pähkinä-

allergian oireita

Minkähän laisia oireita liittyy pähkinä allergiaan? Voiko sitä olla lievänä? olen ainakin ymmärtänyt, että jos on tuo allergia, oireet voivat olla todella voimakkaita. Kuitenkin huomasin tässä syötyäni pähkinä suklaata, kurkkuni kipeytyi kutisi ja kuivui, myös vatsa meni sekaisin. Ajattelin, että nyt iski joku flunssa. Kuitenkin seuraavana päivänä olo oli parempi. Nyt taas parin päivän päästä söin samaa suklaata ja hetki sen jälkeen samat oireet alkoivat. Illalla lähdin lenkille ja oli jotenkin ahdistunut olo. Nielu ei kyllä näytä erityisesti turvonneelta. Otin tabletin kestineä, joka on kylläkin nuha-allrgia lääke, niin oireet vähän helpottuivat. Voisikohan kyse siis olla pähkinä allergista?

3

574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tai voimakas

reaktio, riippuu ihan ihmisestä

• pähkinäallergia

Minulla on pähkinäallergia, näkyy testeissä. Sílti syön usein pähkinöitä ja manteleita, koska pidän niistä paljon, eikä ole mitään ihmeempiä ongelmia. Joskus huulissa ja kielessä tuntuu sellainen omituinen olo ja ehkä pientä pahoinvoinnin tuntua, muttei muuta. Sitä en tiedä, onko se viisasta tuo minun pähkinöiden syönti, mutta niin kauan kuin siitä ei ole muita oireita, aion jatkaa sitä.

Yksi tyypillinen merkki ruoka-allergioista on tuo huulten ja kielten pistely ja/tai turpoaminen. Sitä voi olla vain vähän, ei mitään vakavaa.

Kyllä tapauksessasi voi olla kyse allergiasta ja yhtä hyvin jostain muusta. Vatsa voi mennä sekaisin siitäkin, että suklaa on liian raskasta - minulla ainakin menee. Kestine on antihistamiini, joka auttaa monenlaisiin allergioihin

• on erittäin monta erilaista molekyyliä, joista luonnollisesti pähkinä itse on relevantein allergeeni, sillä se on todellakin eräs maapallon vaikein ja tavallisin allergeeni. Siihen allergiaan ei ehkä edes totu, siis siitä ei kasva pois. Lapsilla ehkä pähkinäallergia on vakavampi kuin aikuisilla. Alle 4 vuotiaille ei edes suositella antaa pähkinöitä

Koska se on niitä vakavan sortin allergioita, mene terveyskeskukseen asiasta puhumaan ja vältä pähkinöitä tai sitä kombinaatiota, mistä sait niinkin pahan tapaisen allergian. Ota mukaan näyte sitä valmistetta, (inkredienssiluettelo) josta sai reaktion, kun menet lääkärille.
      Pidä niitä antihistamiineja mukanasi.
      Antihistamiini tosin ei ole mikään kovin nopeavaiktuksinen lääke. Keskustele lääkärisi kanssa, jos tarvitset nopeammin vaikuttavaakin .
      Testauta ainakin pähkinöitä vastaan ja IgE ( nopeat reaktiot).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      121
      5675
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      468
      1834
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      20
      1239
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1203
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1073
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      995
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      961
    8. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      906
    9. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      23
      857
    10. Onko se niin

Että meillä molemmilla on niin isot egot ettei voi alentua myöntämään kuin tykkää toisesta
      Ikävä
      64
      856
    Aihe