Deprakine ja hedelmällisyys

Tietoa vailla

Kyselisin sellaista että vaikuttaako deprakine hedelmällisyyteen? ja voiko sitä syödä raskauden ja imetyksen aikana?

8

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vaikutusta
    • eräs gaijin

      on puhuttu täällä paljon, ainakin viime vuonna ja aiemminkin. Jos jaksat, selaile vanhoja juttuja. Kyseinen lääke on kai pitkälti se haitallisin kysymiisi asioihin muttei mahdoton. Yleensä trendi on kai ollut sellainen, että jos jokin muu lääke nuorelle naiselle käy niin mielummin se.

      Hedelmällisyyteen voi vaikuttaa sen taipumus aiheuttaa joillekin monirakkulaisia munasarjoja, ja riskit sikiön tiettyihin epämuodostumiin jonkin verran korkeammat kuin muissa lääkkeissä.

    • aiheutti

      kaikki mahdolliset vaivat .
      En halua pelästyttää , mutta kerron nyt oman lapsen "kohtalosta"
      Olin syönyt lääkettä teini-iästä asti eli reilu 10 vuotta ennen esikoisen syntymää.

      esikoislapsemme syntyi terveenä , mutta kaksivuotiaana aloin huolestumaan lapsen kielellisestä kehityksestä. Neljävuotiaana lapsemme sai dg.n kielenkehityksen vaikeudesta.
      Silloin kysyin neurolta onko depra voinut aiheuttaa lapselleni tämän ja vastaus oli jyrkkää ei silloin.

      Nythän asiaa ollaan todennäköisemmin enemmän tutkittu ??? ja näitä kehityshäiriöitä voi olla depran syöjien äitien lapsilla enemmän.

      Onneksi depra aiheutti kystat munasarjoihini ja toista lasta ei tullut maailmaan ennen kuin lääkkeet vaihdettiin.
      Nyt meillä on esikoisen lisäksi kaksi tervettä "lami" lasta.

    • asiat

      olen miettinyt että kun on sanottu että epileptikon pitää vähintään puoli vuotta aikaisemmin neurologin kanssa keskustella mahdollisesta raskaudesta (sopiiko se vai ei) ennen kuin edes harkitsee lapsen tekoa - niin mietin että entä jos tuleekin vain raskaaksi ihan vahingossa. Sattuuhan niitä vahinkoja paremmissakin piireissä. Niin mitä jos tällainan vahinko käy. pitäisikö siis syödä jo nyt niitä apteekista saatavia pillereitä (nimeä en muista) mitä suositellaan syötäväksi raskaus aikana? Ongelmana on vain se että niitä ei saa riittävän suurella annoksella ilman reseptiä.

      tähän tietenkin vastaatte miten "moraaliton ja ajattelematon olen jos tulen raskaaksi ilman suunnitelmaa" mutta ennen kuin kirjoitatte siitä niin sanon että vahinkoja sattuu, eihän mikään ole varmaa. enkä kyllä aborttia lähtisi tekemään epilepsian vuoksi.

    • spedelä

      Mitenköhän kun minulle (olen siis mies) on tätä pari vuotta syötetty ja lääke kuulemma pienentää kiveksiä ja heikentää hedelmällisyyttä (Löfgren 2007, väitöskirja), niin palautuvatko kivekset vuosien valproaattipommituksesta ennalleen?

    • ---

      Minulla oli itselläni deprakinelääkitys raskauksien ajan pienemmällä annoksella, kylläkin. Kuitenkin toisen lapsen aikana sain uhkaavan keskenmenon ja nyt molemmilla lapsillani on kielenkehityksen häiriö, toisella adhd ja tourette, toisella autismi.

      Lääke vaihdettiin 10 v myöhemmin ensimmäisen lapsen syntymästä. Tällöin olin kerännyt 50 kg, joista lähti 20 kg lääkevaihdolla. Lääkäri totesi että lääke olisi pitänyt vaihtaa heti synnytyksen jälkeen, koska hormonitoiminta oli ratkaisevasti muuttunut eikä alkuperäinen deprakine enää sopinut.

      Hedelmällisyyteen lääkkeet eivät vaikuttaneet, selvästi niistä oli kuitenkin haittaa.

    • jiibee1

      Millasella annoksella söit raskausaikana? Itelläni nyt 8kk poika ja söin 300 mg raskausaikana, eli tosi pienellä annoksella. Jännittää vaan että onko aiheuttanu jotakin

    • weeti5v

      tää on nyt jo vähän vanha juttu mutta..................sain pojan 29vuotta sitten ja minulla oli sitä ennen deprakine lääkitys joka lopetettiin ja vaihdettiin neurotol slow lääkkeeseen ......................ja kaikki meni hyvin ..........................juttele lääkärillesi....................ehdottomasti toinen huono lääke on hydantin .........................

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2870
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1860
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1300
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1198
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      256
      1133
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      920
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe