dementikko vielä perheen päänä

vaimo lopussa vasta alussa

Miehelläni on pitemmän aikaa esiintynyt muistihäiriöitä, mutta koska hän on aina ollut vauhdikas, kuuntelematon ja vain omiin asioihinsa keskittyvä, en ole tavallaan huomannut niitä. Viimeisen puolen vuoden aikana tajusin, ettei hän muista vaikka haluaisikin. Hän on huolestunut itsekin, ja hän sai aika nopean ajan muistitutkimuksiin, mutta aika siirtyi lääkäristä johtuvista syistä yli kk päähän.
Olen lukenut kaiken käsiini saamani; onhan tämä sitä jotakin. Arki on täysin minun vastuullani, muistuttelen, kiinnittelen lappuja yms. Tässä kerran hän ei muistanut nähneensä yhtä sukulaisvauvaa vielä (oli nähnyt kahdesti), ei muista , että tietyt ihmiset ovat käyneet, väittä peseytyneensä eilen juuri (pari päivää väliä). Hän on ollut se johtaja perheessä, ja suuttuu edelleenkin, jos asioita ei tehdä kuten hän tahtoo. Ja juuri nyt hän tahtoisi aloittaa suuria projekteja..minua pelottaa. Kotona on nuoruusvuosiaan elävä lapsemme. Mitä meille tapahtuu?? Jatkuvaa riitaa, minua miltei tarvittaisiin kokopäiväisesti kotona (mies yrittäjä kotoa käsin, tosin enää pienimuotoisesti), mutta käyn päivät töissä. Vastuu päivän hullutuksista jää minulle kuitenkin.. Enkä haluaisi toista alistaa, mutta-- pelottaa!!!

13

2875

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hankalimpia

      Aikoja alku aika, minä ainakin kokenut niin.
      Kukaan vieras, tai harvemmin näkevä ei sitä
      tunnista, tämä sairas osaa niin hyvin käyttäytyä silloin. Näin meillä ainakin ja olen kuullut muillakin olevan, esim. minun sisaret ei alkuun huomanneet mitään omituista, sanoivat että minä höpötän.
      Mahdollisimman pian pitäis saada diagnoosi ja lääkitys kohdalleen.
      Tiedän ja ymmärrän täysin hätäsi, se on todellista, mutta jos paikkakunnallasi on dementiahoitajaa ota häneen yhteyttä, hän osaa neuvoa ja opastaa sinua parhaiten.
      Tietenkin nämäkin keskustelut jo helpottaa, kun saa purkaa tuntemuksiaan, minä ainakin olen saanut täältä voimia arkeen.

      Toivottavasti saat pian selvyyden tilanteesi!

      Voimia sinulle!

    • tuolla liikenteessä

      ole ratin takana?? Jos on, niin äkkiä tilanteeseen muutos!!!

      • Omainen

        Ratin takana on varmasti monta dementikkoa.
        Olemme yrittäneet saada äitimme jo kauan hoitoon mutta kun potilas ei itse suostu niin pakolla ei tässaä maassa saa viedä hoitoon.
        Hän on huomattavasti huonomassa kunnossa kuin yllämainittu mies; hän näkee harhoja, vaeltaa öisin, saa raivokohtauksia, käy käsiksi, tuhoaa omaisuutta, on vainoharhainen, huutaa, on mustasukkainen ym. JA ajaa autoa! myös moottoritiellä.
        Hän on monta kertaa suostunut menemään lääkäriin mutta kun hetki tulee hän muuttaa mielensä ja pakolla ei saa eikä voi viedä. Sairas isäni on jo aika lopussa kun ei saa öisin nukkua. Mitä tehdä?


      • teillä on
        Omainen kirjoitti:

        Ratin takana on varmasti monta dementikkoa.
        Olemme yrittäneet saada äitimme jo kauan hoitoon mutta kun potilas ei itse suostu niin pakolla ei tässaä maassa saa viedä hoitoon.
        Hän on huomattavasti huonomassa kunnossa kuin yllämainittu mies; hän näkee harhoja, vaeltaa öisin, saa raivokohtauksia, käy käsiksi, tuhoaa omaisuutta, on vainoharhainen, huutaa, on mustasukkainen ym. JA ajaa autoa! myös moottoritiellä.
        Hän on monta kertaa suostunut menemään lääkäriin mutta kun hetki tulee hän muuttaa mielensä ja pakolla ei saa eikä voi viedä. Sairas isäni on jo aika lopussa kun ei saa öisin nukkua. Mitä tehdä?

        velvollisuus tehdä niin jos kerran tiedätte missä oikein mennään.
        Huono vertaus mutta vertaan kuitenkin; et kai sinä rattijuoppoakaan rattiin päästäisi??!!
        Isäsi pitää ottaa auton avain/avaimet pois äidiltäsi, joku vastuu sentään läheisilläkin on, sellaisissa as. joihin voi vaikuttaa.

        Ja muuten, lääkäriasemilta voi soittaa lääkärin kotikäynneille, suurimmissa kaupungeissa on lääk.asemia vaikka kuinka ja monia.
        Esim. Miniment-testin voi lääkäri tehdä kotosalla..


      • myös omainen
        Omainen kirjoitti:

        Ratin takana on varmasti monta dementikkoa.
        Olemme yrittäneet saada äitimme jo kauan hoitoon mutta kun potilas ei itse suostu niin pakolla ei tässaä maassa saa viedä hoitoon.
        Hän on huomattavasti huonomassa kunnossa kuin yllämainittu mies; hän näkee harhoja, vaeltaa öisin, saa raivokohtauksia, käy käsiksi, tuhoaa omaisuutta, on vainoharhainen, huutaa, on mustasukkainen ym. JA ajaa autoa! myös moottoritiellä.
        Hän on monta kertaa suostunut menemään lääkäriin mutta kun hetki tulee hän muuttaa mielensä ja pakolla ei saa eikä voi viedä. Sairas isäni on jo aika lopussa kun ei saa öisin nukkua. Mitä tehdä?

        Kyllä pitäis läheisten puuttua ja ottaa kertakaikkiaan avaimet pois, eikä antaa ajaa.
        Vaikka miten olisi agressiivinen, miten moni on vaarassa.
        Minä neuvoisin, että kotisairaanhoito vaikka kävisi suostuttelemassa lääkäriin kotona.
        Ei kukaan jaksa pitkään tollaista...

        Omalla äidillänikin on ollut noita oireita, mutta paljon miedompana ja kausittain, nyt on jo seesteisempi aika menossa, mutta ajoittain vieläkin näkee harhoja ja muisti on mennyt lähes kokonaan.


      • Omainen
        myös omainen kirjoitti:

        Kyllä pitäis läheisten puuttua ja ottaa kertakaikkiaan avaimet pois, eikä antaa ajaa.
        Vaikka miten olisi agressiivinen, miten moni on vaarassa.
        Minä neuvoisin, että kotisairaanhoito vaikka kävisi suostuttelemassa lääkäriin kotona.
        Ei kukaan jaksa pitkään tollaista...

        Omalla äidillänikin on ollut noita oireita, mutta paljon miedompana ja kausittain, nyt on jo seesteisempi aika menossa, mutta ajoittain vieläkin näkee harhoja ja muisti on mennyt lähes kokonaan.

        Pitäisi varmaan ottaa autonavaimet pois...
        Lapset asuvat kaukana vanhemmista ja isä on yksin äidin kanssa. Äiti ei suostu tapaamaan lasta. Isällä on tosi vaikeata... miten voin mennä määräämään mitä isän pitää tehdä kun hän yrittää pysyä hengissä. Hänellä on verisiä rupia kasvoissa ja mustelmia, astiat ovat vähissä ja osa huonekaluista poltettu takassa...
        Hän on puhunut äidin omalääkärin kanssa terveyskeskuksessa, sairaalalääkäreiden kanssa kun äiti oli tutkittavana muun asian takia, mutta apua ei ole saannut. Läkärit sanovat vain että potilasta ei voi hoitaa vasten tahtoaan. Äidillä on välillä parempia hetkiä ja osaa tosi hyvin skarpata jos katsoo aiheelliseki.


    • tämä on

      alzheimerintauti, se on kaikkein raskainta silloin alussa kun ei ole vielä diagnoosia.Jos se on sitä niin lääkitys vaan alkuun ja ota heti yhteys esim. kotisairaanhoitoon ja kerro heille huolesi.Ehkä miehesi uskoo paremmin lääkäriä tai kotihoitajaa kuin sinua.Ei se alistamista ole jos pidät hyvää huolta miehestäsi ja teet hänen puolestaan päätöksiä, hänhän on sairas.

    • musta aukko edessä

      Meillä alkoi mennä huonosti. Mieheni muuttui toiseksi ihmiseksi vähitellen ja meillä riideltiin enemmän kuin koskaan. Hänestä tuli aloitekyvytön ja hommat eivät kertakaikkiaan onnistuneet. Sitten eräänä päivänä tajusin että hän ei muista. Kutsuin muistihoitajan kotiin tekemään testin ja siinä näkyi selvä muistin huononeminen. Ihana hoitaja terv. keskuksessa puhui johtavalle lääkärille ja saimme lähetteet suoraan tutkimuksiin ja erikoissairaanhoitoon. Diagnoosi otsalohkodementia. Yritä saada miehesi tutkimuksiin koska tällaiset oireet voi tulla myös aivokasvaimesta.

      Nyt me sitten elämme tuon sairauden varjossa ja lähiakoina testataan muisti taas ja luultavasti ajokortin lähtö on edessä. On ollut jo useita vaaratilanteita ja pelkään hirveästi että jotain sattuu.

      Meidän molempien elämä on pilalla. Enemmän mieheni elämä, kun ei voi kuin kuvitella miltä hänestä tuntuu. Mutta minunkin elämän kehitys pysähtyi tähän ja pelkään oman henkisen terveyteni puolesta.

      Tsemppiä vaan kaikille dementiaperheille sillä tämä tauti jos mikä on koko perheen sairaus.

      • ottaa ne auton

        avaimet pois ja kertoa lääkärille että ajolupa pitää peruuttaa: "On ollut jo useita vaaratilanteita ja pelkään hirveästi että jotain sattuu. "

        Liikenteessä ei olla yksin, uskomatonta että vaikka tiedetään että on vaaratilanteita, pelätäänkin, niin annetaan vain toisen ajella!!!Vastuuntunnotonta!!!

        Jos dementikko ajelee ja satuttaa itsensä niin siinähän sitten tekee niin, mutta tuolla liikenteessä on tosiaan muitakin!!

        Kyllä ne avaimet VOI OTTAA POIS, tuskin dementikko alkaa johtoja yhdistellä saadakseen auton liikkeelle. Vertaan huume- ja rattijuoppokuskeihin näitä liikenteen vaarantajia.
        Ei ole sitten tullut mieleen että tuolla liikkuu mm. lapsia...

        Mikä ihme siinä oikein on että se autoilu on NIIN tärkeätä että vaikka vaaratilanteita on ja pelätäänkin niin ei kun rattiin vain annetaan mennä...uskomatonta...

        Ja kyllä, läheisistäni 3 on dementikkoa, ajoluvat (ja ne avaimet) otettu pois jo heti alukuvaiheessa.


      • omainen myös

        Miehille se on kova pala ajokortin menetys, mutta kun muisti menee, niin se on vaan kaikkien kannalta paras, että ajot on loputtava.

        Kun olette saanut jo diagnoosinkin, niin kyllä se on paras että avaimet pois, lääkäri voi sitten vahvistaa sen päätöksen jälkeenkin päin.
        Omaisena olet myös vastuussa siitä jos jotain tapahtuu, etkä ole puuttunut asiaan.

        Kukaan ei tiedä, mikä kenenkin kohtalo on ja varmaan elämä muuttuu kun joku perheessä sairastuu.
        On ehkäsuunniteltu tulevaisuutta esim. kun sitten jäädään eläkkeelle, tehdään sitä ja tätä...
        ja sitten kun sairaus astuu kuvioon tuntuu, että maailma romahtaa käsiin, tuntuu että se elämä onkin sitten tässä.

        Mutta elämä kasvattaa meitä tavalla jos millä ja niinkuin tämäkin sairaus on omaisille kova paikka, mutta minä ainakin olen tämän sairauden myötä oppinutkin jotain, ihmisläheisyyttä, kärsivällisyyttä, myötäelämistä ja mitä vielä...

        Seitsämän vuotta on tämän sairauden kanssa painittu, alku oli vaikeaa, kun oli niin epätietoinen mitä edessä on ja pelkokin sitten kun tietoa kertyi, miten selviää kaikesta.
        Minäkin, kun yksin äitiä hoitelen.
        Monet itkut on itketty ja surtu jo etukäteenkin tulevaa.

        Päivä kerrallaan, pienistä asioistakin on etsittävä se positiivisuus ja ilo.
        Äidillä onneksi huumori vieläkin kukkii ja iloisuutta on myös jäljellä.
        Jossain vaiheessa oli masennustakin, kun itse ymmärsi sairautensa vakavuuden.

        Hoitajana ja omaisena tiedän, että miten raskasta ja vaikeaakin elämä on dementiaa sairastavan hoito, silti siihen pitäis suhtautua niin, että elämä jatkuu ja etsiä voimavaroja siihen.
        Omasta hyvinvoinnista pitää huolta, harrastaa ym.
        Ilon aiheita löytyy, kun ne oivaltaa.
        Masennukselle ei pitäis antaa valtaa.

        Huumorin kukka se on kaunehin kukka!

        Voimia kaikille samojen asioitten kanssa painioille!


    • Pihla-67

      Hei!

      Meillä oli äidin kanssa samanlaista-sairaudentunto puuttui, ja pelko siitä, että alistamme äidin päätöksiimme, oli hirveää.

      En osaa sanoa muuta, kuin että jaksamista sinulle. Jossain vaiheessa kuitenkin on tehtävä päätöksiä. Mikä tosin olen neuvoja jakamaan, mutta voin kyllä tuntea huolesi.

    • vaimo lopussa...

      En osaa sanoa nyt muuta kuin kiitos ymmärryksestä. Palailen tänne myöhemmin. Helpottaa, kun ei ole yksin.

    • Anonyymi

      Kyllä ikää kun tulee muisti heikkenee ja autolla ajo on jopa vaarallisen tuntuista monelle iäkkäälle .
      Moni vain ei sitä tunnusta , kun ei halua luopua ajokortin tuomasta vapaudesta .
      Monelle , etenkin miehille on jopa kunnia asia ajooikeus .
      Luin eilen myös ,että 26000 henkilöä on saatu kiinni ajokortitta ajosta ,ja se on vain jäävuoren huippu .
      Joten jokaisen ihmisen pitäisi itse noteera jos tulee liikenteessä ,läheltä piti tilanteita tai on avaimet tai muu omaisuus hukassa . Johtopäätös on ,että voi olla elämän muutos edessä . Sitä ei aina taida moni itsekään hyväksyä ,tai puoliso joka on tottunut ,että esim mies on aina ollut autonkuljettaja , hän vähemmän autoillut, miten pärjätään jos mies jättää ajokorttin pois .
      Vaikka on se parempi kuski ,tosin on tullut pikku erheitä.
      Mutta ehkä pitäisi ratkaisu mieluummin ennen kuin myöhään .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe