Minulla on -98 vuoden Focus ja pitäisi öljynvaihto teettää ja samalla jonkunnäkönen huolto. Kysymys kuuluukin minkä huollon ottaa, laaja kuntohuolto, vuosihuolto vai joku suppea ja halpa huolto? Laaja kuntohuolto on teetetty viimeksi 2,5 v. sitten.
Kannattaako vanhahkoon autoon teettää siis mahdollisimman laaja (ja kallis) huolto vai mahdollisimman halpa huolto?
Ford itse mainostaa tällaista halpaa, alle satasen Järkihuoltoa -02 ja vanhemmille autoille, siksi kyselen että onko siis halpa huolto järkevämpi vanhemmalle autolle hyödyn kannalta?
Huollosta
5
1476
Vastaukset
- .......
Viime huollon jälkeen, kyllä 4-50000 km:n välein kannataa muutakin tehdä kuin öljyt ja suodatin vaihtaa.
Jarrunesteet kannattaa vaihtaa 2-3 vuoden välein ja sinun fokkerissasi on jäähdytysnesteen vaihtoväli 10 vuotta, joten myös ne on aika vaihtaa. Samoin nokkahihna kiristimineen(vaihtoväli 160000 km tai 10 vuotta) alkaa olla kunnossa, jossa alkaa riski kasvaa, jos ei vielä ole vaihdettu. Jarrupalojen kunto ja takajarrujen rumpujen putsaus. Mitä autollesi on tehty, se tietenkin ratkaisee, mutta nuo asiat on hoidettava, jos niitä ei vielä ole tehty. Pljon parempi on auto kunnolla hoitaa kuin löytää itsensä jostain korpitaipaleelta ihmettelemästä, miksi menopeli hyytyi.Tuo nokkahihna on ainakin tärkeä kohde, jos poikki menee, niin tiedossa on sen jälkeen 1500-2000 euron remontti. - llkjhjjklioiuy
Niin, tuon auton arvo on jossain 4000-5000€ tienoilla, hyvin karkeasti ottaen.
Vaihdata öljyt ja suodatin jollain sopivalla huoltamolla, maksaa 50-60 € töineen.
Jos muuten kulkee ja kunnossa, ei muuta kuin kovaa ajoa. Vaihdossa siitä ei saa kuitenkaan mitään enempää, huollettu laajasti tai välttämättömästi. - masa espoo
perusperiaatteena on mielestäni se, että huollossa on olennaisinta että tietyt kuluvat osat vaihdetaan. ennenkaikkea öljyt ja súodin, sitten tulee näitä käyttöhihnoja ym muita ajokilometrimäärän mukaan.
Mutta noissa huoltopaketeissa on myös äärettömän paljon hommia, jotka ovat tarkastuksia. Tarkistetaan että ajovalot, vilkut ym toimii, tarkistetaan rengaspaineet , tarkistetaan pissapohjan vedet ja lisätään tarvittaessa, tarkistetaan pyyhkimensulkien kunto jne jne.
Jos noista ei halua maksaa niin viisainta on teetää vain ne määrätyt työt, joita auton km-lukema edellyttää.
Tämän saa selville, kun pyytää huollosta auton huolto-ohjelman, siis mitä huolto sisältää kullakin km-määrällä, ja mikä on heidän määrittelemänsä ns. vuosihuolto. (tai sitten se on sanottu jo huoltovihossa). Niissä on tosi paljon näitä "tarkistetaan"-kohtia. Ja yleensä niistäkin todellisuudessa tehdään ehkä puolet, mutta se on toisen jutun aihe se.
Tuon huollon sisällön avulla voi sitten päättää, mitkä noista tarkastuskohteista on sellaisia, jotka osaa/voi/haluaa tehdä itse, ja joiden tarkastamisesta ei kannata maksaa. Pitää vielä muistaa, että huollon kohta "tarkistetaan" tarkoittaa todellakin vaoin tarkistamista. Jos pitää uusia/vaihtaa/korjata, se maksaa erikseen.
Jokaisen työn voi tilata myös erikseen, ja niille on oma hintansa. Jos näyttää että haluaa tilata valtaosan listan töustä, tulee paketopitu huollon hinta usein edullisemmaksi. Jos taas haluaa vain jotkut määrätyt työt listalta, niin ne on halvinta pyytää yksittäin.- alkup naisihminen
Autolla on ajettu noin 160 000 km. Se mietityttääkin kun näihin huoltopaikkoihin menee niin pitäisi itse osata sanoa mitä haluaa tarkastettavan (autoista en tiedä paljoa) joten huoltopaketti olisi helppo, toisaalta ei viitsi turhasta maksaa, osaan itsekin näitä lukkojen rasvauksia, pissapojan täyttöjä ym. tehdä.
Mitä asioita noilla kilometrimäärillä voisi pyytää tarkastettavan? Jakohihna on vaihdettu n. 118000 km:ssa. - Esko Parpala
alkup naisihminen kirjoitti:
Autolla on ajettu noin 160 000 km. Se mietityttääkin kun näihin huoltopaikkoihin menee niin pitäisi itse osata sanoa mitä haluaa tarkastettavan (autoista en tiedä paljoa) joten huoltopaketti olisi helppo, toisaalta ei viitsi turhasta maksaa, osaan itsekin näitä lukkojen rasvauksia, pissapojan täyttöjä ym. tehdä.
Mitä asioita noilla kilometrimäärillä voisi pyytää tarkastettavan? Jakohihna on vaihdettu n. 118000 km:ssa.Kun kerran hihnaa ei tarvitse vaihtaa, niin vaihdata vain öljyt suodattimet (öljyn-, ilman- ja sisäilmansuodatin). Muut kohteet voi mielestäni skipata jos auto toimii ok. Suodattimistakin voi tuon viimeisen jättää listalta pois jos siltä tuntuu.
Tuolta voi katsella mitä 160 000 km:n (n. 100 000 mailin) huoltoon kuuluu: https://www.etis.ford.com/fordservice/serviceScheduleForm.do;jsessionid=909230506EC40608541A0C90F4D0D443.dulv0680 .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663432Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463262Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1423137- 522688
- 311993
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271890- 481656
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä881559Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k401515- 391360