Helsingin paras veneluiska?

Alitehoinen

Tilanne on seuraava, vetoautona on etuvetoinen 200hp turbo mutta ei paljoa jyrkällä luiskalla auta, nelivetoa tarttis. Traileri vene painaa about 1200-1300kg varusteineen, kulkee muuten hienosti mutta keskivertoluiskasta ylöskiskominen on aikamoista meinikiä. Kysynkin, mikä on Helsingin paras (voi toki olla jossain lähikunnassakin..) luiska nostaa..tarkoittaa siis mahd. loivaa ja kovaa/tasaista pohjaa, mielellään ei soraa heti vesirajasta...

Vinkeistä kiittäen,

42

8494

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulla

      että sinulla on 200hp turbo auto. kerrotko vielä millaiset vanteet ja onko tuning spoileria?

      • viitsiä

        koska mielestäni 200hp turbo ei ole mitään muuta kuin halpa ja hikinen kansanauto jolla ei tee tosihommissa mitään...sori, ei se ole minun vikani jos sinä ajelet alitehoisella taunuksella kehäteillä..


      • hikeenny
        viitsiä kirjoitti:

        koska mielestäni 200hp turbo ei ole mitään muuta kuin halpa ja hikinen kansanauto jolla ei tee tosihommissa mitään...sori, ei se ole minun vikani jos sinä ajelet alitehoisella taunuksella kehäteillä..

        voin tulla kiskasemaan sen kylpyammees taunuksella ylös, jos oma kansanautosi ei kykene kuin ruostumaan pihalla.


      • viikset_tulossa

        poileri löytyy ja äiskältä sain karvanopat viime jouluna!


    • alitehoinen 200hv

      Mulla etuveto 220hv turbo ja kyllä sillä tulee 2400kg ylös niin että soi vaikka hiekkaakin on rampilla, joten toi sun alitehoinen saippuakotelos tulee ylös vaikka käsin!

      • keulii

        poikasilla, kun eivät osaa yksinkertaiseen kysymykseen vastata.


      • järjen jättiläisiä!

        Jos koskaan olette autoa ajaneet ja venettä rampilta vetäneet, niin hyvin tiedätte, ettei teho ole rajoittava tekijä käytännössä minkään auton kanssa. Kaksivetoisesta loppuu pito kauan ennen tehon loppumista.


    • laskeskelija.

      Lääketukun ramppi larussa, asfalttia,betonia ja ihan kohtuullisen loiva.

    • Henry Morgan

      Käy katsomassa, saattaa sopia tarkoitukseesi?
      Hertsikassa on myös loiva luiska.

    • Voisi kelvata

      Rajasaaren (Töölön länsipuolella) läntiseen kolkkaan valmistui pari vuotta sitten uusi, vanhaa paljon loivempi ja muutenkin asiallisen näköinen luiska. Katsoin viime lauantaina yhtä vesillelaskua, joka kävi kuin lasten leikki. Vene oli tosin kevyempi ja auto oli 4WD-lavapaku.

      Vuosi sitten olin samassa luiskassa mukana laskemassa veteen yhtä 3-tonnista venettä, mutta trailerin veturina oli tässä tapauksessa järeä 4-vetotraktori.

    • Seam

      Tuon painoinen vene traileri liikahtaa kyllä luiskalla kuin luiskalla, kyllä se on enempi sitten siellä ratin ja penkin välissä vika jos ei onnistu =) Siinnä ei sitten turbiinit auta =) Siis ihan oikeesti !!! Etuvetoisella ja alitehoisella autolla olen saman painoluokan pakettia kiskonut ja hyvin on noussut ja laskenut ! Pidät vain huolen ettei trailerin aisapaino nouse enemmäksi kuin 50 kg niin pysyy ne etutassut kiinni maassa...

      • mieleen

        Pitäisi nousta. Nyt vaikuttaa siltä, että traileri on etupainoinen, painaa koukkua alas, jolloin etupyörät nousevat. Ei sitten pidä, mutta sutii komeasti.


      • vaihtelee

        Asialliseen kysymykseen tuli aika monenlaista "neuvontaa", jopa muutama ihan asiallinenkin vastaus.

        Venettä nostaessa traileriin tulee etupainoa, kun trailerin akseleiden edessä oleva veneen keulapuoli nousee vedestä ja peräosa on vielä vedessä ja veden noste vaikuttaa siihen.
        Aisapaino siis kasvaa, takajousitus vajoaa alemmas ja etuvetoisen vetävien pyörien pito heikkenee.

        Totta tietenkin on, että liian suuri perus-aisapaino tekee homman hankalaksi.


      • Nouse

        Jos auto on vähän ripeämpi GTI-vekotin, on siinä varmaan ykkönenkin välitetty aika pitkäksi....

        HSK:lla on kyllä hyvä ja loiva luiska, koska siitä jaksaa kakaratkin kiskoa jollansa ylös. Huono puoli on, että se on lukkojen takana :(


    • ei autolla

      Vedä traileri vinssillä ylös auton luo.

    • mitä vastauksia...

      opetuksena, jätä mainitsematta auton teho, sekä mahdollinen turbo. Etuvetoisuus myös herättää tuntieta, kuten myös veneen paino. Kaikki mittayksiköt siis ovat pahasta ja herättävät tunteita ja "paremmaksi panemisen" vietin. Autossa 200 hv => mutta minulla on 220 hv, todellisuudessa voi olla paljonkin mopompi tuo 220.

      Espoon Nuottaniemessä on hyvä ramppi. Ei hiekkaa, joten sopii yrittää. 200 hv vetää veneesi vaikka kuuhun, jos pito riittää.

      • Lammikkolaivuri

        Teholla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä. Vetäville pyörille kohdistuvalla painolla ja vetovoimalla on. Voimaa saa pienelläkin moottoriteholla, kun vain on sopivat voimansiirron välitykset.

        Otetaan esimerkiksi puolen vuosisadan takainen puskutraktori Caterpillar D7. Painoa noin 17 tonnia, moottoritehoa 107 hv. Vaikka moottoritehoa ei ole tuon enempää, kiskoisi vekotin maihin melkoisen letkan tuonkokoisia veneitä yhdellä kertaa. Ne välitykset, paino ja telaketjujen pito!

        Toinen esimerkki: meillä on kimppamökillä kimppaleluna Ajoneuvostoliitossa 1960-luvulla tehty maastokuorma-auto ZiL 157K. Kaikki 6 pyörää saadaan vetämään, ja painoa monsterilla on 5,5 tonnia. 5,5-litraisesta sivuventtiili-bensakuutosesta ei löydy tehoa enempää kuin 104 hevosen voimaa, mutta komentosillan lattian alla olevasta laatikosta löytyy siitä edestä pirun pieniä pykäliä. Tälläkin vehkeellä kiskoo melkeinpä vaikka mitä!

        Kiskoisin varmaan veneenikin (3 tonnia) kuiville ZiLillä, ellei se olisi 600 kilometrin päässä. Täytyy turvautua pilkkiautoon.


      • alitehoinen
        Lammikkolaivuri kirjoitti:

        Teholla ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä. Vetäville pyörille kohdistuvalla painolla ja vetovoimalla on. Voimaa saa pienelläkin moottoriteholla, kun vain on sopivat voimansiirron välitykset.

        Otetaan esimerkiksi puolen vuosisadan takainen puskutraktori Caterpillar D7. Painoa noin 17 tonnia, moottoritehoa 107 hv. Vaikka moottoritehoa ei ole tuon enempää, kiskoisi vekotin maihin melkoisen letkan tuonkokoisia veneitä yhdellä kertaa. Ne välitykset, paino ja telaketjujen pito!

        Toinen esimerkki: meillä on kimppamökillä kimppaleluna Ajoneuvostoliitossa 1960-luvulla tehty maastokuorma-auto ZiL 157K. Kaikki 6 pyörää saadaan vetämään, ja painoa monsterilla on 5,5 tonnia. 5,5-litraisesta sivuventtiili-bensakuutosesta ei löydy tehoa enempää kuin 104 hevosen voimaa, mutta komentosillan lattian alla olevasta laatikosta löytyy siitä edestä pirun pieniä pykäliä. Tälläkin vehkeellä kiskoo melkeinpä vaikka mitä!

        Kiskoisin varmaan veneenikin (3 tonnia) kuiville ZiLillä, ellei se olisi 600 kilometrin päässä. Täytyy turvautua pilkkiautoon.

        Joo, oli varmasti virhe puhua hevosista ja ahtimista mutta ei tullut taas mieleen missä maassa ollaan, jottei tule väärää kuvaa niin mainitaan nyt myös sitten että vene on ollut vanha jo ennen Suomen EU-aikaa, likainenkin nyt, koneena yhtä iäkäs 2T japanilainen joka pitää melua ja savuttaa.

        Tuossa voi olla hiukan tuota aisapaino-ongelmaa mukana, täytynee pikkasen säätää traileria ennen seuraavaa yritystä.

        Missä muuten tarkkaanottaen on tuo mainittu Larun luiska?

        kiitos,


      • voi sikailu
        alitehoinen kirjoitti:

        Joo, oli varmasti virhe puhua hevosista ja ahtimista mutta ei tullut taas mieleen missä maassa ollaan, jottei tule väärää kuvaa niin mainitaan nyt myös sitten että vene on ollut vanha jo ennen Suomen EU-aikaa, likainenkin nyt, koneena yhtä iäkäs 2T japanilainen joka pitää melua ja savuttaa.

        Tuossa voi olla hiukan tuota aisapaino-ongelmaa mukana, täytynee pikkasen säätää traileria ennen seuraavaa yritystä.

        Missä muuten tarkkaanottaen on tuo mainittu Larun luiska?

        kiitos,

        onko sulla joku vanha koinsyömä voipurkki veneenä ja siinä vielä joku sodanaikainen 2T puksutin perässä. myy nyt jo hyvä mies se pramea etuvetos pois ja osta vene jolla kehtaa ajella.


      • pikku m.....
        voi sikailu kirjoitti:

        onko sulla joku vanha koinsyömä voipurkki veneenä ja siinä vielä joku sodanaikainen 2T puksutin perässä. myy nyt jo hyvä mies se pramea etuvetos pois ja osta vene jolla kehtaa ajella.

        Jos on itsetunto kohdallaan, niin ei tarvitse peleillä retostella. Itse olen tyytyväinen siihen vähään mitä on ja jos se jotakuta toista vaivaa, ei jaksa pahemmin kiinnostaa.


      • Anonyymi
        pikku m..... kirjoitti:

        Jos on itsetunto kohdallaan, niin ei tarvitse peleillä retostella. Itse olen tyytyväinen siihen vähään mitä on ja jos se jotakuta toista vaivaa, ei jaksa pahemmin kiinnostaa.

        Aloittaja kertoi, että auto on hänen mielestään alitehoinen vetäjäksi. Siitä hirveä haloo. 😂🤣😅


    • mitkä renkaat

      ?

    • savukytkin

      Jätät veneen n. puolimetriä tai sen verran taaemmaksi, että aisapaino nostaa auton perää ylöspäin niin saat pitoa etu tassuihin (etuveto auto). Kiskaiset paketin ylös ja tasaisella vinssaat veneen positioon missä sen kuuluu olla. Kuitenkin tsekkaat ensiksi, että trailerin sivurullat tukevat venettä tarpeeksi.
      1.4t nousee ihan 100hp:lla ei tarvita 200hp:ta. Kytkin pikkua autoilla on aika kovilla.

    • 55v

      mistä näitä ääliöitä sikiää. Kaivoit sitten vuosia vanhan jutun ja kommentoit sitä. luuletko edellisen kirjottajan tulevan katsomaan sunvastausta näin vuosien perästä. Häh?

      • Asiallisuuttatoivova

        Ko. 55 vuotias agressiivinen kommentoija , eli nyt 57 vuotias ei huomaa lainkaan, että kysymys luiskista on jatkuvasti ajankohtainen. Hän on itsekin lukenut palstaa useita vuosia alkuperäisen kysymyksen jälkeen. Mistä tällaisia haitallisia kommentoijia sikiää?


    • Alkaa riittää

      Saattaapa auttaa jotain muuta tuo vuosienkin jälkeen. Hyvä että edes joku osaa vastata itse kysymykseenkin.

    • Trailerinvetäjä

      Kysyjä pyysi neuvoa hyvästä veneluiskasta. Moni vastaaja höpötti löysäpäisesti tai agressiivisesti autoista tms. asiaankuuluttomasta. Ikävää, että Suomi on täynnä vihamielisiä idiootteja, ts. roskaväkeä. Onneksi oli asiallisiakin vastauksia. Tämä vanha palsta tuli esiin kun itse etsin tietoa hyvistä veneluiskista Helsingissä. Monissa pääkaupunkiseudun luiskissa on esim. taitekohta ylhäällä maantasolle pyöristämätön, jolloin traileri ottaa kiinni.

    • näitäkäy
    • AppariKeulalle

      Omasta kokemuksesta tiedän, että appari istumaan konepellin päälle, niin nousee hankalammastakin luiskasta. 50kg oikeassa kohdassa auttaa

    • nettiveneilijä
    • LeveelläMennään

      Jätä ensi kerta se Audi kauppaan ja osta oikea saksalainen premium takavedolla. Ei tartte ihmetellä luiskalla eikä muuallakaan (edes talvella).

      Olin kerran A6 etuvedolla 1100 kg vene traileri perässä jumissa tasaisella nurmikolla. Kun eturenkaan alla ei ole pitoa niin siinä ei auta mikään. Siinä oli naapurilla hauskaa, kun Audi alisuoritti taas kerran.

    • 8vmyöhässä

      Hyvä ja todella loiva luiska on Kyläsaaressa. Ollaan jetit aina laskettu sieltä. Oikein hyvä betonipohja.

    • läolemassa

      Puolan lähetystö, Vihurin huvila välissä oleva liuska onko vielä olemassa.

    • Ruiseri

      Aikoinaan vedettiin etuvetopösöllä vene pehmeältä hiekkarannalta ylös samalla kun vieressä neliveto-Pajero kaivoi samoissa hommissa itsensä pohjaa myöten hiekkaan. Salaisuus: en ajanut autoa hiekalle vaan se oli kovalla kankaalla ja traileriin pantiin kiinni 25 metrinen ankkuriköysi. Jotta vain tuli helposti ja kevyesti ylös. Samalla konstilla on vedetty raskaita veneitä ylös jäisiltä luiskilta: auto on loitompana tasaisella ja pitävällä maalla, välissä sopiva pätkä köyttä. Turha mennä edes yrittämään kärry koukussa, pitää olla nokkela.

      • hyhhyhy

        vinssasit se 25metrin pätkä paattia Pitkin rantaa? miten nostit trailerille?


      • Ruiseri
        hyhhyhy kirjoitti:

        vinssasit se 25metrin pätkä paattia Pitkin rantaa? miten nostit trailerille?

        Yritätkö viisastella?

        Pukattiin tyhjä traileri rantaan ja vinssattiin vene kyytiin (ei siihen autoa tarvita, käsivinssi). Sitten köysi väliin ja kiskaistiin traileri kovalle maalle pehmeän hiekan yli yrittämättä edes ajaa autoa hietikolle. Tietysti piti olla sellainen kohta, jossa autolla pystyi ajamaan kohtisuoraan rantaan nähden sen 25 metrin matkan. Tai sitten voi vetää pätkissä ja lyhentää köyttä välillä.

        Kovalla tasamaalla olevasta autosta, jopa etuvetoisesta, löytyy yllättävän paljon vetokykyä verrattuna luiskaa ylös ponnistelevaan, puhumattakaan pehmeästä hiekasta.


    • Matti_111

      Puotilan sataman luiskat ovat loivimmat mitä tiedän Helsingin alueella.

    • Timo

      Vielä kymmenenvuotta topicin aloittamisen jälkeen asia on täysin ajankohtainen.
      Täältä kouvolasta täytyisi vene perässä ajella ja ei mitään hajua mistä Helsingistä voi venettä veteen laskea ja säilyttää samalla rannalle jääviä autoja ja trailereita tarvittaessa useammankin päivää.

      Eiköhän tähänkin viestiin joku nettihäirikkö äpärä vielä puutu negatiivisesti avaten sanaisen arkkunsa 😁
      T. Timo S kouvola

      • Anonyymi

        Vielä tänäpäivänäkin sitä ihmiset miettii missä olisi hyviä paikkoja laskea vene


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä tänäpäivänäkin sitä ihmiset miettii missä olisi hyviä paikkoja laskea vene

        Kaks ja puol vuotta meni


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaks ja puol vuotta meni

        Sinua ei sitten nukuttanut ja päätit jakaa meille tuon viisautesi.


    • Anonyymi

      Eihän loivasta luiskasta apua ole, vaan haittaa!
      Jos vetää ensin veneen niin lähelle rantaa, että tulee pohjakosketus, jää vene edelleen niin kauas rantaviivasta, ettei autoa voi riittävän lähelle ajaa ilman että alusta kastuu merivedestä, ja pakoputki on pinnan alla. Ylös veneen saa kyllä ottamalla trailerin irti koukusta ja työntämällä sen alamäkeen veneen luokse, vinssillä vene päälle ja traikku köydellä autolla hinaamalla pois luikasta.
      Mutta laskua ei noin voi suorittaa, jos luiska on loiva. Traikkua ei vaan saa käsin työnnettyä veneen kanssa riittävän pitkälle sen jälkeen kun auto peruutettu vesirajaan ja traikku irroitettu, kun luiska on loiva ja maaperä pehmeä. Kovalla luiskalla ongelmaksi muodostuu traikun ohjaaminen sen jälkeen kun se on irroitettu autosta, jos vene ja traikku painaa tonneja! Aisan päähän ei vaan saa riittävästi sivuvoimaa suunnan pitämiseen, kun vauhtia on edes ripeän kävelyvauhdin verran eli noin 5 km/h. Silloin traikku kääntyy minne sattuu ja törmää veneineen esteisiin mikä tulee helposti kalliiksi. Eikä muuten mikään vakuutuskaan moista törttöilyä maksa.

      Hieman jyrkempi luiska mahdollistaa traikun pitämisen autossa kiinni, mikä on selvä etu, toki luiskan yläsärmän pitää olla riittävän pitkältä matkalta pyöristetty, ettei ota aisasta kiinni.

      Etuvetoiseen saa parhaan pidon jos käyttää irroitettavaa vetokuulaa, jonka saa kiinni myös auton etupäähän. Sitä kannattaa hyödyntää luiskalla venettä käsitellessä. Yhdistelmä myös kääntyy tiukemmin luiskalle mennessä ja sieltä pois tullessa ja näkyvyyskin on parempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe