Turvakaukalo taksissa?

Varmuudella

Paljon on kyselty pienen lapsen kanssa matkustamisesta bussissa, mutta tietääkö kukaan mikä on käytäntö takseissa? Siis jos esimerkiksi Suomessa tarvitsee taksia ja mukana on vauva.. Turvakaukalohan on pakollinen Suomessa matkustettaessa autolla, mutta miten toimitaan takseissa? Saako ylipäänsä taksi kuljettaa vauvaa ilman turvakaukaloa ja löytyykö takseja, joissa on turvakaukalo?

Mietin asiaa, koska olen lähdössä matkalle ja jos olisi tarvetta käyttää taksipalveluja, niin miten niissä toimitaan. Ja entä jos ei ole turvakaukaloa, niin jääkö sitten taksimatka tekemättä?

Tiedän kyllä, että vauvan turvallisuuden kannalta aina on hyvä käyttää turvakaukaloa, mutta tuo kysymys askarruttaa noin teoreettisesti mieltä enkä ole varmaa tietoa tuohon kysymykseen löytänyt.

11

2029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin on kaukalokin

      jonka otat mukaan taksiin, niin yksinkertaista se on. Kirppikseltä niitä saa alle kympin hintaan.

      Näin se homma toimii ja ihan varmuudella. Kysy multa vaan mä vastaan.

      • ............

        mitä jos en omista autoa eikä minulla normaalisti ole tarvetta autolla kulkea, en siis omista kaukaloa... Tai vaikka olisikin kaukalo, mutta se olisi kotona ja minä vaunujen kanssa liikenteessä, ja äkkiä pitäisi hypätä taksiin jostain syystä... Mites sitten toimitaan ????


    • toimii hyvin

      niin kerro että pitää olla sellainen missä on turvaistuin ja aika monessa se löytyykin. Ei omaa nyt kannata raahata eikä voi monestikaan esim. lennolle ottaa jne.

      • kyllä tosi kätevä!

        Ei kannata lentoa suunnitella niin että pitää vauvan kokoajan sylissä! Meillä ainakin oli kaukalossa, ja todella hyvin meni. Ja kaukalo oli ulkomaillakin kätevä.


      • silloj pitää
        kyllä tosi kätevä! kirjoitti:

        Ei kannata lentoa suunnitella niin että pitää vauvan kokoajan sylissä! Meillä ainakin oli kaukalossa, ja todella hyvin meni. Ja kaukalo oli ulkomaillakin kätevä.

        ja vauvallako oli oma paikka? Miksi pitää keksiä asioita jotka ei pidä paikkaansa.


      • kokemusta on...
        silloj pitää kirjoitti:

        ja vauvallako oli oma paikka? Miksi pitää keksiä asioita jotka ei pidä paikkaansa.

        mä nyt en ole tuo äskeinen, kelle kirjoitit, mutta kyllä se vaan niin on, että vauvalle saa halutessaan oman paikan koneesta. Lennoille saa viedä oman kaukalon tai sitten lentoyhtiöiltä saa sellaisia koppia (siis koppa), joihin vauvan voi laittaa lennon ajaksi, vaatii myös oman paikan, tosin kovin isot vauvelit eivät siihen koppaan mahdu, ovat aika pieniä..


      • minä vaan
        kokemusta on... kirjoitti:

        mä nyt en ole tuo äskeinen, kelle kirjoitit, mutta kyllä se vaan niin on, että vauvalle saa halutessaan oman paikan koneesta. Lennoille saa viedä oman kaukalon tai sitten lentoyhtiöiltä saa sellaisia koppia (siis koppa), joihin vauvan voi laittaa lennon ajaksi, vaatii myös oman paikan, tosin kovin isot vauvelit eivät siihen koppaan mahdu, ovat aika pieniä..

        Lennolla 1-2 vuotias on ollut sylissä, tosin ei ole lenetty kuin hesasta lappiin, mutta nuo lyhyet lennot ainakin menneet hyvin niin.

        Taksissa on menty ihan lyhyet matkat niin että vauva ollut sylissä. Muuten olen kyllä tarkka että aina hyvin omassa istuimessaan, mutta matkakohteessa olisi ollut liian hankalaa ottaa mukaan oma istuin kaiken muuun tavaran lisäksi.


    • Taksi Manu

      Hei!

      Ajan taksia Helsingin seudulla ja aina turvaistuimia mukana. Jos haluat että olen teidän kuljettajana niin voitte soittaa vaikka suoraan numeroon 050 392 0977tai 050 392 2977. Meitä on useita kuljettajia ja kaikista meidän autoista löytyy turvaistuimia. Jos vaikka ollaan lähdössä matkalle joten kasseja ja muita kantamuksia on paljon. Kyseessä siis Mercedes-Bentz Vito tilataksi 1 8 jossa mukana turvaistiumet pienille lapsille. Myös paluukyydit lentokentältä kotiin hoituvat meidän kautta.
      Lisätietoja aiheesta osoitteesta http://www.nonsolo.fi/

    • %

      Lain mukaan taksissa ei tarvitse olla turvakaukaloa tai -istuinta, mutta kuten sanoitkin, on turvallisuus sitten eri juuttu.

      • minä kysyin

        Tähän viimeiseen viestiin kommentoisin, että minä kysyin taksikuskilta noin kuukausi sitten istuimen pakollisuudesta taksissa niin vastaus oli, että myös taksissa se on pakollinen, siis kuski sanoi näin. Omasta kokemuksesta vaan tiedän, että takseissa on todella huonoja istuimia ja aina väärän kokoisia vaikka etukäteen antaa tiedon lapsen iästä. Onneksi ei tarvitse taksia juurikaan käyttää.


      • %
        minä kysyin kirjoitti:

        Tähän viimeiseen viestiin kommentoisin, että minä kysyin taksikuskilta noin kuukausi sitten istuimen pakollisuudesta taksissa niin vastaus oli, että myös taksissa se on pakollinen, siis kuski sanoi näin. Omasta kokemuksesta vaan tiedän, että takseissa on todella huonoja istuimia ja aina väärän kokoisia vaikka etukäteen antaa tiedon lapsen iästä. Onneksi ei tarvitse taksia juurikaan käyttää.

        Suomen lain mukaan se ei ole pakollinen ( 88 a § (31.3.2006/234):

        "Alle 3-vuotiasta lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa kuljetettaessa on 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettua poikkeusta lukuun ottamatta aina käytettävä lasten turvalaitetta. Linja-autossa lapsen on omalla istuinpaikalla istuessaan käytettävä istuinpaikalle asennettua turvavyötä tai lasten turvalaitetta.

        Lasten turvalaitteen käyttövelvollisuudesta voidaan poiketa seuraavasti:

        1) taksissa lasta saadaan kuljettaa muulla kuin etuistuimella turvavyötä käyttäen;"

        Lainaus on sivulta
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267?search[type]=pika&search[pika]=135 cm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe