mitkä oli paksusuolentähyn pahimmat asiat alkaen odotuksesta, tyhjennykseen ja itse toimenpiteeseen?
kolonoskopian pahimmat
32
3892
Vastaukset
- nykyaikana,,
nykylaitteilla , kannattaa asiaa edes pelätä ? Itse uskon tyhjennyksen olevan kaikkein ilkein koko hommassa. Tuskinpa niitä kameroita /letkuja, väkisin sisään runnotaan, vaikka joku joskus niin on kirjoitellut.
Rauhallisena olen lähetettä odotellut, saan sen viimeistään huomenna. - sanoisin...
ehdottomasti pahinta oli niiden tyhjennyslitkujen juominen edellisenä päivänä. Määrä oli sen verran suuri, että etomaan alkoi... mutta meni kuitenkin sekin ihan hyvin - suoli oli hyvin tyhjentynyt/puhdistunut.
Itse tutkimus meni melko helposti - ei esim. mitään pahoja kipuja, toki tuntui paikoitellen.
Ja etukäteen en edes osannut jännittää. - tänään käynyt
Tänään olin kolonoskopiassa ja pahinta oli tosiaan ne litkut. Kannattaa vain noudattaa ohjeita tiukasti ja juoda ne. Mehu, salmiakkitikkarit ja palsternakan imeskely auttoi minua saamaan ne alas.
Itse toimenpidettä ei kannata pelätä. Itsellä kesti puoli tuntia ja meni nopeasti ohitse. Jokaisellahan kivut ovat omakohtaisia, joten kauhutarinoita ei kannata ottaa tosissaan vaan mennä positiivisin mielin. Muutaman mutkat itsellä tuntui ilkeältä, mutta menivät hyvin nopeasti ohi. - tupunassu
Colonoskopiassa eli paksusuolen tähystyksessä ehdottomasti pahinta oli se suolen tyhjennys kotona, eli sen hirveän litkun juominen ja vessassa laukkominen.Tuli tosi heikko ja ällöttävä olo.Itse toimenpide oli melko näppärä,eikä sitä olis tarvinnu pelätä vaikka itseki pelkäsin ihan mahottomasti.Ei sattunut yhtään, ja lopulta itsekin seurasin monitorista kun kamera pörräsi omassa paksusuolessani.....se on helppo tehdä, kun sen tyhjennyksen tekee kunnolla, eli noudattaa ruokaohjeita pari-kolme pv ennen tyhjennystä ja juo sitte ne litkut ohjeiden mukaan.Turhaan sitä pelätään!
- rasvaavat suolen
puuduttavatko ? Minulla on peräsuoli ärtynyt ripulin takia, on siis kipeä, minkälaisia lääkityksiä tähystyksessä käytetään.
- Kk sitten
Mulla oli tähystys kuukausi sitten. Suolihan ei itsessään tunne mitään, joten sulla on varmaan peräaukko siis kipeä? Liukuvoidetta ne laittavat ja sitten menoksi.
Ihan positiivinen kuva jäi tosta tähystyksestä. Pientä nipistelyä kun laittoivat ilmaa. Kuvottavinta oli se tyhjennys, mihin en alkaisi enää ikinä. Se liuos maistui etikalle, jossa kourallinen suolaa. Mutta itse toimenpide ei satu, kunhan muistaa hengitellä ja olla jännittämättä.
Minulla tosin ei löytynyt mitään tuossa tähystyksessä. Viikko sitten oireet NIIN rankaksi, että tähystivät heti ylä kautta. Helikobakteerihan sieltä löytyi ja tulehdus ruokatorvessa ja vatsalaukussa. - liukuvoide,,,
Kk sitten kirjoitti:
Mulla oli tähystys kuukausi sitten. Suolihan ei itsessään tunne mitään, joten sulla on varmaan peräaukko siis kipeä? Liukuvoidetta ne laittavat ja sitten menoksi.
Ihan positiivinen kuva jäi tosta tähystyksestä. Pientä nipistelyä kun laittoivat ilmaa. Kuvottavinta oli se tyhjennys, mihin en alkaisi enää ikinä. Se liuos maistui etikalle, jossa kourallinen suolaa. Mutta itse toimenpide ei satu, kunhan muistaa hengitellä ja olla jännittämättä.
Minulla tosin ei löytynyt mitään tuossa tähystyksessä. Viikko sitten oireet NIIN rankaksi, että tähystivät heti ylä kautta. Helikobakteerihan sieltä löytyi ja tulehdus ruokatorvessa ja vatsalaukussa.riittää, lääkärin sormikin teki hemmetin kipeää. Muistelen lääkärin puhuneen puudutuksesta, onko sellainen mahdollista.
Sinulle Hei, Kk sitten, Miksi ensin tutkittiin peräpään kautta ? Oliko oireet sellaisia että epäiltiin vaivan olevan siellä loppupäässä ?
Olen ajatellut juuri tuota, jos ei löydykään mitään, esim paksusta suolesta, seuraavana on tähy yläpään kautta ja se ei tunnu kivalta.
Eikö Sinulla vaivat olleet ylämahassa, koska sitä ei ensin tähystetty ? Ja sitten kuitenkin löytyi helikobakteeri.
Käytetäänkö nykyään paljon puhallustestejä helikon toteamiseksi, ovatko ne tarkkoja, löytyykö heliko puhaltelemalla.
- ...
minulla litkujen juominen meni toisella kerralla yllättävän näppärästi kun sen jäähdytti lähes jäätymispisteeseen, silloin se ei maistunut juurikaan millekään.
pitkän ripulin takia suoli myös puhdistui nopeasti, puolentoista litran jälkeen tuli jo kirkkaana ulos.
pahinta oli itse tutkimus. sitä osasin kyllä odottaakin, sillä aivan sama mitä suolessa liikkuu, se sattuu aina :( saivat pariin otteeseen piikittää lisää kipulääkettä kun olin niin kivulias ja tulipa vielä niin vaikea mutkakin eteen että piti pyytää toinen lääkäri avuksi (ja laittaa lisää kipulääkettä että siitä päästiin)...
loppujen lopuksi olin kyllä erittäin huojentunut kun tutkimus oli ohi ja mielikin parani paljon - olipahan ainakin tehty!- kipupiikkiä,,
nyt sait pelkäämään edessä olevaa tähyä,, auttoiko lääkitys kipuun, onko ketään tutkittu nukutuksessa, sitenkin kuulemma joskus tehdään, tosin poikkeustapauksissa,,
- taidan ottaa
kipupiikkiä,, kirjoitti:
nyt sait pelkäämään edessä olevaa tähyä,, auttoiko lääkitys kipuun, onko ketään tutkittu nukutuksessa, sitenkin kuulemma joskus tehdään, tosin poikkeustapauksissa,,
5kpl 10mg diapamia, tuskin siitä haittaa tutkimukselle on ? Tulee itselle hieman rennompi olo.
- ...
taidan ottaa kirjoitti:
5kpl 10mg diapamia, tuskin siitä haittaa tutkimukselle on ? Tulee itselle hieman rennompi olo.
ensin antoivat esilääkityksenä nestemmäistä diapamia mutta huomasivat sitten kesken matkan ettei se riittänyt... mutta ei tuo todellakaan kaikille ole niin kivulias! ja joillekin jo tuo diapami vaikuttaa ihan eri tavalla (hoitaja koitti kovasti saada mua istumaan ja makaamaan ja 'vaikka ihan ummistaan silmät jos siltä tuntuu' ja minä vaan ihmettelin että mitähän se höpöttää kun ei tunnu missään :) piikit pistikin sitten ihan kunnolla kaiken pyörimään)
ja kipulääkettä kyllä saa kun pyytää. voithan vaikka soittaa ajanvaraukseen ja varmistaa voitko ottaa itse diapamia, ettei kuitenkaan vaan tulisi mitään ongelmia.
lapset ja nuoret tutkitaan nukutuksessa, aikuiset ilmeisesti vasta sitten kun on todettu ettei se muuten onnistu. paitsi tietty yksityisellä. - tarkoitit ?
... kirjoitti:
ensin antoivat esilääkityksenä nestemmäistä diapamia mutta huomasivat sitten kesken matkan ettei se riittänyt... mutta ei tuo todellakaan kaikille ole niin kivulias! ja joillekin jo tuo diapami vaikuttaa ihan eri tavalla (hoitaja koitti kovasti saada mua istumaan ja makaamaan ja 'vaikka ihan ummistaan silmät jos siltä tuntuu' ja minä vaan ihmettelin että mitähän se höpöttää kun ei tunnu missään :) piikit pistikin sitten ihan kunnolla kaiken pyörimään)
ja kipulääkettä kyllä saa kun pyytää. voithan vaikka soittaa ajanvaraukseen ja varmistaa voitko ottaa itse diapamia, ettei kuitenkaan vaan tulisi mitään ongelmia.
lapset ja nuoret tutkitaan nukutuksessa, aikuiset ilmeisesti vasta sitten kun on todettu ettei se muuten onnistu. paitsi tietty yksityisellä.paitsi tietty yksityisellä ? Sain lähetteen Koskiklinikalle, tarvitseeko pelätä ? Kaksi kertaa aiemmin tähystystä ei ole tehty, pelkoni takia olen lähtenyt kävelemään. Olisiko siinä jo syytä saada nukutus, tuskin diapam niitä pelkoja poistaa.
- ....
tarkoitit ? kirjoitti:
paitsi tietty yksityisellä ? Sain lähetteen Koskiklinikalle, tarvitseeko pelätä ? Kaksi kertaa aiemmin tähystystä ei ole tehty, pelkoni takia olen lähtenyt kävelemään. Olisiko siinä jo syytä saada nukutus, tuskin diapam niitä pelkoja poistaa.
yksityisellä voi kai saada nukutuksen kunhan on valmis siitä maksamaan, eli jälleen kerran kannattaa kysyä. kannattaa myös sanoa, hyvissä ajoin, että on aikasemmin jääny tekemättä pelon takia.
valitettavasti en tiedä mitään koskiklinikasta.
reippautta vain! en voi tarpeeksi korostaa miten paljon pelkäsin tuota itse mutta kuinka äärettömän paljon se paransi omaa oloa jälkeenpäin, kun tiesi että se oli tehty (ja ohi :) vaikkei mitään löytynytkään. - mummu 76 v
... kirjoitti:
lapset ja nuoret tutkitaan nukutuksessa, aikuiset ilmeisesti vasta sitten kun on todettu ettei se muuten onnistu. paitsi tietty yksityisellä.Olin kolonoskopiassaa pari vuotta sitten ja vannoin ulos päästyäni, että kuolen mieluummin kuin menen uudestaan. Tosi kiva kuulla, että kivunlievitystäkin jo annetaan! Minulle ei annettu mitään. Hoitaja sanoi jälkeenpäin, että paljon riippuu lääkärin taitavuudesta: pitäisi osata työntää letkua sisäänpäin silloin, kun suolen peristaltiikka eli aaltomainen liike on pysähdyksissä, ja sitten kun suoli työntää ulospäin, pitää letkua paikallaan. Minun lääkärini taisi tehdä päinvastoin. Jos nykyään saa lääkitystä edes vähän, uskallan kyllä mennä toistekin!!
- mira2
Mulla kans tos reilun viikon päästä aika, ja eniten jännittää toi tyhjennys. Ja tietty mietityttää mitä löytyy. Itse toimenpide ei.
Mulla oli kutsussa, että jos haluaa esilääkityksen, pitää mennä puoli tuntia ennen niin sen saa. Aijon sen mennä pyytämään. Kipukynys sen verran matala, etten kiusaa itseäni ellei ole pakko.
Onneksi noi ohjeet mitkä tyhjennykseen tuli, oli paljon muuttunut niistä, mitä aijemmin on ollut.
Kun perjantaina on aika, keskiviikosta asti liemi/soseruoallaja torstaina litra litkua mehua ja perj. aamuna samaten. Eiköhän se onnistu ;)- ...
Itse sain kolonoskopiaan puuduttavia ruiskeita suoraan aukkoon, muuta en tarvinnut. Oli osaava lääkäri ja hoitaja joten kaikki meni hyvin :)
- tähy 13.5
Luvattiin esilääkitys, puoli tuntia ennen tähystystä rauhoittavaa ja kipulääkettä, kehoittivat ottamaan saattajan mukaan , koska kipulääke "humahtaa nuppiin" !
Minulla kun suoli tyhjentynyt 6 viikkoa melko vikkelästi, juon litkua maanantai-iltana litran sekä tiistaiaamuna litran. Sillä kuulemma suoli puhdistuu.
Uutta tietoa olikin se kun lääkäri heti antaa tuomion, kai se sitten sillä kamerallaan näkee ja tuntee mahdolliset muutokset. - mira2
tähy 13.5 kirjoitti:
Luvattiin esilääkitys, puoli tuntia ennen tähystystä rauhoittavaa ja kipulääkettä, kehoittivat ottamaan saattajan mukaan , koska kipulääke "humahtaa nuppiin" !
Minulla kun suoli tyhjentynyt 6 viikkoa melko vikkelästi, juon litkua maanantai-iltana litran sekä tiistaiaamuna litran. Sillä kuulemma suoli puhdistuu.
Uutta tietoa olikin se kun lääkäri heti antaa tuomion, kai se sitten sillä kamerallaan näkee ja tuntee mahdolliset muutokset.Samat ohjeet kuin mulla (23.5 mun aika)
Mitä toi tuomio tarkoittaa, tota en ole kuullut. Eli sanooko jo siellä, miltä näyttää. Ymmärsin että mun omalääkäri(työterveys) kertoo sit tulokset myöhemmin. Parempi aina kun sais heti tietää.
Mitä sulla haetaan/suljetaan pois? Tai mitä odotettavissa?
Juu eiköhän ne tähystäjät aika viisaita ole, on ne niitä ruutuja sen verran katsonut ;)
Tuletko kertomaan kokemuksen tänne sit kun olet käynyt? Kiinnostaa kovasti kuulla, kun samanlainen kaava kuin mulla. Missäpäin Suomea sulle tehdään? Mulla Pirkanmaa näin alkuun.
Ton lääkityksen minäkin otan, mulla jo kuski varattuna.. Hyvä tietää että antavat sekä rauhoittavan ja kipulääkkeen. - tähy 13.5,,,
mira2 kirjoitti:
Samat ohjeet kuin mulla (23.5 mun aika)
Mitä toi tuomio tarkoittaa, tota en ole kuullut. Eli sanooko jo siellä, miltä näyttää. Ymmärsin että mun omalääkäri(työterveys) kertoo sit tulokset myöhemmin. Parempi aina kun sais heti tietää.
Mitä sulla haetaan/suljetaan pois? Tai mitä odotettavissa?
Juu eiköhän ne tähystäjät aika viisaita ole, on ne niitä ruutuja sen verran katsonut ;)
Tuletko kertomaan kokemuksen tänne sit kun olet käynyt? Kiinnostaa kovasti kuulla, kun samanlainen kaava kuin mulla. Missäpäin Suomea sulle tehdään? Mulla Pirkanmaa näin alkuun.
Ton lääkityksen minäkin otan, mulla jo kuski varattuna.. Hyvä tietää että antavat sekä rauhoittavan ja kipulääkkeen.SH selitti asiat, oli kuvakin seinällä, näki suolenmutkat jne. Tähystyksen tekee (erikois?) lääkäri, joka sanoo heti mikä vaivaa ja määrää tarvittaessa lääkkeet. Jos otetaan koepaloja, niiden tulokset saa parin viikon päästä. En tiedä onko sama käytäntö kaikkialla, minun tähypaikka on yksi maan parhaita, pirkanmaalla.
Tulokset menevät kyllä terkkariin ja kuulemma kotiinkin.
Mitä mulla haetaan / suljetaan pois ? Kunpa tietäis, tai parempi ehkä kun ei tiedä , mitä tahansa tuolta suolistosta voi löytyä.
6 viikon ripuli, vai olisko kestänyt jo kauemmin, en enää muista,
lääkäri kiinnitti huomiota laihtumiseeni, se oli syy kirjoittaa lähete tähyyn. Yhtään enempää en tiedä, kuin hyvien veriarvojen perusteella epäillä vaikka mitä.
Oireet kyllä viittaavat crohnin tautiin, meniköhän nimi oikein.
Mulla ei vielä kuskia, ehkä ajelen itse, sujuu joustavammin liikenne ! Jos en kerro viimeistään 14.5 kokemuksistani, olen edelleen sompailemassa kohti kotia....... - eivät kyllä
tähy 13.5,,, kirjoitti:
SH selitti asiat, oli kuvakin seinällä, näki suolenmutkat jne. Tähystyksen tekee (erikois?) lääkäri, joka sanoo heti mikä vaivaa ja määrää tarvittaessa lääkkeet. Jos otetaan koepaloja, niiden tulokset saa parin viikon päästä. En tiedä onko sama käytäntö kaikkialla, minun tähypaikka on yksi maan parhaita, pirkanmaalla.
Mitä mulla haetaan / suljetaan pois ? Kunpa tietäis, tai parempi ehkä kun ei tiedä , mitä tahansa tuolta suolistosta voi löytyä.
lääkäri kiinnitti huomiota laihtumiseeni, se oli syy kirjoittaa lähete tähyyn. Yhtään enempää en tiedä, kuin hyvien veriarvojen perusteella epäillä vaikka mitä.
Mulla ei vielä kuskia, ehkä ajelen itse, sujuu joustavammin liikenne ! Jos en kerro viimeistään 14.5 kokemuksistani, olen edelleen sompailemassa kohti kotia.......päästä ilman saatajaa lähtemään jos kipulääkkeitä on annettu. Eli kannattaa hommata se ettei mee ihan koko päivää siellä.
- Kolonoskopiassa 3vkoa sitten
eivät kyllä kirjoitti:
päästä ilman saatajaa lähtemään jos kipulääkkeitä on annettu. Eli kannattaa hommata se ettei mee ihan koko päivää siellä.
Kun kuulin,että minulla on lähete tähystykseen,olin aivan paniikissa koko sen 3kk jonka aikaa sinne odottelin.Kun eka aika tuli,soitin ja siirsin sitä,pelotti niin kovasti.
Vihdoin tuli tähystystä edeltävä päivä ja hain polilta tyhjennysaineet(Moviprep)ja kyselin samalla esilääkityksestä.Sh lupasi sen,jos tulen 1½h aikaisemmin seuraavana aamuna.
Viideltä aloin illansuussa lipittämään Moviprepiä.Otin viereen pari litraa mehua ja joka litkuhuikan jälkeen join ison kulauksen mehua päälle.Välillä maistui kyllä niin pahalle,että itku melkein tuli.Onneksi tätä litkua juodaan vaan 2litraa ja kokoajan voi samalla mehua juoda.Tyhjennys oli ihmeen iisi,ei tullut edes huono olo.Olin kyllä ollut liemipaastolla pari päivää ennen tyhjennystä.
Seuraavana aamuna olin jotenkin ihmeen rauhallinen,kaikki se paniikki oli ohi.Minulla oli aika klo12 ja 10aikaan soitin ja kysyin vielä siitä lääkityksestä,että kuinka moni sen ottaa jne.Sh sanoi,että yleensä sellaiset joilla on todella tulehtunut suoli tai ennestään vaikea suolistosairaus.Mä päätin sittenkin olla ottamatta sen.
klo 11.50 olin polilla ja hermostuneena lueskelin lehtiä aulassa.Pian minut kutsuttiinkin huoneeseen.Pyydettiin pukuhuoneessa riisumaan housut ja pukemaan polin "reikähousut" jalkaan.Sitten pötkölleen.Lääkäri ensin sormilla kokeille peräaukosta,että tie on selvä ja samalla laittoi sinne puuduttavaa voidetta.Sitten alkoi tähystys.Ekat 10min oli aika inhottavia -ei nyt juurikaan sattunut kuin pari sekunnin vihlasua,mutta epämukavalta tuntui.Seuraavat 20min olikin sitten jo,sanoisinko jopa helppoja.
Pääsivät suolen päähän.Takaisin tulo oli paljon helpompi ja imuroivat ilmaa hyvin poiskin ulos tullessaan.Lääkäri kertoi,että suoli oli puhdas ja siisti ja ei ollut syöpää tai muuta "poikkeavaa".Olo oli superhelpottunut ja ihana,että olin uskaltanut sinne mennä.Koepaloista tulee ylihuomenna tulokset,mutta lääkäri sanoi,ettei niissä tuskin mitään ole -ottavat ne _aina_ tähystyksen yhteydessä.
Tsemppiä vaan ja sen kyllä kestää!Luulen,että mä oon ollut yks pahimipia pelkääjiä -ja rehellisesti,se oli turhaa.Ainakin mun kohalla. - pahin pelkuri
Kolonoskopiassa 3vkoa sitten kirjoitti:
Kun kuulin,että minulla on lähete tähystykseen,olin aivan paniikissa koko sen 3kk jonka aikaa sinne odottelin.Kun eka aika tuli,soitin ja siirsin sitä,pelotti niin kovasti.
Vihdoin tuli tähystystä edeltävä päivä ja hain polilta tyhjennysaineet(Moviprep)ja kyselin samalla esilääkityksestä.Sh lupasi sen,jos tulen 1½h aikaisemmin seuraavana aamuna.
Viideltä aloin illansuussa lipittämään Moviprepiä.Otin viereen pari litraa mehua ja joka litkuhuikan jälkeen join ison kulauksen mehua päälle.Välillä maistui kyllä niin pahalle,että itku melkein tuli.Onneksi tätä litkua juodaan vaan 2litraa ja kokoajan voi samalla mehua juoda.Tyhjennys oli ihmeen iisi,ei tullut edes huono olo.Olin kyllä ollut liemipaastolla pari päivää ennen tyhjennystä.
Seuraavana aamuna olin jotenkin ihmeen rauhallinen,kaikki se paniikki oli ohi.Minulla oli aika klo12 ja 10aikaan soitin ja kysyin vielä siitä lääkityksestä,että kuinka moni sen ottaa jne.Sh sanoi,että yleensä sellaiset joilla on todella tulehtunut suoli tai ennestään vaikea suolistosairaus.Mä päätin sittenkin olla ottamatta sen.
klo 11.50 olin polilla ja hermostuneena lueskelin lehtiä aulassa.Pian minut kutsuttiinkin huoneeseen.Pyydettiin pukuhuoneessa riisumaan housut ja pukemaan polin "reikähousut" jalkaan.Sitten pötkölleen.Lääkäri ensin sormilla kokeille peräaukosta,että tie on selvä ja samalla laittoi sinne puuduttavaa voidetta.Sitten alkoi tähystys.Ekat 10min oli aika inhottavia -ei nyt juurikaan sattunut kuin pari sekunnin vihlasua,mutta epämukavalta tuntui.Seuraavat 20min olikin sitten jo,sanoisinko jopa helppoja.
Pääsivät suolen päähän.Takaisin tulo oli paljon helpompi ja imuroivat ilmaa hyvin poiskin ulos tullessaan.Lääkäri kertoi,että suoli oli puhdas ja siisti ja ei ollut syöpää tai muuta "poikkeavaa".Olo oli superhelpottunut ja ihana,että olin uskaltanut sinne mennä.Koepaloista tulee ylihuomenna tulokset,mutta lääkäri sanoi,ettei niissä tuskin mitään ole -ottavat ne _aina_ tähystyksen yhteydessä.
Tsemppiä vaan ja sen kyllä kestää!Luulen,että mä oon ollut yks pahimipia pelkääjiä -ja rehellisesti,se oli turhaa.Ainakin mun kohalla.On kuule pelätty täälläkin, ja nyt vuosien jälkeen tajuan pelänneeni täysin turhaan,
vaikka tekisi kipeätä jossakin kohtaa, kyllä sen kestää, hetkihän vain tähystyksessä menee,
hammaslääkäripelko oli minulla pienenä kauhea, karkasin lääkärin luota, nykyään tykkään mennä hammaslääkäriin !
Moviprep odottaa iltaa, silloin alkaa nautiskelu, en usko ollenkaan aineen olevan pahaa, siinähän se alas menee kun ei ala maistelemaan,
minulle sanottiin että koepaloja otetaan vain jos on tarvetta. En tiedä sitten mikä on totuus.
Ihan levollisin mielin odottelen humista, 13 on Onnenlukuni ! - Kolonoskopiassa 3vkoa sitten
pahin pelkuri kirjoitti:
On kuule pelätty täälläkin, ja nyt vuosien jälkeen tajuan pelänneeni täysin turhaan,
vaikka tekisi kipeätä jossakin kohtaa, kyllä sen kestää, hetkihän vain tähystyksessä menee,
hammaslääkäripelko oli minulla pienenä kauhea, karkasin lääkärin luota, nykyään tykkään mennä hammaslääkäriin !
Moviprep odottaa iltaa, silloin alkaa nautiskelu, en usko ollenkaan aineen olevan pahaa, siinähän se alas menee kun ei ala maistelemaan,
minulle sanottiin että koepaloja otetaan vain jos on tarvetta. En tiedä sitten mikä on totuus.
Ihan levollisin mielin odottelen humista, 13 on Onnenlukuni !Se koepalojen ottaminen on varmasti paikkakohtaista,mutta täällä koepalat otetaan aina,kun tähystetään.
Asenne on ainakin hyvä sulla:) Tsemppiä huomiseen! - makuista,,,
tähy 13.5,,, kirjoitti:
SH selitti asiat, oli kuvakin seinällä, näki suolenmutkat jne. Tähystyksen tekee (erikois?) lääkäri, joka sanoo heti mikä vaivaa ja määrää tarvittaessa lääkkeet. Jos otetaan koepaloja, niiden tulokset saa parin viikon päästä. En tiedä onko sama käytäntö kaikkialla, minun tähypaikka on yksi maan parhaita, pirkanmaalla.
Mulla ei vielä kuskia, ehkä ajelen itse, sujuu joustavammin liikenne ! Jos en kerro viimeistään 14.5 kokemuksistani, olen edelleen sompailemassa kohti kotia.......Movipreppiä tässä aloin nautiskelemaan, joku vertasi makua etikkaan, mutta on paljon miedompaa tämä, eikä maistu miltään kun juodessa ei maistele.
Ihan hyvin alkoi tämä "paskareissu", toivottavasti voin huomenna sanoa/kirjoittaa, pr, mutta tulihan sekin tehtyä. - meni hyvin.
makuista,,, kirjoitti:
Movipreppiä tässä aloin nautiskelemaan, joku vertasi makua etikkaan, mutta on paljon miedompaa tämä, eikä maistu miltään kun juodessa ei maistele.
Ihan hyvin alkoi tämä "paskareissu", toivottavasti voin huomenna sanoa/kirjoittaa, pr, mutta tulihan sekin tehtyä.Puoli tuntia ennen tähyä sain 15mg Diapamia ja sitten sitä särkylääkettä (panacol?), hieman jysähti nuppiin, tähy alkoi hieman myöhässä jolloin lääkkeen vaikutusta en enää huomannut.
Silti ilman pelkoa paljastin pyrstöni, jonne työnnettiin rasvaa ja sen jälkeen letkut kameroineen sisään.
Hyvin se sinne meni, kolmessa mutkassa hoitaja joutui painelemaan vatsaa, silloin tähystin meni ongelmitta eteenpäin, perille päästiin melko nopeasti,n. 6 minuutissa , koepalat , 4kpl, otettiin takaisin tullessa.
Tähystys sujui hyvin ja ongelmitta. Lievää kipua oli niissä mutkissa mutta hoitaja kun ohjaili tähystintä, kivut hävisivät.
Mitään poikkeavaa ei kirurgi suolesta löytänyt, koepalat tutkitaan, niistä kuulen parin viikon päästä.
Poislähtiessä alkoi sellainen kouristelu, hoitaja sanoi sen johtuvan ilmasta jota suoleen laitettiin tutkimuksen yhteydessä.
Ulos päästessä kivut välillä melko kovia, kävelin kumarassa, kädellä vatsaa painaen,
bussissa teki mieli piereskellä, mutta pidättelin, siksi kipu vain paheni. Kotona saikin päästellä ilimoja ulos, se helpotti, kolmen tunnin kuluttua kivut helpottivat ja nyt kaikki OK.
Kun tiesin kipujen johtuvan ilmasta, ei pelottanut, kyllä sellaisen kivun kestää, menisin vaikka huomenna uudestaan tähyyn.
Sellainen oli kokemukseni ensimmäisestä tähystyksestä. Vikaa ei löytynyt, jos ripuli jatkuu , mitähän seuraavaksi ?
Vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoiminnan thyroxin lääkitystäni lisättiin 1,5 tbl (0,1mg tbl), myös liikatoiminta aiheuttaa ripulia. Voiko liian suuri annos thyroxinia aiheuttaa ripulia ?
Menkää rohkeasti tähystykseen, mitään pelättävää ei ole. - mira2
meni hyvin. kirjoitti:
Puoli tuntia ennen tähyä sain 15mg Diapamia ja sitten sitä särkylääkettä (panacol?), hieman jysähti nuppiin, tähy alkoi hieman myöhässä jolloin lääkkeen vaikutusta en enää huomannut.
Silti ilman pelkoa paljastin pyrstöni, jonne työnnettiin rasvaa ja sen jälkeen letkut kameroineen sisään.
Hyvin se sinne meni, kolmessa mutkassa hoitaja joutui painelemaan vatsaa, silloin tähystin meni ongelmitta eteenpäin, perille päästiin melko nopeasti,n. 6 minuutissa , koepalat , 4kpl, otettiin takaisin tullessa.
Tähystys sujui hyvin ja ongelmitta. Lievää kipua oli niissä mutkissa mutta hoitaja kun ohjaili tähystintä, kivut hävisivät.
Mitään poikkeavaa ei kirurgi suolesta löytänyt, koepalat tutkitaan, niistä kuulen parin viikon päästä.
Poislähtiessä alkoi sellainen kouristelu, hoitaja sanoi sen johtuvan ilmasta jota suoleen laitettiin tutkimuksen yhteydessä.
Ulos päästessä kivut välillä melko kovia, kävelin kumarassa, kädellä vatsaa painaen,
bussissa teki mieli piereskellä, mutta pidättelin, siksi kipu vain paheni. Kotona saikin päästellä ilimoja ulos, se helpotti, kolmen tunnin kuluttua kivut helpottivat ja nyt kaikki OK.
Kun tiesin kipujen johtuvan ilmasta, ei pelottanut, kyllä sellaisen kivun kestää, menisin vaikka huomenna uudestaan tähyyn.
Sellainen oli kokemukseni ensimmäisestä tähystyksestä. Vikaa ei löytynyt, jos ripuli jatkuu , mitähän seuraavaksi ?
Vuosi sitten kilpirauhasen vajaatoiminnan thyroxin lääkitystäni lisättiin 1,5 tbl (0,1mg tbl), myös liikatoiminta aiheuttaa ripulia. Voiko liian suuri annos thyroxinia aiheuttaa ripulia ?
Menkää rohkeasti tähystykseen, mitään pelättävää ei ole.Kiitti tähy kun kerroit käyntisi.
- lääkityksestä
meni hyvin. kirjoitti:
Puoli tuntia ennen tähyä sain 15mg Diapamia ja sitten sitä särkylääkettä (panacol?), hieman jysähti nuppiin, tähy alkoi hieman myöhässä jolloin lääkkeen vaikutusta en enää huomannut.
Menkää rohkeasti tähystykseen, mitään pelättävää ei ole.olen niin paljon käyttänyt diapamia ja särkylääkkeitä, ettei saamani lääkitys vaikuttanut kuin hetken. Sellainen joka tuollaisia lääkkeitä ei juurikaan ole käyttänyt, hän saa varmaan enemmän apuja lääkkeistä, monelle 15mg diapamia on annos, joka laittaa nukkumaan.
Olemme kaikki erilaisia ja lääkkeet vaikuttavat erilailla, onneksi lääkkeitä nykyään annetaan ja tutkimusvälineet ovat kehittyneet, tähystin ja letkut ovat melko pieniä/ohuita, niiden vuoksi ei etukäteen kannata murehtia. - tähy 13.5,,,,
lääkityksestä kirjoitti:
olen niin paljon käyttänyt diapamia ja särkylääkkeitä, ettei saamani lääkitys vaikuttanut kuin hetken. Sellainen joka tuollaisia lääkkeitä ei juurikaan ole käyttänyt, hän saa varmaan enemmän apuja lääkkeistä, monelle 15mg diapamia on annos, joka laittaa nukkumaan.
Olemme kaikki erilaisia ja lääkkeet vaikuttavat erilailla, onneksi lääkkeitä nykyään annetaan ja tutkimusvälineet ovat kehittyneet, tähystin ja letkut ovat melko pieniä/ohuita, niiden vuoksi ei etukäteen kannata murehtia.Kirurgi ei mitään poikkeavaa suolessa havainnut, mitkä mahdolliset sairaudet voin jo pois sulkea, ärtynyt suoli ?, mitä muuta ?
Olisi kivempaa kun syy ripuliin jotenkin löytyisi, toisaalta se saattaa olla lääkkeiden vaihtokin, eikös stressi myös voi aiheuttaa tällaista pitkittynyttä ripulia ? vai muistanko oikein .
Olisiko kenelläkään haluja vaihtaa ajatuksia & neuvoja sähköpostilla, laitan myöhemmin sp.os. jos halukkaita löytyy.
- täysin paniikissa
Itselläni on tähystys Hatanpäällä muutaman viikon päästä, lääkitykseksi on luvattu 8mg diapamia. Kuinka muilla noin yleisesti on täällä toimittu, eikö saa kipulääkettä ollenkaan? Pelkään, että tuo rauhoittava ei paniikkiani laannuta ollenkaan, vaikka en lääkettä ole ennen käyttänytkään.
Pelkään ihan hysteerisesti tuota tähystystä ja sen aiheuttamaa kipua, sairaanhoitajallekkin siitä puhelimessa mainitsin. Sanottiin vain, että pitä ottaa rennosti niin on itsellenikin parempi niin. Mutta kun paniikki iskee niin siinä on kauhean vaikea koitaa enään itseään hallita, ja siksi pelottaakin tosi paljon.- on saatava
Hatanpää on kaikkein kauhein paikka, siellä voi tulla mitä vaan,,,,,,
8mg diapamia ei auta, jos todella pelkää. Diapam ei ole paniikkilääke. Ainoa varma keino on nukutus.
Kipulääkitys on saatava jos POTILAS sitä haluaa, käydessäni viikolla koskiklinikalla, sh sanoi tähystyksen olevan kivulias ja siksi kipulääkettä annetaan. Minua vain diapam ja kipulääke ei auttanut yhtään.
Rennosti pitäisi todellakin ottaa, ja miettiä vaihtoehtoja, jos ei mene tähystykseen, on kenties syöpä, myöhemmät hoidot sitten varmasti kivuliaita ovat. Siksi kannattaa kestää tähystys, itse olen sitä aina pelännyt, loppujen lopuksi se oli helppo juttu, vaikk hieman nipistelikin. - täysin paniikissa
on saatava kirjoitti:
Hatanpää on kaikkein kauhein paikka, siellä voi tulla mitä vaan,,,,,,
8mg diapamia ei auta, jos todella pelkää. Diapam ei ole paniikkilääke. Ainoa varma keino on nukutus.
Kipulääkitys on saatava jos POTILAS sitä haluaa, käydessäni viikolla koskiklinikalla, sh sanoi tähystyksen olevan kivulias ja siksi kipulääkettä annetaan. Minua vain diapam ja kipulääke ei auttanut yhtään.
Rennosti pitäisi todellakin ottaa, ja miettiä vaihtoehtoja, jos ei mene tähystykseen, on kenties syöpä, myöhemmät hoidot sitten varmasti kivuliaita ovat. Siksi kannattaa kestää tähystys, itse olen sitä aina pelännyt, loppujen lopuksi se oli helppo juttu, vaikk hieman nipistelikin.Hatanpäällä jo kerran olen tähystyksessä käynyt, se oli kun vatsalaukun tähystivät. Jo se kokemuksena oli aivan kauhea, ihan liukuhihna toimintaa. Lääkäri ei edes esittäytynyt ja siitä sitten kun letku tyrkättiin kurkkuun mitään ilmoittamatta, ymmärsin kuka niistä ihmisistä siinä huoneessa oli lääkäri. Paniikki jo silloin oli kova ja hoitajat saivat rauhoitella kovasti. Ja heti seuraavaa potilasta sisään kun olin itse tuosta selvinnyt.
Jo tämä liukuhihnalta toimiminen Hatanpäällä aiheuttaa kylmiä väreitä. Meneekö se tälläkin kertaa niin, että housut pois ja letkua takapuoleen ilman turhia mutinoita. Ja oma vika jos nyt vähän pelottaa kauhistuttaa, ku ei tiedä mitä tapahtuu kun ei ole koskaan mitään vastaavaa kokenut.
Sinne tähystykseen kyllä itseni on pakko mennä, että saisin selviyttä pitkään vaivanneeseen ongelmaani. En sitten tiedä kuinka peloltani siihen pystyn, varmaan väkisin pitää saattajan itseni sinne roudata... - pikku ryyppy ?
täysin paniikissa kirjoitti:
Hatanpäällä jo kerran olen tähystyksessä käynyt, se oli kun vatsalaukun tähystivät. Jo se kokemuksena oli aivan kauhea, ihan liukuhihna toimintaa. Lääkäri ei edes esittäytynyt ja siitä sitten kun letku tyrkättiin kurkkuun mitään ilmoittamatta, ymmärsin kuka niistä ihmisistä siinä huoneessa oli lääkäri. Paniikki jo silloin oli kova ja hoitajat saivat rauhoitella kovasti. Ja heti seuraavaa potilasta sisään kun olin itse tuosta selvinnyt.
Jo tämä liukuhihnalta toimiminen Hatanpäällä aiheuttaa kylmiä väreitä. Meneekö se tälläkin kertaa niin, että housut pois ja letkua takapuoleen ilman turhia mutinoita. Ja oma vika jos nyt vähän pelottaa kauhistuttaa, ku ei tiedä mitä tapahtuu kun ei ole koskaan mitään vastaavaa kokenut.
Sinne tähystykseen kyllä itseni on pakko mennä, että saisin selviyttä pitkään vaivanneeseen ongelmaani. En sitten tiedä kuinka peloltani siihen pystyn, varmaan väkisin pitää saattajan itseni sinne roudata...tekisivätköhän tähystyksen jos asiakas olisi hieman ryypännyt, itse kyllä muutaman ryypyn otettuani pyllistelisin lääkärille hyvinkin mielelläni, eikä tuntuisi missään ! Onkos kukaan ottanut ryyppyjä ennen tutkimuksia ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain34010126Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja
Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve112902Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim2822269Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha1222066Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset
Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U341850SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918
kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,971642Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa
Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..1401581- 1441507
Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia
joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin581343Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko931046