Ostin uuden ATA133 80GB kiintolevyn. Nyt ongelmaksi muodostui se ettei koneeni BIOS löydä uutta asemaa. Bios tukee ATA 66, onko tämä siis ongelmakohta? Kaapeli on myös ATA66, eikö uusi ATA133 levyni toimi lainkaan koneessani? Pitääkö minun päivittää bios vai ostaa uusi kaapeli vai mikä neuvoksi?
uusi kiintolevy vanhaan emoon
5
764
Vastaukset
- antti
Kaapelissa vika ei ole. Tuskin myöskään biosissa. Oletko varmasti asentanut kovalevyn oikein? Jos kytket yhden kovalevyn, aseta kovalevyn jumpperi master asetukseen ja laattakaapeli emolevyn primary ide kanavaan. Kahta kovalevyä käytettäessä samalla kaapelilla täytyy toisen kovalevyn olla slave asetuksella.
- JOs
laitoit uuden levyn vanhan rinnalle, kannattaa myös katsoa, että IDE-väylien asetukset ovat "Auto". Entisen Olivetti-koneeni IDE-väyläasetukset olivat "None"-asetuksella, eli BIOS ei niistä mitään hakenut.
Ja onhan kaapelisi oikein päin (merkattu piuha liittimien ykköspinneissä? - Toni
Oletko varma että vanha emolevysi tukee noin suuria kiintolevyjä? Jotkut vanhat emolevyt muistaakseni tukevat vain 32Gb levyjä jolloin joudut jumppereilla säätämään kiintolevyssä.
- JOs
tuossa jo antoikin hyvän vinkin. Kovalevyjumppereista ei välttämäti löydy kokokikkailuja, mutta netistä löytyy varmasti BIOSsia varten ohjelmanpätkä, joka muuntaa uuden levyn geometriatiedot vanhan emon ymmärtämään muotoon (Seagatella tuollainen ohjelma oli DiskManager).
Levyn myynyt kauppakin osannee asiassa auttaa, jos tunnet itsesi epävarmaksi tuossa. - topi
Kiitoksia vastanneille, minun tapauksessani levyn valmistajan max blast-ohjelma auttoi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1014507Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293343No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 361388
- 341183
- 371116
- 131064
- 1581007
- 6934
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12872