Astma ja spirometria

Tähti

Tänään oli lääkärille aika, pef-puhallusten arviointi. Neljä merkittävää lukua ja lääkäri totesi " Valitettavasti Teillä on astma".
No, b-todistusta varten menin suoraan spirometriaan, joka taas näytti ihan normaalia, ei merkittäviä muutoksia. Aika ymmälläni olen....
Huomenna lääkäri soittaa, kunhan on arvioinut tuloksen, pidetään peukut pystyssä.
Buventolia on avaavana ja Singulair olisi tarkoitus aloittaa.
Muilla saman tyyppisiä kokemuksia?

9

2686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astmako

Spiro ei näyttänyt mitään ainoastaan peffit.Omat peffini olivat n. 580-600 aamulla ja 720-740 illalla.Mitkä olivat sinun "neljä merkittävää lukua"
      mihin b-todistusta tarvitaan?

• jantzu-

Sillä haetaan mm. kelalta astmalääkkeiden erityiskorvattavuutta.

• täälläkin

Mulla kans spirometria näytti samoja lukuja ennen ja jälkeen lääkkeen. Silti mulla on astma ja kesäkuussa saan b-lausunnon.

• Tähti

Tänään lääkäri soitteli, ja kun ihmettelin sitä kun spirometria näytti ihan normaalia, niin kuulemma niin voi olla. Ja kerta kun ei edes ollut mitään astmakohtausta spirometria kokeen aikana, vaan ihan normaali olotila, niin voi juurikin näyttää normaalia. Olipa hankala sepustus.

No kuitenkin, astma se on :(

Joku kysyi niitä merkittäviä arvoja, niin mulla ne oli 21, 30, 17 ja 20 %. Mitäs muilla?
        Huonommillaan peffailin 360 ja paras 510.

• oli......
        Tähti kirjoitti:

Tänään lääkäri soitteli, ja kun ihmettelin sitä kun spirometria näytti ihan normaalia, niin kuulemma niin voi olla. Ja kerta kun ei edes ollut mitään astmakohtausta spirometria kokeen aikana, vaan ihan normaali olotila, niin voi juurikin näyttää normaalia. Olipa hankala sepustus.

No kuitenkin, astma se on :(

Joku kysyi niitä merkittäviä arvoja, niin mulla ne oli 21, 30, 17 ja 20 %. Mitäs muilla?
        Huonommillaan peffailin 360 ja paras 510.

hankala sepustus? Kysy heti,jos on epäselvää. Minulle ainakin lääkäri kertoo asiat juuri niinkuin ne ovat. Ensimmäisessä viestissäsi et ollut varma ns. "astmapiippusi" sisältämän lääkkeen nimestä. Jos saat nimettömän lääkepakkauksen, heti apteekkiin takaisin.En ole koskaan mokomaa kuullut,aina farmaseutti tarkastaa lääkkeet, ennenkuin sen luovuttaa.
        Meidän vastaajien on myös helpompi ymmärätää jossain tapauksessa kun tiedämme nimestä sen sisältävän aineen.

Hyvää vointia sinulle, toivottavasti lääkkeet tehoavat ja saavutat oireettoman olotilan.

• Tähti
        oli...... kirjoitti:

hankala sepustus? Kysy heti,jos on epäselvää. Minulle ainakin lääkäri kertoo asiat juuri niinkuin ne ovat. Ensimmäisessä viestissäsi et ollut varma ns. "astmapiippusi" sisältämän lääkkeen nimestä. Jos saat nimettömän lääkepakkauksen, heti apteekkiin takaisin.En ole koskaan mokomaa kuullut,aina farmaseutti tarkastaa lääkkeet, ennenkuin sen luovuttaa.
        Meidän vastaajien on myös helpompi ymmärätää jossain tapauksessa kun tiedämme nimestä sen sisältävän aineen.

Hyvää vointia sinulle, toivottavasti lääkkeet tehoavat ja saavutat oireettoman olotilan.

Hankalalla sepustuksessa tarkoitin omaa kirjoitustani, oli vaikea siis selittää tuo juttu :) Ymmärsin kyllä, mitä lääkäri minulle on kertonut. Itsekkin hoitoalalla olevana älyän kysyä, jos en jotain ymmärtäisi.

Tuota kohtaa en ymmärtänyt mitä edellä oleva kirjoitti:
        "Ensimmäisessä viestissäsi et ollut varma ns. "astmapiippusi" sisältämän lääkkeen nimestä.

Olen koko ajan tiennyt, että se on Buventol, miten niin en ollut varma?

• vaan,,,,,
        Tähti kirjoitti:

Hankalalla sepustuksessa tarkoitin omaa kirjoitustani, oli vaikea siis selittää tuo juttu :) Ymmärsin kyllä, mitä lääkäri minulle on kertonut. Itsekkin hoitoalalla olevana älyän kysyä, jos en jotain ymmärtäisi.

Tuota kohtaa en ymmärtänyt mitä edellä oleva kirjoitti:
        "Ensimmäisessä viestissäsi et ollut varma ns. "astmapiippusi" sisältämän lääkkeen nimestä.

Olen koko ajan tiennyt, että se on Buventol, miten niin en ollut varma?

sekoitin jonkun muun kirjoittamaan....

• Astmaatikko 31 vee

Samantapaisesti kävi minullekin. Spirometria oli kuulemma ihan normaali. Alustavassa 2 viikon pef-seurannassa oli vain raja-arvoja, joten puhuttiin astmankaltaisista oireista. Pef-arvot olivat koko ajan alhaalla, kun tuli paha kausi, joten vuorokausivaihtelua ei juuri näkynyt (max 13 %, kun kansainvälinen astman kriteeri on vähint. 15 % ja Kela vaatii vähint. 20 %). Lääkäri kuitenkin kirjoitti lähetteen keuhkosairauksien erikoispuolelle lisätutkimuksiin (typpioksidin mittaus jne.) ja sain Buventolia. Vaihtoehtona olisi ollut aloittaa kokeeksi astmalääkitys, mitä käytetään kuulemma joskus diagnoosin testaamiseen. Lääkäri epäili kuitenkin, että pärjään vielä avaavalla, koska on niin lievä vaiva.

Odottelin kutsua sinne keuhkopuolelle muutaman viikon, olo vain paheni ja kaikki liikunta täytyi vähitellen jättää pois. Koko ajan ahdisti ja välillä jopa niin, että raskas hengittäminen sai korvatkin särkemään. Kysyin sitten puhelimitse, milloin minut oltaisiin kutsumassa tutkimuksiin. Kuulemma vasta loppukesästä, koska olin "jonossa nro 3" eli siinä kaikken vähiten kiireellisessä. Näin siis sanottiin toukokuussa. Menin sitten kuukausi sitten uusimaan terveyskeskukseen Buventol-reseptiä sellaisessa kunnossa, että pystyin juuri ja juuri puhumaan käveltyäni vähän matkaa. Kuulostin totta puhuen aivan kamalalta. Hoitaja totesi, että eihän tuosta mitään tule, ja kyseltyään missä vaiheessa hoitoni on, lähinnä määräsi minut tulemaan seuraavana päivänä päivystykseen.

Niin tein ja pyysin tällä kertaa, että astmalääkitys aloitettaisiin, koska en todellakaan ollut toimintakykyinen edes kotona. Olin tässä vaiheessa odotellut jo siinä kunnossa 4 kuukautta, jos lasketaan siitä asti, kun hakeuduin ensimmäisen kerran hengenahdistuksen takia vastaanotolle. Aloitettiin Beclomet ja kontrolli siitä parin viikon päästä. Yllättäen olo koheni hiukan, mutta Beclomet toi myös siihen asti puuttuneen pef-mittauksen vuorokausivaihtelun esiin. Parhaimmillaan saatiin jopa 30-50 % vaihteluja. JOuduttiin tosin toteamaan myös, että Beclomet 200 ja Buventol 200 eivät riitä saamaan astmaani kuriin. Avaavaa kului siitä huolimatta päivittäin eikä se auttanut edes tunniksi kerrallaan (tai ei välillä lainkaan), yli viikon mittainen pahenemiskausi tuli sittenkin ja pef laski lähes 50 prosenttiin eli melkein ensiapurajalle. Lääkäri sanoi, että voidaan näköjään tosiaan sanoa, että astma on kyseessä eikä edes lievä. Näin vaihtui arvio lievistä "astmankaltaisista oireista" keskivaikeaan astmaan, mikä myös oman tuntemukseni mukaan kuvaa olotilaani paremmin.

Vaihtoehtoina olisi ollut nyt aloittaa lisäksi allergialäkitys tai vaihtaa Beclomet yhdistelmälääkkeeseen, jossa on mukana pitkävaikutteinen avaava. Valitsin yhdistelmälääkkeen, koska minulta ei ole löydetty kokeista huolimatta mitään allergioita. En myöskään oman kokemukseni mukaan saa oireita mistään tietystä ulkoisesta ärsykkeestä, vaan astmani reagoi lähinnä kuukautiskiertoon... tai oireilee muuten vain arvaamattomasti (ja melkein kokoaikaisesti).

Aloitin viikko sitten Seretide Diskus 50/250:n. Tarvittaessa edelleen myös Buventol 200. Näillä mennään 2 viikkoa ja taas lääkärinkontrolli. Silloin kun Seretide aloitettiin, oli takanani viikko pahenemiskautta, joka jatkui edelleen eikä avaava auttanut sen aikana juurikaan. Olen sitä mieltä, että Seretide on tasoittanut tilannetta. Ei nyt olla vielä lähellekään hoidon tavoite-arvoa, joka on minulla 450 (viitearvoni on 480 ja parhaimmillaan olen puhaltanut satunnaisesti 480), mutta voin kuitenkin paremmin. Myös peffin suuri sahaus edestakaisin on tasoittunut. Nyt mennään tasaisesti 380-430 välillä ja odotan, että joku kaunis päivä puhallan taas 450 rikki. Ilmeisesti lääkkeen vaihto kannatti.

Spirometrian mukaan siis ei olisi mitään vikaa... Tosin kävin spirometriassa yhtenä niistä harvinaisista päivistä, jolloin olin täysin oireeton.

• oli tapaus

...siltä osin kun pääsit niin huonoon kuntoon ennen kuin selvisi. Tästä huomaa selvästi,että tapauksemme ovat sen verran erilaisia, ettei ihan suoraan voi verrata toisen kokemuksiin. Mutta tyypillistä on kuitenkin,että toisilla alkuvaihe selvittää nopeasti,toisilla taas tulee noita kiemuroita, ennnenkuin tilanne selviää.Eikä se suinkaan aina ole "tyhmän" lääkärin vika vaan sairauden. Ei erikoislääkärikään sen kummemmin osu päättelemään oikein,vaikka pidänkin heitä vähän täsmällisempinä noin yleisesti ottaen.

Kyllä varmaan tilanteesi tasaantuu. Tarkistusvaiheissa täytyy tuijottaa aina noita PEF-arvoja ja olla tarkka mutta muuten oma vointi kertoo tilanteen.

Tsemppiä sinulle astman hoitoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1797
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1608
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      49
      1144
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      44
      1020
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      939
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      866
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      46
      848
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      800
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      788
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      770
    Aihe