sain lähetteen fysioterapeutille, 5-10 kertaa.paljonko kela korvaa, noin arvio esim prosenteissa?tietäs mihi varautua ku autoki pitää viedä korjaukseen..en tajunnu kysyä.nyt pitää vaan etsiä hyvä fysioterapeutti täält etelä-karjalasta.kun ei se osannu suoraan sano kenelle se miut laittais.
fysioterapia
21
7555
Vastaukset
- xxxxxxxxxxx
Minulla maksoi 10 hoitokertaa 414.- ja kela korvas 73.18.
- ne korvaa
julkisen puolen taksojen mukaan
- fysioterapeutti ite
Ei korvaa tuossa jonkun antaman neuvon mukaan: yksityisen hinnoittelulla ei ole mitään tekemistä julkisen puolen taksoituksen mukaan.
Tässä KORVAUSMÄÄRÄ:
Korvaus lasketaan kelan taksasta, joka on 45min fysioterapiasta 12,45euroa ja 60min 15,64euroa. ELi 10 x 45min taksa = 124,50euroa. Tästä miinustetaan kelan omavastuu 13,45euroa eli jäljelle jää 111,05euroa. Tämä kerrotaan korvausprosentilla joka on 75% eli kelan korvaus 10x45min hoidosta on 83,29euroa.
Jos laskutushinta laitoksessa on vaikka 45euroa /kerta niin 450euroa - 83,29euroa korvausta ja loppu jää sinulle omavastuuksi. Jos hoitohinta on 30euroa /kerta, on prosentuaalinen korvauksesi 300euron kokonaishinnasta tietysti suurempi. Eli siis korvauksen prosenttia ei voi sanoa kukaan - riippuu laitoksen hinnasta.
Ja muista että aina ei halvalla saa hyvää. Ja saatko autosi korjattua esim 45euron tuntihinnalla??- isaidnonono
eikä sen puoleen välttämättä kalliillakaan. Korkea hinta ei ole tae ammattitaidosta, ei sitten minkäänlainen.
- Mä vaan
Hei, kyseleppä omalääkäriltä kunnasta, voisitko päästä kunnan fysioterapeutille (=todennäköisesti äärimmäisen hankalaa) tämä maksaisi 6 euroa/yksilöterapia. Ihan tarkalla tasolla en tiedä, saisiko siitä vielä Kelakorvauksen?
Ryhmäfysioterapiaryhmä on käsittääkseni ilmainen.
Olen itse menossa syksyllä kunnan fysioterapiaan, ainakin minulle on luvattu muutama kerta yksilöfysioterapiaa.- kyllä
sanoa, ettei ole mitään mahiksia päästä mihinkään kunnalliseen, ellei ole toimiva hyvä-veli järjestelmä käytössäsi.
- Mä vaan
kyllä kirjoitti:
sanoa, ettei ole mitään mahiksia päästä mihinkään kunnalliseen, ellei ole toimiva hyvä-veli järjestelmä käytössäsi.
Jep, mutta ihan hyvä-velisysteemiin en usko, mutta sinnikkyyteen ja "tautisuuteen" kyllä.
MS-potilaat saattavat saada paremmin, ainakin muutaman kerran.
Omaa kokemusta ei ole vielä tästä, mutta syksyllä on. Olen käynyt fysioterapeutin vetämässä allasjumpassa, se maksaa 6 euroa kerta, mutta jos saa lääkärin kirjoittamaan lähetteen, saa sen jotain 4,05 eurolla/kerta.
Ensin pitää itse maksaa 6 x 15 ja 5 e toimistomaksua ja kun on maksanut, voi hakea Kelata takaisin. Haen yleensä myös matkoja samalla, sillä se kuntoutusta.
Niin tietäväinen en ole, että tietäisin, miten sen Kelakorvauksen saisi jo siinä maksuvaiheessa? Olen kuullut että hoitolaitos voi sen tehdä puolestasi, että hyvittävät sen etukäteen maksuvaiheesa.
- kela tietää
Jos on lihakset jumissa, niin etsi hyvä hieroja. Tulee paljon halvemmaksi käydä pelkällä hierojalla kuin se että menet fysioterapiaan hierottavaksi ja saat kelalta hiukan takasin.
Jumppaohjeita löydät vaikka täältä:
http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/index.htm- alkup.
joo-o..aika monimutkanen tuo korvauksen laskeminen.ja aika pieni!ja kiitos vinkistä, tiedän kyllä että halvalla ei saa hyvää.sitä sanon itsekin joka päivä asiakkaille.meen liikuntakeskuksen fysioterapiaan koska käyn siellä muutenkin niin paljon ja jäsenenä saan -15%.käy eka salilla tai jumpassa ja sit fysioterapiaan.ja tekee mahdollisimman paljon harjoituksia kotona niin jos ei 10 kertaa tarvis käydä.olin kolarissa niin niska meni jumiin, ei tähän ehkä pelkkä hieronta auta.
- Mä vaan
alkup. kirjoitti:
joo-o..aika monimutkanen tuo korvauksen laskeminen.ja aika pieni!ja kiitos vinkistä, tiedän kyllä että halvalla ei saa hyvää.sitä sanon itsekin joka päivä asiakkaille.meen liikuntakeskuksen fysioterapiaan koska käyn siellä muutenkin niin paljon ja jäsenenä saan -15%.käy eka salilla tai jumpassa ja sit fysioterapiaan.ja tekee mahdollisimman paljon harjoituksia kotona niin jos ei 10 kertaa tarvis käydä.olin kolarissa niin niska meni jumiin, ei tähän ehkä pelkkä hieronta auta.
Hei,
siinä tapauksessa vakuutusyhtiön pitäisi maksaa sun hieronta. Ainakin kaveri sai 30 kertaa omt-fysioterapiaa vakuutusyhtiön piikkiin. Taisi saada muutan satasen korvauksia niskavammastakin.
Vaatii todella hyvän lääkärinlausunnon, jossa todetaan syy-yhteys kolariin ja niskakipuun. - alkup.
Mä vaan kirjoitti:
Hei,
siinä tapauksessa vakuutusyhtiön pitäisi maksaa sun hieronta. Ainakin kaveri sai 30 kertaa omt-fysioterapiaa vakuutusyhtiön piikkiin. Taisi saada muutan satasen korvauksia niskavammastakin.
Vaatii todella hyvän lääkärinlausunnon, jossa todetaan syy-yhteys kolariin ja niskakipuun.siit on jo vuosi ja se oli pikku kolari, mis ei kukaan kärsinyt.seuraavana päivänä ei pää kääntyny ja pari päivää oli jäykkä mut sit se meni ohi.jos ois pitempää jatkunu ni olisin tietysti heti mennyt tutkimksiin.ja lääkäril ku kävin tos pari kuukautta sit niin ei se uskonu et siit on mtn jääny.mut sen jälkeen niska on menny helpommin jumiin kuin ennen.tos joulukuus alko jokapäivänen migreeni joka haittas jo työkykyä, menin lääkäriin ja määräs kolmiolääkkeitä.sit kuukauden kuurin jälkee tavattii uudellee ja seki oli sitä mieltä et migreeni ja päänsäryt johtuu niskasta.eli niskavammaa tms ei ole, mutta rasittuu helpommin kuin ennen.
- Mä vaan
alkup. kirjoitti:
siit on jo vuosi ja se oli pikku kolari, mis ei kukaan kärsinyt.seuraavana päivänä ei pää kääntyny ja pari päivää oli jäykkä mut sit se meni ohi.jos ois pitempää jatkunu ni olisin tietysti heti mennyt tutkimksiin.ja lääkäril ku kävin tos pari kuukautta sit niin ei se uskonu et siit on mtn jääny.mut sen jälkeen niska on menny helpommin jumiin kuin ennen.tos joulukuus alko jokapäivänen migreeni joka haittas jo työkykyä, menin lääkäriin ja määräs kolmiolääkkeitä.sit kuukauden kuurin jälkee tavattii uudellee ja seki oli sitä mieltä et migreeni ja päänsäryt johtuu niskasta.eli niskavammaa tms ei ole, mutta rasittuu helpommin kuin ennen.
Hei,
jos saisit työnantajan terveyskeskuksen piikkiin ajan fysiatrille, hän voisi tutkia ne niskalihakset ja miettiä, olisiko yhteyttä liikenneonnettomuuteen. Ota mukaan kaikki ne pillerireseptit ja muut mitä jouduit käymään lääkärissä.
Vuosi liikenneonnettomuudesta pitäisi aina käydä tarkistuttamassa kaikki, mitä vaan voi vaivata ja max 3 vuoteen kaikki oireet ja ongelmat pitäisi olla selvillä. - kela tietää
alkup. kirjoitti:
Mikään lääkäri en ole, mutta epäilisin että sinulla on fasettinivellukkoja kaularangassa ja siihen ei fysioterapia auta. Eli olet kolarissa saanut Piiskaniskuvamman, joka on yleistä, vaikka vauhti autossa olisi hyvinkin hiljainen.
Sun täytyy etsiä kaularankaa manipuloiva kiropraktikko, naprapaatti, osteopaatti taikka OMT-fysioterapeutti.
Jos niitä lukoja ei avata, niin kärsit niskakivuista loppuelämäsi.
Itselläni oli niskassa lukot vuoskymmeniä ja aina niskat jumissa. Nyt on pari vuotta hyvin mennyt.
Mene vaikka pätevälle fysiatrille tutkimuksiin. - Mä vaan
kela tietää kirjoitti:
Mikään lääkäri en ole, mutta epäilisin että sinulla on fasettinivellukkoja kaularangassa ja siihen ei fysioterapia auta. Eli olet kolarissa saanut Piiskaniskuvamman, joka on yleistä, vaikka vauhti autossa olisi hyvinkin hiljainen.
Sun täytyy etsiä kaularankaa manipuloiva kiropraktikko, naprapaatti, osteopaatti taikka OMT-fysioterapeutti.
Jos niitä lukoja ei avata, niin kärsit niskakivuista loppuelämäsi.
Itselläni oli niskassa lukot vuoskymmeniä ja aina niskat jumissa. Nyt on pari vuotta hyvin mennyt.
Mene vaikka pätevälle fysiatrille tutkimuksiin.Huomenta, varmuudeksi etsi tosiaankin kaikki mahdollinen "ensitieto" kolarista, jos poliisit kävi paikalla, etsi poliisiraportti jne. Ja jos kävit lekurissa heti silloin sekin mukaan.
Muutamia kuukausia myöhemminkin kelpaa ja ilman muuta tuo 4-6 kk:n jälkeen.
Panosta sanaan liikenneonnettomuus.
Tsemppiä! Piiskanisku saattaa kestää vuosikausia.
- fysioterapeutti ite
Jos on työtapaturma taikka liikennetapaturma, fysioterapian maksaa vakuutusyhtiö. Toki pitää olla lääkärin lähete ja hänen lausunnossaan näkyä fysioterapian tarve. Näissä tapauksissa vakuutusyhtiö maksaa vahingoittuneelle myös matkakulut.
Jos on kelan vaikeavammainen esim MS-potilas, kela kustantaa kuntoutuksen sopimuslaitoksissaan ilman että siitä on sairastuneelle kuluja. Tällöin päätökset kuntoutuksesta ovat yleensä 1-2 vuoden mittaisia kerrallaan.
Jos käy julkisen puolen fysioterapiassa esim sairaalan poli taikka terveyskeskus, ei kela maksa mitään, siis ei yhtään mitään. Tällöin maksaa itse vain käyntimaksun, joka tällä hetkellä taitaa olla 6e /kerta.
Yksityisten laitosten, kuntoutuslaitosten ja kylpylöiden fysioterapiasta kelan korvaus lasketaan tuon aikaisemman selvitykseni mukaan. Ja siis kelan korvaus on aina sama, mutta itselle maksettava määrä riippuu laitoksen hinnoittelusta.
Niin halvalla ei saa hyvää, eikä tietystikään hinta aina ole laadun tae. Fysioterapiassa vaan pätee, että mitä enemmän koulutusta ja erikoistumista sen korkeammat hinnat. Eli lienee kuitenkin osaaminen ja taito suhteessa hintaan kohdallaan.
Ja jos ei ole tyytyväinen, voi vaihtaa samalla lähetteellä jatkohoitoon johonkin toiseen laitokseen eikä se vaikuta kelan korvauksiin mitenkään.
Kelan korvaus voidaan suoraveloitussopimuksen tehneet laitokset vähentää jo maksuvaiheessa asiakkaan laskusta. Silloin maksaa vaan erotuksen ja kelahan tarkistaa kaikkien kohdalla että laskenta on tehty oikein.
Hieroja ei ole ollenkaan sama kuin fysioterapia. Ikävä kyllä on paljon fysioterapeutteja, jotka sortuvat ennenmuuta hieromaan ja polkevat näin ammattitaitoa. Fysioterapeutit on koulutettu liikunta- ja toimintakyvyn analysointiin, arviointiin, palauttamiseen eli hoitoon/kuntoutukseen, apuvälinearviointiin jne. Liikuntakyky pitää sisällään paljon muutakin kuin lihakset: neuraalikudoksen, nivelet, tunnon, tasapainon, koordinaation ym ja kaikkien näiden yhteistoiminnan. Entä hierojan näkökulma? Fysioterapeutin koulutus kestää vähintään 3,5vuotta ja hierojan noin 9kk.- Jaa
Tarkkana saa olla myös itse,mitä ja miten hoidetaan.Mun kokemus oli 1500,- köyhempi.eli haiskahtaa vähän rahastukselta.Miksi f-terapeutti ei voi sanoa potilaalle jos ei voi mitään?Minun kohdalla kävi näin (ja olen "vähän katkera")ja hän varmaan tiesi sen jo eka kerroilla.Ja sitten Kelan korvaus oli viideltätoista kerralta,minä kävin yht.30 kertaa??????Meneekö Kelan korvaus näin?
- fysioterapeutti ite
Jaa kirjoitti:
Tarkkana saa olla myös itse,mitä ja miten hoidetaan.Mun kokemus oli 1500,- köyhempi.eli haiskahtaa vähän rahastukselta.Miksi f-terapeutti ei voi sanoa potilaalle jos ei voi mitään?Minun kohdalla kävi näin (ja olen "vähän katkera")ja hän varmaan tiesi sen jo eka kerroilla.Ja sitten Kelan korvaus oli viideltätoista kerralta,minä kävin yht.30 kertaa??????Meneekö Kelan korvaus näin?
Kelan korvausta saa max 15 kerralta per lähete (tai miten lääkäri on kerrat määrännyt, jotain väliltä 1-15). Lähetteitä voi olla "putkeen" vaikka kuinka ja paljon, mutta ne siis pitää olla lääkärin kirjoittamia.
Siis näyttäisi että lähetteessäsi on ollut x15 käyntiä. Miten siis olet voinut käydä 30x ???
Kaikissa ammattiryhmissä on "onnettomia yksilöitä", ammattitaidoltaan kyseenalaisia, ahneita ja väärinkäyttäjiä: älä kuitenkaan yleistä yhden kokemuksen perusteella. Itse pitkään työtä tehneenä olen saanut hyviä tuloksia ja kyllä osaan lähettää ihmisen takaisin esim lähettäneelle lääkärille ajoissa, jos näyttää, että tämä nyt ei ole oikea juttu, ainakaan tässä vaiheessa tilannetta. - Nooh.
fysioterapeutti ite kirjoitti:
Kelan korvausta saa max 15 kerralta per lähete (tai miten lääkäri on kerrat määrännyt, jotain väliltä 1-15). Lähetteitä voi olla "putkeen" vaikka kuinka ja paljon, mutta ne siis pitää olla lääkärin kirjoittamia.
Siis näyttäisi että lähetteessäsi on ollut x15 käyntiä. Miten siis olet voinut käydä 30x ???
Kaikissa ammattiryhmissä on "onnettomia yksilöitä", ammattitaidoltaan kyseenalaisia, ahneita ja väärinkäyttäjiä: älä kuitenkaan yleistä yhden kokemuksen perusteella. Itse pitkään työtä tehneenä olen saanut hyviä tuloksia ja kyllä osaan lähettää ihmisen takaisin esim lähettäneelle lääkärille ajoissa, jos näyttää, että tämä nyt ei ole oikea juttu, ainakaan tässä vaiheessa tilannetta.Anteeksi!Siis olen saanut lääkäriltä 6 lähetettä ja jokaisessa lähetteessä 5 hoitokertaa.Kelalta hain korvausta viidestätoista hoitokerrasta(eli 3 lähetettä)josta sain myös korvauksen,mutta seuraavista 15 kerrasta,minulle ilmoitettiin ettei Kela korvaa enää näitä jatkossa saatuja käyntejä,joten en edes hakenut näistä korvausta.Kiva olis tietää olisko näistäkin saanut ja annettiinko minulle väärää tietoa?
- fysioterapeutti ite
Nooh. kirjoitti:
Anteeksi!Siis olen saanut lääkäriltä 6 lähetettä ja jokaisessa lähetteessä 5 hoitokertaa.Kelalta hain korvausta viidestätoista hoitokerrasta(eli 3 lähetettä)josta sain myös korvauksen,mutta seuraavista 15 kerrasta,minulle ilmoitettiin ettei Kela korvaa enää näitä jatkossa saatuja käyntejä,joten en edes hakenut näistä korvausta.Kiva olis tietää olisko näistäkin saanut ja annettiinko minulle väärää tietoa?
Vielä tuosta kolmesta ERI lähetteestä, joista kerroit saaneesi korvausta 15 kerrasta (eli á 5 kerrasta per lähete). Tuo on kaikista HUONOIN vaihtoehto: olet maksanut jokaisesta lähetteestä erikseen tuon kelan omavastuun 13,45euroa ENNEN korvauksen laskemista. Siis jos kerrat olisivat olleet yhdessä lähetteessä, olisi korvausperusteesi ollut 2x13,45euroa enemmän eli korvauksesi ollut 75% x (2x13,45e) enemmän, nooon ei nyt silti muuta kuin miljoonan alku vasta :)
Kela korvaa lääkärin lähetteellä määrätyt käynnit, siinä ei ole harkinnanvaraa ollenkaan. Toki muutama poikkeus: hammaslääkärin määräämiä ei korvata (ei edes purennansiirto-operaatiossa), lymfaterapiaa ei korvata kuin harvoissa tapauksissa, pelkkää hierontaa ei koskaan eikä akupunktiota. Ja tietysti fysioterapian on oltava/kohdistuttava diagnoosina olevan sairauden hoitoon (ajattele esim masennus, paksusuolentulehdus...). Eli hae korvaukset, aikaa on maksusta puoli vuotta. - Kuntoutuja
fysioterapeutti ite kirjoitti:
Vielä tuosta kolmesta ERI lähetteestä, joista kerroit saaneesi korvausta 15 kerrasta (eli á 5 kerrasta per lähete). Tuo on kaikista HUONOIN vaihtoehto: olet maksanut jokaisesta lähetteestä erikseen tuon kelan omavastuun 13,45euroa ENNEN korvauksen laskemista. Siis jos kerrat olisivat olleet yhdessä lähetteessä, olisi korvausperusteesi ollut 2x13,45euroa enemmän eli korvauksesi ollut 75% x (2x13,45e) enemmän, nooon ei nyt silti muuta kuin miljoonan alku vasta :)
Kela korvaa lääkärin lähetteellä määrätyt käynnit, siinä ei ole harkinnanvaraa ollenkaan. Toki muutama poikkeus: hammaslääkärin määräämiä ei korvata (ei edes purennansiirto-operaatiossa), lymfaterapiaa ei korvata kuin harvoissa tapauksissa, pelkkää hierontaa ei koskaan eikä akupunktiota. Ja tietysti fysioterapian on oltava/kohdistuttava diagnoosina olevan sairauden hoitoon (ajattele esim masennus, paksusuolentulehdus...). Eli hae korvaukset, aikaa on maksusta puoli vuotta.Nyt potuttaa...Mutta kiitos Sinulle tiedoista!Ois pitänyt kysyä neuvoja täältä jo aikaisemmin.HYVÄÄ KESÄÄ!
- alkup.
vastauksia tullut ihan kiitettävästi, kiitos siitä. no, nyt kävi niin et kävin 2 kertaa fysioterapias ja varas tänään ajan omt-fysioterapeutille.niskassa nikama 4 vinossa.tää oli kyllä hyvä fysioterapeutti!tänään menin 2.kerran ja sanoin että unohdin kertoa olleeni kolarissa.kyseli sitten mitä tapahtui ja tunnusteli yms. sit testas refleksit.vasen puoli huomattavasti nopeampi kuin oikea.kysyi onko ollu tuntohäiriöitä sormissa.no, olihan niitä talvella.nyt selkis mikä mättää!ajattelin et päänsärky johtuu vaan jumissa olevista hartioista ja niskasta.ihan hyvä tietää nyt eikä vuosien päästä.minulla varmaan vaikea huomata tollaista koska urheilen paljon ja lihakset kireät muutenkin.tosin olen pienikokoinen.no, nyt olo helpottu!nyt vaa jännitän mitä ti tapahtuu..miten se korjataan..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821289Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021078Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611040Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12989Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ160966Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103953Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68866Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119781- 77715
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121714