Moniallergikon arki?

mauskis

Löytyisikö kohtalotovereita?

Olen tuskastellut ruoka-aineallergioiden kanssa koko elämäni, 25 vuotta. Työpaikkaruokailu ja varsinkin ravintoloissa käyminen on tuskastuttavaa. Elän pääasiassa leipä-jukurtti-muro-puuro-linjalla päivästä toiseen, sillä arkeni on hektistä. Aterioiden laittaminen sinkkuna tarkoittaa lähinnä sitä, että kattila pyörii jääkaapissa päivästä toiseen ja päädyn heittämään kokkaukseni muutaman päivän päästä roskiin.
Miten muut multiallergikot käyvät ravintoloissa? Kuljetatteko omia eväitä mukana joka paikassa? Entäpä lääkkeitä?

Olen allerginen: (todetut allergiat)
(laktoosi-intoleranssi)
tomaatti
paprika
omena
raaka peruna
herneet
viinirypäleet, rusinat
pavut
kaikki voimakkaat mausteet
kananmuna
pähkinät
päärynä
appelsiini
persikka
mango
banaani
vesimeloni ( hunajameloni jne)

Lisäksi epäilen altistusta monille muille ruoka-aineille.

12

2679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anskutin_89

      Olen pitkän kokemuksen omaava moniallergikko, jonka lista on vielä rajoittavampi kuin sinulla! Allergiani tällä hetkellä ovat:

      vehnä, ohra, ruis
      soija, herne, kaikki palkokasvit
      pähkinät
      selleri, palsternakka
      persilja (paha)
      banaani (hurjan paha)
      kiivi
      tuore omena, päärynä
      tuore persikka, nektariini, luumu
      tuore mango
      tuore porkkana, lanttu
      tuore tomaatti

      Lisäksi siitepöly, eläimet, voimakkaat tuoksut yleensä ja ruusu erityisesti. Ja hyla.

      Itse asun tässä vielä muutaman kuukauden äidin helmoissa kotona, sitten syksyllä olisi tarkoitus muuttaa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan. Olen kyllä opetellut kokkaamista ja leipomista ja luulen jaksavani laittaa ruokaa myös opiskelijana. Pakastin asunnossa pitäisi olla, koska gluteeniton leipä on pääasiassa pakastetta. Se hyödyttää myös sinkun ruoanlaitossa, kun voi laittaa jämät isommasta satsista pakkaseen.

      Ravintola sitten? Yleensä löydän listalta aika hyvin jotain, sillä mausteet eivät ole minulle ongelma. Haen G- ja VL- merkit listalta, ja mikäli siltä näyttää, varmistelen joitain ruoka-aineita, joille olen allerginen ja joita ko ruoassa voisi olla. Persiljan sanon aika usein. Parhaat ravintolat ovat tässä asiassa Rosso ja Martina. Ylipäätään alacarte voittaa lounasruokalan juuri valinnanvaran takia.

      Kouluruokailussa, jossa kävin abioitumiseeni asti, homma kulki ihan nätisti eikä ongelmia tullut koskaan. Toivon opiskelijaruokalalta samaa. Eväät korvaavat lähinnä halvemman hintaluokan kahvilaa, josta minulle sopivaa löytyy teetä ja jäätelöpuikko. Omat voileivät vaan mukaan. Kylmälaukku on hyvä keksintö. Lääkkeet kulkevat siitepölyaikana sinne, missä olen yötä (otan lääkkeitä yleensä aamulla). Koulussakin on ollut yksi Clarityn mukana yllättävien tilanteiden varalta.

      Jos tykkäät jatkaa keskustelua, laita vaikka sähköpostiosoitteesi seuraavaan viestiin...

      • mauskis

        Vau! Mahtavaa löytää kohtalotovereita! :-) Sinun listasi näyttää uskomattomalta. Arkesi taitaa olla melkoista sompailua...

        Listastani puuttui aineet, joille epäilen olevani allerginen. Kirjasin vain todetut allergiat. Se lista on vielä pidempi. :-) Lisäksi olen allerginen KAIKKIEN kukkien, heinien, pensaiden ja puiden siitepölylle sekä KAIKILLE eläimille ja huonepölylle. Olen lukenut runsaasti tutkimuksia lemmikeistä, jotka eivät allergisoi, ja kokeillutkin siedättymistä bison frisee (miten ikinä se kirjoitetaankaan) -koiran kanssa, mutta olin sillekin pahasti allerginen. olen myös käynyt läpi teininä kolmen vuoden siedätyshoidon, mikä oli rankka kokemus. Asuin pienellä paikkakunnalla ja piikin saadakseen oli matkustettava linja-autolla 140 kilometrin matka ja matkattava rättiväsyneenä takaisin. Kotona tietysti odottivat kotiläksyt koulusta.
        Viljojen suhteen lisäyksenä vielä se, että olen allerginen kaikille suomalaisille viljoille ulkoisesti. En pysty leipomaan enkä olemaan tilassa, jossa leivotaan. Minulla on myös astma, joka pahenee kesäisin ja talvella kovalla pakkasella. Syksyt ovat vuodenajoista helpoimpia.

        Itsekin olen kokenut, että tietyissä ravintoloissa (kuten mainitsemasi Martinassa) allergikot otetaan hyvin huomioon. Olen joskus jopa soittanut etukäteen ja ilmoittanut pahimmat allergiani, jolloin käynti ei ole aiheuttanut suurempia ongelmia. Pahin ongelma on se, että ravintoloissa laitetaan lähes joka ruokaan yrttejä, joille epäilen olevani allerginen. Esimerkiksi perunoiden tai pastan päälle ripotellaan koristeeksi jotain vihreää. Yrttien takia tee on myös pannaus-listalla. Toki voin juoda esim. marjateetä, mutta siihen olen jo kyllästynyt.

        Minulle tuo yksin opiskelemaan muuttaminen konkretisoi sen, että olen allergioideni takia erilainen kanssaihmisiin verrattuna. Ruokavalio yksipuolistui, koska kokkaaminen ei kiinnostanut. Aloin pitää ruokapäiväkirjaa, jotta muistaisin syödä tarpeeksi monipuolisesti. Syötkö sinä muuten vitamiinipillereitä? Sinullakin on aikalailla hedelmäallergioita. Minä lopetin niiden syömisen parisen vuotta sitten, mutta se pitäisi varmaan aloittaa uudestaan. Pahimapana koin sen, että opiskellessa tuli naposteltua enemmän ja urheiltua vähemmän - paino nousi pelottaviin lukemiin, mutta valmistuttuani sain linjat kuriin urheilulla.

        Millaisia oireita sinulle tulee lantusta? Sehän taitaa olla porkkanan ja tomaatin sukulaiskasvi, joten saattaisin mahdollisesti olla sillekin allerginen? Entä kiiwistä? Minä pystyn syömään hedelmistä oikeastaan vain mandariineja. Onko kaikki allergiasi todettu jo pienenä, vai ovatko ne lisääntyneet iän myötä?


      • anskutin_89
        mauskis kirjoitti:

        Vau! Mahtavaa löytää kohtalotovereita! :-) Sinun listasi näyttää uskomattomalta. Arkesi taitaa olla melkoista sompailua...

        Listastani puuttui aineet, joille epäilen olevani allerginen. Kirjasin vain todetut allergiat. Se lista on vielä pidempi. :-) Lisäksi olen allerginen KAIKKIEN kukkien, heinien, pensaiden ja puiden siitepölylle sekä KAIKILLE eläimille ja huonepölylle. Olen lukenut runsaasti tutkimuksia lemmikeistä, jotka eivät allergisoi, ja kokeillutkin siedättymistä bison frisee (miten ikinä se kirjoitetaankaan) -koiran kanssa, mutta olin sillekin pahasti allerginen. olen myös käynyt läpi teininä kolmen vuoden siedätyshoidon, mikä oli rankka kokemus. Asuin pienellä paikkakunnalla ja piikin saadakseen oli matkustettava linja-autolla 140 kilometrin matka ja matkattava rättiväsyneenä takaisin. Kotona tietysti odottivat kotiläksyt koulusta.
        Viljojen suhteen lisäyksenä vielä se, että olen allerginen kaikille suomalaisille viljoille ulkoisesti. En pysty leipomaan enkä olemaan tilassa, jossa leivotaan. Minulla on myös astma, joka pahenee kesäisin ja talvella kovalla pakkasella. Syksyt ovat vuodenajoista helpoimpia.

        Itsekin olen kokenut, että tietyissä ravintoloissa (kuten mainitsemasi Martinassa) allergikot otetaan hyvin huomioon. Olen joskus jopa soittanut etukäteen ja ilmoittanut pahimmat allergiani, jolloin käynti ei ole aiheuttanut suurempia ongelmia. Pahin ongelma on se, että ravintoloissa laitetaan lähes joka ruokaan yrttejä, joille epäilen olevani allerginen. Esimerkiksi perunoiden tai pastan päälle ripotellaan koristeeksi jotain vihreää. Yrttien takia tee on myös pannaus-listalla. Toki voin juoda esim. marjateetä, mutta siihen olen jo kyllästynyt.

        Minulle tuo yksin opiskelemaan muuttaminen konkretisoi sen, että olen allergioideni takia erilainen kanssaihmisiin verrattuna. Ruokavalio yksipuolistui, koska kokkaaminen ei kiinnostanut. Aloin pitää ruokapäiväkirjaa, jotta muistaisin syödä tarpeeksi monipuolisesti. Syötkö sinä muuten vitamiinipillereitä? Sinullakin on aikalailla hedelmäallergioita. Minä lopetin niiden syömisen parisen vuotta sitten, mutta se pitäisi varmaan aloittaa uudestaan. Pahimapana koin sen, että opiskellessa tuli naposteltua enemmän ja urheiltua vähemmän - paino nousi pelottaviin lukemiin, mutta valmistuttuani sain linjat kuriin urheilulla.

        Millaisia oireita sinulle tulee lantusta? Sehän taitaa olla porkkanan ja tomaatin sukulaiskasvi, joten saattaisin mahdollisesti olla sillekin allerginen? Entä kiiwistä? Minä pystyn syömään hedelmistä oikeastaan vain mandariineja. Onko kaikki allergiasi todettu jo pienenä, vai ovatko ne lisääntyneet iän myötä?

        Eiköhän se bichon frisen allergisoimattomuus ole höpöhöpöjuttua...Olen kyllä syönyt vitamiinipillereitä, mutta lääkärin luvalla lopetin ne aika hiljattain. Hedelmistä pystyn syömään tuoreena sitrushedelmiä, viinirypäleitä ja meloneita. Plus karambolaa ja sharonia, mutta hinta ja saatavuus nousevat niiden ongelmiksi. Salaatinlehdet ja kurkku menee myös. Kai siitä vitamiineja tulee... Säilykkeenä, keitettynä ja muuten käsiteltynä sopii sitten enemmän. Purkkipersikka on hurjan hyvääkin!

        Mun hedelmä- ja vihannesallergiat, lanttu ja kiivi mukaan lukien, oireilee suun kutinalla ja kirvelyllä heti syömisen jälkeen. Jos ottaa enemmän, voi tulla nuhaakin. Lisäksi porkkana tuoreena (keitetty käy kyllä hyvin) laukaisee välittömän oksennusrefleksin. Viimeksi kokeilin tyhjään mahaan, mutta oli silti aika inhottavaa. Lanttu varmaan tekee saman, mutta en muista, kokeilusta on aikaa. Tuore lanttu ei välttämättä ole maailman keskeisin ruoka-aine, joten sitä ei ole tullut kokeiltua.

        Mulla on ekat allergiat diagnosoitu vasta 4-vuotiaana, ja siitä johonkin 9-vuotiaaseen asti niitä selvisi aina lisää. On ihan toinen juttu, kuinka kauan ne ovat todellisuudessa olleet. Ensimmäinen todettu allergia oli maidolle, se hävisi 14-vuotiaana. Muutenkin suunta on viime aikoina ollut parempaan päin.

        Mun lista saattaa tosiaan ulkopuolisista vaikuttaa hankalalta. Totuus on kuitenkin, että arki tuntuu nykyään aika helpolta. Nuorempana allergiani olivat paljon herkempiä. Kaikki palkokasviperäiset lisäaineet, kuten E412, piti pitää pois ruokavaliosta. Kaiken leivän joutui leipomaan alusta alkaen itse, koska nämä ovat gluteenittomassa leivässä tai jauhoseoksessa hyvin yleisiä aineita. Nykyään niistä ei tarvitse välittää, siedän jopa soijalesitiiniä. Samoin satunnainen vehnätärkkelys pienenä määränä esim lisäaineena ok. Eli valmisruokien ja marinoitujen lihojen ym saaminen paljon helpompaa. Tuntuu tosi helpolta :-)

        Mulla ei ole kokeiltu lainkaan siedätyshoitoa. En ole kokenut sitä sen vaivan arvoiseksi, kun on hyvät lääkkeet. Mulla on leppä aika paha, koivu sikapaha, heinät aika lieviä allergioita ja pujo ei tee mitään. Lääkkeitä menee puolet vuodesta. Lääkkeistä puheenollen, söin monta vuotta Singulair-nimistä oikeasti astmalääkettä, se auttoi ruoka-aineallergioihin. Nyt en tarvitse sitä enää kuin koivuaikaan. Mutta kannattaa kysyä lääkäriltä.


      • mauskis
        anskutin_89 kirjoitti:

        Eiköhän se bichon frisen allergisoimattomuus ole höpöhöpöjuttua...Olen kyllä syönyt vitamiinipillereitä, mutta lääkärin luvalla lopetin ne aika hiljattain. Hedelmistä pystyn syömään tuoreena sitrushedelmiä, viinirypäleitä ja meloneita. Plus karambolaa ja sharonia, mutta hinta ja saatavuus nousevat niiden ongelmiksi. Salaatinlehdet ja kurkku menee myös. Kai siitä vitamiineja tulee... Säilykkeenä, keitettynä ja muuten käsiteltynä sopii sitten enemmän. Purkkipersikka on hurjan hyvääkin!

        Mun hedelmä- ja vihannesallergiat, lanttu ja kiivi mukaan lukien, oireilee suun kutinalla ja kirvelyllä heti syömisen jälkeen. Jos ottaa enemmän, voi tulla nuhaakin. Lisäksi porkkana tuoreena (keitetty käy kyllä hyvin) laukaisee välittömän oksennusrefleksin. Viimeksi kokeilin tyhjään mahaan, mutta oli silti aika inhottavaa. Lanttu varmaan tekee saman, mutta en muista, kokeilusta on aikaa. Tuore lanttu ei välttämättä ole maailman keskeisin ruoka-aine, joten sitä ei ole tullut kokeiltua.

        Mulla on ekat allergiat diagnosoitu vasta 4-vuotiaana, ja siitä johonkin 9-vuotiaaseen asti niitä selvisi aina lisää. On ihan toinen juttu, kuinka kauan ne ovat todellisuudessa olleet. Ensimmäinen todettu allergia oli maidolle, se hävisi 14-vuotiaana. Muutenkin suunta on viime aikoina ollut parempaan päin.

        Mun lista saattaa tosiaan ulkopuolisista vaikuttaa hankalalta. Totuus on kuitenkin, että arki tuntuu nykyään aika helpolta. Nuorempana allergiani olivat paljon herkempiä. Kaikki palkokasviperäiset lisäaineet, kuten E412, piti pitää pois ruokavaliosta. Kaiken leivän joutui leipomaan alusta alkaen itse, koska nämä ovat gluteenittomassa leivässä tai jauhoseoksessa hyvin yleisiä aineita. Nykyään niistä ei tarvitse välittää, siedän jopa soijalesitiiniä. Samoin satunnainen vehnätärkkelys pienenä määränä esim lisäaineena ok. Eli valmisruokien ja marinoitujen lihojen ym saaminen paljon helpompaa. Tuntuu tosi helpolta :-)

        Mulla ei ole kokeiltu lainkaan siedätyshoitoa. En ole kokenut sitä sen vaivan arvoiseksi, kun on hyvät lääkkeet. Mulla on leppä aika paha, koivu sikapaha, heinät aika lieviä allergioita ja pujo ei tee mitään. Lääkkeitä menee puolet vuodesta. Lääkkeistä puheenollen, söin monta vuotta Singulair-nimistä oikeasti astmalääkettä, se auttoi ruoka-aineallergioihin. Nyt en tarvitse sitä enää kuin koivuaikaan. Mutta kannattaa kysyä lääkäriltä.

        Moi!
        Sinulla tuo vitamiinien saanti on siinä mielessä hyvällä tolalla, kun pystyt syömään sitrushedelmiä, rypäleitä ja melonia. Ja olet jopa uskaltanut kokeilla noita eksoottisempiakin etelän hetelmuíä. :) Minä en. Heh, hedelmistä saisi hirmuisesti vitamiineja, mutta ne ovat kieltolistalla. Melonistakin saan vatsan pyöristymään kuin olisin raskaana. Ärsyttää ne telkkarimainokset, joissa hehkutetaan, että syö kaksi hedelmää päivässä! --> No syö ite!
        En ole uskaltanut kokeilla mitään uusia eksoottisempia hedelmiä. Ihan puistattaa koko ajatus. Minulla on joihinkin tuotteisiin tietynlainen allergikon vihasuhde. Esimerkiksi jo ajatus herneen laittamisesta suuhun saa pahalle tuulelle.
        En voi syödä noita purkkipersikoitakaan. Parisen vuotta sitten maistoin rahkaa, joka oli tehty purkkipersikoista. Voi sitä ilon määrää.

        Allergiani lisääntyivät viime vuonna muutamalla uutuudella. En tiedä miksi. Se saattoi johtua stressistä / laihduttamisesta / ylitöistä tms, mutta viime keväänä aloin saada oireita mm. banaanista. Sitä ennen aamiainen oli yksi päivän kohokohdista, kun sai syödä jotain hyvää, eli muroja banaanin kanssa.

        Siedätyshoito auttoi siitepölyallergiaani todella paljon. Kolmen vuoden hoitojakson jälkeen sain elää normaalia elämää kesäisin ja lääkitys muuttui "normaaleihin" tabletteihin, silmätippoihin ja nenäsumutteeseen. Toki saan edelleen oireita siitepölytilanteesta riippuen ja kesällä tulee ottaa monia asioita huomioon. Tykkään auringosta, mutta en voi ottaa aurinkoa nurmikolla. Siitä saa valloittavan kesäihottuman.

        Keliakiaakin minulla on suvussa. Sen "saaminen" pelottaa ja olen usein miettinyt, millaisia mahdollisia oireita minun pitäisi itsessäni tutkailla.


    • Ristiallergikko-76

      mulla oli pitkään vain koivu heinä ja niihin liittyviä juures-mauste-hedelmäallergioita, joita en kokenut yhtään pahoina. Nyt on sitten viljat tattari ja pari lisäainetta. Ja pähkinä, manteli.

      Eli mulle on tuo leipä-muro-puurokin vähän haasteellista. Maito onneksi sopii.

      Kyllä mä käyn ravintoloissa. Mausteisiin näet reagoin onneksi tosi lievästi. Ja esim. tomaatti käy kypsänä. Esim. Rossossa pystyn syömään pizzaakin (luontaisesti gluteeniton pohja) jossa parmankinkkua ja mozzarellaa. Mitä nyt vähän tomaatti käy huuliin ja suupieliin, mutta se ei ole kovin ikävää.

      Mutta kyläillessä on otettava omat eväät. Testasin vastikään 3 makaronia ja siitä tuli jo huono olo, joten vehnää en oikein paljon siedä tällä hetkellä.

      Tattari on tosi hankala kun sitä on monissa luontaisesti gluteenittomissakin mukana. Vain harvat jauhot käy ja leipäpuoli aika yksitoikkoista. Ja kuitua pitäisi saada jostain!

      Mun lista: eli ainakin oireita on aiheuttanut ja testipositiivisia:
      vehnä
      ruis
      kaura
      ohra
      tattari
      soijaproteiini
      raaka herne
      tuore omena, päärynä, persikka, nektariini, luumu, kirsikka, kiivi
      mansikka pakastettunakin
      manteli, hasselpähkinä
      karmiini E 120 (noin kaikissa hedelmäkarkeissa)
      lakritsiuute

      Ja lisäksi testeissä positiivisia olleet mutten ole havainnut oireita (alkavaa allergiaa?):
      persilja
      valkosipuli
      curry: kumina
      paprikamauste

      Henkisesti tämä on välillä yhtä helvettiä ja masentaa, välillä taas tuntuu että kyllähän sitä pärjää. Positiivisesti ajatellen: mullehan käy kaikki lihat, riisi, maissi, maito, kananmuna, salaatti jne. ja hedelmät käsiteltyinä, joten kyllä sitä jotenkin elää.

      Tsemppiä!

    • Saan syödä

      Minä saan syödä:
      Lihaa, keitettynä perunaa, kaalia, porkkanaa ja kukkakaalia, sipulia, paprikaa, tavallisia mausteita. Viljoja voin syödä, samoin riisiä. Täysin ilman oireita voin syödä raaoista aineksista mustikoita ja lehtisalaattia. Kaupan kautta käyneestä maidosta saan oireita, suoraan lehmästä tulevaa maitoa voin syödä kypsennettynä.

      Kaikelle muulle olen allerginen enemmän tai vähemmän! En siis voi syödä yhtään mitään hedelmää, marjoja, raakoja vihanneksia jne. En voi leipoa jauhoallergian takia.

      Yleensä olen omin eväin tai tilaan pihviruokia!

    • minulla

      Tässä minun listani

      -herne, papu
      -kaali
      -mansikka
      -suklaa, kaakao
      -sitrushedelmät ja muu eksoottinen puoli
      -tomaatti
      -kala ja äyriäiset
      -osa väri/lisäaineista(iloa lisää se etten oikein tiedä mitkä...)
      -melonit
      -banaani
      -sienet(eri oireet kuin muista)
      -paprika siitepölyaikaan
      -siitepöly
      -kissa
      -astma

      Voi olla että jotain unohtui, olen aina ollut huono listaamaan näitä! Itse en näillä ole mitään kauheaa helvettiä tuntenut eläväni. Paitsi ala-asteella, kun keittäjä ei tajunnut ja pakotti syömään/istuin tunti tolkulla ruokalassa, kun en suostunut syömään... Toisaalta minulla nämä allergiat ovat olleet aina, lapsena oli paljon enemmänkin ja tosi pelkistettyä, joten siihen on tottunut, se on ikään kuin normaalitila. Kuka sitä tomaattia kaipaa, kun ei edes muista miltä se maistuu?

      Kyllä minäkin yksin asuessani söin lähinnä leipää ja nuudeleita, mutta tuskin se on allergioista kiinni, en oikein usko että monikaan sinkku viitsii itselleen jatkuvasti gourmet-aterioita vääntää. Nykyään avokkikin syö yleensä minun allergioitteni mukaan, kun en kahta ruokaa viitsi laittaa. Ravintoloissa olen pystynyt käymään, jopa ulkomailla, kun vain valitsee yksinkertaisen vaihtoehdon(jopa pelkät ranskalaiset) ja tekee allergiat selväksi. Kyllä niistä nykyään sen verran tiedetään, että annoksen pystyy lähes joka paikassa saamaan itselleen sopivassa muodossa. Ainakin näillä allergioilla siis. Omia eväitä en ota mukaan oikein mihinkään, olen sitten vaikka syömättä. Lääkkeet kulkee aina mukana.

      Pelaako muilla itsesuojeluvaisto tässä asiassa? Tarkoitan sitä, että esim. mansikka ja fanta haisevat minusta aivan kuvottaville. Siinä onkin edustettuna jotain noista kaikkein pahimmista allergioista.

      Minulla osa allergioista on testeillä(kin) todettua ja osa muuten vain itse havaittua. En pidä allergiatestejä kovinkaan luotettavina, eliminaatiodieetti on mielestäni ainoa pitävä tapa selvittää allergioita.

      • minä80

        Lueskelin viestiketjua ja ajattelin vastailla vaikka alkuperäisistä viesteistä onkin jo aikaa. Toivottavasti joku vielä jaksaa lukea/kommentoida.

        Kovin tutulta tuntuu, tässä oma listani:
        - kala (pisarakin tietää sairaalareissua)
        - hunaja (lapsena ei ollut ongelma, mutta nykyään sitä tungetaan joka paikkaan! marinadit, salaatinkastikkeet ja leivonta)
        - palkokasvit
        - kananmuna
        - pähkinät, manteli, kookos
        -melonit, avocado, sitrushedelmät
        - tuore omena siitepölyaikaan
        - tuore tomaatti

        Lisäksi siitepölyt, pöly, eläimet. Hajusteallergiaa ei ole testeissä todettu, mutta jotkin hajusteet aiheuttaa oireita (ruusu, sitrushedelmät) ja toisia voin itsekin käyttää (vanilja, eucaleptus)

        Lisäksi lista on vaihtunut vuosien mittaan. Maidon proteiini oli pahasta teini-iässä, nyt taas voin käyttää (onneksi, helpotti elämää suuresti!). Suklaa ja mansikka oli lapsena kiellettyjen listalla, nykyisin ei mitään oireita niistä.

        Kala-allergia on hankalin, onneksi ystävät jo ymmärtävät. Eräskin ystävä yökylään mennessäni oli ostanut minulle oman margariinin: heillä oli syöty silliä ja perunoita ja hän epäili että joku on voinut ottaa margariinia kalaisella veitsellä.

        Itsesuojeluvaisto pelaa: nuorempana törmäsin valmisruokaan, jossa oli pavunituja (en tajunnut lukea tuoteselostetta). Heitin sen pois, koska se haisi mielestäni pilaantuneelle. Guagamolea ei tee mieli maistaa kun haju on jo yököttävä.

        Koulussa ruokahuolto on onneksi aina pelannut, mutta opiskelijaruokalassa ei oltu valmiita tekemään minulle erikseen mitään, vaikka sitä pyysin ja kävin joka päivä syömässä. Toki siellä oli päivittäin 3-4 ruokalajia tarjolla, joten useimmiten jokin niistä sopi, mutta opiskelijabudjetille ei tehnyt hyvää se, että melko usein se oli se kallein ateria. Ja sattui niitäkin päiviä, että tarjolla oli esim. kookosmaitoon tehtyä keittoa, kalaa, hunajamarinoitua broileria ja lihapataa, jossa on runsaasti papuja. Silloin kiitin kauniisti huomaavaisuudesta ja myöhästyin seuraavalta luennolta kun piti lähteä johonkin muualle syömään.


      • Allergic to Nuts
        minä80 kirjoitti:

        Lueskelin viestiketjua ja ajattelin vastailla vaikka alkuperäisistä viesteistä onkin jo aikaa. Toivottavasti joku vielä jaksaa lukea/kommentoida.

        Kovin tutulta tuntuu, tässä oma listani:
        - kala (pisarakin tietää sairaalareissua)
        - hunaja (lapsena ei ollut ongelma, mutta nykyään sitä tungetaan joka paikkaan! marinadit, salaatinkastikkeet ja leivonta)
        - palkokasvit
        - kananmuna
        - pähkinät, manteli, kookos
        -melonit, avocado, sitrushedelmät
        - tuore omena siitepölyaikaan
        - tuore tomaatti

        Lisäksi siitepölyt, pöly, eläimet. Hajusteallergiaa ei ole testeissä todettu, mutta jotkin hajusteet aiheuttaa oireita (ruusu, sitrushedelmät) ja toisia voin itsekin käyttää (vanilja, eucaleptus)

        Lisäksi lista on vaihtunut vuosien mittaan. Maidon proteiini oli pahasta teini-iässä, nyt taas voin käyttää (onneksi, helpotti elämää suuresti!). Suklaa ja mansikka oli lapsena kiellettyjen listalla, nykyisin ei mitään oireita niistä.

        Kala-allergia on hankalin, onneksi ystävät jo ymmärtävät. Eräskin ystävä yökylään mennessäni oli ostanut minulle oman margariinin: heillä oli syöty silliä ja perunoita ja hän epäili että joku on voinut ottaa margariinia kalaisella veitsellä.

        Itsesuojeluvaisto pelaa: nuorempana törmäsin valmisruokaan, jossa oli pavunituja (en tajunnut lukea tuoteselostetta). Heitin sen pois, koska se haisi mielestäni pilaantuneelle. Guagamolea ei tee mieli maistaa kun haju on jo yököttävä.

        Koulussa ruokahuolto on onneksi aina pelannut, mutta opiskelijaruokalassa ei oltu valmiita tekemään minulle erikseen mitään, vaikka sitä pyysin ja kävin joka päivä syömässä. Toki siellä oli päivittäin 3-4 ruokalajia tarjolla, joten useimmiten jokin niistä sopi, mutta opiskelijabudjetille ei tehnyt hyvää se, että melko usein se oli se kallein ateria. Ja sattui niitäkin päiviä, että tarjolla oli esim. kookosmaitoon tehtyä keittoa, kalaa, hunajamarinoitua broileria ja lihapataa, jossa on runsaasti papuja. Silloin kiitin kauniisti huomaavaisuudesta ja myöhästyin seuraavalta luennolta kun piti lähteä johonkin muualle syömään.

        btw, kookospähkinä ei ole pähkinä, vaan hedelmä. Moni listaa tämän ''pähkinäluetteloon''. Itse olen allerginen KAIKILLE pähkinän sukulaisille, manteleille, siemenille, pavuille, herneille. Mutta en kookokselle, koska se ei ole pähkinä. :D


    • Anonyymi

      Alla minun listani:
      - Metronodatsoli (Flagyl ym)
      - NSAID-lääkkeet (ibuprofen yms)
      - Penisilliini
      - Kiiwi
      - Vehnä
      - Ohra
      - Pähkinät
      - Manteli
      - Soijapapu
      - Herne (tuoreena)
      - Omena (tuoreena)
      - Kissa
      - Koira
      - Koivu
      - Timotei
      - Pujo
      - Pesu/puhdistusaineet

      Listan merkittävimmät on Kiivi ja Vehnä joista anafylaktisia oireita. Vehnä yhdistettynä hikiliikuntaan. Vehnä myös aiheuttaa ihottumaa johon lääkevoiteet tehoaa huonosti. Ei vehnää = ei ihottumaa.

      Kissa aiheuttaa astman pahenemista myös välillisesti, jos vierelläni istuu joku jolla on kotonaan kissa, saan vakaviakin oireita. Pähkinöistä suuoireita ja keuhkoputkien supistumista.

      Koivun siedätys tätä kirjoitettaesa aloitettu 25vkoa sitten kielenalustablettisiedätyksellä. Päivittäin yksi tabletti 3v:n ajan, myös koivun kukinta-aikaan. Kissan pistossiedätys aloitettu, samoin tätä kirjoitettaessa, noin 2kk sitten. Omena ei enää aiheuta kutinaa :)

      Lääkkeaine-allergiaoireisiin kuuluu astman pahenemista. 200mg ketoprofeenia suoneen ennen nukutusta sai aikaan tukehtumisen tunteen ennekuin nukutusaine armahti. Flagyl - sitä en ota enää ikinä.

      Pesu -ja puhdistusaineista on mainittava Heti Pehmeä Pyykkietikka jonka tuoksu aiheuttaa vakavia hengitystieoireita, Samanlaisia oireita aiheutti Heti kylpyhuonespray.

      Pesuaineet on kaikki ”Sensitive” - hajusteettomia ja niin se olisi syytä olla muillakin. Pesuaineen ei tarvitse hajusteita luontoa kuormittamaan.

      Minulla on ikää kohta 50 ja astmaa sekä allergiaa on ollut lapsuudesta saakka. Eli kyllä näidenkin kanssa pärjää kun vain sopeutuu eikä pidä pipoa liian kireällä :)

      • Anonyymi

        En pysty käyttämään moniakaan sensitive-pesuaineita. Lähes kaikista tulee ihon poltetta. Pelkkä hajusteeton ei riitä, vaan mitä ilmeisemmin myös sensitive-pesuaineissa käytetään säilöntäaineita.
        Listasi on lyhyt. En voi syödä edes perunaa, en banaaneja. Syksyllä pelkkä pyörällä ajo lanttupellon ohi sai silmät vuotamaan vettä. Keväällä ruiskutin omenapuita rypsiöljystä sekoitetusta ruiskutteella. Naama alkoi kirvella. Samoin ilmeisesti ainakin haapa ja pajut ja koivu saavat ainakin keväällä silmät vuotamaan, siis ohikulkiessa. En tarkoita siitepölyä, vaan oikeaa allergiaa monille lehtipuille, jotain haihtuu puista.
        Eläimistä olen todennäköisesti allerginen kanille, kanalla, kissalle ja koiralle.
        Kaiken päälle vielä keliakia. Kaura, jota nykyisin käytetään paljon gluteenittomassa ruokavaliossa, ei sovi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En pysty käyttämään moniakaan sensitive-pesuaineita. Lähes kaikista tulee ihon poltetta. Pelkkä hajusteeton ei riitä, vaan mitä ilmeisemmin myös sensitive-pesuaineissa käytetään säilöntäaineita.
        Listasi on lyhyt. En voi syödä edes perunaa, en banaaneja. Syksyllä pelkkä pyörällä ajo lanttupellon ohi sai silmät vuotamaan vettä. Keväällä ruiskutin omenapuita rypsiöljystä sekoitetusta ruiskutteella. Naama alkoi kirvella. Samoin ilmeisesti ainakin haapa ja pajut ja koivu saavat ainakin keväällä silmät vuotamaan, siis ohikulkiessa. En tarkoita siitepölyä, vaan oikeaa allergiaa monille lehtipuille, jotain haihtuu puista.
        Eläimistä olen todennäköisesti allerginen kanille, kanalla, kissalle ja koiralle.
        Kaiken päälle vielä keliakia. Kaura, jota nykyisin käytetään paljon gluteenittomassa ruokavaliossa, ei sovi.

        ...jatkoa, jäi pois vielä kala ja kananmunat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      58
      880
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe