Tammi

Malttamaton

Kuinka hidaskasvuinen on tammi. Istutin sen viime kesänä, se on noin kymmenen senti korkuinen piikki tällä hetkellä. Viime kesänä puput söi siitä lehdet, ennen kuin ymmärsin laittaa sille verkon ympärille. Paljonko tuollainen tammi kasvaa kesässä, siis jos olosuhteet on hyvät. Tarviiko se jotain erityistä hoitoa kun on vielä noinkin pieni?

9

2064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fiu

kasvaa n.5-6 vuotta tosi hitaasti,siis pituutta,mutta juurakkoaan se kasvattaa koko ajan sitä vaan ei näe.Senteissä pituutta paljon kesässä kerry.Ja se tykkää kasvaaa heinätuppaan tms. sisällä,älä siis turhaan siivoa ympäriltään suojaavaa kasvustoa pois.Kannattaa pitää se suojaverkkokin paikoillaan.

• Tammeton

alun olet istuttanut puutarhaasi. Jos hait sen luonnosta, olisit heti ottanut suuremman alun. Tammen kasvu on aika hidasta, jos sitä vertaa esim. koivuun. Täysi-ikäiseksi, suuria haaroja tekeväksi se on kasvanut 30 vuodessa, mutta onkin sitten niin upea puu, että sen kaskikohdalle voivat poikaviikarit rakentaa vaikka majansa. Istutimme 3 metrin mittaista tammea. Pian jo tajusimme, että tammi vaatii hyvän vettä pidättävän maan, koska se on aika janoinen puu. Opaskirjoissa kerrotaan, että puun ympärille kannattaa tehdä oja, johon sadevesi kertyy. Pientä puuta voi toki itse kastella mielin määrin. Niin, kuivassa maassa puu kasvaa hitaammin ja aivan tien vieressä se ilmeisesti karttaa suolattujen teitten lunta.
      Ethän hermostu, vaikka tulitte ottaneeksi pienen, pienen alun. Pienikin kasvaa suureksi ja mitä enemmän se saa kosteutta, se myös kasvaa nopeammin .
      Eräänä kesäyönä pihallamme olikin sitten hirvi syömässä tammen lehtiä. Silloin yhden puun alaoksat oli riivitty. Näimme hirven aterioimassa, emmekä sitä häätäneet pois. Tammi ei siitä kärsinyt. Yöpakkaset saattavat viedä kaikki tammen lehdet ruskeiksi, mutta sitäkään ei tarvitse säikähtää, sillä pian puu kasvattaa uudet lehdet ruskeitten tilalle. Myöhemmin, kun puu sitten jo tekee terhoja ja oravilla on kiire niitä hakea, huomaatte, että pikkutammia alkaa näkyä siellä sun täällä, kun hidas, mutta uusi kasvu on taas käynnissä.

• vastauksesta

Sain tuon tammen alun lahjaksi, joten en voinut vaikuttaa sen kokoon. Se on tuotu tuolta hieman etelämmästä tuliaisena ja ensimmäisen talvensa se talvehti tuolla kukkapenkin päässä.Pihallamme on jo täysikasvuinen tammi, joka näyttää voivan hyvin, tosiaankin on komea puu, tulee lehteen viimeisenä ja pudottaa lehtensä syksyllä viimeisenä.

En todellakaan hermostu, vaikka se on noin pieni, päinvastoin juuri sen vuoksi olen sen hyvinvoinnista huolissani enkä vähiten omien puutarhurintaitojeni vuoksi :-). Minusta on mukavaa seurata kun tuossa tapissa alkaa silmujen aiheet pullistua ja sieltä alkaa kasvaa lehtiä.
        Muutoinkin tämä kevät on mukavaa aikaa seurata luonnon heräämistä, rutiini on aamulla laittaa kahvinkeitin pörisemään ja kierrellä lehdenhakureissulla piha läpi, mitäs uutta yön aikana on noussut kukkapenkeissä ja pensaissa.
        Mukavaa kevättä.

• tähän viestiin!
        vastauksesta kirjoitti:

Sain tuon tammen alun lahjaksi, joten en voinut vaikuttaa sen kokoon. Se on tuotu tuolta hieman etelämmästä tuliaisena ja ensimmäisen talvensa se talvehti tuolla kukkapenkin päässä.Pihallamme on jo täysikasvuinen tammi, joka näyttää voivan hyvin, tosiaankin on komea puu, tulee lehteen viimeisenä ja pudottaa lehtensä syksyllä viimeisenä.

En todellakaan hermostu, vaikka se on noin pieni, päinvastoin juuri sen vuoksi olen sen hyvinvoinnista huolissani enkä vähiten omien puutarhurintaitojeni vuoksi :-). Minusta on mukavaa seurata kun tuossa tapissa alkaa silmujen aiheet pullistua ja sieltä alkaa kasvaa lehtiä.
        Muutoinkin tämä kevät on mukavaa aikaa seurata luonnon heräämistä, rutiini on aamulla laittaa kahvinkeitin pörisemään ja kierrellä lehdenhakureissulla piha läpi, mitäs uutta yön aikana on noussut kukkapenkeissä ja pensaissa.
        Mukavaa kevättä.

Minulla on ihan samanlainen aamurutiini kuin sinulla. Oli hauska lukea, että joku muukin hortoilee aamuisin postilaatikolle ja sitten lehti kainalossa takaisin talolle kiertäen tarkastamassa kaikki kukkapenkit ja pensaat ja puut... Hyvää kevättä sinulle ja tammen taimellesi!

• Sitä samaa
        tähän viestiin! kirjoitti:

Minulla on ihan samanlainen aamurutiini kuin sinulla. Oli hauska lukea, että joku muukin hortoilee aamuisin postilaatikolle ja sitten lehti kainalossa takaisin talolle kiertäen tarkastamassa kaikki kukkapenkit ja pensaat ja puut... Hyvää kevättä sinulle ja tammen taimellesi!

Sinulle. Suomen kesä on kaunis mutta lyhyt, joten siitä pitää ottaa kaikki irti.

• Anonyymi

sit kun se on juurtunu kunnol muutamas vuodes, niin puolmetrii tuloo korkeutta vuodes, noin

• Anonyymi

Justjoo -20v ja parimetrinen on nyt

• Anonyymi

Vaahtera voi olla parempi tänne.

• Anonyymi

Vaahterasta tulee aivan älyttömästi haravointijätettä. Eikä se ole hyvää polttopuuta eikä puutöihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      13
      2000
    2. Oletko nainen alkanut kammoamaan minua

Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom
      Ikävä
      63
      1405
    3. Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä

Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise
      Maailman menoa
      98
      1351
    4. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      68
      1225
    5. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      5
      1131
    6. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      31
      987
    7. En haluaisi kaiken kuihtuvan pois

ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?
      Ikävä
      52
      986
    8. Koska tajusit silloin aikanaan

että olin ihastunut sinuun? 🤭😍 Taisin olla aika läpinäkyvä 🫣❤️
      Ikävä
      47
      981
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      334
      950
    10. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      38
      879
    Aihe