa sekaisin vaikak olis
        ärtynyt suoli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      34
      1952
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      165
      1890
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      380
      1782
    4. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      216
      1248
    5. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      92
      1113
    6. Kiantama kartelli

Onko alhaisempaa kuin toimia ensin kartellissa ja lopuksi koittaa pelastaa nahkasa vasikoimalla muut kun jää kiinni? Eip
      Suomussalmi
      34
      970
    7. Oletko ollut *ittupää

Siinäpä se kysymys eli oletko ollut *ittupää hänelle? Miksi?
      Ikävä
      95
      765
    8. Kiantama oy

Tämän päivän uutiset.....https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012036470.html.
      Suomussalmi
      15
      698
    9. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      47
      665
    10. Haluaisin nähdä ja tavata sinut mies

Vielä tässä elämässä.
      Ikävä
      32
      664
    Aihe