Geologiksi?

-lukiolainen-

Olen miettinyt jo pidemmän aikaa geologin uraa. Olen kiinnostunut mm. maantieteestä ja kemiasta (luen lisäksi pitkää matikkaa), mutta fysiikan olen jättänyt väliin. Rahkeet luultavasti riittäisivät, mutta itse aine ei voisi vähempää kiinnostaa.

Kysymykseni siis kuuluu pärjääkö geologian opiskelussa ilman lukion fysiikan oppimäärää? Olen ymmärtänyt että sitä tarvittaisiin nimenomaan geofysiikassa, mutta geologiassa se ei olisi välttämätöntä. Olenko oikeilla jäljillä?

Toinen kysymys koskee itse geologin työtä. Mihin erikoisalaan pitäisi suuntautua jos haluaisi pääasiassa liikkua luonnossa ottaen näytteitä kallioista ym. ja sitten työskennellä labrassa niiden kanssa?

Kiitos vastauksista jo etukäteen?

4

746

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opiskellut

Kyllä niitä fysiikan taitoja jonkin verran tarvitaan. Esimerkiksi mineraalien kiderakennetta tutkitaan määritysten yhteydessä fysiikan keinoin. Opiskelussa varmaan pärjää, mutta joudut opiskelemaan tarvittavat fysiikat joka tapauksessa.

Ota selvää työllisyystilanteesta ennen opiskelujen alkua. Ei tule sitten ikäviä yllätyksiä.

• geologixgi

Kemian opinnot ovat paljon tärkeämmät kuin fysiikan. Itse en fysiikkaa ole tarvinnut varsinaisissa geologian opinnoissa yhtään (geofysiikkaa olen kyllä lukenut sivuaineen, joten vertailupohjaa on). Olet siis oikein hyvillä jäljillä, kun kemiaan olet panostanut. Maantiedosta kannattaa pitää korvat hörössä luonnonmantsan tunneilla, siinä tulee joitain geologiaan liittyviä perusjuttuja. Jos jotain fyssan tapaista mahdollisesti tulee kursseista tms. riippuen, maalaisjärki riittää erinomaisesti niiden oppimiseen.

Geologia perinteisesti jaetaan kovaan (kallio-) ja pehmeään (maaperä-) puoleen. Kuvauksesi perusteella kova puoli on sinun alaasi ja sieltä löytyy suuntauksia esim. kallioperään ja malmigeologiaan. Kannattaa katsella yliopistojen geologian laitosten sivuja (Turussa, Oulussa ja Hesassa).

• Magarai

Apua, en tullut ees ajatelleeksi tätä puolta! Onko mulla mahdollisuuksia päästä yliopistoon lukemaan luonnonmantsaa, jos aikeissa ei ole lukea yhtä kurssia enempää kemmaa ja fyssaa ja luen lyhyttä matikkaa? En kestä niitä mutta mantsa kuitenkin kiinnostaa paljon.. bilsankin ajattelin kirjoittaa.

• mantsariini

Et voi hakea lukemaan pelkkää luonnonmaantiedettä, vaan haet maantieteen koulutusohjelmaan. Maisterivaiheessa voit sitten erikoistua esim. luonnonmantsaan.

Oletko ajatellut aineenopettajan uraa, kun tuo biologia kiinnostaa? Tähänkin valinnat tehdään jo opiskelemaan päästyäsi, tosin jo kandiopintojen aikana.

Katsele eri vaihtoehtoja Helsingin, Oulun, Turun ja Joensuun yliopistoista, näissä on tarjolla maantiedettä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3545
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1578
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      1002
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      968
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      833
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      824
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe