Heips!!
Kuinka pieniä lapsia ootte pitäny moottoripyörän takana? Miten lapsi on ollu "kiinni" vai pitääkö vaan vanhemmasta itse kiinni?
lapset mp takana
20
5121
Vastaukset
- isä 70
sen nuorempaa en ole uskaltanut liikenteeseen mukaan ottaa.
Hirvittää kun näkee ekaluokkalaisen kokoisia lapsia kyydissä...
Toki asiaan vaikuttaa paljon pyöräkin, jossain matkaendurossa
lienee tukeva istua kyydissä. Mahdollinen takalaukkukin toimii
ainakin teoriassa jonkinlaisena selkänojana.- ei tuon nuorempia kyytiin
Pelottavalta näyttää aina kun näkee jonkun ekaluokkalaisen mp:n kyydissä. Suorastaan hirvittää. Monesti ei ole vielä mitään muuta kuin pelkkä kypärä päässä :/
Pidän tuollaisia vanhempia täysin vastuuttomina. - onhan se
ei tuon nuorempia kyytiin kirjoitti:
Pelottavalta näyttää aina kun näkee jonkun ekaluokkalaisen mp:n kyydissä. Suorastaan hirvittää. Monesti ei ole vielä mitään muuta kuin pelkkä kypärä päässä :/
Pidän tuollaisia vanhempia täysin vastuuttomina.kamalaa, jos lapselle ei oo annettu muuta ylle, kuin kypärä. ; ))
- Kuutiotuuma
ennenkin, mutta kertaus on opintojen äiti.
Oma poikani aloitti kyydissäni noin 6v, silleen vähän kerrallaan totuteltiin.Nyt 10v hän on jo sangen hyvä matkakumppani ja jaksaa istua ja osaa ilmaista jos joku hätä, väsymys tms.
Nyt on myynnissä turvaistuimiakin lapsen kyyditykseen, itselläni ei niistä kokemusta, mutta onhan selvää että, sen kiinnitys satulaan/selkänojaan pitää olla todella tukava, muuten se on vaarallisempi kuin pelkällä satulalla istuminen.
Meillä on ollut käytössä ja on edelleen kahvavyö, se tulee kuljettajan vyötäisille ja siinä on kahvat sivuilla, joista matkustaja saa otteen, ihan hyvä juttu ainakin meillä.
Joissakin lasten ajoasuissa on valmiina hihna, joka tulee kuljettajan ympärille, näin ainakin kuljettajalla on jonkinlainen tuntuma matkustajan kanssa.
Pelkästään aikuisesta kiinnipitäminen ei ole mielestäni oikein hyvä ajatus, lapsi ei saa otetta mistään ja kädet ei yllä ympäri.
Jalkatapit pitää olla niin että, lapsenkin jalat yltää kunnolla, siten saa tuettua jaloillakin istumista.
Suurimpia riskejä on mielestäni, alkuun ainakin, lapsen nukahtaminen ja yllättävät liikkeet ajon aikana, mutta nekin oppii kyllä ja alkuun ei kannata kovinkaan pitkiä matkoja ajella, sillä takapuolen ja jäsenien puutuminen saa lapsen elehtimään ajoa haittaavasti.
Tässäkin asiassa kokemus tuo tullessaan ne oikeat ratkaisut mitkä parhaiten soveltuvat teidän ajotapaanne ja pyörämalliin yms seikkoihin.- jalustimet
Istuimen mukana tulevat säädettävät jalustimet, vähän kuin ratsastussatulassakin, elleivät jalat ylety tapeille.
- oma istuin
Lapsille on saatavissa moottoripyöriin oma istuin; sopii myös scooteriin, mönkijään jne.
- Ostinsellaisen
Itse ostin sellaisen istuimen keväällä. Lastahan ei kiinnitetä istuimeen missään tapauksessa vaan se toimii tukena. Ts. lapsi ei pääse sivusuunnassa liukumaan satulasta vaikka tekisi nopeammankin väistöliikkeen eikä taaksepäin ja edessähän onkin tukena kuljettaja. Ehdottomasti tälläinen jos on tarkoituksena lasta kyydittää.
- toristi
Minusta lapsen paikka ei ole moottoripyörän päällä. Olkoon sitten jeesustelua tai mitä, mutta lapsen fysiikka ei vain kestä pieniäkään kaatumisia kovin hyvin. Kypärä katkoo niskat painollaan jo pienissäkin nopeuksissa. Lapsi ei pysy kyydissä yllättävissä tilanteissa kuten äkkinäisissä jarrutuksissa (toi ei kovin äkkinäisiä kiihdytyksiä harrasteta) ja nopeissa väistöissä. Pitää muistaa että liikenne on arvaamaton vaikkei itse olisikaan.
Kaiken kaikkiaan itse ainakin olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että tuo lasten moottoripyöräily saa jäädä tyhjällä parkkipaikalla rauhalliseksi kääntyilyksi isin turvallisessa kyydissä.- toristi
ainakin kirjoitti:
Näkyy siitä kuvia, luulisi siinä lapsenkin aika hyvin pysyvän http://www.oitracon.fi
ei se kyydissä pysyminen paljon lohduta kun mopo kippaa jossain risteyksessä, voi sattua jopa enemmän kun on mopossa kiinni. :(
- toristi
toristi kirjoitti:
ei se kyydissä pysyminen paljon lohduta kun mopo kippaa jossain risteyksessä, voi sattua jopa enemmän kun on mopossa kiinni. :(
appiukko ajelutti tuossa 90-luvulla lapsenlastaan parkkipaikalla 20km/h kun kaatui yrittäessä kääntää pienessä tilassa. 5-vuotiaalta lapselta murtui sekä käsi että jalka. Onneks oli kypärä.
- turisti..
toristi kirjoitti:
Ei lasta siihen istuimeen saa kiinnittääkään.
- pjat on poikia
Meillä poika on istunut kyydissä neljän vanhasta. Ostettiin heti kunnon kamppeet ja intoa on riittänyt. Muutama pitempikin reisu on tehty. On nyt kymmenen, mutta nyt on usein kaverit tärkeempiä.... Kaikkea voi kyllä liikenteessä tapahtua, myös auton kyydissä, koulumatkalla, polkupyörällä,suojatiellä....
Tärkeintä on , että et itse kohella ja aiheuta turhia riskejä. - isin tyttö <3
olen 13 vutta ja olen ollut 11 vuotiaasta moottoripyörän kyydissä. Ikinä ei ole pelottanut olla yamaha xjr:n kyydissä :D itse olen kiinni pitänyt ja kaikki varusteet on hommattu (kypärä,takki,houstu,kengät,hanskat) :D Että lapsistaon hauskaa olla moottoripyörän kyydissä :D kun isi ajaa
- 3 vuotiaasta kyydissä
Juuri vkl tehtiin 700 km lenkki kahdessa päivässä 6 vuotiaan kanssa. On ollut kyydissä 3 vuotiaasta takana istuen (muutama tuhat km/kesä). On muuten meistä se innokkaampi prätkäilemään lähtijä. Harvase ilta haluaa ilta ajeluille.
Takana meillä on sissybar ja sivulla tukiraudat, jotta ei takapuoli lipsahda kalllistellessa pois istuimelta. Lakihan määrää, että "lyhyilläkin ihmisillä" (mm. lapset) on jalat yletettävä jalkatapeille, joten meillä on ne nostettu riittävän korkealle, että jalat niille yltävät.
Vahinkoja voi aina sattua (myös muuten kuin mp:n kanssa). En silti pidä lapsen kanssa reissaamista mp:llä mitenkään riskialttiina kunhan kuskilla on ajatus mukana hommassa.
Kesälomareissulla lähdetään ensimmäiselle pidemmälle mp-reissulle Eurooppaan...
Ai niin ja lasta ei sidota aikuiseen eikä pyörään kiinni. Jos joskus käy se onnettomuus ja pyöritään maassa, niin 1/2 kierrostahan sitten lapsi olisi aina aikuisen alla....
- iron mw
Vähän tuo ylivarovaisuus hymyilyttää kun kauan sitten kun veljeni oli alle puolivuotias,häntä kuskattiin triumphilla siinä tankin ritilän päällä,kuten myöhemmin myös minuakin tämä oli ihan yleinen tapa 50-60 luvulla.Muuten eka kerran kun "kaaduin"olin 4v ja kovaperäsen nortonin kyydissä,kun hiekalla lähti kuskilta hanskasta jotain naarmuja tuli kait vain.
- Mika....
.... poikaani olen pitänyt kyydissä yamaha tdm850 pyörällä sekä suzuki intruder 1500. Aika hyvin on onnistunut, mutta on tärkeää, että on kunnon kahvat josta lapsi voi pitää kiinni ja selkänoja on hyvä olla olemassa , vaikka ei mitään varsinaisesti pelastakaan. Ensiarvoisen tärkeää on että lapsen jalat yltää tapeille. Pojalla on tietty ajokamppeet asialliset, mutta olen vähän kaksijakoisesti suhtautunut siihen "turvavyöhön" kun se on hyvä jos ei satu onnettomuutta, mutta hirvittää ajatus, että kolaritilanteessa lapsi olisi kiinni minussa tai pyörässä. Toisaalta jos kolaria ei tule niin vyö lisää turvallisuutta, koska ainakin meillä on suurin ongelma, että poika meinaa nukahtaa sinne taakse tai kurottelee nähdäkseen paremmin. Se nukahtaminen hirvittää itseäni eniten ja ehkä se onnettomuuskin välttyy kun voisi itse keskittyä paremmin vain ajamiseen.
- olin
6-7 vanha ku olin enskerran kyytillä toki harjotusta ollu jo nelivuotiaasta ku opein ite ajamaan mopolla apurattailla(yamaha pw50). sen jälkeen olin monta reissua pitkin suomea eripyörien kyytillä mut sama kuski eli oma isä. nyt ku itellä on oma pyörä ja ajellu sillä niin noin puoltoista saata ku on mittarissa niin maisema näyttää niin pirun tututa lapsuudesta, eli isä oli vastuuton paskiainen no mitä sitä muita haukkumaan ku olen ite samallainen ilman kyytiläistä.
- Posse.
Meillä poitsun kyyditysvalkoi noin 6v, pikkuhiljaa pienä matkoja.
Lapsen kanssa ajellessa on syytä olla tarkkana ja pitää ajomatkat kohtuullisina ja jaloitella riittävästi ja muutenkin pitää taukoja.
Minusta sopiva ikä alöitella on silloin kun lapsi ymmärtää annettuja ohjeita ja osaa myös ilmaista, jos jotain hätää takana matkan aikana.
Itselläsi pitää olla pyörä jonka hallitset hyvin ja myös matkustajalla on hyvät olosuhteet takanasi.Tässä kohtaa tuleekin esiin ns custom ja matkapyörien etu takanaistujan näkökulmsata, elikkä näissä yleensä hyvä matkustaa, verrattuna kyykkyihin ym vastaaviin, joissa ei ole lainkaan ajateltu takana istujaa.
Kyykyissä istutaan yleensä etukenossa ja maalaisjärjellä ajatellen takana istuvan lapsen lähes ainoa turva ja kiinnipitopaikka, eli ajajan selkämys on liian kaukana.
Itse kannattaa käyttää kahvavyötä, josta lapsi voi pitää kiinni ja usein lasten ajovaatteissa on myös vyö joka yltää kuljetajan ympäri.Näistä ei varsinaista suojaa saa, mutta tuovat hieman turvallisuuden tunnetta ja voit itse kontrolloida lapsen liikkeitä näiden avulla.
Tärkein turvallisuuden tae, jos yleensä voidaan puhua sellaisesta kun kyseessä kuitenkin liikenteessä heikompi osapuoli, on oma asenteesi ja ajotapasi.Itse voin kokemuksesta sanoa, että lapsi kyydissä on hyvä tuomaan ajamiseen tietynlaista varovaisuutta ja rauhallisuutta, joka itsekultakin unohtuu aika-ajoin. - on alle
kouluikäisenä viety jaavan tankinpäällä, niin että, silloin oli sellainen tapana, akka takana, ja kakara tankilla, tosta on pian 50v aikaa kyllä, enkä ole omiani samoin kuljettanut-
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois
Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie4146823Dannysta tulee isä 83-vuotiaana
Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll1044368Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia
Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta924362Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat
Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom513712Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?
Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole1373668Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa
Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava1583667Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!
Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut2483579Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi413133Pääsiäisen kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä kirjoitus kertoo Riikka Purrasta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus pursuaa halveksivaa, jopa a143094Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki
Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin1162860