Ei kaikki niin hyvää

Tokiossa (kaan)

Ruoka oli ällöttävää, lähestulkoon aina samallalailla maustettua (misoa ja pippuria), jopa pitsa oli pilattu ällöllä pippurilla.
Tupakoida ei saanut juuri missään. Luvassa olisi ollut 2000 jenin sakot, jos olisi polttanut väärässä paikassa. Ja hyvä ettei saanut saanut japanilaisessa kodissakin sakkoja, jos vaatteet tuoksuivat vähänkin tupakalle.
Rahasta ja hinnoista ei saanut keskustella. Sillä sai "oivan riidan" aikaiseksi, kun kyseli, "mitä tämä maksaa?" tai "mistä löytäisin VISA-automaatin, että saisin lisää rahaa?"
Siisteys lähenteli lähes psykopaattisuutta (hotellin petivaatteet vaihdettiin joka päivä, samaten tuli uusi hammasharja tahna...)
Japanilaisia olisi pitänyt osata "lukea" toisin, kuin mitä sanovat : jos kysyt voinko auttaa? ja vastauksena on "et", niin siitä huolimatta olisi pitänyt osata repiä moppi tai puukko kädestä ja auttaa. Jos/kun et tehnyt niin, sitten huudettiin jälkeenpäin, että miksi et auta, minulla on niin kiire....
Niin ja se kiire tehtiin ihan itse, asettamalla itselle omia aikarajoja (pitää olla silloin ja silloin kaupassa / postissa) ja kun ei ehditty "oikeaan aikaan", siitä stressattiin...
Ruuhkametroon meinasi tukehtua, kun ihmisiä vain tunki sisään lisää.
Ekologisuus oli olevinaan IN, mutta kaupoissa tavarat laitettiin useisiin eri muovipusseihin ja/tai pakettiin. Sähköa ei edes yritetty säästää sammuttamalla ylimääräisiä kodin valoja. WC.ssäkin soi musiikki / lorina -ääni, oli lämmitetty WC-rengas jne

Että joskus voi kai kirjoittaa näistä huonoistakin puolista ???

23

4493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sasae

      Jos kommentoin muutamaa.

      Ruoka: japanilaiseen ruokaan kestää aika tottua, mutta se on maailman hienostuneinta ja terveellisintä. Itse olen riippuvainen joistakin ruuista, ja tiedän, että niitä tulee ikävä kun takaisin Suomeen muutan. Olisitkohan mennyt vääriin kuppiloihin? Pippuria en ole tavannut monessakaan japanilaisessa ruuassa. Pizzasta lienee joka maassa oma versionsa, italialaiset oksentavat jos näkevät supisuomalaisen jauheliha-ananaspizzan.

      Tupakointi: Japanissa saa edelleen polttaa kapakassa, mitä Suomessa tai vaikkapa USAssa ei voi tehdä. Kahviloissakin on yleensä tupakkapuoli. Se kai ei koske kaikkia 130 miljoonaa japanilaista, jos sinun isäntäperheesi ei pidä tupakanhajusta?

      Raha: täysin ufoa, en ole koskaan kokenut moista. Aina von kysyä hintoja tai visa-automaatin sijaintia. Mistä olet kaivanut japanilaiset tuttavasi, lienevät useimpien japanilaistenkin mielstä hieman outoja?

      Ruuhkajunat kai kaikki tietävät. Jos Suomen kokoisessa maassa asuu 130 miljoonaa ihmistä, niin tungosta on joskus.

      Petivaaatteet vaihdetaan joka päivä ja uudet hammastahnat sun muut tulee kyllä hotelleissa yleensä joka puolella maailmaa. Et liene matkustellut paljoa? Olen kyllä ollut sellaisissakin japanilaishotelleissa, joissa ei ole hammasharjoja ja tahnoja lainkaan huoneissa, vaan asiakkaiden oletetaan tuovan omansa kotoa tai ostavan respasta hammasharjan.

      Ekologisuudesta olen samaa mieltä, tosin siinäkin on tullut muutosta parempaan. Esim. yhdessä käymässäni vakisupermarketissa saa kanta-asiakaskortille pointseja aina kun tuo oman ekokassin mukana, eikä ota muovipussia. Pointseilla voi maksaa ostoksia. WCn lorinaääntä ei ole pakko pistää päälle, jos ei halua. Lämmitetty wc-pöntön istuin on aika kiva talvella näissä kylmissä kämpissä.

      • utelias matkailija

        Hei,

        Olisin kiinnostunut näkemään sumopainia ja teeseremonian Tokiossa ensi tammikuussa, osaisitko sanoa mistä päin voisin nämä läytää?

        Hienoa jos viitsit ja jaksat kysymyksiin vastata.


      • sasae
        utelias matkailija kirjoitti:

        Hei,

        Olisin kiinnostunut näkemään sumopainia ja teeseremonian Tokiossa ensi tammikuussa, osaisitko sanoa mistä päin voisin nämä läytää?

        Hienoa jos viitsit ja jaksat kysymyksiin vastata.

        Sumokilpailukausi on kolmesti vuodessa, nyt on parhaillaan menossa yksi. Yksi on tammikuun alussa, joten silloin vaan sumomestaan aamuvarhaisella lippuja jonottamaan.

        Teeseremonioista Tokiossa en tiedä, on jotenkin enemmän Kioton touhua.


      • Docomo
        sasae kirjoitti:

        Sumokilpailukausi on kolmesti vuodessa, nyt on parhaillaan menossa yksi. Yksi on tammikuun alussa, joten silloin vaan sumomestaan aamuvarhaisella lippuja jonottamaan.

        Teeseremonioista Tokiossa en tiedä, on jotenkin enemmän Kioton touhua.

        Tupakointiin varattuja paikkoja on USEITA ympari kaupunkia.
        Savuttomia ravintoloita on prosentuaalisesti promillen luokkaa Japanissa.
        Hotelleissa EI tarvitse vastaanottaa uusia lakanoita, pyyhkeita, hammasharjoja, kun ilmoittaa siita respaan. Monessa hotellissa tama palkitaan 500 yenin "lahjakortilla"/paiva.

        Sumo-turnauksia on vuodessa 6 kpl.
        http://www.sumo.or.jp/eng/ticket/nittei_hyo/index.html

        Teeseremoniaa loytyy Tokiosta
        http://www.jnto.go.jp/eng/arrange/attractions/practical/sadou.html

        Tervetuloa Japaniin


      • sasae
        Docomo kirjoitti:

        Tupakointiin varattuja paikkoja on USEITA ympari kaupunkia.
        Savuttomia ravintoloita on prosentuaalisesti promillen luokkaa Japanissa.
        Hotelleissa EI tarvitse vastaanottaa uusia lakanoita, pyyhkeita, hammasharjoja, kun ilmoittaa siita respaan. Monessa hotellissa tama palkitaan 500 yenin "lahjakortilla"/paiva.

        Sumo-turnauksia on vuodessa 6 kpl.
        http://www.sumo.or.jp/eng/ticket/nittei_hyo/index.html

        Teeseremoniaa loytyy Tokiosta
        http://www.jnto.go.jp/eng/arrange/attractions/practical/sadou.html

        Tervetuloa Japaniin

        Kiva kun korjasit. Olin itse spotannut kolme kautta, mutta mähän en niin aktiivisesti sitä seuraa, mitä nyt pidän peukkuja suosikilleni, bulgarialaiselle sumokalle.


      • Docomo
        sasae kirjoitti:

        Kiva kun korjasit. Olin itse spotannut kolme kautta, mutta mähän en niin aktiivisesti sitä seuraa, mitä nyt pidän peukkuja suosikilleni, bulgarialaiselle sumokalle.

        Taitaa Bulgarian poika vieda Tokion kevat-turnauksen nimiinsa. Vei tanaan Mongolian Yokozuna Hakuhota 6-0 ja huomisella voitolla varmistaa koko homman.
        Taidetaan saada ensimmainen eurooppalainen sumomestari !!


      • Jape.
        Docomo kirjoitti:

        Taitaa Bulgarian poika vieda Tokion kevat-turnauksen nimiinsa. Vei tanaan Mongolian Yokozuna Hakuhota 6-0 ja huomisella voitolla varmistaa koko homman.
        Taidetaan saada ensimmainen eurooppalainen sumomestari !!

        Onko japanilaisen kanssa helppoa ystävystyä tai alkaa seurustelemaan. Aika paljon tulee netissä luettua, että naiset siellä ovat hulluina vaaleisiin eurooppalaisiin tai amerikkalaisiin miehiin. Kun ne oman maan miehet ovat kuulemma niin ujoja ja outoja.


      • Bemmie
        utelias matkailija kirjoitti:

        Hei,

        Olisin kiinnostunut näkemään sumopainia ja teeseremonian Tokiossa ensi tammikuussa, osaisitko sanoa mistä päin voisin nämä läytää?

        Hienoa jos viitsit ja jaksat kysymyksiin vastata.

        Sumohalli löytyy Ryoogokusta, Googlen karttalinkki: http://bit.ly/avmKgq


    • ihanalta

      Tuohan kuullostaa aivan upealta. Taidanpa lähteä heti Tokioon. Esimerkiksi tupakointikielto on fantastinen. Tosin nuo 2000 jenin sakot kuullostavat mitättömiltä, mutta ovat oikeansuuntaiset. Itseäni vituttaa se, että joku vielä viitsii polttaa. Kyllä pitää olla ihmisen t-y-h-m-ä, kun polttaa... Se on täysin vanhanaikainen, typerä ja vastenmielinen tapa.

      Siisteyskin kuulostaa hyvältä. Mielestäni hotellin petivaatteet kuuluu vaihtaa joka päivä. Jos Sinä olet tottunut elämään paskaisena, niin miksi odotat muiden olevan samanlaisia?

      Luultavasti kirjotuksesi oli kuitenkin provo. Tuskinpa noin tyhmä ihminen pääsee Tokioon saakka!

      • Tokioon

        Ekologiselta kannalta, petivaatteiden vaihtoväliksi olisi riittänyt esim. joka toinen päivä ja tarvittaessa olisi voinut vaihtaa useamminkin...Kun ajatellaan, että hotellissa on 500 huonetta, mikä valtava röykkiö tulee pyykkiä, kun ne kaikki vaihdetaan joka päivä!
        Ja en ole tiennyt, että hammasharjat ovat tarkoitettu vain yhden päivän käyttöön! Joka päivä, kun tuli uusi hammasharja ja tahna...

        Todellakin kyllä (valitettavasti) olin Tokiossa.. Ja niin ilmeni sinulla taas se kuuluisa suomalainen kateus, heh..


      • sasae
        Tokioon kirjoitti:

        Ekologiselta kannalta, petivaatteiden vaihtoväliksi olisi riittänyt esim. joka toinen päivä ja tarvittaessa olisi voinut vaihtaa useamminkin...Kun ajatellaan, että hotellissa on 500 huonetta, mikä valtava röykkiö tulee pyykkiä, kun ne kaikki vaihdetaan joka päivä!
        Ja en ole tiennyt, että hammasharjat ovat tarkoitettu vain yhden päivän käyttöön! Joka päivä, kun tuli uusi hammasharja ja tahna...

        Todellakin kyllä (valitettavasti) olin Tokiossa.. Ja niin ilmeni sinulla taas se kuuluisa suomalainen kateus, heh..

        Toisinsanoen, pistät kansainvälisen hotellitavan, että vuodevaatteet vaihdetaan joka päivä ja kertokäyttöhammasharjoja jaellaan, _japanilaisten syyksi_, vaikka niin toimitaan myös suomalaisissa, ruotsalaisissa, amerikkalaisissa, englantilaisisssa, ranskalaisissa, italialaisssa, espanjalaisissa, jne jen jen jne hotelleissa? Olet siis elämäsi eka kertaa ulkomailla! Kuule, olet jätkä saanut vain kulttuurishokin, kun jouduit eka kertaa Suomi-emon rajojen ulkopuolelle.

        Ja on outoa, että tässä asiassa vetoat ekologiaan, mutta ruokapuolella japanilainen, melko ekologinen ruoka (kuten merilevä) onkin yökköä, ja pitäisi saada länsimaista safkaa.

        Suosittelen seuraavaa reissua Kanarian saarille. Siellä saa Suomi-baareissa lihapullia ja perunamuussia, ettei tarvitse ulukomuan outoja ruokia maistella. Me muut jatkamme mielenkiintoista kulinaristista matkaamme maapallolla.


      • kadehdi
        Tokioon kirjoitti:

        Ekologiselta kannalta, petivaatteiden vaihtoväliksi olisi riittänyt esim. joka toinen päivä ja tarvittaessa olisi voinut vaihtaa useamminkin...Kun ajatellaan, että hotellissa on 500 huonetta, mikä valtava röykkiö tulee pyykkiä, kun ne kaikki vaihdetaan joka päivä!
        Ja en ole tiennyt, että hammasharjat ovat tarkoitettu vain yhden päivän käyttöön! Joka päivä, kun tuli uusi hammasharja ja tahna...

        Todellakin kyllä (valitettavasti) olin Tokiossa.. Ja niin ilmeni sinulla taas se kuuluisa suomalainen kateus, heh..

        Minulla ei ole mitään syytä kadehtia Sinua. Lähdenkin kuin lähdenkin itse Tokioon elokuussa.

        Sinun tekstistäsi paljastuu taas täydellinen kaksinaamaisuus ja kaksinaismoralismi. Kehtaat vaahdota ekologiasta ja kuitenkin tupakoit ja harrastat lentomatkailua. Tupakointi on ekologisesti erittäin kyseenalaista. Ainoa hyvä puoli siinä on, että se tappaa (vaikkakin turhan hitaasti). Eipähän tupakoitsijat ehdi niin pitkään tuhota tätä palloa erittäin epäekologisella tavallaan...

        Kadehdin kyllä joitakin ihmisiä, syystäkin, mutta Sinun "meriiteilläsi" (=kaksinaismoralismi) ei takuulla päästä kahdehdattavien kategoriaan. Lähinnä herätät sääliä...


    • tosissaan niin luulekaan

      On sitten pakko ollu laittaa molempiin Japani-topicceihin, eikö riittäny et oisit laittanu vaan toiseen? Nyt ku laitoit molempiin niin tulee tunne että oot vaan provo.
      Voisitko kertoa noita ruokia jotka maistuivat aina vain misolle ja pippurille? Pippuria ei käytetä Japanissa kauhean moneen ruokaan... Eikä kyllä misoruokiakaan niin paljoa ole että olisit onnistunut joka paikassa saamaan jotain misokalaa ym.
      Mitä muuten olit tekemässä maassa? Kun kerran hotellissa asuit mutta puhut myös "kodistakin"?
      Tietenkin aina löytyy sekopäitä joukosta kun maassa on asukkaita vajaa 130 miljoonaa, eivät japanilaiset (normaalit) käyttäydy mainitsemasi tavalla.
      Missä yhteydessä kyselit hintoja kun niin hurjistuivat?
      Tiesitkö japanilaisista ja Japanista paljon mitään kun menit sinne? Muuten tietäisit miten kohteliaita he yleensä ottaen ovat, eli vaikka tarjoisit apuasi, totta kai he kieltäytyvät sillä olet vieras eikä vieraan tarvitse tehdä mitään, mutta japanilaiseen tyyliin kuuluu jankata asiaa noin kymmenen kertaa eikä suomalaiseen tapaan ekan ei:n jälkeen kohauttaa olkia et ei sit.
      Japanilaisilla on aina kiire ja tuppaavat usein olemaan myöhässä (en nyt tarkoita mitään työhön liittyviä asioita). Niin se vaan on.
      Maassa maan tavalla, varmaan tässä Suomen maassakin on paljon outoa, ihmeellistä, käsittämätöntä, kamalaa ym muiden maiden kansalaisille.

      • että tulee luettua...

        Olin todella tutustunut Japanin kulttuuriin, kun menin sinne.
        Et varmaan ole kuullut miso-keitosta, jota vain muunnellaan laittamalla siihen eri aineita (kaalia, porkkanaa, pippuria, nuudelia)...?
        Pippuria löytyi pitsasta, kalasta, riisistä, nuudelista.
        Ja en vielä ollut kertonutkaan siitä karseasta merilevästä, jota tngettiin sitten kanssa useaan ruokaan...

        Mukavaa tietää, etteivät kaikki japanilaiset ole niin sekoja, kuin minun tuttavaperheeni ;-)

        Sen kyllä huomasin, että siellä asiaa jankataa todella kymmeniä kertoja.

        Kirjoitukseni tarkoitus oli vain kertoa myös huonoja kokemuksiani maasta, mutta niin kuin arvelin, niitä ei olisi nähtävästi saanut kertoa, sorry.


      • vielä kaikki

        Ollessani useita viikkoja Tokiossa, ehdin asustaa sekä perheessä että hotellissa.
        Kysyin muuten JOKA päivä useaan kertaan, että mitä voisin tehdä ja kuinka voisin auttaa.

        Kerroin vain osan kokemuksistani ja ne pahimmat jätin vielä pois, onneksi, koska jo nämäkin kertomani näyttivät järkyttävän japaninystäviä.
        Mutta thats all, vierailkaahan Japanissa, matkailu todella avartaa ja auttaa kunnioittamaan oman maan hyvyyttä!!!


      • järkytytä
        vielä kaikki kirjoitti:

        Ollessani useita viikkoja Tokiossa, ehdin asustaa sekä perheessä että hotellissa.
        Kysyin muuten JOKA päivä useaan kertaan, että mitä voisin tehdä ja kuinka voisin auttaa.

        Kerroin vain osan kokemuksistani ja ne pahimmat jätin vielä pois, onneksi, koska jo nämäkin kertomani näyttivät järkyttävän japaninystäviä.
        Mutta thats all, vierailkaahan Japanissa, matkailu todella avartaa ja auttaa kunnioittamaan oman maan hyvyyttä!!!

        Kiva että olet ollut maassa useita viikkoja, itse olen viettänyt maassa yhteen laskettuna useita vuosia joten olen ehkä joskus kuullut misokeitosta. ;) Ja ei, tavalliseen lisukeriisiin ei kuulu pippuri.
        Se on kuitenkin vain lisukekeitto, ei itsessään pääruoka. Ja kyllä, se kuuluu moneen ateriaan mutta ethän silti sen perusteella voi julistaa että kaikki japsi-ruoka maistuu misolle?
        Kerro toki ne "karmeimmatkin" kokemuksesi, mutta älä anna ymmärtää että niin tapahtuu aina ja jokapaikassa ja kaikille, joku joka ei maassa ole käynyt tai tutustunut siihen kauheasti, luulee vielä yleistyksiesi perusteella että tuo mitä kerroit, on jokapäiväistä elämää Japanissa.
        Emme me järkyty niistä, korkeintaan huvitumme ja ehkä hieman oiomme asioita joista olet saanut aivan väärän käsityksen eivätkä ole välttämättä ihan totuudenmukaisia (vaikka juuri sinulle ehkä on jäänyt kuva että kun sinulle kävi näin niin sen täytyy olla ihan normaalia koko maassa).


      • aito japsi-ruokakirja
        että tulee luettua... kirjoitti:

        Olin todella tutustunut Japanin kulttuuriin, kun menin sinne.
        Et varmaan ole kuullut miso-keitosta, jota vain muunnellaan laittamalla siihen eri aineita (kaalia, porkkanaa, pippuria, nuudelia)...?
        Pippuria löytyi pitsasta, kalasta, riisistä, nuudelista.
        Ja en vielä ollut kertonutkaan siitä karseasta merilevästä, jota tngettiin sitten kanssa useaan ruokaan...

        Mukavaa tietää, etteivät kaikki japanilaiset ole niin sekoja, kuin minun tuttavaperheeni ;-)

        Sen kyllä huomasin, että siellä asiaa jankataa todella kymmeniä kertoja.

        Kirjoitukseni tarkoitus oli vain kertoa myös huonoja kokemuksiani maasta, mutta niin kuin arvelin, niitä ei olisi nähtävästi saanut kertoa, sorry.

        Ja lue niitä reseptejä niin huomaat mitä japsikeittiö oikeasti käyttää lähes aina maustamiseen. Voin vannoa että pippuria hädintuskin mainitaan! Misokeittoon EI tule pippuria, harvaan japsiruokaan laitetaan. Eikä misokeittoon tule nuudeliakaan. Taisit luulla sesamin siemeniä pippuriksi, muuta selitystä tuolle sinun "joka paikassa pippuria" E-I V-O-I olla.
        Alan jo epäilemään että missä maassa olit oikeasti, luullen olevasi Japanissa...


      • sasae
        aito japsi-ruokakirja kirjoitti:

        Ja lue niitä reseptejä niin huomaat mitä japsikeittiö oikeasti käyttää lähes aina maustamiseen. Voin vannoa että pippuria hädintuskin mainitaan! Misokeittoon EI tule pippuria, harvaan japsiruokaan laitetaan. Eikä misokeittoon tule nuudeliakaan. Taisit luulla sesamin siemeniä pippuriksi, muuta selitystä tuolle sinun "joka paikassa pippuria" E-I V-O-I olla.
        Alan jo epäilemään että missä maassa olit oikeasti, luullen olevasi Japanissa...

        Minullekin valkeni omaa ruokaani valmistaessani (johon heitin seesaminsiemeniä), että seesaminasiemenistähän tuo höperö puhui. Kertoo kyllä aika paljon nykypäivän lähiölasten pullamössöruokavaliosta, että ei edes pippuria tunnisteta. Sehän on kuitenkin perinteisesti se yleisin mauste Suomessa. Millähän tämäkin lapsiparka on ruokittu?

        Seesaminsiemeniä tosiaan on monissa japanilaisissa ruuissa, mutta saahan niitä siemenettömiäkin ruokia kun vaan valitsee menusta. Seesaminsiemenet ovat hyviä ja niistä saa sitä hyvää, kolesterolia alentavaa öljyä.


      • Nimetön
        sasae kirjoitti:

        Minullekin valkeni omaa ruokaani valmistaessani (johon heitin seesaminsiemeniä), että seesaminasiemenistähän tuo höperö puhui. Kertoo kyllä aika paljon nykypäivän lähiölasten pullamössöruokavaliosta, että ei edes pippuria tunnisteta. Sehän on kuitenkin perinteisesti se yleisin mauste Suomessa. Millähän tämäkin lapsiparka on ruokittu?

        Seesaminsiemeniä tosiaan on monissa japanilaisissa ruuissa, mutta saahan niitä siemenettömiäkin ruokia kun vaan valitsee menusta. Seesaminsiemenet ovat hyviä ja niistä saa sitä hyvää, kolesterolia alentavaa öljyä.

        Aikas on outoa ettei tuo "tapaus" erota pippuria jostain siemenistä, ei ulkonäöllisesti eikä edes maullisesti! :)
        Eiku! Ei se ole muita siemeniä nähny ku bigmacin sämpylän päällä olevat ja ne on valkoisia niin kai ne on sit ollu ton mielestä valkopippureita! :D
        Ja misokeitossa nuudeleita muka, ettei ollu kyseessä ihan misoraamen?!?


      • väärin!
        että tulee luettua... kirjoitti:

        Olin todella tutustunut Japanin kulttuuriin, kun menin sinne.
        Et varmaan ole kuullut miso-keitosta, jota vain muunnellaan laittamalla siihen eri aineita (kaalia, porkkanaa, pippuria, nuudelia)...?
        Pippuria löytyi pitsasta, kalasta, riisistä, nuudelista.
        Ja en vielä ollut kertonutkaan siitä karseasta merilevästä, jota tngettiin sitten kanssa useaan ruokaan...

        Mukavaa tietää, etteivät kaikki japanilaiset ole niin sekoja, kuin minun tuttavaperheeni ;-)

        Sen kyllä huomasin, että siellä asiaa jankataa todella kymmeniä kertoja.

        Kirjoitukseni tarkoitus oli vain kertoa myös huonoja kokemuksiani maasta, mutta niin kuin arvelin, niitä ei olisi nähtävästi saanut kertoa, sorry.

        Jos olit ekareissulla ja kävit yhdessä perheessä ja yhdessä hotellissa yhtenä vuodenaikana - ehkä viikon ajan, niin mielestäni et voi yleistää yhtään mitään! TOkio ei ole yhtä kuin Japani ja yksi perhe ei ole sama kuin japanilaiset. Olisiko aihetta katsoa peiliin?
        Itse nautin matkastani ja aion mennä uudestaankin.


    • Kuli Naristi

      Aika myohassa luen tata ketjua mutta tuli mieleen josko tuo pippuri olis ollut Shichimi-maustetta...? Joka sinallaan on hyvaa, mutta sita EI tungeta joka ruokaan kuitenkaan.

      • japaninasuja09

        Mita ihmetta:D Ainakin Tokiossa porukka polttaa ihan joka paikassa, melkein vaikea loytaa paikkaa missa ei saisi polttaa! Tupakoimattomat alueet on harvassa, kahvilat yleensa (jos ollenkaan on) niin puoliksi tupakoimattomia mutta kylla baarit, poistot, kahvilat.. missa tahansa voi polttaa... polteltu on kaduillakin monta monituista kertaa eika viela ole poliisi tullut koputtelemaan(asunut olen taalla jo vuoden)...
        Tuntuu ihan hullulta etta jollain on ollut tuollainen kasitys japanista:D Taalla ollaan vuosia jaljessa euroopasta tupakan vaaroista yms. Askikin maksaa sen 300yenia eli noin 2euroa kun suomessa saa pulittaa lompsan tyhjaksi... Pakko oli selventaa, kun tuntuu niin uskomattomalta:D

        Japanilaista ruokaa joko rakastaa tai vihaa.. mina satun rakastamaan(paitsi nattoa.. mita ei tarvitse onneksi mussuttaa missaan pakolla).. mutta ihan perus liha juttuja on tarjolla niin paljon, etta janna etta on tullut misomossoja syotya noin paljon.. Siis taalta loytyy ruokana kiinalaista ja korealaisia vaihtoehtojakin niin paljon, etta sita ihan taysin perinteista leva, riisi, miso hommia on joskus vaikeakin loytaa..(itse haluaisin syoda valilla terveellisemminkin).. japanilaiset paihittaa helposti suomalaiset lihan erilaisissa muodoissa! ja haloo kuka tulee japaniin syomaan pizzaa:D se on ihan sairaan kallistakin!

        Tuossa aika jutussa kylla oon ihan samaa mielta.. japanilaiset on hulluja aikatauluihmisia! Siis tasmallisyys on kaikki kaikessa ja pitaa olla aina aikataulussa... menee yli kylla valilla.. ei osata rentoutua yhtaan:D ja sille rentoutumisellekin on omat aikataulunsa haha

        janna etta oot riidellyt japanilaisten kanssa:D tai ees saanut ne huutamaan sulle.. taytyy sanoa etta en viela ole moisesta kuullut.. tuntuu vahan ettei teidan kemiat kohdanneet sitten yhtaan(plus nama ihmiset kuulostavat kylla vahan jannilta:D).. he varmasti vanhanaikaisempia ja sina sitten et osannut kayttaytya japanilaisten perinteiden mukaan(japanilaiset eivat koskaan pyyda mitaan suoraan, mutta aina pitaisi osata sitten kuitenkin auttaa ja yrittaa tehda parhaansa... yleensa mistaan ei sanota negatiivista ja aina pitaisi olla hymy huulilla, vaikka vituttaisi koko maailma..).. eli suomalainen perus maailma sukkaa ilme ei vie taalla pitkalle...
        Japanilaisten kanssa on helppo tulla toimeen, kun muistaa pitaa sen perus "naamarin" kasvoilla ja lausua kohteliaisuuksia toisensa peraan.. japanilainen antaa silloin kaiken mahdollisen avun, ja enemmankin.

        Kuten tupakka asioissa japani on jaljessa vihreissa asioissa myos.. toisaalta sitten on keksintoja, jotka vahentaa paperiroskaa ja tehokkaampia tegnologisia valineita.. eli energiaa sitten kuluu nain vahemman..

        Tuntuu kylla etta nyt on sattunut, etta tuli kurja isantaperhe ja sita myoten kaikki muukin oli kurjaa...

        Kukaan ei ole vaittanyt etta japani on joku ihmemaa, jossa kaikki on paremmin, mutta yleisesti nama "kaikki ruoka pahaa" ja "elama vaikeeta" on aika yleistyksia ja tuntuu suoraan sanoen pahalta, kun noin voimakkaasti mollataan maata, jossa on niin paljon hyvaakin.

        Kun negatiivista halutaan(Tama on taas niita suomalaisen perusluonteen ihanuuksia), niin sanotaan sitten muutamia, joita itse olen kokenut huonoiksi puoliksi taman vuoden aikana.

        -Liika perinteiden kunnioitus esim. Pankeissa pitaa kayttaa leimasinta(pitaa hommata omalla nimella kulkeva leimasin, jota ilman ei mitaan asiakirjoja saa tehtya ja asioita hommattua... kerran piti tehda kotiinpaluu kun jai leima kotiin.. siina meni kaksi tuntia iloisesti junassa kulkiessa).
        -Hullu laihuudenihannointi, jos olet lihava olet laiska ja ruma ja yhteiskunta painostaa rankasti laihduttamaan. Vaatteet yleensakin pienia ja elama niin paljon vaikeampaa ylipainoisena(itekin aloin laihduttamaan, kun se vaan helpompaa kuin olla paksumpana)
        -Se tasmallisyys ja stressi tyoelamassa, elaman tarkein on se tyo ja muu saa tulla perassa..
        -kaksinaamaisuus, ollaan yhta hymya aina, joka paikassa, missa tilanteessa tahansa...ja sitten selassa onkin puukko:D(hauska kun kerran tuli tilanne, joissa japanilainen neito puhui kaverilleen miten hirvea ihminen mina olen japaniksi samalla hymyilen minulle iloisen tietamattomana etta tajuan kaiken mita neito puhelee.. kateellisuutta tuntuu loytyvan kaikkialta ympari maailmaa;) )

        Mutta kuten sanottua elama on niin paljon helpompaa kun vaivautuu opettelemaan maan kulttuuria ja KIELTA. Ylipaantansa pitaisi osata kunnioittaa sita toista maata, eika olettaa etta mina olen kuningas ja muut vaivautukoon kulkemaan minun saantojen mukaan.. yllattaen se maailma ei pyori sen oman navan ymparilla.(Niin kuin useat amerikkalaiset turistit olettavat etta kaikki puhuu englantia niin ei tarvitse opetella muita kielia).
        Kunnioitus, hymy ja pari kiitos sanaa, niilla paasee taalla pitkalle!


      • nipponfani
        japaninasuja09 kirjoitti:

        Mita ihmetta:D Ainakin Tokiossa porukka polttaa ihan joka paikassa, melkein vaikea loytaa paikkaa missa ei saisi polttaa! Tupakoimattomat alueet on harvassa, kahvilat yleensa (jos ollenkaan on) niin puoliksi tupakoimattomia mutta kylla baarit, poistot, kahvilat.. missa tahansa voi polttaa... polteltu on kaduillakin monta monituista kertaa eika viela ole poliisi tullut koputtelemaan(asunut olen taalla jo vuoden)...
        Tuntuu ihan hullulta etta jollain on ollut tuollainen kasitys japanista:D Taalla ollaan vuosia jaljessa euroopasta tupakan vaaroista yms. Askikin maksaa sen 300yenia eli noin 2euroa kun suomessa saa pulittaa lompsan tyhjaksi... Pakko oli selventaa, kun tuntuu niin uskomattomalta:D

        Japanilaista ruokaa joko rakastaa tai vihaa.. mina satun rakastamaan(paitsi nattoa.. mita ei tarvitse onneksi mussuttaa missaan pakolla).. mutta ihan perus liha juttuja on tarjolla niin paljon, etta janna etta on tullut misomossoja syotya noin paljon.. Siis taalta loytyy ruokana kiinalaista ja korealaisia vaihtoehtojakin niin paljon, etta sita ihan taysin perinteista leva, riisi, miso hommia on joskus vaikeakin loytaa..(itse haluaisin syoda valilla terveellisemminkin).. japanilaiset paihittaa helposti suomalaiset lihan erilaisissa muodoissa! ja haloo kuka tulee japaniin syomaan pizzaa:D se on ihan sairaan kallistakin!

        Tuossa aika jutussa kylla oon ihan samaa mielta.. japanilaiset on hulluja aikatauluihmisia! Siis tasmallisyys on kaikki kaikessa ja pitaa olla aina aikataulussa... menee yli kylla valilla.. ei osata rentoutua yhtaan:D ja sille rentoutumisellekin on omat aikataulunsa haha

        janna etta oot riidellyt japanilaisten kanssa:D tai ees saanut ne huutamaan sulle.. taytyy sanoa etta en viela ole moisesta kuullut.. tuntuu vahan ettei teidan kemiat kohdanneet sitten yhtaan(plus nama ihmiset kuulostavat kylla vahan jannilta:D).. he varmasti vanhanaikaisempia ja sina sitten et osannut kayttaytya japanilaisten perinteiden mukaan(japanilaiset eivat koskaan pyyda mitaan suoraan, mutta aina pitaisi osata sitten kuitenkin auttaa ja yrittaa tehda parhaansa... yleensa mistaan ei sanota negatiivista ja aina pitaisi olla hymy huulilla, vaikka vituttaisi koko maailma..).. eli suomalainen perus maailma sukkaa ilme ei vie taalla pitkalle...
        Japanilaisten kanssa on helppo tulla toimeen, kun muistaa pitaa sen perus "naamarin" kasvoilla ja lausua kohteliaisuuksia toisensa peraan.. japanilainen antaa silloin kaiken mahdollisen avun, ja enemmankin.

        Kuten tupakka asioissa japani on jaljessa vihreissa asioissa myos.. toisaalta sitten on keksintoja, jotka vahentaa paperiroskaa ja tehokkaampia tegnologisia valineita.. eli energiaa sitten kuluu nain vahemman..

        Tuntuu kylla etta nyt on sattunut, etta tuli kurja isantaperhe ja sita myoten kaikki muukin oli kurjaa...

        Kukaan ei ole vaittanyt etta japani on joku ihmemaa, jossa kaikki on paremmin, mutta yleisesti nama "kaikki ruoka pahaa" ja "elama vaikeeta" on aika yleistyksia ja tuntuu suoraan sanoen pahalta, kun noin voimakkaasti mollataan maata, jossa on niin paljon hyvaakin.

        Kun negatiivista halutaan(Tama on taas niita suomalaisen perusluonteen ihanuuksia), niin sanotaan sitten muutamia, joita itse olen kokenut huonoiksi puoliksi taman vuoden aikana.

        -Liika perinteiden kunnioitus esim. Pankeissa pitaa kayttaa leimasinta(pitaa hommata omalla nimella kulkeva leimasin, jota ilman ei mitaan asiakirjoja saa tehtya ja asioita hommattua... kerran piti tehda kotiinpaluu kun jai leima kotiin.. siina meni kaksi tuntia iloisesti junassa kulkiessa).
        -Hullu laihuudenihannointi, jos olet lihava olet laiska ja ruma ja yhteiskunta painostaa rankasti laihduttamaan. Vaatteet yleensakin pienia ja elama niin paljon vaikeampaa ylipainoisena(itekin aloin laihduttamaan, kun se vaan helpompaa kuin olla paksumpana)
        -Se tasmallisyys ja stressi tyoelamassa, elaman tarkein on se tyo ja muu saa tulla perassa..
        -kaksinaamaisuus, ollaan yhta hymya aina, joka paikassa, missa tilanteessa tahansa...ja sitten selassa onkin puukko:D(hauska kun kerran tuli tilanne, joissa japanilainen neito puhui kaverilleen miten hirvea ihminen mina olen japaniksi samalla hymyilen minulle iloisen tietamattomana etta tajuan kaiken mita neito puhelee.. kateellisuutta tuntuu loytyvan kaikkialta ympari maailmaa;) )

        Mutta kuten sanottua elama on niin paljon helpompaa kun vaivautuu opettelemaan maan kulttuuria ja KIELTA. Ylipaantansa pitaisi osata kunnioittaa sita toista maata, eika olettaa etta mina olen kuningas ja muut vaivautukoon kulkemaan minun saantojen mukaan.. yllattaen se maailma ei pyori sen oman navan ymparilla.(Niin kuin useat amerikkalaiset turistit olettavat etta kaikki puhuu englantia niin ei tarvitse opetella muita kielia).
        Kunnioitus, hymy ja pari kiitos sanaa, niilla paasee taalla pitkalle!

        Mun mielesta ainakin miltei kaikki japanilainen ruoka on perseesta. ^^

        Se tosin on vaan mun oma mielipide, joten alkaa vetako siita hernetta nenaanne. ^^


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe