Akillesjänteen pidennysleikkaus

potilas1

Hei! Tulin juuri kirurgin puheilta ja minulle sanottiin että kesän jälkeen tehdään akillesjänteeseen ja pohkeeseen jänteen pidennysleikkaus. Onko kukaan ollut vastaavassa toimenpiteessä? Miten parantunut? Kaikki tieto on tarpeen,tästä operaatiosta.

19

7400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piteneevaan

pidennyksen jatko osasta.

• potilas1

Olisi kiva jos saisi jotain asiallisia(kin) vastauksia.

• asiassa ettei..
        potilas1 kirjoitti:

Olisi kiva jos saisi jotain asiallisia(kin) vastauksia.

minkä takia akilles pitäisi pidentää? onko sinulla virheasento jonka takia lekuri ei tajua mitn vaan kuvittelee että se pitäisi pidentää?
        joskus vaiva korjantuu kansanparantajalla käynnin yhteydessä lopullisesti.
        oletko käynyt näyttämässä sitä asian osaavilla ihmisillä?

• potilas1
        asiassa ettei.. kirjoitti:

minkä takia akilles pitäisi pidentää? onko sinulla virheasento jonka takia lekuri ei tajua mitn vaan kuvittelee että se pitäisi pidentää?

Nilkan liike on rajoittunut 90 asteen kulmaan jonka ansiosta käveleminen ja juokseminen hankalaa...Ortopedi ja kirurgi ovat sitä mieltä että
        että liikkeen rajoittuminen johtuu lyhentyneestä akillesjänteestä. Eli jänteeseen saatava lisää pituutta. Johkeet ovat todella kireät eikä esim venyttely auta yhtään. Eli siis nilkka ojentuu normaalisti suoraan mutta ei koukistu ylöspäin yhtään. siis liikeradasta puuttuu noin 20astetta.

• kummalliselta
        potilas1 kirjoitti:

Nilkan liike on rajoittunut 90 asteen kulmaan jonka ansiosta käveleminen ja juokseminen hankalaa...Ortopedi ja kirurgi ovat sitä mieltä että
        että liikkeen rajoittuminen johtuu lyhentyneestä akillesjänteestä. Eli jänteeseen saatava lisää pituutta. Johkeet ovat todella kireät eikä esim venyttely auta yhtään. Eli siis nilkka ojentuu normaalisti suoraan mutta ei koukistu ylöspäin yhtään. siis liikeradasta puuttuu noin 20astetta.

Kun olet venytellyt pohkeita, niin miten olet sen tehnyt. Tiedäthän, että kantalihas venyy polven ollessa koukussa (kiinninyskohdat ylhäällä polvinivelen alapuolella) ja kaksoiskantalihas venyy polven ollessa suorassa (kiinnityskähdät polvinivelen yläpuolella) . Kipeytyykö nilkka-pohje-alillesjänne-seutu mistään venyttelyjen jälkeen ja missä tunnet venytyksen vaikutuksen/tunteen venytyksen aikana ?

Itse olen urheillut viimeiset 35 vuotta (treenituttuja vuosien saatossa satoja) ja viimeiset 10 vuotta olen tienannut leipäni urheiluhierojana, enkä ole vielä tuollaiseen törmännyt, Lihakseen ja jänteeseen saa venyttelyllä todella paljon lisää liikkuvuutta.
        Nilkka sinänsä voi olla jäykkä joko rakenteellisena ominaisuutena tai traumojen (nyrjähdykset. nivelsiteiden revähdykset tai -repeämät, murtumat jne) ja sen liikkeen palauttaminen tai parantaminen ei monesti onnistu ainakaan hyvin.

Paras venytys pohjelihaksilla ainakin itselle on ollut punttisalilla tehdyt pohjeliikkeet piiiiiitkällä liikeradalla sekä seisten (yläpähje), että istuen (alapohje) tehtynä. Suurta vastusta venytyksestä lähtevää lihastyötä parempaa venytystä ei lihakselle voi saada. 10-15 toistot riittävän suurella vastuksella tuovat liikkuvuuden parantumisen lisäksi lihasvoimaa lisää ja se ei haittaa juoksu- ja kävelyharrastuksessa sekään...

itse en vähässä kummassa antaisi koskea puukon kanssa akillesjänteeseen. Ainakin asiakkailla ja urheilututtupiireissä on pääsääntöisesti huonoja kokemuksia. Äkkipäätä en muista ketään, joka olisi kyennyt juoksemaan kovempia määriä leikkauksen jälkeen. Leikkaushaavaan tulee monesti arpikudosta ja muodostuu kiinnikkeitä jänteeseen ja ongelmat ovat taas edessä.....

• potilas1
        kummalliselta kirjoitti:

Kun olet venytellyt pohkeita, niin miten olet sen tehnyt. Tiedäthän, että kantalihas venyy polven ollessa koukussa (kiinninyskohdat ylhäällä polvinivelen alapuolella) ja kaksoiskantalihas venyy polven ollessa suorassa (kiinnityskähdät polvinivelen yläpuolella) . Kipeytyykö nilkka-pohje-alillesjänne-seutu mistään venyttelyjen jälkeen ja missä tunnet venytyksen vaikutuksen/tunteen venytyksen aikana ?

Itse olen urheillut viimeiset 35 vuotta (treenituttuja vuosien saatossa satoja) ja viimeiset 10 vuotta olen tienannut leipäni urheiluhierojana, enkä ole vielä tuollaiseen törmännyt, Lihakseen ja jänteeseen saa venyttelyllä todella paljon lisää liikkuvuutta.
        Nilkka sinänsä voi olla jäykkä joko rakenteellisena ominaisuutena tai traumojen (nyrjähdykset. nivelsiteiden revähdykset tai -repeämät, murtumat jne) ja sen liikkeen palauttaminen tai parantaminen ei monesti onnistu ainakaan hyvin.

Paras venytys pohjelihaksilla ainakin itselle on ollut punttisalilla tehdyt pohjeliikkeet piiiiiitkällä liikeradalla sekä seisten (yläpähje), että istuen (alapohje) tehtynä. Suurta vastusta venytyksestä lähtevää lihastyötä parempaa venytystä ei lihakselle voi saada. 10-15 toistot riittävän suurella vastuksella tuovat liikkuvuuden parantumisen lisäksi lihasvoimaa lisää ja se ei haittaa juoksu- ja kävelyharrastuksessa sekään...

itse en vähässä kummassa antaisi koskea puukon kanssa akillesjänteeseen. Ainakin asiakkailla ja urheilututtupiireissä on pääsääntöisesti huonoja kokemuksia. Äkkipäätä en muista ketään, joka olisi kyennyt juoksemaan kovempia määriä leikkauksen jälkeen. Leikkaushaavaan tulee monesti arpikudosta ja muodostuu kiinnikkeitä jänteeseen ja ongelmat ovat taas edessä.....

Hei! Joo kyllähän tämä oudolta kuulostaa ja vähän pelottakin koska olen vielä nuori 24.v nainen. Alunperin tämän "ongelman" löysi fysioterapeutti. Joka sanoi vaan pohjelihaksen olevanniin kireä että se ei taivu mihinkään. No sitä sitten vennyttelin aktiivisesti fysioterapeutin ohjeilla 2kk ja muutos oli hyvin vähäinen. Eli käytännössä pohkeeseen ei saatu lisää pituutta ollenkaan. olen kävellyt eirittäin oudon näköisesti ns.kantapäillä jo monta vuotta koska pohjelihas ei anna periksi. Enkä ole pystynyt jouksemaan varmaankaan vuoteen ainakaan,kun akillesjänteessä "napsahtaa" joku ja kipu on hirveä. En pääse kyykkyy olleenkaan,jos menen pohkeisiin tulee polttava kova kipu. Ja portaita en pääse kunnolla alas. Varvistaminen on myös lähes mähdotonta,mutta se johtuu ilmeisesti hermovauriosta joku löytyi S1 hermosta. (olen menossa magneettikuviin). Aina on jalat tuntunut hirveän kireiltä ja jäykiltä ja nyt vasta tajusin mennä lääkäriin,kun alkoi olemaan liikkumisessa ongelmia. Leikkauksesta ei sen tarkemmin vielä puhuttu,kirurgi vain sanoin että akillesjänteestä ja pohkeesta leikataan ja pysritään saamaan jänteeseen lisää pituutta. Elokuun loppussa seuraava tapaaminen lääkärin kanssa.

• silti ja valoisaa kesää
        potilas1 kirjoitti:

Hei! Joo kyllähän tämä oudolta kuulostaa ja vähän pelottakin koska olen vielä nuori 24.v nainen. Alunperin tämän "ongelman" löysi fysioterapeutti. Joka sanoi vaan pohjelihaksen olevanniin kireä että se ei taivu mihinkään. No sitä sitten vennyttelin aktiivisesti fysioterapeutin ohjeilla 2kk ja muutos oli hyvin vähäinen. Eli käytännössä pohkeeseen ei saatu lisää pituutta ollenkaan. olen kävellyt eirittäin oudon näköisesti ns.kantapäillä jo monta vuotta koska pohjelihas ei anna periksi. Enkä ole pystynyt jouksemaan varmaankaan vuoteen ainakaan,kun akillesjänteessä "napsahtaa" joku ja kipu on hirveä. En pääse kyykkyy olleenkaan,jos menen pohkeisiin tulee polttava kova kipu. Ja portaita en pääse kunnolla alas. Varvistaminen on myös lähes mähdotonta,mutta se johtuu ilmeisesti hermovauriosta joku löytyi S1 hermosta. (olen menossa magneettikuviin). Aina on jalat tuntunut hirveän kireiltä ja jäykiltä ja nyt vasta tajusin mennä lääkäriin,kun alkoi olemaan liikkumisessa ongelmia. Leikkauksesta ei sen tarkemmin vielä puhuttu,kirurgi vain sanoin että akillesjänteestä ja pohkeesta leikataan ja pysritään saamaan jänteeseen lisää pituutta. Elokuun loppussa seuraava tapaaminen lääkärin kanssa.

terveisin se "kummeksuja".

Jos hermovaurio liikehermossa, niin se voi lähettää virhekäskyä, joka kiristää lihaksen kaikestta huolimatta vrt torticollis

http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=torticollis&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

(kai tuolta joukosta löytyy se hermovaurioperäinenkin :)

Yritä silti kaikkesi, jotta vaiva lähtisi ilman puukotusta.

• potilas1
        silti ja valoisaa kesää kirjoitti:

terveisin se "kummeksuja".

Jos hermovaurio liikehermossa, niin se voi lähettää virhekäskyä, joka kiristää lihaksen kaikestta huolimatta vrt torticollis

http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=torticollis&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

(kai tuolta joukosta löytyy se hermovaurioperäinenkin :)

Yritä silti kaikkesi, jotta vaiva lähtisi ilman puukotusta.

Kiitos!:) Täytyy kyllä ottaa hyvin selvää siitä leikkauksesta ja sen jälkeisestä ajasta ennen kuin annan leikata. Pakko kuitenkin jotain (ikävä kyllä) varmaan tehdä koska vaiva vaikuttaa niin moneen asiaan tällä hetkellä.

• Akilleenkantapää
        asiassa ettei.. kirjoitti:

Voi vittu mitä länkytystä. Kansanparantajat ja muut huuhaa poppamiehet ei aiheuta kuin lisää vaivoja. Akilesjänteen pidennysleikkaus on oikeasti ainoa toimiva ratkaisu jos halutaan korjata jalan virheasento. Fysioterapia sekä jalan oikeaoppinen jumppaaminen vähentää virheasentoa, mutta ei korjaa sitä. Usein myös nilkkaniveleen tehdään luudutusleikkaus, jolloin nilkka nivelen liikkuvuutta rajoitetaan/ estetäänliikkumasta esimerkiksi sivusuunnassa. Kansanparantajat ovat täysiä huijareita väitti kuka mitä tahansa.

• potilas1

Hei! Eikö kenellekään ole koskaan tehty mitään jänne leikkausta jalkaan? Kertokaa omia tarinoitanne.

• etkö usko tollo

että asioihin saadaan kyllä muutos mutta se vaatii sinulta uutta asennoitumista. tutustu esim www.tasapainopiste.fi sivuihin ja koeta löytää apu ilman puukkoa koska sen jälkeen ei ole mukaváta huomata että homma meni munilleen. ne kenen¨leikkaus on mennyt vitulleen ei roiku täällä vaan ihan muualla.
        älä anna leikata

• ap-
        etkö usko tollo kirjoitti:

että asioihin saadaan kyllä muutos mutta se vaatii sinulta uutta asennoitumista. tutustu esim www.tasapainopiste.fi sivuihin ja koeta löytää apu ilman puukkoa koska sen jälkeen ei ole mukaváta huomata että homma meni munilleen. ne kenen¨leikkaus on mennyt vitulleen ei roiku täällä vaan ihan muualla.
        älä anna leikata

Yllättävän monta järkevää vastausta sainkin. Lukuunottamatta sitten tälläisia tolloksi haukkujia,mutta eipä siinä... kiitoksia asillisesti vastanneille ja mukavaa kesää kaikille!:)

• ex-Orvokki

Tyttärelleni on tehty akillesjänteen pidennykset molempiin jalkoihin, koska hänellä oli niin kireät jänteet että ei saanut seisoessa kantapäitä maahan. Hän oli n. vuoden ikäinen kun leikkaus tehtiin ja jalat olivat kipsissä n. 6 viikoa. Leikkaus meni hyvin ja hän oppi kävelemään heti kipsin poiston jälkeen. Jalat ovat toimineet hyvin leikkauksen jälkeen.

• ap-
        ex-Orvokki kirjoitti:

Tyttärelleni on tehty akillesjänteen pidennykset molempiin jalkoihin, koska hänellä oli niin kireät jänteet että ei saanut seisoessa kantapäitä maahan. Hän oli n. vuoden ikäinen kun leikkaus tehtiin ja jalat olivat kipsissä n. 6 viikoa. Leikkaus meni hyvin ja hän oppi kävelemään heti kipsin poiston jälkeen. Jalat ovat toimineet hyvin leikkauksen jälkeen.

osaatko yhtään sanoa tai muistatko onko tuo leikkaus jotenkin vaativa siis leikata? Ja onko harvinaisia nämä leikkaukset? Muistatko mistä "materiaalista" pidennykset tehtiin? Kiitoksia todella paljon kun vastasit:)

• ex-Orvokki
        ap- kirjoitti:

osaatko yhtään sanoa tai muistatko onko tuo leikkaus jotenkin vaativa siis leikata? Ja onko harvinaisia nämä leikkaukset? Muistatko mistä "materiaalista" pidennykset tehtiin? Kiitoksia todella paljon kun vastasit:)

Sinäkin olet käynyt ammattilaisten vastaanotolla ja yrittänyt aktiivisesti venytellä, vaivasi kuulostaa niin pahalta että, minä ainakin suosittelisin leikkausta. En huomannut silloin kysyä mistä jatke oli tehty, joku väitti että käytetään possun jännettä, pääasia että homma toimii. Tälläiset leikkaukset ovat hyvin yleisiä ja urheilijoillehan noita tehdään vähänväliä, viimeksi muistelen lukeneeni Johanna Mannisen leikkauksesta. Leikkauksen jälkeen tyttö oli pari päivää itkuinen, kipujen takia. Sitten hän rauhoittui ja tietysti kipsi noin pienellä oli vähän hankala. Hän piti kipsiä muistaakseni kuusi viikkoa, koska jalkoja piti varoa. Hänhän olisi voinut vaikka yöllä nousta sängyssä hyppimään ja jänne olisi voinut katketa. Aikuisella se on erijuttu ja en tiedä tarvitsevatko kaikki edes kipsiä. Miksi turhaan kiusata itseään jos pienellä operaatiolla saa jalkansa kuntoon. Lisäksi kireä jänne ärsyyntyy ja tulehtuu helposti ja lyhenee entisestään. Lisäksi se voi katketa sitten vaaditaankin jo huomattavasti isompi operaatio jalan korjaukseen. Meillä tyttö lähti heti kävelemään kipsin poiston jälkeen jo sairaalassa. Tapauksesta ei ole muistona kun n. viiden sentin ohuet valkoiset arvet nilkkojen takana. Toivottavasti saat jalkasi kuntoon, älä turhaan pelkää leikkausta.

• älkääviitsikö!!!
        ex-Orvokki kirjoitti:

Sinäkin olet käynyt ammattilaisten vastaanotolla ja yrittänyt aktiivisesti venytellä, vaivasi kuulostaa niin pahalta että, minä ainakin suosittelisin leikkausta. En huomannut silloin kysyä mistä jatke oli tehty, joku väitti että käytetään possun jännettä, pääasia että homma toimii. Tälläiset leikkaukset ovat hyvin yleisiä ja urheilijoillehan noita tehdään vähänväliä, viimeksi muistelen lukeneeni Johanna Mannisen leikkauksesta. Leikkauksen jälkeen tyttö oli pari päivää itkuinen, kipujen takia. Sitten hän rauhoittui ja tietysti kipsi noin pienellä oli vähän hankala. Hän piti kipsiä muistaakseni kuusi viikkoa, koska jalkoja piti varoa. Hänhän olisi voinut vaikka yöllä nousta sängyssä hyppimään ja jänne olisi voinut katketa. Aikuisella se on erijuttu ja en tiedä tarvitsevatko kaikki edes kipsiä. Miksi turhaan kiusata itseään jos pienellä operaatiolla saa jalkansa kuntoon. Lisäksi kireä jänne ärsyyntyy ja tulehtuu helposti ja lyhenee entisestään. Lisäksi se voi katketa sitten vaaditaankin jo huomattavasti isompi operaatio jalan korjaukseen. Meillä tyttö lähti heti kävelemään kipsin poiston jälkeen jo sairaalassa. Tapauksesta ei ole muistona kun n. viiden sentin ohuet valkoiset arvet nilkkojen takana. Toivottavasti saat jalkasi kuntoon, älä turhaan pelkää leikkausta.

Siis possun jänteestä??höpöhöpö!!ja sulle joka ei koskaan antais leikata akillesta..et tiiä mistään mitään!!!!!!!!!!!mulla ja mun tytöllä tehty akillesjänteenpidennysleikkaus..koska kaikki jalan lihakset yms.on niin kireet ettei voi normaalisti liikkua.akilles kirein, pohje toisiks pahin.ja jos mulle ei olis tätä akillespidennystä tehty, olisin luultavasti jo pyörätuolissa.kaikki jalan lihakset kiristää ja vaikka 20 vuotta jumpannu,ei auta.Leikkaus:jänne viilletään poikki viistosti,...(mitä enempi kirraa,sitä vähempi voi pidentää..) ja ommellaan kiinni.sen jälkeen väh.4 viikkoa kipsit ja sitte voi alkaa harjotella kävelyä.Ja se muuten pitää oikeesti opetella uudelleen.siis viisto viilto akillekseen,(laita kätes päällekkäin ja luisuta niin pitkälle että toisen käden etusormi on toisen käden rystysen päällä) ja sit ommellaan kiinni.näin meille tehtiin...,

• huolestunut isoäiti

4-vuotiaalla lapsenlapsellamme on todettu kaksoiskantalihaksen kireyttä ja lääkärit ovat ehdottaneet leikkausta. Voisitko ystävällisesti kertoa miten leikkauksesi onnistui.

• -nainen-

Minulle tehtiin ko. operaatio. Hyvin meni. Pohjelihaksessa on noin 10 sentin viilto ja hakaset, jotka poistetaan parin viikon kuluttua. Varpailleen ei saa nousta 6 viikkoon. Eikä jalkaani edes kipsattu. 7 kuukauden vaiva on nyt tipotiessään. Toimenpide tehtiin ns. päiväkirurgiassa, kotiin pääsin sairaalasta seuraavana aamuna.

• Anonyymi

Saitko kuinka pitkän sairasloman?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6799
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      31
      3926
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      110
      1858
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      59
      1848
    5. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      191
      1438
    6. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      81
      1431
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1081
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      974
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      969
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      223
      936
    Aihe