Viestintä

Wallach

Jos elokuva-ala kiinnostaa niin kannattaako mennä opiskelemaan viestintää ammattikouluun? Taikkiin on turha edes yrittää päästä, ellei ole kokemusta teatterista tai ole sukua julkkikselle.

13

2632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kannattaako opiskella

      Moi,

      Kyllä varmasti kannattaa, jos ala kiinnostaa kovasti.

      Muitakin reittejä elokuva-alalle varmasti on ja jos on lahjakas omalla osaamisalueellaan niin se mistä oppinsa (taikista vai alan amk:sta)on hankkinut on varmaan toissijainen asia.

      Se onko kokemusta teatterista tai sukua julkkikselle ei varmaan ole haitaksi ainakaan, mutta loppupeleissä se oma lahjakkuus ratkaisee, että tykätäänkö sun työskentelystä vai ei. Yleisölle kait niitä juttuja tehdään, ei itselle.

      Elokuva-alalle halajavalla täytyy olla perustietämys elokuvanteosta vahvasti hanskassa, siellä on niin paljon lahjakkaita ihmisiä ja kilpailua että on osattava oma juttunsa aasta ööhön jos mielii pärjätä hienosti.
      Totuus on kuitenkin että harva pääsee tekemään omia juttujaan ja työllistyminen on siitä kiinni kuinka sitkeä ja hyvä on.

      Kannattaako sitten mennä opiskelemaan riippuu omasta halusta ja tahdosta.
      Esim. kuulemma Turussa taideakatemian viestinnän ammattikorkealinjalla on tosi hyvä elokuvakäsikirjoitusopetus. Nyt siellä on tosin elokuvalinja ilmeisesti yhdistynyt animaatioon ?? Eli tästä en ole nyt varma kuinka elokuva-opetus siellä on järjestetty ja onko linjat yhdistetty ja kuinka , mutta tsekkaa sen sivuilta jos tommonen vaihtoehto kiinnostaa, sieltä varmaan selviää. Ja muitakin elokuvatekoon liittyviä media-ja viestintä kouluja suomesta löytyy mut toi taideakatemia nyt tuli mieleen taikin jälkeen.

      *Onnea matkaan* kuiteski sulle mitä sitten päätätkin

    • ratkaisee

      Jos ala tosiaan kiinnostaa muutoin kuin harrastusmielessä sinun kannattaa nimenomaan tähdätä taideteolliseen korkeakouluun. Noista kaikenlaisista viestinnän kouluista saa tietenkin hyvää tietoa ja taitoa, mutta todellisessa maailmassa,missä kilpailu on todella kovaa, ei noilla papereilla ole paljoakaan arvoa. Noista koulutuksista saaduilla opeilla on se merkitys, että niiden avulla voit parantaa mahdollisuuksiasi päästä Taikkiin.

      Jutut sukulsuuksien merkityksestä on täyttä puppua. Sukulaisuuden merkitys voi olla lähinnä siinä, että silloin saattaa olla hieman realistisempi käsitys, mistä työssä on oikein kysymys.

      Hae Taikkin ja hanki alasta kokemusta. Jos et pääse nyt, hae uudelleen. Välissä voit opiskella alaa muualla ja hankkia tuota kokemusta. Taidealan korkeantason opintoihin pääsemisessä olennaisinta on sinnikkyys ja oman halun määrä. Ne, joilla ei ole kykyä tai halua armottomaan ja pitkään puurtamiseen karsitaan pois.

      • kyvyt ja taito uupuu

        Taikki ei ole ainoa portti elokuva-alan töihin.
        Ulkomaille kannattaa ensisijaisesti mieluummin hakea opiskelemaan kuin suomen taikkiin.

        Lahjakkaista tekijöitä tulee muualtakin kuin taikista, tosin se helpottaa huomattavasti alalle (ainakin suomessa) työllistymistä jos on taikin käyny ja siten verkostoitunut ja tuntee tyyppejä.

        Elokuva-alan piirit suomessa on mini-pienet. Kaikki tietää kaikki ja tästä on ainaskin se hyöty että myös sana kulkee jos löytyy joku joka poikkeaa taidoillaan. Silloin siitä kiinnostutaan ekaksi, eikä kysellä että tuletko sä taikista vai alan ammattikorkeasta.

        "Todellisessa maailmassa papereilla ei ole arvoa", tämä fraasi on shittipuhetta. Kyllä tausta tsekataan, mutta vasta sen jälkeen kun sun osaaminen on tehnyt vaikutuksen.


      • av-ammattilainen

        Viime aikoina kuvausryhmät ovat koostuneet Taikin käyneistä maistereista, AMK medianomeista ja amiksen käyneistä av-assareista sulassa sovussa. Rooli ryhmässä määräytyy osaamisen mukaan, ei koulutuksen.

        Sen olen huomannut, että AMK:n käyneet tahtovat olla heikoimmilla: elokuvailmaisullisissa kysymyksissä lahjakkuus ei oikein riitä taikkilaisten tasolle ja toisaalta amiksen käyneet media-assistentit hakkaavat teknisellä osaamisellaan mennen tullen. Tämä on raaka yleistys, mutta suuntaa antava. Toki erot ovat suuria oppilaitosten kesken ja varsinkin Turusta valmistuneet ovat lunastaneet paikkansa - omalla erikoisosaamisellaan.

        Allekirjoitan pupuksi mainitsemasi. Itse olin ainakin täysin riihenseinästä reväisty maalaispoika Taikin aloittaessani, eikä julkkissukulaisista tai teatteritaustoista tietoakaan.


      • Se on siinä.
        av-ammattilainen kirjoitti:

        Viime aikoina kuvausryhmät ovat koostuneet Taikin käyneistä maistereista, AMK medianomeista ja amiksen käyneistä av-assareista sulassa sovussa. Rooli ryhmässä määräytyy osaamisen mukaan, ei koulutuksen.

        Sen olen huomannut, että AMK:n käyneet tahtovat olla heikoimmilla: elokuvailmaisullisissa kysymyksissä lahjakkuus ei oikein riitä taikkilaisten tasolle ja toisaalta amiksen käyneet media-assistentit hakkaavat teknisellä osaamisellaan mennen tullen. Tämä on raaka yleistys, mutta suuntaa antava. Toki erot ovat suuria oppilaitosten kesken ja varsinkin Turusta valmistuneet ovat lunastaneet paikkansa - omalla erikoisosaamisellaan.

        Allekirjoitan pupuksi mainitsemasi. Itse olin ainakin täysin riihenseinästä reväisty maalaispoika Taikin aloittaessani, eikä julkkissukulaisista tai teatteritaustoista tietoakaan.

        Rooli ryhmässä määräytyy osaamisen mukaan, ei koulutuksen.


    • värikästä porukkaa

      Kyllä siellä taitaviin tekijöihin törmää sekä ammattikorkea että taikki-pohjalta.
      Elokuva-alallahan on tunnetusti värikästä porukkaa ja alalla pysyy ne jotka siihen osaamisensa panostaa.

      Jos haluaa elokuvajuttuja "harrastaa", niin onhan niitä kaikennäköisiä kursseja, porukoita ja harrastekerhoja.
      Mutta kyllä elokuvalinjan amk-koulussa joutuu tasavarmaan paiskimaan töitä, eikä helpolla pääse. opetus on siellä ammattimaista ja tuotannot myös.

      Tosin joku saattaa sinnekkin hakea "harrastemielessä" hengailemaan kavereiden kanssa tyyliin valmistutaan sitte joskus, mutta tämä porukka karsiutuu sitten aika äkkiä. Eikä taida nykyään olla edes mahdollista oppilaitoksissa ikuisuuksiin hengailla. Taitaa sielläkin systeemit kiristyä tulos-tai ulos periaatteella.
      Eli jos alan kouluihin hakee, niin asenne kannattaa olla kohdallaan. Ei takuulla pääse helpolla.

      Joskus törmää tähän käsitykseen, että elokuva-alan koulut on rentoja paikkoja jossa taidehiipparit lähinnä pitää hauskaa keskenään.
      Kun eka vaativampi tuotanto tulee eteen, niin realismi paljastuu.

      Ei kannata ajatella noin että "turha edes yrittää, kun ei oo kuuluisia sukulaisia tai kokemusta".

      Jostain ne kuuluisat sukulaisetkin on alottanu. Ja kokemuksensa hankkinu. Ja aina kannattaa yrittää. Tie vie ne kenetkä se vie.

      • its all about the money?

        Tosin taikilla on luonnollisesti enemmän varaa ja resursseja tuotantoihin, kun taas elokuvalinjan ammattikorkeassa on aivan surkean pienet budjetit oppilastuotannoille ja niillä pitää pärjätä.
        Mutta kekseliäisyys (ja oppilaan oma kukkaro/opintolaina) siinä kyllä harjaantuu kun rahaa ei yksinkertaisesti ole.


    • hermot on rautaa

      Joo elokuva-alan opiskelu on mielenkiintoista.
      Ainoa suuri haittapuoli on kuitenkin tämä, että siellä on totuttava tämän tyyppisiin immeisiin kuten vaikkapa tällä palstalla kirjoittava nimimerkki "ja ottanut".
      Ja tultava toimeen. Ja tehtävä pakollisia ryhmätöitä (elokuvatuotantoja). Ja otettava mukisematta käskyjä vastaan "ja ottanut"-tyypiltä joka on valittu ohjaamaan jotain opintoihin pakollisena kuuluvaa leffaa.
      Ja "jo ottanut"-tyyppi haistattelee kaikille päin naamaa (siis oppilaille jotka on pakotettu tekeen töitä sen leffan eteen koska kuuluu opintoihin) ja vaihtaa suunnitelmia 100 kertaa tunnissa mieltään, itkeskelee, räyhää ja saapuu tapaamisille jos sattuu huvittaan, niin että hommat edistyy nyt miten edistyy ja sun työt kans.Ja opettajien mielestä tää on ihan "cool" koska "jo ottanut"-tyyppi on ainut lahjakas heidän mittapuullaan.
      Neljä-viis vuotta "jo ottanut"- tyyppien kanssa opettaa sulle kaiken oleellisen mitä tarviit pärjätäksesi laffa-alalla. Jos kestät kaiken tämän jossain kapisessa viestinnän amk-ssa, niin sussa on ainesta selvästi.
      "jo ottanut" tyypit sitten häviää johonkin merkillisesti kun tullaan oikeeseen työelämään missä kukaan ei haluu työskennellä pissapäiden kans kun työaika oikeesti maksaa.

      • av-ammattilainen

        Kuvailemasi kaltaiset tyypit tippuvat vääjäämättömästi reestä, kun siirrytään "oikeasti tekemiseen". Tämä ala on tiimityötä ja kusipäät pääsevät mustalle listalle. Joku "viestinnän AMK" varmaan tuollaisia luonnehäiriöisiä vielä tukeekin, mutta ala on kusipäille yllättävän kova. Onneksi.

        Jaa, että olenko itse tuollainen kusipää? Heitän välillä opetuskeikkaa alan oppilaitoksissa työni ohella ja valmistuvat opiskelijat kiittelivät juuri tuossa "ihanasta ja mielenkiintoisesta opetuksesta". En siis usko.

        Olen ollut alalla kohta 30 vuotta, mutta törmännyt kusipäihin ehkä kerran viidessä vuodessa. Jaksamista sinulle siellä "viestinnän AMK:ssa"! ;-D


      • tehdä omia
        av-ammattilainen kirjoitti:

        Kuvailemasi kaltaiset tyypit tippuvat vääjäämättömästi reestä, kun siirrytään "oikeasti tekemiseen". Tämä ala on tiimityötä ja kusipäät pääsevät mustalle listalle. Joku "viestinnän AMK" varmaan tuollaisia luonnehäiriöisiä vielä tukeekin, mutta ala on kusipäille yllättävän kova. Onneksi.

        Jaa, että olenko itse tuollainen kusipää? Heitän välillä opetuskeikkaa alan oppilaitoksissa työni ohella ja valmistuvat opiskelijat kiittelivät juuri tuossa "ihanasta ja mielenkiintoisesta opetuksesta". En siis usko.

        Olen ollut alalla kohta 30 vuotta, mutta törmännyt kusipäihin ehkä kerran viidessä vuodessa. Jaksamista sinulle siellä "viestinnän AMK:ssa"! ;-D

        projekteja. Eikä jätetä yhden kortin varaa, joka voi olla epävarmaa. Lahjakkaita voi olla, mutta ne "hiljaisemmat" jäävät taka-alalle, vaikka olisikin hyvät mahdollisuudet päästä ammattilaiseksi.


      • olen samaa mieltä
        tehdä omia kirjoitti:

        projekteja. Eikä jätetä yhden kortin varaa, joka voi olla epävarmaa. Lahjakkaita voi olla, mutta ne "hiljaisemmat" jäävät taka-alalle, vaikka olisikin hyvät mahdollisuudet päästä ammattilaiseksi.

        Kyllä!!! Juuri noista kilteistä ja fiksuista löytyy paljon lahjakkuutta. Opiskeluaikoina tuntui että esim. ohjaamaan pääsi aina ne räväkämmät ja nämä hiljaiset jäi toistuvasti ei-taiteellisesti vastuullisiin hommiin.

        Kuiteskin juuri noista takarivin tyypeistä nousi myöhemmin työelämässä todellisia taitajia. Lähes poikkeuksetta he juuri olivat omalla vapaa-ajallaan (niinkuin tekstissäsi painotit) uhranneet aikaansa "omiin" projekteihin ja keskittyneet oppimaan omimmasta alastaan mahdollisimman paljon.


    • Yks tavallinen tallaaja

      Jos ala kiinnostaa, suosittelen katsomaan paljon elokuvia, lukemaan paljon kirjoja ja jos joltain tuttavalta löytyy kamera, kuvaamaan omia lyhäreitä. Ylipäätään kannattaa olla itse aktiivinen ja tehdä mahdollisimman paljon.

      Opiskelen itse Taikissa ohjausta, eikä minulla ole minkäänlaista kokemusta teatterista tai sukulaisia alalla. Isäni on käsityöläinen ja mutsi kirjastossa. Kiinnostuin alasta 10-vuotiaana kun katselin veljeni tekemiä lyhytelokuvia. Se oli enemmän sellaista meininkiä, että mennään metsään rämpimään ja kuvataan mitä päähän tulee. No, näytti kuitenkin sen verran hauskalta, että lainasimme kavereideni kanssa sedältä VHS-C kameraa ja olen siitä asti tehnyt enemmän tai vähemmän omia kokeellisia pläjäytkisä (välillä enemmän ja välillä vähemmän menestyksekkäästi)...

      Nyt kun olen lähes valmistumisen partaalla, voin todeta ettei koulukaan ole mikään automaattinen tie alalle, vaan täytyy vaan tehdä aivan helkutisti töitä. Opiskeluhan ei ikinä kylläkään oo pahitteeksi, mutta on yhtä monta tapaa päästä alalle kuin halukkaitakin. Esim.Aki Kaurismäkeä ei ikinä otettu Taikkiin ja missäs äijä nyt paineleekaan...
      :)

      Toivottavasti sait tästä jotain irti..?

      Hyvää juhannusta!!!

      • taikki

        Kaurismäki ei tosiaan päässy aikoinaan Taikkiin.
        Ja Harlin ei päässy haluamalleen ohjaajalinjalle vaan laitettiin kuvaamaan.
        Molemmat pärjänny maailmalla ohjaamalla leffojaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe