Miksi koiraa ei saa torua kun pissii sisälle? Mä kyllä toruin ekaa koiraani jos sisälle pissi. Oppi sisäsiistiksi ihan hyvin.
Nyt on pentu tulossa ja olen täältä lukenut ettei saisi torua, vaan olla vain huomioimatta. Mikä ajatus siinä on taustalla?
Miksi ei toruja pissimisestä
12
999
Vastaukset
- .usko.
Itse teen niin, että kun paperille pissii niin en missän nimessä toru, mutta kun saan itseteossa kiinni muualle pissaamisesta niin torun ja vien paperin päälle.
- siksi että...
Yksi pointti on ainakin se että kun pentu ei välttämättä voi pidättää niin ihminen toruu sitä asiasta jolle se ei sillä hetkellä voi mitään.
Samaten tiedän muutaman kodin jossa käytettiin torumista ja jopa lätäkköön pennun nenän laittoa. Siellä koirat oppivat todella hitaasti sisäsiistiksi ja kaiken lisäksi tekivät asiansa piilossa ettei omistaja vain näe ja pääse rankaisemaan.
Itse olen sen kannalla että alussa viedään pentua useasti ulos ja kehutaan. Jos tuntuu että ei millään ole oppinut niin sitten olen saattanut vanhempaa pentua hieman kieltää kun näen että alkaa kykkimään ja vienyt sen nopeasti ulos. Eli en varsinaisesti toru mutta olen kertonut että äläpäs yritä vaan mennään ulos. Jos on ehtinyt jo aloittaa tai pissannut jo niin sitten on mielestäni ihan turha sanoa mitään sillä en usko että koira ymmärtää syytä ja seurausta tai ainakaan se ei osaa sitä yhdistää siihen seuraavaan kertaan.- Vuhveli vuh
No joo, tuo kyllä onihan hyvä pointti, että se pentu ei sille voi mitään, niin onhan se vähän väärin torua..totta.
- siksi että
Vuhveli vuh kirjoitti:
No joo, tuo kyllä onihan hyvä pointti, että se pentu ei sille voi mitään, niin onhan se vähän väärin torua..totta.
Ja vaikuttaahan koiran luonnekin hirveästi. Jos on oikein pehmeä ja arkakin pentu niin se että toruu pissimisestä tekee todella pahaa suhteelle juuri siksi kun pentu ei tiedä tai ei voi asialle mitään. Aiheuttaa epäluottamusta.
Kova rämäpää koira ei välttämättä kiellosta ole moksiskaan.
Itse kuitenkin neuvon että ensin yritetään pienen pennun kanssa vain positiivisesti ja kun sitä pidätyskykyä on niin voi toki ENNEN kuin pentu kyykistyy sanoa ei ja sitten kiitää sen kanssa ulos ja kehua siellä.
- jke
Ajatelkaapa asiaa pennun näkökulmasta...
Pentu pissaa yöllä pari kertaa matolle kun kukaan ei näe, ja muutaman kerran sohvan taakse kun isäntäväki on töissä. Pissaamisesta ei seuraa mitään. Ei hyvää ei pahaa. Sitten kun isäntä tulee kotiin ja koira pissaakin keskelle lattiaa hänen nähden seuraa kauhea toruminen.
Koirahan väistämättä ymmärtää tuon asian niin, ettei isännän nähden kannata pissata koska siitä seuraa ikäviä asioita.
Aika yleisiä ovat tapaukset joissa pentu ruikkii salaa sisälle ja ulkona ei meinaa tehdä millään. Useimmiten johtuu juurikin tuosta torumisesta, joka on aivan turhaa.
Kieltämällä kouluttaminen on muutenkin aika säälittävää. On paljon helpompaa ja tehokkaampaa vahvistaa sitä haluttua toimintoa kuin rangaista kaikista ei-halutuista toiminnoista.- ..,
toimii omalla tavallaan
- fjdjidid
mä oon samaa mieltä siitä et pentua ei pidä sisälle pissimisestä torua kun ei ole vielä pidätyskykyä. mut oon nähny tääl joskus kirjotuksia, joissa 2-vuotias koira pissii sisälle ja sillon mun mielestä on kyllä torut paikallaan. mun oma koira on vajaa vuoden ja takuulla ärähän jos pissii sisälle. tottakai koira on hyvä kouluttaa kiitoksella mut kyllä koiran pitää tietää et huonollakin käytöksellä on seuraus. eihän se muuten ikinä tietäis mikä on väärin. tää on vaan mun mielipide.
- .....
Olen samaa mieltä että pientä pentua ei kannata torua sisälle pissimisestä mutta jos sitä tekee vanhempi koira jolla pidätyskyky on niin kyllä kieltäisin. TOsin kannattaa aina siinäkin varmistaa että koira on terve.
Suosin itse myös positiivisesti kouluttamista mutta ei se minusta sulje pois sitä että koiralle kerrotaan että se tekee väärin kunhan annetaan sille myös aina mahdollisuus toimia oikein. - minulla nyt uuden pennun ka...
..... kirjoitti:
Olen samaa mieltä että pientä pentua ei kannata torua sisälle pissimisestä mutta jos sitä tekee vanhempi koira jolla pidätyskyky on niin kyllä kieltäisin. TOsin kannattaa aina siinäkin varmistaa että koira on terve.
Suosin itse myös positiivisesti kouluttamista mutta ei se minusta sulje pois sitä että koiralle kerrotaan että se tekee väärin kunhan annetaan sille myös aina mahdollisuus toimia oikein.Eli nyt 5kk ja se tietää ja osaa pissiä vessaan suihkunritilään.Aina kun tekee sinne olen palkinnut,mutta jos lorottelee muualle niin kuono kuseen ja vc:hen pariksi tunniksi huomiotta eli rangaistus ja kehuminen yhdessä käytettynä.
- vanha,
minulla nyt uuden pennun ka... kirjoitti:
Eli nyt 5kk ja se tietää ja osaa pissiä vessaan suihkunritilään.Aina kun tekee sinne olen palkinnut,mutta jos lorottelee muualle niin kuono kuseen ja vc:hen pariksi tunniksi huomiotta eli rangaistus ja kehuminen yhdessä käytettynä.
mutta huono konsti. Tälläätkö vauvan nokan pissivaippaan? WC:n suihkuritiläkö sulla on koiran pissipaikka, tuon ikäinen koira tekee ulos tarpeensa, yleensä.
- HALLINTA!
Kuten koiranpentujen juoksemisesta jne huomaa, lihaksisto ei ole ihan vielä hallussa - miten luulet hienomotoriikan ja pidätyskyvyn olevan?
Torutko pentua kun se kömmähtää lattialle, kun ei osaa ihan täydellisesti vielä hallita kroppaansa?
Torutko vaippaan kusevaa vauvaa? - Anonyymi
Oman kokemuksen mukaan ne jotka ei toru niin niitten koirat ei myöskään sisäsiistejä ole täysin silloin tällöin kun tekee mieli nii lirauttaa sisälle tietty enimmäkseen ulos. Tämä on joku ohimenevä trendi ettei koiraa saisi kouluttaa ollenkaan omat koirat ovat kaikki sisäsiistejä ja toruttu on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1225526
- 715198
- 974261
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753660Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603298- 432881
- 152327
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️582049- 451917
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381733