Diabeteslääkkeen

lopettaminen

Onko kukaan kuullut sellaisesta, että joltain, kenellä on ollut kakkostyypin diabetes, on voitu lopettaa lääkitys kokonaan?
Lääkkeenä 2 x Diformin 750 mg/vrk ja aamuisin paastoverensokeri alkaa olla liian alhainen ja muuten päivisin sokeriarvot pysyy normaalilla (tai joskus hieman liian alhaisella) tasolla. Lääkäri on sanonut että lääkitystä ei voi koskaan lopettaa.

16

3941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Alkuvaiheessa oleva tauti voi korjaantua ja usein korjaantuukin, jos elintavat tervehtyvät ja paino putoaa. Harvinaistahan tämä on, mutta se ei johdu siitä, että kyseessä olisi lääketieteellinen ihme vaan siitä, että aika harva kuitenkaan onnistuu muuttamaan elintapojaan tai pudottamaan painoaan. Mutta jos näin onnellisesti on käynyt, niin kyllä silloin lääkkeet voi ja pitääkin lopettaa, jos sokerit alkavat painua liian matalalle.

    • lopettaminen

      on mahdollista, muttei kovin yleistä. Missään nimessä lääkitystä ei tule lopettaa yhtäkkiä ja omin päin.

      Jos olet muuttanut elintapojasi siihen malliin, että paino on pudonnut ja liikunta lisääntynyt, niin hypot ovat ihan odotettavissa. Niistä pitäisi keskustella lääkärin kanssa, ja varmasti niitä voidaan vähentää. Lopettamisesta ei kuitenkaan ihan vielä kannata puhua.

      Onnea muuten, että olet pääsemässä parempaan sokeritasapainoon! Diabetes jos mikä on sairaus, jonka kulkuun valtaosa potilaista voi vaikuttaa paljonkin itse. Ehkäisystä puhumattakaan.

    • ......

      Moni on voinut ns. elämäntapamuutoksilla vähentää lääkitystään tai jopa lopettaa sen. Tuo Diformin annostuksesi 2 x 750 mg/vrk on aika alhainen. Tämä jo kertoo, että olet ollut tavallaan helppohoitoinen sokereiden suhteen. Toisaalta Diformin itsessään harvoin aiheuttaa liian alhaisia verensokereita.

      Mitä muuten käytännössä tarkoitat liian alhaisilla verensokeriarvoilla? Onko sinulla ollut hypoglykemia oireita? Mitä mittari näyttää? Yleensähän verensokereiden mennessä selvästi alle 4 alkavat hypo-oireilut. Enimmillä kakkosilla tämä tapahtuu vain liikunnan vaikutuksesta.

      On vielä sellainenkin mahdollisuus, että vaikka lopettaisit lääkityksen, niin liian alhaiset verensokerit eivät välttämättä häivy. Diabeetikon aineenvaihdunta on siitä erikoinen, että maksa ja haima eivät oikein synkkaa kunnolla. Ruokavaliolla tätä asiaa yleensä korjataan.

    • hyvä tyyppi vaikka 2

      Kuten tuossa jo todettu aiemminkin niin kyllä voi.

      Itse ihmettelin asiaa vuoden, kunnes sattui sellainen työpaikkalääkäri joka sanoi asiat suoraan ääneen. Muutin ruokavalion vihannes- ja proteiinipainotteiseksi, eli nopeat hiilarit pois. Jokunen viikko mennyt ja sokerit pysyy helposti kurissa ja vähentelen lääkitystä.

      Tuttavani otti tiukemman linjan, jätti kaikki hiilarit veks ja jo muutamassa päivässä lopetti lääkkeet melkein kokonaan, ottaa enää iltaisin. Tosin taitaa olla aika erityistapaus.

      Lääkärini kirosi koko yleisen diabeteshoitolinjauksen. Kukaan ei sano ääneen, että lääkkeistä voi päästä eroon. Taustalla on pelkästään raha ja lääkefirmojen halu myydä lisää nappuloita.

      Syö terveellisesti, ihmiset eivät ole vielä tottuneet helppoon energiansaantiin kuten viljatuotteet ja muu tärkkelyspitoinen ravinto. Vihanneksia, sekä lihaa ja kalaa. Ei edes tarvitse tinkiä mausta.

    • Elisama

      Lääkäri on puhunut hieman outoja.
      Ilman muuta voi, mutta ei tuosta annostelusta pitäisi suoraan lopettaa vaan koettaa miten pienemmällä menee.
      Mitä ovat ne liian alhaiset lukemat.
      Paastosokeri ei ole ainoa kriteeri mistä katsotaan milloin voi lopettaa.

      • ketjun aloittajalta

        Olen seurannut viikon verran itse sokeriarvoja. Aamuulla 5.7-6.7, aamiaisen jälkeen 8-9, päivällä ennen ruokaa 5.8-6.7, ruuan jälkeen 7.6-9.9, illalla ennen iltapalaa 5.4-6, iltapalan jälkeen 6.7-8. Eli tänä aikana ei ole ollut liian alhainen.
        Yhtenä päivänä kun olin ollut tosi kauan syömättä, sokeriarvo olikin 11.4. jota kummastelin, sitten söin ja syömisen jälkeen mittasin niin olikin 8.7 ja otin diabeteslääkkeen ja 1.5 tunnin päästä 6.8.
        Sitä ihmettelin että miksi oli kaikkein korkein (11.4) silloin kun olin ollut 5-6 tuntia syömättä, kun söin laskikin heti ja 1.5 tunnin päästä olikin 6.8.
        Siis tänä aikana ei kertaakaan liian alhainen.


      • vielä ketjun aloittajalta
        ketjun aloittajalta kirjoitti:

        Olen seurannut viikon verran itse sokeriarvoja. Aamuulla 5.7-6.7, aamiaisen jälkeen 8-9, päivällä ennen ruokaa 5.8-6.7, ruuan jälkeen 7.6-9.9, illalla ennen iltapalaa 5.4-6, iltapalan jälkeen 6.7-8. Eli tänä aikana ei ole ollut liian alhainen.
        Yhtenä päivänä kun olin ollut tosi kauan syömättä, sokeriarvo olikin 11.4. jota kummastelin, sitten söin ja syömisen jälkeen mittasin niin olikin 8.7 ja otin diabeteslääkkeen ja 1.5 tunnin päästä 6.8.
        Sitä ihmettelin että miksi oli kaikkein korkein (11.4) silloin kun olin ollut 5-6 tuntia syömättä, kun söin laskikin heti ja 1.5 tunnin päästä olikin 6.8.
        Siis tänä aikana ei kertaakaan liian alhainen.

        Jatkoa vielä edelliseen. Niitä alhaisia ei ole todettu mittaamalla. Joskus vaan aamuisin on ihan yht äkkiä sellainen olo, että alan vapista, sydän takkaa tiheään, tulee tosi heikko olo ja siihen auttaa nopea syöminen. Samoin on käynyt joskus päivällä kun olen ollut 5-6 tuntia syömättä ja samaan aikaan liikkunut paljon. Ehkä ne huonot olot eivät ole sittenkään johtuneet liian alhaisesta sokerista. Nythän sen näkee kun minulla on itsellä mittari.


      • Elisama
        ketjun aloittajalta kirjoitti:

        Olen seurannut viikon verran itse sokeriarvoja. Aamuulla 5.7-6.7, aamiaisen jälkeen 8-9, päivällä ennen ruokaa 5.8-6.7, ruuan jälkeen 7.6-9.9, illalla ennen iltapalaa 5.4-6, iltapalan jälkeen 6.7-8. Eli tänä aikana ei ole ollut liian alhainen.
        Yhtenä päivänä kun olin ollut tosi kauan syömättä, sokeriarvo olikin 11.4. jota kummastelin, sitten söin ja syömisen jälkeen mittasin niin olikin 8.7 ja otin diabeteslääkkeen ja 1.5 tunnin päästä 6.8.
        Sitä ihmettelin että miksi oli kaikkein korkein (11.4) silloin kun olin ollut 5-6 tuntia syömättä, kun söin laskikin heti ja 1.5 tunnin päästä olikin 6.8.
        Siis tänä aikana ei kertaakaan liian alhainen.

        Nuo arvot ovat vähän liian korkeita.
        Se että on korkea arvo jos on kauan syömättä kuuluu tautiin. Siksi ei saisi pitää kovin pitkiä ruokavälejä.
        Ei näytä olevan syytä lopettaa lääkitystä, mieluumin lisätä ja siten että otat kolme kertaa päivässä.
        Mutta älä missään tapauksessa lähde tämän neuvon mukaan lisäämään, vaan vain ja ainoastaan lääkärisi neuvosta.
        Epäilen niiden huonojen olojen johtuvan aivan muusta, ne voi johtua jopa liian korkealle nousseista arvoista.
        Pitkä syämättömyys nimittäin mieluumin nostaa kuin laksee niitä.
        En nyt selitä tässä miksi, mutta niin vain on.


      • Elisama
        vielä ketjun aloittajalta kirjoitti:

        Jatkoa vielä edelliseen. Niitä alhaisia ei ole todettu mittaamalla. Joskus vaan aamuisin on ihan yht äkkiä sellainen olo, että alan vapista, sydän takkaa tiheään, tulee tosi heikko olo ja siihen auttaa nopea syöminen. Samoin on käynyt joskus päivällä kun olen ollut 5-6 tuntia syömättä ja samaan aikaan liikkunut paljon. Ehkä ne huonot olot eivät ole sittenkään johtuneet liian alhaisesta sokerista. Nythän sen näkee kun minulla on itsellä mittari.

        Lisään vielä sen, että tuo lääke ei aiheuta liian alhaista verensokeria.


    • leenulit

      lopetin itse puolitoista viikkoa pillerit ja arvot yhtä koholla kun ilman pillereitä ja muut sivuoireet on nyt pois

      • leenulit

        nyt seuraan laihtunut ruokavaliolla 7 kiloa


    • veijo398763

      Ei ole tapahtunut jos diabetes on jo todettu.
      Esidiabeteksen voi saada kuriin elämäntavanmuutoksella joka johtaa painonpudotukseen. LCHF

      • Anonyymi

        Täyttä roskaa. Ihmiset ovat erilaisia, ei voi kategorisesti todeta että kerran todetusta 2-tyypin diabeteksestä ei voi parantua.
        Itsellä todettiin diabetes seitsemän vuotta sitten. Paasto-arvo oli hieman yli seitsemää. Lääkitykseksi määrättiin tyypillinen Diformin 500 mg. Kaksi kertaa päivässä. Aloitin aktiivisen liikunnan ja jätin viljat ja sokerin pois ruokavaliosta sikäli kun se on mahdollista. Sokeriarvot laskivat normaalille tasolle siten että paastosokeri on 4-5,2 välillä. Ruokailun jälkeen alle 8. Tämä on kestänyt jo usean vuoden ajan. Katson että minulla ei ole enää diabetestä.


    • Anonyymi

      Lopetin itse diformin retard 500mg 3 päivässä. Lopetin sen yhtäkkiä. Minulla on siis kakkostyypin diabetes. Mutta elämäntapani ovat todella epäterveelliset syön paljon suklaata ja juon limua paljon en harrasta yhtään liikuntaa..ja en syö mitään terveellistä..eli en halua parantua..mietin vaan että mitä voi tapahtua nyt kun en syö lääkkeitä..?

      • Anonyymi

        Hieman epäilyttää että kyseessä on provo, mutta jos olet tosissasi niin luetellaanpa muutamat seuraukset.

        - Ensimmäisenä todennäköisesti tulee neuropatiaoireita (ellei niitä jo ole sinulla). Tuntohäiriöitä jaloissa ym.
        - Myöhemmin syntyy verenkiertohäiriöitä yleensä ensin jalkoihin ja ne johtavat aikaa myöten pahimmillaan amputaatioihin.
        - Silmänpohjat vaurioituvat ja näkö heikkenne, usein johtaa sokeuteen.
        - Munuaiset vaurioituvat ja muut sisätautisairaudet johtavat yleensä kuolemaan.
        - Hyvin korkeaksi nousevat verensokerit voivat johtaa nopeaankin kuolemaan ellei pääse nopeasti sairaalahoitoon.

        Jospa ottaisit järjen käteen ja muuttaisit elintapasi terveemmiksi tai jatkaisit lääkitystä.


    • Anonyymi

      30% painonpudotus auttoi minulla. Toteamisesta vajaa 10v

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe