Miten usein käytte gynellä

ei seksielämää :(

Miten usein te naiset, joilla ei ole puolisoa tai kumppania, käytte gynellä?
Onko mitään järkeä edes käydä, jos ei ole ns. syytä, eli et ole raskaana, et tarvitse ehkäisyä, eikä ole 'alapääelämää'.

papakoe on otettu sellaisen 5v välein ja viimeksi lääkäri kommentoi minulle tyyliin "mitäs täällä käyt jos ei ole mitään asiaa". "Teille vanhoille piioille ei gynellä tarvetta. Täällä kävi joku 50-vuotias neitsytkin viime viikolla."

Kommentteja ja mielipiteitä?

16

1124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gynesi kanssa

Elän itse parisuhteessa, joten käyn sen vuoksi papaseulontojen välissä kerran terkkarilla papassa. Kävin äskettäin gynellä, kun oli ollut pieni vaiva, edellisestä käynnistä 5v.

Gyne ei ollut millänsäkään, tutki ja totesi, että kaikki kunnossa, hyvä että käyt siellä papassa säännöllisesti.

Tietysti olisi hyvä, jos osaat ja myös viitsit tutkia rinnat huolellisesti kerran kuussa. Muutoin, jos ei ole mitään vaivaa, niin miksi tosiaan juosta siellä?

• viiden äiti

No jos joku on 50-vuotiaana neitsyt, lienee jonkun uskonlahkon jäsen ja jäänyt ilman elämää.

Hänellä ei ole mitään syytä ikinä mennä gynelle. Tuskin sitä sisätutkimusta edes tehdään jos on netisyen kalvot vielä paikoillaan?!!

• hah hah joo

tyhmiä on tollaset lääkärit jotka kommentoi tuohon tyyliin, että "miksi täällä ramppaat". Totta kai sairauksia yms voi tulla alapäähän, vaikka ei olisi seksielämää!!!!

Ja on "viiden äidillä" hienot tiedot, huh huh. kyllä sisätutkimus tehdään neitsyellekin .

• ajatus, että

tuollaisen tieto- ja empatiatason omaavalla ihmisellä on lapsia, jotka kenties ovat perineet hänen ajatusmaailmansa ja älynlahjansa. Järkyttävää.

• näin....

No sielä papassa on ihan hyvä käydä vaikkei kumppania olekaan. Siitä kun näkyy solumuutokset ja tulehdukset.

Itse käyn nykyään 3 vuoden välein, koska mulle sanottiin, että useammin ei tarvi käydä jos mitään tarvetta ei ole.

Pillereitä olen syönyt 7 vuotta ja seksikumppani löytyy.

• törkeä kommentti

No jo oli kaamea lääkäri. vaihda ihmeessä.

nykyään on hälyyttävästi kasvaneet kohdunkaulan syöpä ja munasarja syövät!

naiset ei käy lääkärillä, vaikka kerran vuodessa jokaisen pitäisi käydä. ei sillä ole väliä onko miten aktiinen seksielämä.

sukulaistyttö kuoli munasarjasyöpään alle 30v, todettiin liian myöhään. jos olisi käynyt kerran vuodessa, olisi voitu hoitaa ja pelastaa.

munasrajat voidaan tutkia vain sisätutkimuksella. samoin nuoret ja monet jättää menemättä papa-seulontaa.

jokainen nainen, käy lääkärillä. maksaa 30-100e käynti, mutta halpa henkivakuutus.

• ei voi todeta

normaalissa gynekologisessa tutkimuksessa. Tuskin kukaan meistä on valmis maksamaan puolen vuoden välein n. 300 euron tutkimukset yksityisellä? Se olisi ainoa keino ehkäistä sukulaistyttösi kaltaiset kohtalot. Hän oli onneksi kuitenkin valitettava poikkeus, sillä munasarjasyöpä on melko harvinainen, etenkin nuoria naisia kohtaava syöpälaji.

Kohdunkaulasyövän ehkäisemiseksi riittää papakoe kahden vuoden välein niille, joilla muutoksia ei ole todettu.

On karmaisevaa, että naistentauteja ei periaatteessa huomioida lainkaan terveydenhuollossa, vaan ne on käytännössä naisen maksettava itse alusta loppuun. Kannattaa miettiä tätäkin, kun vaalit ovat tulossa.

• 80 euroa viimeksi
        ei voi todeta kirjoitti:

normaalissa gynekologisessa tutkimuksessa. Tuskin kukaan meistä on valmis maksamaan puolen vuoden välein n. 300 euron tutkimukset yksityisellä? Se olisi ainoa keino ehkäistä sukulaistyttösi kaltaiset kohtalot. Hän oli onneksi kuitenkin valitettava poikkeus, sillä munasarjasyöpä on melko harvinainen, etenkin nuoria naisia kohtaava syöpälaji.

Kohdunkaulasyövän ehkäisemiseksi riittää papakoe kahden vuoden välein niille, joilla muutoksia ei ole todettu.

On karmaisevaa, että naistentauteja ei periaatteessa huomioida lainkaan terveydenhuollossa, vaan ne on käytännössä naisen maksettava itse alusta loppuun. Kannattaa miettiä tätäkin, kun vaalit ovat tulossa.

Itse käyn joka toinen vuosi. Silloin tehdään myös ulta, eli tällä voidaan poissulkea ne munasarjakasvaimet. Viimeksi maksoin 80e. Ei paljon joka toinen vuosi henkivakuutuksesta.

Turha sitten itkeä kun tulee kohalle, ainahan ne syövät sattuu joillekkin muille....

• ultra ei riitä
        80 euroa viimeksi kirjoitti:

Itse käyn joka toinen vuosi. Silloin tehdään myös ulta, eli tällä voidaan poissulkea ne munasarjakasvaimet. Viimeksi maksoin 80e. Ei paljon joka toinen vuosi henkivakuutuksesta.

Turha sitten itkeä kun tulee kohalle, ainahan ne syövät sattuu joillekkin muille....

munsarjasyövän testaamiseksi.

• sen lääkärin kanssa

joka sanoi että mitäs täällä käyt - en todellakaan menisi tuolle lääkärille enää ikinä, ja pitäisin huolen siitä että tuttunikaan eivät sinne haluaisi mennä ja laittaisivat sanan kiertämään. Oksettavan törkeä kommentti lääkäriltä.

Papassa pitää käydä joka tapauksessa, mulla oli solumuutoksia vaikkei ollut mitään seksielämää joten hyvä oli että sitä seurattiin, vaikka kaikki oli lopulta kunnossa. Mulle jos olisi joku lääkäri sanonut tuolleen niin olisin saman tien painunut tekemään siitä valituksen.

• perustellut

valituksesi? Miksi lääkärin pitäisi suositella oireettomalle potilaalle vuosittaista lääkärikäyntiä, jos ja kun hän käy seulonnoissa?

Käytkö muuten itse vuosittain tutkituttamassa esim. suolistosi kunnon? Ja kyllä, jos olet yli 40-vuotias, on huomattavasti todennäköisempää, että saat lähivuosina vakavan suolisto- kuin gynekologisen sairauden.

• nalle22
        perustellut kirjoitti:

valituksesi? Miksi lääkärin pitäisi suositella oireettomalle potilaalle vuosittaista lääkärikäyntiä, jos ja kun hän käy seulonnoissa?

Käytkö muuten itse vuosittain tutkituttamassa esim. suolistosi kunnon? Ja kyllä, jos olet yli 40-vuotias, on huomattavasti todennäköisempää, että saat lähivuosina vakavan suolisto- kuin gynekologisen sairauden.

normaalisti kävisin kerran vuodessa, näin lääkärikin ehdottanut..ja seksielämää ei ole tosiaan vielä ollut, ja kyllä se tutkimus silti tehdään.
        ja niitä vaivoja voi olla ihan ilman seksielämääkin, mä siitä hyvä esimerkki, tutkittu ja sörkitty on ainakin 20krt viime kesän jälkeen...kun niitä ongelmia tosiaan on ollut liiankin kanssa, johon en itse voi millään tavalla vaikuttaa.
        jokainenhan itse päättää kuinka usein käy, eikä minusta pitäisi ruveta arvostelemaan sen asian takia, käy sitten liian harvoin tai erittäin säännöllisesti.

• jos ei seksiä
        perustellut kirjoitti:

Tolla logiikallasi naisen ei pidä koskaa elämänsä aikana mennä gynekologille. Ei vaikka olisi 55-vuotias.

Ainoastaan jos tarvii pillerit, on raskaana tai on jotain merkittäviä itse havaittuja vaivoja.

• silloin kun muistan ;)

Vaikka ei seksielämää olisikaan kannattaa käydä gynekologilla säännöllisesti tarkastuttamassa, että kaikki on ok, syöpä voi tulla vaikka ei seksiä harrastaisikaan. Vaihda gynekologia, lääkärinsä(kin) voi onneksi itse valita.

Itse käyn säännöllisen epäsäännöllisesti tarkastuksissa, vaikka olen naimisissa, milloinpahan kahden-milloinpahan neljän vuoden välein, kunhan kiireiltäni ehdin, tai muistan.

Syöpä on salakavala sairaus joka antaa oireita usein vasta pitkälle edettyään. Naimattomuus ei ole suoja syöpää vastaan.

http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/munasarjasyopa/

http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00145&p_ylataso=&p_osio=&p_haku=Kohtusy%F6p%E4

• liikavarvastus

Yleensä sillon jos tulee jotain häikkää. Sterilisaatio tehtiin -05 ja sen jälkeen ei ole ollut mitään häikkää.

• mertsy

Käyn gyniksellä kerran vuodessa ja papa on otettu joka toinen vuosi. "Tiheä" käyntini tosin johtuu myös siitä että kärsin endometrioosista (leikattu yli 10 vuotta sitten), joka tosin pillereillä pysyy hyvin ruodussa ja haluan vuosittain varmuuden siitä että endo ei ole uusiutunut.

Tuntuisi oudolta käydä vain esim. kerran viidessä vuodessa....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1702
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      229
      1420
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      87
      1321
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      995
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe