lasik-leikkauksesta reilu viikko (uusintaleikkaus toiseen silmään) ja näkö on ollut erinomainen, kunnes tänään leikatun silmän lähinäkö sumeahko. Ikää reilut 40 v, joten ikänäkö voi olla syynä. Mutta onko kenelläkään heitellyt lähinäkö leikkauksen jälkeen tällä tavoin? Onko odotettavissa parannusta? Kauas näen siis erinomaisesti.
lasik ja lähinäkö
5
1562
Vastaukset
- sh 45
HEI!
Lähinäkö tarkentuu kk:n sisällä. Minut laseroitiin 3 kk sitten ja lähinäkö oli aluksi tosi huono ja jouduin hankkimaan tiimarinlasit, nyt pärjään ilman niitä monessa tilanteessa. Odottele rauhassa silmän parantumista, kortisonitipat sumentavat näköä, samoin operaatiosta johtuva silmän sis.turvotus..- lohdutuksesta
olen myös jostain lukenut, että näkö heittelehtii alussa. Minun kohdallani tämä näön suttuisuus alkoi vasta tänään eli kun leikkauksesta yli viikko ja kortisonikuuri loppunut.
Siinä mielessä en ole huolissani, että kauas näen hyvin. Täytyy hommata tiimarin lasit ja irrottaa se toinen linssi siitä, kun toinen silmä ei tarvitse plussakorjausta.
kirjoittelen sitten jatkossa, miten tilanne jatkuu, sillä tämä voi kiinnostaa jotakuta muutakin, jolla samanlainen tilanne. - alkuperäinen kysyjä
olen tänä aamuna käyttänyt aina välillä 3 tiimarin laseja ja ihan kuin lähinäkö olisi parantunut. Jostain olen lukenut, että silmät voivat rasittua (istun tietokoneella yli 8 tuntia päivässä) ja että silmän mukauttaminen reistailee (akkommodaatio).
Joka tapauksessa silmässäni on jonkin verran plussaa, koska näen kauas hyvin. Lähden tästä tiimariin ostamaan 1 lasit ja kokeilen niitä.
Ikäni on siis 44 v, eli ikänäkö joka tapauksessa alkaa tässä vaiheessa tehdä tuloaan. Lukulasien käyttö tosin ei haittaa, koska yleisnäköni ja kaukonäköni on erinomainen tällä hetkellä. Olen myös kostuttanut silmiä ahkerasti. - alkup.
alkuperäinen kysyjä kirjoitti:
olen tänä aamuna käyttänyt aina välillä 3 tiimarin laseja ja ihan kuin lähinäkö olisi parantunut. Jostain olen lukenut, että silmät voivat rasittua (istun tietokoneella yli 8 tuntia päivässä) ja että silmän mukauttaminen reistailee (akkommodaatio).
Joka tapauksessa silmässäni on jonkin verran plussaa, koska näen kauas hyvin. Lähden tästä tiimariin ostamaan 1 lasit ja kokeilen niitä.
Ikäni on siis 44 v, eli ikänäkö joka tapauksessa alkaa tässä vaiheessa tehdä tuloaan. Lukulasien käyttö tosin ei haittaa, koska yleisnäköni ja kaukonäköni on erinomainen tällä hetkellä. Olen myös kostuttanut silmiä ahkerasti.noihin viesteihini sellainen lisäys, että myös kaukonäkö alkoi heikentyä. Kaikesta ahkerasta kostutuksesta huolimatta silmät ovat kuivat. Tänään on kirkastunut. Tietokoneen tekstistä ei kyllä saa selvää suttuisella silmällä.
- jlmp
kaksi viikkoa leikkauksesta ja näyttää kovasti siltä että joko silmät on leikattu liikaa (kaukonäköisiksi) tai akkommodaattiokyky heikkenee rutkasti leikkauksessa (en mistään löydä mainintaa siitä mutta ei kuulosta mahdottomalta että mykiö/sarveiskalvo-systeemin kimmoisuus heikkenee)
Ennen näin laseilla n. 25 cm:stä äärettömään, eli akkommodaatioalue oli 4 dioptria (1/0.25 - 1/ääretön), nyt näen älyttömän hyvin kauas mutta lähelle vasta jonnekin 60-70 cm päähän, eli akkommodaatio on vain 1.5 dioptria. Saas nähdä josko se siitä paranee...
Liian vahvaan leikkaukseen viittaa tajuttoman tarkka kaukonäkö ja tuntuu kuin silmiä pitäisi tarkentaa myös kauas katsottaessa, ja jos silmässä on 1 dioptri liikaa miinusta, äärettömässä olevat tauhkat on optisesti akkommodaation (eli silmän rengaslihaksen) kannalta metrin päässä.
No, parin viikon päästä on tarkastus, ehkä jotakin selviää, mutta jos leikkausta harkitsee, kannattaa kysellä, vaikuttaako se akkommodaatioon...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216535Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471847
- 821224
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971022- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.78907Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 31827
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon146751