Hei !
On ongelmia diplomityön aiheen keksimisessä !! Opiskelen konetekniikkaa ja tarkemmin koneensuunnittelua ja aihe pitäisi liittyä jotenkin siihen. Yrityksistä en ole saanut dippatyöpaikkaa, kuten suurin osa töistä tehdään. Joten aihe pitää keksiä itse ja tehdä se omalla ajalla ja rahoittaa sen teko muilla töillä, mitä nyt sattuukin löytämään.
Jos sinulle tulee mieleen mikä tahansa idea, niin kaikki ehdotukset otetaan vastaan. Ehkä onnistun siitä vääntämään jotain dippatyöksi kelpaavaa.
Diplomityön aihe ?
7
5132
Vastaukset
- Diplomityöntekijä
Proffalta sain vinkin, että ko. lopputyön voisi tehdä tuotekehitysprojektina. Sehän kävisikin, jos olisin töissä jossain yrityksessä, mutta kun en ole. Pitäisikö alkaa keksimään virtuaalinen firma ja sille virtuaalinen tuote ja kehittää sitä !!
Itselleni on tullut mieleen lähinnä kirjoittaa lopputyö gradu tyyppisesti nk. kirjallisuus aiheena. Tekninen dokumentointi voisi olla yksi ihan realistinen idea, mutta tuleeko sellaisesta työstä riittävän vaativa ?
Onko linjalla ketään, joka on kone alan ammattilainen, niin kommentoisitte ja antaisitte ammattimaisia ideoita !- Setä
Jos nyt haluaisi tehdä koneensuunnittelusta ajankohtaisen kirjallisuustutkimuksen, niin "Tuotteen elinkaaritietojen käyttö suunnittelussa" olisi kova sana.
Homman ideana olisi kerätä koneen tai laitteen tuotannosta, käytöstä ja huollosta saatavaa palautetietoa, ja tallentaa sekä käsitellä sitä niin, että suunnittelija voisi helposti välttää aikaisempia virheitä tai parantaa aiempia konstruktioita.
Tietoja kyllä kerätään nykyisinkin, mutta niiden hyväksikäyttö ontuu, ja samoja virheitä tehdään toistamiseen, ainakin jos suunnittelija on vaihtunut. Nykyiset tuotetiedonhallintajärjestelmät voisivat olla hyvä työkalu tähän tarpeeseen, mutta niiden käyttötapaa ja itse tietojen keräystä pitäisi kehittää. - teekkaritar
Setä kirjoitti:
Jos nyt haluaisi tehdä koneensuunnittelusta ajankohtaisen kirjallisuustutkimuksen, niin "Tuotteen elinkaaritietojen käyttö suunnittelussa" olisi kova sana.
Homman ideana olisi kerätä koneen tai laitteen tuotannosta, käytöstä ja huollosta saatavaa palautetietoa, ja tallentaa sekä käsitellä sitä niin, että suunnittelija voisi helposti välttää aikaisempia virheitä tai parantaa aiempia konstruktioita.
Tietoja kyllä kerätään nykyisinkin, mutta niiden hyväksikäyttö ontuu, ja samoja virheitä tehdään toistamiseen, ainakin jos suunnittelija on vaihtunut. Nykyiset tuotetiedonhallintajärjestelmät voisivat olla hyvä työkalu tähän tarpeeseen, mutta niiden käyttötapaa ja itse tietojen keräystä pitäisi kehittää.Miljoonat kiitokset Sedälle TODELLA HYVÄSTÄ vinkistä ! Siitä saan kyllä työn tehtyä ja matkan varrella varmasti tulee asiaan liittyvää muutakin mieleen, josta voi kirjoittaa osioita dippatyöhön, mikäli työstä näyttää tulevan lyhkänen. Lisäksi suuri etu on se, että kiinnostaa ihan aidosti tuo aihe ! Ja sitäpaitsi huomattavasti parempi kuin jokin dokumentointi...
Näen jo edessäni valmistumisen, toki muutamia hikipisaroita ja epätoivon hetkiä varmasti edessä !Hyvää illan jatkoa palstan lukijoille.
[email protected] - Jumbo
Setä kirjoitti:
Tietoja kyllä kerätään nykyisinkin, mutta niiden hyväksikäyttö ontuu, ja samoja virheitä tehdään toistamiseen, ainakin jos suunnittelija on vaihtunut. Nykyiset tuotetiedonhallintajärjestelmät voisivat olla hyvä työkalu tähän tarpeeseen, mutta niiden käyttötapaa ja itse tietojen keräystä pitäisi kehittää.Hyvä vihje varmasti, mutta sellaisena kuin sen esitit, se kuulostaisi enemmänkin ekonomiopiskelijan työltä, ja jos ei, niin tuo aihe pitäisi rajata melko tarkkaan, vaikka tiettyyn projektiin, muuten se paisuu ja paisuu..
Dippatyöstä muuten...kirjoitan itse juuri omaani, ja kuulostaa merkilliseltä että se voidaan tehdä kirjallisuustutkielmana. Ja kirjallisuustutkielman teko on _helppoa_, sen olen huomannut jatko-opintoja tehdessäni...ja toisaalta, js mahdollisuus on tosiaan tehdä D-työ kirjallisuustutkielmana, se valmistuu kyllä kovin nopeasti, koska eihän 100 sivun kirjallisuusyhteenvedon tekeminen vie kuin muutaman viikon, jos oikeasti istuu alas ja kirjoittaa...englanniksi vielä, mikä helpottaa työtä lähteiden ollessa samalla kielellä.
Mun työssä aikaa vie mittaukset...ja koska työ on kokeellista. Teoria ja kirjallinen raportti on seissyt valmiina jo kuukausia siksi, että mittausjärjestelyissä on ollut häikkää...mutta ipä tässä hätää, jatko-opintoihin on aika kivasti samalla..
Mutta taloudellinen tilanne taitaa olla niin huono, että kirjallisuustöitä sallitaan...muuten työstä tulee pullonkaula, ja suuria tekn.yo-massoja jää odottamaan aiheita..mikä ei kansantaloudellisesti ole järkevää. - Setä
Jumbo kirjoitti:
Hyvä vihje varmasti, mutta sellaisena kuin sen esitit, se kuulostaisi enemmänkin ekonomiopiskelijan työltä, ja jos ei, niin tuo aihe pitäisi rajata melko tarkkaan, vaikka tiettyyn projektiin, muuten se paisuu ja paisuu..
Dippatyöstä muuten...kirjoitan itse juuri omaani, ja kuulostaa merkilliseltä että se voidaan tehdä kirjallisuustutkielmana. Ja kirjallisuustutkielman teko on _helppoa_, sen olen huomannut jatko-opintoja tehdessäni...ja toisaalta, js mahdollisuus on tosiaan tehdä D-työ kirjallisuustutkielmana, se valmistuu kyllä kovin nopeasti, koska eihän 100 sivun kirjallisuusyhteenvedon tekeminen vie kuin muutaman viikon, jos oikeasti istuu alas ja kirjoittaa...englanniksi vielä, mikä helpottaa työtä lähteiden ollessa samalla kielellä.
Mun työssä aikaa vie mittaukset...ja koska työ on kokeellista. Teoria ja kirjallinen raportti on seissyt valmiina jo kuukausia siksi, että mittausjärjestelyissä on ollut häikkää...mutta ipä tässä hätää, jatko-opintoihin on aika kivasti samalla..
Mutta taloudellinen tilanne taitaa olla niin huono, että kirjallisuustöitä sallitaan...muuten työstä tulee pullonkaula, ja suuria tekn.yo-massoja jää odottamaan aiheita..mikä ei kansantaloudellisesti ole järkevää.Totta kai jokaisella opinnäytetyössä on mahdollisuus tavoitella äärettömyyttä, mutta juuri se, että osaa rajata tehtävän järkeväksi, on osoitus opiskelijan kypsyydestä ja siitä, että pystyy myös käytännön töihin.
- teekkaritar
Jumbo kirjoitti:
Hyvä vihje varmasti, mutta sellaisena kuin sen esitit, se kuulostaisi enemmänkin ekonomiopiskelijan työltä, ja jos ei, niin tuo aihe pitäisi rajata melko tarkkaan, vaikka tiettyyn projektiin, muuten se paisuu ja paisuu..
Mutta taloudellinen tilanne taitaa olla niin huono, että kirjallisuustöitä sallitaan...muuten työstä tulee pullonkaula, ja suuria tekn.yo-massoja jää odottamaan aiheita..mikä ei kansantaloudellisesti ole järkevää.Se olisikin ideaalinen, hyvä di-työ, jos siihen saisi jostakin firmasta toimeksiannon ja di-työhön voisi tehdä mittauksia, kuten sinä, tai piirtää cadillä palikoita.
Juuri siitä syystä yritän väsätä kokoon edes kirjallisuustutkielmaa. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Ja kuten itsekin mainitsit parempi valmistua kuin jäädä odottamaan loputtoman pitkään valmistumattomien jonoon.
Jumbo: kuka väitti etten rajaisi aihetta, modikoisi siitä itselleni sopivan ja enhän sitä maininnut vaikka kirjoittaisin sen espanjaksi !!
- Teekkari
Katso kirjoja. Niissä, esim. WSOY:n "Koneenosien suunnittelussa" on esitetty ennusteita tulevista kehittyvistä alueista. Otti vain silmään, kun huomasin että kaverinihan tutkii juuri yhtä siinä mainituista aiheista. Kokeile vastaavaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv302816- 1422676
- 1372217
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1162153Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.131900Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161681432Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu311246Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo951214Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891172Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno381138