Porkkana-allergia?

kipe

Minulla on muutaman vuoden sisällä ollut 6 kertaa aivan järkyttävä vatsakramppi-kohtaus, joka on kestänyt n. 12 tuntia. Ainakin viittä kohtausta edeltävästi olen syönyt raakaa porkkanaa. Olen 28v. Voiko porkkana-allergia tulla aikuisiälläkin? Keitetystä porkkanasta ei ole oireita tullut.

6

9609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhjeta

      vaikka kasikymppisenä=) Entä jos kys.ei olekaan allergia vaan vatsasi ei muuten vain kestä raakaa porkkanaa, kaikki kun ei ole allergiaa, itse en kestä raakaa kaalia vatsani kanssa, keitetty on ok, silti en ole kaalille allerginen.

    • saa oireita

      myös kasviksista..
      raaka porkkana minullekin kauhistus ja paprika kaikissa muodoissa..

      • R.potilas

        Eilen mun poika 18v sanoi että hän on vissiin allerginen raa'alle porkkanalle. Hän kertoi että maha oli tullut hieman kipeeksi ja että iho oli ruennut kutisemaan. Hän kuitenkin kokeili uudestaan ja samat oireet toistui.
        Minullakin raaka porkkana saa massun pikkasen kipristelemään, mutta en välitä siitä.

        Voiko kyseessä olla tosiaan pojalla porkkana-allergia ?


    • migreeni*

      Minulla on ollut muutamaa vuotta koivuallergia. Sitten pari vuotta sitten tuli porkkana-allergia, lääkäri sanoi, jos on koivulle allerginen, niin ennen tai myöhemmin..vaikka muutamien vuosien päästä tulisi allergia myös raakalle porkkanalle, kivihedelmille jopa omenoille.Sinun ensin siis pitää hoitaa se sidepölyallergia kuntoon.Jos et hoida sitä, saattaa olla että myöhemmin olet allerginen myös omenille taikka et voi enää kuoria perunaa, kun siinäkin on jotain samankaltaista. Nämä allergiat pitää todella hoitaa siksi,kun hoidettomina ne johtavat myöhemmin astmaan.Eli helpompi ottaa niitä allergialääkeita ja säännöllisesti.Ja muuten huomasin, että porkanat käsiteltyä,ja allergia voi tulla niistä myrkyistä.Kokeile ensin luomuporkkana ja kerro sitten,tuliko oireitta?

      • Rraikku

        Tämä nyt tulee muutaman kuukauden alkuperäisen viestin jälkeen, mutta aihe kiinnosti...

        Millä aineilla porkkanat käsitellään? Olen yrittänyt etsiä siitä tietoa netistä, mutta toistaiseksi ei ole tärpännyt.

        Tausta on se, että olen kuukauden sisällä saanut kaksi kertaa voimakkaan allergisen reaktion, anafylaktisen reaktion, ruokailun yhteydessä. Molemmilla kerroilla tarjolla oli porkkanaa, jota iloisesti söin. Epäilen niiden olleen ulkomaisia porkkanoita.

        Seurauksena pahoinvointia, huimausta, sormien kirvelyä ja turpoamista, kasvojen turvotusta ja hengenahdistusta. Kyypakkaksella oireet alkoivat lieventymään. Aikaisemmin minulla on koivun siitepölyallergiaa, sekä varsinkin nuorena nokkosihottumaa jonka lämpötilan vaihtelu, esim. kylmässä vedessä uiminen kesäkuumalla laukaisee.


    • iamthearm

      Astma todettu 5v iässä
      Omena, kiivi 16v iässä
      Siitepöly (koivu, leppä) iski 18v iässä
      Porkkana 25v iässä
      Nyt 27v iässä iski joku lisäaineallergia, kun karkkien tai muiden vahvasti lisäaineellisten asioiden syönti saa vatsan sekaisin ja kirvelyä virtsatessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4603
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe