APUVA !!!

jantta68

Nyt olis kiire...
Eilen lähti safiiritetra kalataivaaseen vesipöhö oireilla (turposi, suomut törröllään ja lopulta kellu nenä kohti taivasta).
Tänään huomasin toisen safiiritetran kuolleen. Mitään muuta en kalasta ulkoisesti huomannut, kuin tumman kohdan kyljessä, joka sillä oli jo ostettaessa puolisen vuotta sitten. Aamulla kyseinen tetra oli aivan kunnossa ja söi innokkaasti.
Nyt taas yhdellä safiiritetralla on samanlainen tumma kohta kyljessään ja kun oikein tarkkaan sitä tihrustin, joka on yllättävän vaikeaa kun kala kerta ui normaalisti, olin näkevinäni että tummasta kohdasta puuttuu suomuja. En ole kuitenkaan varma.
Mikä on kyseessä? Reikäteutiko?

Akva on 300 litranen. Viikottain vaihdan 30 % vettä (perjantaisin). Ph 7.2, GH 3, lpö 26, nitriitti 0, nitraattia liuskatestillä ihan aavistus.
Kalasto: Safiiritetroja jäljellä 8, musta-aavetetroja 9, sitruunatetroja 11, harlekiininuoliaisia 5, partamonni 1, lehtikaloja 3.

Apuva, Apuva...huoli on suuri ja suru on puserossa.

6

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jantta68

      Se piti vielä sanomani, että mikään ei ole akavassa muuttunut. Uusia kaloja ei ole tullut, eikä hoitorutiineissa ole tapahtunut muutosta. Suodatin on eheim 2215 jonka putsaan 3 kk välein. Viimeksi olen putsannut huhtikuun alussa. Pintavettä pyörittelee ja roskiakin noukkii Eheim pick up. talonmiehinä toimii kierteissarvikotilot ja viikottain kerään tarvittaessa kuolleet kasvinlehdet veden pinnalta.

    • fish KING

      Olisiko lehtikalat innostuneet tetroistasi, lehtikalat ovat petokaloja ja syövät luonnossakin pikkutetraa ahnaasti. Saalistus menettely on ihmeellisen viekasta ollakseen kyseessä vain ahven, no, nehän ovat kyllä viisaimpia kaloista. Öiseen aikaan taitaa teillä tapahtua akvaariossa kummia??

      Minkä mittainen akvasi on; pituus korkeus... syvyys
      Lehtikaloja kun suositellaan pitämään yleensä vain pariskuntaa, ei kolmea, ei neljää vaan kaksi, koiras ja naaras tuon kokoisessa akvassa joka taitaa olla minimi mitoissaan.

      Liuskatesterit eivät ole mitään luotettavimpia testereitä, jos et ole heti hankkimassa tippamittalaitteita, kannattaa tuo veden vaihto määrä nostaa lähelle 50%.

      Toisaalta, mitä enemmän parvikaloja on petokalojen läheisyydessä sitä helpompi niiden on väistellä suuressa parvessa ahnaita petokaloja, toisaalta silloin petokaloilla riittää myös enemmän syötävääkin, kakspiippuinen juttu ;/

      Neuvoni, enemmän kasveja kalojen suojaksi tai mahdollista parvikoon kasvattelua samalla tai kalaston muutosta joidenkin lajien ehdoilla.
      Sairaudesta tuskin on kyse.

      Reikätaudista .. http://aquahoito.info/suomi/taudit/reikatau.php .. ei ole tetrakalojen tauti.

      • jantta68

        Jepulis, tiedän tuon lehtikalajutun. Niitä on jäljellä 3: kutupari ja yksinäinen, eivätkä tappele yhtään ...ainakaan päivisin:)
        Allas on lehtikaloille sinänsä sopiva...Pituus 120cm, korkeus 55cm ja syvyys 45cm.

        Kasvillisuutta on aika reilusti, joten piiloja löytyy. Kutuaikana "Vihtori ja Klaara" valloittavat toisen päädyn akvasta.

        Olen lukenut reikätaudista kaiken mitä vaan olen löytänyt, mutta aattelin, että sinulla on niin paljon tietoa, että voin luottaa sinuun tässä(kin) asiassa. :) Joten kiitos vastauksestasi.

        Outoa vaan se jos safiiritetrat lehtikaloille alkaa kelpaamaan, kun ei sitten sitruunatetroihin ole ainakaan vielä kiinni käyneet...

        Akva on perustettu syyskuussa 2007...ja safiiritetrat ovat nuorimmaisia meille tulleita...jotain 6kk meillä olleita...mutta olivat täysimittaisia jo tullessaan. Ostettu Faunattaresta... (saakohan täällä kaupan mainita?)

        Tuota tippamittalaiteistoa olen haaveillut...mutta on nii saakutin arvokas...mutta kyllä minä vielä sen hankin ;)


      • fish KING
        jantta68 kirjoitti:

        Jepulis, tiedän tuon lehtikalajutun. Niitä on jäljellä 3: kutupari ja yksinäinen, eivätkä tappele yhtään ...ainakaan päivisin:)
        Allas on lehtikaloille sinänsä sopiva...Pituus 120cm, korkeus 55cm ja syvyys 45cm.

        Kasvillisuutta on aika reilusti, joten piiloja löytyy. Kutuaikana "Vihtori ja Klaara" valloittavat toisen päädyn akvasta.

        Olen lukenut reikätaudista kaiken mitä vaan olen löytänyt, mutta aattelin, että sinulla on niin paljon tietoa, että voin luottaa sinuun tässä(kin) asiassa. :) Joten kiitos vastauksestasi.

        Outoa vaan se jos safiiritetrat lehtikaloille alkaa kelpaamaan, kun ei sitten sitruunatetroihin ole ainakaan vielä kiinni käyneet...

        Akva on perustettu syyskuussa 2007...ja safiiritetrat ovat nuorimmaisia meille tulleita...jotain 6kk meillä olleita...mutta olivat täysimittaisia jo tullessaan. Ostettu Faunattaresta... (saakohan täällä kaupan mainita?)

        Tuota tippamittalaiteistoa olen haaveillut...mutta on nii saakutin arvokas...mutta kyllä minä vielä sen hankin ;)

        Tarkkaile kalojasi nyt entistä intensiivisemmin kuitenkin jatkossakin, saattaahan olla silti sairaudesta kyse mutta epäilen silti että, tetrat on kudun perään ja kun niitä napsivat ei lehtikalat oikein tykkää yrityksistä. Saattavat tosiaan napsia ja tappaa vaikka eivät söisikään suihinsa... tarkkaile tilannetta.


      • jantta68
        fish KING kirjoitti:

        Tarkkaile kalojasi nyt entistä intensiivisemmin kuitenkin jatkossakin, saattaahan olla silti sairaudesta kyse mutta epäilen silti että, tetrat on kudun perään ja kun niitä napsivat ei lehtikalat oikein tykkää yrityksistä. Saattavat tosiaan napsia ja tappaa vaikka eivät söisikään suihinsa... tarkkaile tilannetta.

        Kiitos mieleni rauhoittamisesta ja ohjeista:)
        Tänään...ainakin vielä...kaikki kalat näyttävät voivan hyvin ja söivät normaalisti.
        yritän tarkkailla kaloja nyt sitten 2-3 kertaa päivässä :)
        Joulukuussa vaihtunee 300 litranen 500 litraseen akvaan =D


      • fish KING
        jantta68 kirjoitti:

        Kiitos mieleni rauhoittamisesta ja ohjeista:)
        Tänään...ainakin vielä...kaikki kalat näyttävät voivan hyvin ja söivät normaalisti.
        yritän tarkkailla kaloja nyt sitten 2-3 kertaa päivässä :)
        Joulukuussa vaihtunee 300 litranen 500 litraseen akvaan =D

        Niin se vaan vie harrastus mennessään ja tässä on yleistä että litrakoot vaan nousevat... jos mekin tästä kämpästä vielä päästään eroon, tulee uuteen toinen parimetrinen... semppii sinne ja upean kevään jatkoa t. yks mopokuumeinen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe