Kiltti tyttö syndrooma

Kuka on

syyllinen tähän ns. kiltti tyttö syndroomaan jota sanottiin esiintyneen 1950-luvulla lähinnä.
Eli perheen tytät (tai yksi heistä) kalastaa vanhempiensa rakkautta ja hyväksyntää koko ajan suoruitumalla. Äitini (s.1940) 0n tyypillinen esimerkki, kiltti tytär joka vaan teki, teki ja teki ei koskaan puolustautunut eikä koskaan kielinyt siskostaan joka laisti yhteysistä velvollisuuksista.
Kenen "keksintöä" tämä ns. Kiltti tyttä syndrooma oikein oli? 1910-syntyneen sukupolvenko? Kuka siitä hyötyi? Jonkunkunhan on täytynyt keksiä tälläinen sairas ajatusmalli ja iskostaa se salakavalasti näiden tyttöjen päähän.

13

1004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitenkään uusi

      Kyllä niitä on kilttejä poikiakin. Ei tämä nyt millään vuosikymmenellä ole keksitty. Ennen oli orjia ja naiset kilttejä pakosta.
      Kyllä se hyväksytyksitulemisen tarve on itsetunnon puutetta, kuka tai mikä sen on aiheuttanut, sitä pitäisi henkilön itse analysoida ja saavuttaa terve itsetunto edes vanhana.
      Naisillahan tuo on yleisempää, koska naisen rakkauselämä on enemmän tunnepitoista ja miellyttämisenhaluista.

      • jineka

        Pisti silmään tuo sanomasi asia: "hyväksytyksi tulemisen tarve on itsetunnon puutetta"
        Olen kyllä vahvasti eri mieltä. Meillä kaikilla ihmisillä on hyväksytyksi tulemisen tarve ja siitä huolimatta ei tarvitse olla itsetunto-ongelmainen.
        Kaikki tarvitsevat rakkautta ja haluavat jakaa sitä, jollei niin tee, on jossakin vika. Näinpäin ajattelisin asian.
        Se alkaa jo lapsen syntymästä kun äiti ja isä rakastavat lastaan, lapsi vastaa rakkauteen.
        Muuten ei selviydy hengissä.

        Orjuus on ollut valitettava asia ihmiskunnan historiassa, samoin nämä hakaristin palvojat. Heiltäkin on jäänyt jotakin kokematta joka on myötätunto toista ihmistä kohtaan.

        Naiset ehkä ovat luonteeltaan suojelevampia mutta kyllä miehetkin sen taidon osaavat, näyttävät ehkä hieman toisella tavalla, mutta se kuuluu lajin säilymiseen ja geeneihin.

        Rakkauselämä kuuluu osana ihmisen elämää ja se on monimuotoisempaa kuin miellyttäminen tai pelkkä suorittaminen. Kumpikin voi miellyttää kumpaakin, jos rakastaa (mies ja nainen).


    • Nämä kaksi

      Lähipiirissä pyöri kaksi äitiä jotka kasvattivat molempien ainokaiset, tyttären ja pojan itseään varten. Kiltit lapset jotka sellaisiksi oli nöyryytetty hoitivat äidit iäkkäiksi, siis hautaan saakka.
      Tänään tilanne, tyttö ja poika molemmat eläkkeellä, yksinäisiä orpoja vailla ystävyyssuhteita.

      Ihmeellistä mutta totta, vielä tänäkin päivänä on näin itsekkäitä omaa etuaan katsovia äitejä, käyttävät härskisti ainokaisiaan hyväksi. Ajatus ei äideillä kulkenut niin pitkälle arvioimaan, kuka lapsiamme hoitaa, sitten kun he ovat iäkkäitä?

      • äitejä

        Meitä äitejä on moneen lähtöön. Jos on joskus hairahtanut ja saanut esim sodan aikan yksinäisen lapsen. Voi kytkeä lapsen aikustuttua itseensä sanomalla ja vaatimalla, minä olen sinut vauvasta kasvattanut, sinun vuoro on hoitaa minut loppuun saakka.
        Kysymykseksi jää, ovatko äitien itsekkäät vaateet oikeutettuja?
        Että näin meitä äitejä on moneksi ja joku jää vielä asemallekin.


      • Äidin poikia ja tyttöjä

        Joka lähtöön. Myös niitä "ainokaisia" lapsia, jotka viis veisaavat,miten äiti voi.
        korkeintaan käyvät eläkepäivänä hakemassa rahat pois äidiltään.
        Näitä on ollut läpi maailman sivu, ja kai on eteenkinpäin.
        Tuskin ihmisen huono itsetunto velvoittaa vanhemmistaan/omaisistaan huolehtimaan tai toimimaan heidän edukseen.

        Ennen oli toisin, naiset olivat nöyriä(oli pakko olla) palvelivat muitakin kuin vanhempiaan.
        Tottakai vanha ja sairas äiti/isä tykkää lapsestaan joka hoitaa ja huomioi vanhempiaan,
        sehän on selvää.


      • vanhemmuudesta
        Äidin poikia ja tyttöjä kirjoitti:

        Joka lähtöön. Myös niitä "ainokaisia" lapsia, jotka viis veisaavat,miten äiti voi.
        korkeintaan käyvät eläkepäivänä hakemassa rahat pois äidiltään.
        Näitä on ollut läpi maailman sivu, ja kai on eteenkinpäin.
        Tuskin ihmisen huono itsetunto velvoittaa vanhemmistaan/omaisistaan huolehtimaan tai toimimaan heidän edukseen.

        Ennen oli toisin, naiset olivat nöyriä(oli pakko olla) palvelivat muitakin kuin vanhempiaan.
        Tottakai vanha ja sairas äiti/isä tykkää lapsestaan joka hoitaa ja huomioi vanhempiaan,
        sehän on selvää.

        Ehkäpä ainokainen lapsi on itsekkäämpi mutta ei välttämättä silti välitä vähemmän vanhemmistaan.
        Hänellä saattaa olla enemmän suorituspaineita juuri siksi että on ainoa lapsi.
        Kieltäydyn edelleen uskomasta, että kaikki ainoat lapset ovat oman edun tavoittelijoita, he vain eivät ole oppineet miten sisarusperheessä kasvetaan ja se on puute.Lapsilla pitäisi olla aina sisaruksia.

        Itselläni on 3 lasta ja olen viiden sisaruksen perheen iltatähti joten kokemusta löytyy molemmista. Jos minulla olisi vähemmän lapsia olisin paljon onnettomampi kuin nyt ja juuri kun äitienpäivä on tulossa.

        Olen joutunut tekemään enemmän töitä kuin yhden lapsen äiti mutta nyt se ei merkitse mitään. On ollut kyllä masennusta, sairautta, koulukiusaamista ja vammaakin joka vieläkin haittaa.
        Naisen on kyllä nöyrryttävä joskus ja joskus oltava olohuoneleijona.
        Saa sitten nähdä hoidetaanko minua miten, sitten kun vanhenen?


      • vanhemmuudesta kirjoitti:

        Ehkäpä ainokainen lapsi on itsekkäämpi mutta ei välttämättä silti välitä vähemmän vanhemmistaan.
        Hänellä saattaa olla enemmän suorituspaineita juuri siksi että on ainoa lapsi.
        Kieltäydyn edelleen uskomasta, että kaikki ainoat lapset ovat oman edun tavoittelijoita, he vain eivät ole oppineet miten sisarusperheessä kasvetaan ja se on puute.Lapsilla pitäisi olla aina sisaruksia.

        Itselläni on 3 lasta ja olen viiden sisaruksen perheen iltatähti joten kokemusta löytyy molemmista. Jos minulla olisi vähemmän lapsia olisin paljon onnettomampi kuin nyt ja juuri kun äitienpäivä on tulossa.

        Olen joutunut tekemään enemmän töitä kuin yhden lapsen äiti mutta nyt se ei merkitse mitään. On ollut kyllä masennusta, sairautta, koulukiusaamista ja vammaakin joka vieläkin haittaa.
        Naisen on kyllä nöyrryttävä joskus ja joskus oltava olohuoneleijona.
        Saa sitten nähdä hoidetaanko minua miten, sitten kun vanhenen?

        Kyllä minustakin tuntuu, että erittäin monet seikat määräävät sen lapsen tai aikuisen käyttäytymisen,hoitamisen tai hoitamatta jättämisen.
        Kaikkea ei voi "kasvattaa" äitikään mieleisekseen, ihmisellä kun on se OMA tahto.
        Joskus vaan elämä menee kuten menee, monenlaisine ratkaisuineen. Voi olla että joku kokee ainoaksi elämäntehtäväkseen vanhempansa hoidon. Ja on siihen tyytyväinen.

        Nykyisin kun tiedoitusvälineet rummuttaa koko ajan, elä täydesti, hanki uusia kokemuksia,ja elämyksiä, nauti elämästä . Niin ja niin kun teet, onnelinen olet.
        Luodaan unelmia . Ja kuinkas ollakkaan, taas raha ratkaisee,,,

        Olen itsekkin suuresta lapsilaumasta. Vanhemmat kuolleet ja asianmukaisesti hoidettu.
        Ja ihanaa on kun lapset perheineen käyvät äitienpäivänä.
        Se ns. kultainen keskitie on hyvä monessa asiassa. Ja kyllä äiti/mummo voi vähän joustaa lastensa hyväksi.
        Se on vaan minun mielipide.


      • palstaan..
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Kyllä minustakin tuntuu, että erittäin monet seikat määräävät sen lapsen tai aikuisen käyttäytymisen,hoitamisen tai hoitamatta jättämisen.
        Kaikkea ei voi "kasvattaa" äitikään mieleisekseen, ihmisellä kun on se OMA tahto.
        Joskus vaan elämä menee kuten menee, monenlaisine ratkaisuineen. Voi olla että joku kokee ainoaksi elämäntehtäväkseen vanhempansa hoidon. Ja on siihen tyytyväinen.

        Nykyisin kun tiedoitusvälineet rummuttaa koko ajan, elä täydesti, hanki uusia kokemuksia,ja elämyksiä, nauti elämästä . Niin ja niin kun teet, onnelinen olet.
        Luodaan unelmia . Ja kuinkas ollakkaan, taas raha ratkaisee,,,

        Olen itsekkin suuresta lapsilaumasta. Vanhemmat kuolleet ja asianmukaisesti hoidettu.
        Ja ihanaa on kun lapset perheineen käyvät äitienpäivänä.
        Se ns. kultainen keskitie on hyvä monessa asiassa. Ja kyllä äiti/mummo voi vähän joustaa lastensa hyväksi.
        Se on vaan minun mielipide.

        ..tutustuttuani, havaitsin itseni tänne kuulumattomaksi.

        Kiittäen poistun keskustelemaan henkeviä jonnekin muualle. Puuttuu nääs se "viittä
        vaille" 70:stä.

        Miten olikin nin "raskasta" luettavaa.


      • ennen kirjoitellut
        palstaan.. kirjoitti:

        ..tutustuttuani, havaitsin itseni tänne kuulumattomaksi.

        Kiittäen poistun keskustelemaan henkeviä jonnekin muualle. Puuttuu nääs se "viittä
        vaille" 70:stä.

        Miten olikin nin "raskasta" luettavaa.

        Kirjoittamisen "terapiasta" olen näköjään irti päässyt.Ja nyt jätän myös pikkuhiljaa palstan kirjoitusten lukemisen,tapani mukaan olen aamuisin tänne tullut,mutta kun ahistamaan ihan alkaa näitä lukiessa,miksi enää kävisin.
        Vielä lisättynä tähän kummalliset poistot uuden seriffin myötä,niin alkaa olla mitta täysi.
        Alistukoon ken tahtoo mielivaltaiseen toimintaan,minä en.
        Kun ei synkkaa enää tämä seurakunta,niin ei synkkaa...en viitsi edes rekisteröityä nikkiäni tähän enää laittaa,sekin jo ilmaisee kyllästymiseni määrän.


      • Ömmi
        ennen kirjoitellut kirjoitti:

        Kirjoittamisen "terapiasta" olen näköjään irti päässyt.Ja nyt jätän myös pikkuhiljaa palstan kirjoitusten lukemisen,tapani mukaan olen aamuisin tänne tullut,mutta kun ahistamaan ihan alkaa näitä lukiessa,miksi enää kävisin.
        Vielä lisättynä tähän kummalliset poistot uuden seriffin myötä,niin alkaa olla mitta täysi.
        Alistukoon ken tahtoo mielivaltaiseen toimintaan,minä en.
        Kun ei synkkaa enää tämä seurakunta,niin ei synkkaa...en viitsi edes rekisteröityä nikkiäni tähän enää laittaa,sekin jo ilmaisee kyllästymiseni määrän.

        Turhia kommentteja nuo kaksi edellistä. On kait niitä ahdistuksia sielu täys jo ennen tänne tuloa ja haluavat toitottaa. Ehkä helpottaa...


      • "turhaa"?
        Ömmi kirjoitti:

        Turhia kommentteja nuo kaksi edellistä. On kait niitä ahdistuksia sielu täys jo ennen tänne tuloa ja haluavat toitottaa. Ehkä helpottaa...

        Mikä on turhaa, mikä ei. "Turhuuksien turhuus,kaikki on turhuutta", sanoo Saarnaaja.

        Lukasinpas vielä tämänkin, todetakseni vain, että olin oikeassa siinä, mitä totesin tästä palstasta.

        Tuo nimimerkkikin on sitä luokkaa.


      • ennen kirjoitellut kirjoitti:

        Kirjoittamisen "terapiasta" olen näköjään irti päässyt.Ja nyt jätän myös pikkuhiljaa palstan kirjoitusten lukemisen,tapani mukaan olen aamuisin tänne tullut,mutta kun ahistamaan ihan alkaa näitä lukiessa,miksi enää kävisin.
        Vielä lisättynä tähän kummalliset poistot uuden seriffin myötä,niin alkaa olla mitta täysi.
        Alistukoon ken tahtoo mielivaltaiseen toimintaan,minä en.
        Kun ei synkkaa enää tämä seurakunta,niin ei synkkaa...en viitsi edes rekisteröityä nikkiäni tähän enää laittaa,sekin jo ilmaisee kyllästymiseni määrän.

        Pahastutteko tällaisesta pohtimisesta? Ei tämän aiheen pitäisi herättää pahennusta kenessäkään.

        Moni ikäisemme nainen on joutunut olemaan palkattomana palvelijana kotonaan vuosikymmenet. Joku on siitä kärsinyt, joku taas pitää sitä hyvänä koulutuksena oman perheen huoltamiseen. Viisas ihminen ei toista vanhempiensa virheitä.

        Aina on ollut niitä vanhempia, joiden mielestä lapset ovat heille kiitollisuudenvelassa. Joka asiasta pitää olla kiitollinen, ja omalla työllä ja vanhempien tahtoon alistumalla pitää kiitollisuus osoittaa. Tuskin tämä ajatusmalli ikinä poistuu.
        Lapsi vain on niin "itsekäs", että kuvittelee omistavansa oman elämänsä. Hän ei ole pyytänyt saada syntyä. Hän ei voi mitään vanhempien epäonnelle, köyhyydelle, työttömyydelle tai sairauksille. Lapsi kulkee perheen mukana vaiheesta toiseen. Vanhempienkin pitäisi olla heistä kiitollisia ja huolehtia, että lapset saavat kaiken sen, mikä vanhempien vallassa on. Lasten tulevaisuus pitää turvata.

        Mitä tulee kuihtuneeseen keskusteluun palstalla ylipäätään, niin siihen on kyllä syytä muissakin kuin sheriffissä. On outoa pitää keskustelun tyrehdyttämisenä sitä, että joku kirjoitus poistetaan. Poistetussa tekstissä itsessään voi olla jotain, joka aiheuttaa poiston. Pitäisi asettua pohtimaan, miten kirjoittaa mielipiteensä.
        Sitä paitsi jokainen rek.kirjoittaja voi poistaa oman kirjoituksensa, ja sen mukana poistuvat jälkeen tulevatkin. Ei siinä ole sheriffillä osuutta.

        Tuskin täällä sentään on trendinä, että jokainen aloittajan mielipiteestä poikkeava näkemys poistetaan.


    • senora lyyli

      tuo sinun otsikko löi minun silmää.
      mie olen olt just sellanen kiltti tyttö minnuu sai pieksee kukavaa, sannoo mielipitteensä ulkonäöstäin ja kaikest muustakkii.

      en elämäin aikna olt sanonu kellekkää vastaa tai ilmassu ommii ajatuksiain.
      tiesin olevain kiltti ihminen, siit ehkä ol jottain sädekehhää perimmässäin.

      tuos 2005 ko meillä kävi paljo aa-kerholaisii, hyö on alkoholist tointuvii ihmisii.

      siel yks rouva sano anon- palverissa ko mie sanoin olevani niin kitti etten ossaa sannoo pahhaa sannaa ihmiselle.

      tämä rouva sano minul et , tiiät sie lyyli useimmiten liian kiltit ihmiset on niitä jotka antaa myös kaiken pahan tapahtua.

      se ol minul aikamoinen tärsky, mietin sitä myöhemmin yksiksein ja voi mimmosii syytöksii siit sainkaa aikaseksei.
      olin toden teolla tehnyt elämässäin tekosii jollo minun olis pitänt nostaa äläkkä, mutta en tahtont pahottaa pahantekijän mieltä.

      jote mie nyt 80 kymppisenä olen sen opinnu saannu ,en ennää ole kiltti en ainakaa liian kiltti.
      terveisin lyyli

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2277
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1087
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1044
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      981
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      945
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      874
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      841
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      59
      833
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      759
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      739
    Aihe