Viime kesänä tein elämäni ensimmäisen kukkapenkin, johon istutin syysleimua, harjaneilikkaa, pikkuprinsessaa ja siperianunikoita; reunaan ketoneilikkaa. Annoin kaikkien jäädä kuivuneena penkkiin talveksi. Liekkö ollut oikein, en tiedä.
Mut, mitenkäs nyt kevään tullen. Kun lumet häviää (joo, pihassa on vielä parinkymmenen sentin lumikerros), niin pitääkö minun katkoa ne kuivuneet taimet kokonaan pois? Eli siitä mullan pinnalta juuresta poikki? Oliko niin, et se harjaneilikka kukkii vasta toisena vuotena (ei ainakaan viime kesänä kukkinut)? Eli miten on senkin laita, annanko kuivan vaan tököttää penkissä vai leikkaanko senkin?
Nyt olen perustamassa toisen perennapenkin ja tällä kertaa olen kylvänyt itse siemenet esikasvatukseen ja odottelen niistä taimia. Saapa nähdä, tuleeko mitään. Palava rakkaus on vasta parin sentin korkuisella taimella. Vai joudunko taas kävelemään kauppaan ostamaan valmiita taimia.
Mitä tehdä "talventörröttäjä-taimille"
3
774
Vastaukset
- miriam
Kaikki kuivat kasvin osat leikataan läheltä maanrajaa joko syksyllä tai keväällä. Ajankohdalla ei ole niin suurta väliä kuin putkilokasvien kohdalla. Sisältä onttovartiset kasvit talvehtii paremmin, jos ne leikkaa vasta keväällä. Niihin ei myöskään taudit iske syksyn kosteudessa jos jättää silloin leikkaamatta.
Taimikasvatus voi olla joskus tosi hidasta ja pettymyksiäkin tulee, mutta sitkeesti vaan kokeile - onnistumisen ilo on sit sitä suurempi! - Töyhtötiainen
Harjaneilikka todellakiin kukkii toiven vuoden versoilla ja nuo versot talvehtivat yleensä vihreinä. Eli säästä elävännäköiset, vihertävät versot, kuivat ja kuolleet osat voit leikellä pois.
Mikään pakkohan perennojen kuolleita versoja ei ole keväisin poistaa, törröttäjät voi vaan taittaa penkin katteeksi. Uudet versot kyllä kasvaa läpi ja peittää jätökset. Tosin jos oikein paksu kerros kuollutta lehteä tms. on maanpinnassa, voi se pitää maan pidempään kylmänä ja hidastaa siten kasvuunlähtöä.
Ja onhan se siistimmän oloista kun kuolleet kasvustot haravoidaan kompostiin, mutta toisaalta, makuasia.- on usein
heti talvenjälkeen todella surkean näköinen, mutta lehdet voivat vihertyä, kun lähtevät kasvuun. Itse en kyllä koskaan leikkaa tänä suvena kukkimattomia Harjaneilikkoja pois, nehän kukkivat sitten taas seuraavana vuonna.
Muutenkin malttia talventörröttäjien siivoamisessa, itse leikkaan niitä vähin erin lyhemmiksi, että näen kasvin lähtevän kasvuun ja muistan mikä kasvi on kyseessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741