Onko kellään tietoa, kuinka paljon Autostrada maksaa Italiassa? Onko olemassa jotain helppoa laskuria jolla voisi hahmottaa km-hintoja?
Paljonko tiemaksut Italiassa?
11
2450
Vastaukset
- R 1100 RT
saman verran menee moottoritiemaksuun kuin bensaan. Sama taksa rekalle ja moottoripyörälle, tämä ei ole vitsi !!!
Moottoritiet on Italiassa hyviä, yleensä tielle ajettaessa otetaan lippu ja maksetaan sitten kun poistutaan. Pidemmillä taipaleilla kerätään väliasemilla maksuja.
Sivuteillä eksyy suurella todennäköisyydellä, siksi heikkoa on viitoitus. Yht'äkkiä se voi loppua tyystin. Risteyksiä riittää. Tietyön jälkeen ei sivutielle muisteta laittaa viittoja takaisin ja turisti on ihmeissään.
Pohjois-Italiaan kannattaa ehdottomasti mennä !- Baikkeri
Rekat ajaa Italiassa halvalla... Kyllä motukan maksut ovat selkeästi halvemmat kuin auton. Maksu Itävallan rajalta esim Gardalle Affin ramppiin on hiukan yli 10 euroa.
Mun mielestä Italiassa taas on erittäin hyvät opasteet mutta vaatii pikkaisen totuttelua kun samoissa tolpissa on myös ns. hotellien mainoksia.
Yhtä kaikki perille on aina löydetty. - R 1100 RT
Baikkeri kirjoitti:
Rekat ajaa Italiassa halvalla... Kyllä motukan maksut ovat selkeästi halvemmat kuin auton. Maksu Itävallan rajalta esim Gardalle Affin ramppiin on hiukan yli 10 euroa.
Mun mielestä Italiassa taas on erittäin hyvät opasteet mutta vaatii pikkaisen totuttelua kun samoissa tolpissa on myös ns. hotellien mainoksia.
Yhtä kaikki perille on aina löydetty.Samaa mieltä olen moottoriteiden osalta, hyvät opasteet, ei valittamista.
Jonkin verran tuli pohjois-Italiassa sivuteitäkin ajeltua kesällä 2002, myös Garda ja Gomo kierrettiin.
Ajoittain meni sivuteilläkin hienosti, kunnes:
Viitoitus vain yksinkertaisesti loppui (rakennettu liikenneympyrä). 4-5 vaihtoehtoa edessä, okei arvio että ennen ympyrän tekoa tie oli ehkä jatkunut tuohon suuntaan. Sama toistui muutaman kilometrin kuluttua ja seuraavan arvauksen jälkeen ei ollut mitään viittoja muutamaan kilometriin. Moottoritiet olivat kaukana ja motoristeiltä reitti hukassa. Esimerkiksi Milanon seudulla on paalljjoonn autoja, teitä ja kaikkea. Liikenneympyrät näyttivät siltä kuin olisivat olleet jo kohtalaisen aikaa käytössä, viitoitus oli vaan unohtunut. Paikallisethan niitä ei niin tarvitsekkaan ; )
Menen sinne motolla varmasti uudestaan, hyvä kokemus kokonaisuudessaan!
Olin eka kerran omalla autollani Italiassa vuonna 1982. Moottoriåyörällä reissaaminen tuntuu niissä maisemissa antavan enemmän autoiluun nähden. - Make
R 1100 RT kirjoitti:
Samaa mieltä olen moottoriteiden osalta, hyvät opasteet, ei valittamista.
Jonkin verran tuli pohjois-Italiassa sivuteitäkin ajeltua kesällä 2002, myös Garda ja Gomo kierrettiin.
Ajoittain meni sivuteilläkin hienosti, kunnes:
Viitoitus vain yksinkertaisesti loppui (rakennettu liikenneympyrä). 4-5 vaihtoehtoa edessä, okei arvio että ennen ympyrän tekoa tie oli ehkä jatkunut tuohon suuntaan. Sama toistui muutaman kilometrin kuluttua ja seuraavan arvauksen jälkeen ei ollut mitään viittoja muutamaan kilometriin. Moottoritiet olivat kaukana ja motoristeiltä reitti hukassa. Esimerkiksi Milanon seudulla on paalljjoonn autoja, teitä ja kaikkea. Liikenneympyrät näyttivät siltä kuin olisivat olleet jo kohtalaisen aikaa käytössä, viitoitus oli vaan unohtunut. Paikallisethan niitä ei niin tarvitsekkaan ; )
Menen sinne motolla varmasti uudestaan, hyvä kokemus kokonaisuudessaan!
Olin eka kerran omalla autollani Italiassa vuonna 1982. Moottoriåyörällä reissaaminen tuntuu niissä maisemissa antavan enemmän autoiluun nähden.Yhdyn R 1100 RT:n mielipiteisiin Italian tienviitoituskulttuurista. En tietenkään väitä, että koko maailman pitäisi toimia minun pillini mukaan, mutta potutti tänä kesänä se tosiasia, että tie, jota pitkin olimme ajamassa, kertakaikkiaan hävisi. Liikenneympyrää pyörittiin miljoonia kierroksia eikä hajuakaan siitä, mihin pitäisi mennä...mutta kyllä se Garda sieltä löytyi.
Tykkään saksalaisista siksi, että heidän tienviitoituksensa on looginen ja paikkansa pitävä. - Sauna
Tiemaksut saat laskettua täsmälleen mm. osoitteesta www.viamichelin.com. Mitä taas tulee viitotuksiin niin kyllä ne kaupunkipaikoissa on aika vaikeita välilä, kun joudut jonkun kaapin taakse ja viitta on vasta risteyksen takapuolella olevassa seinässä. Hyvä kartta on aina hintansa arvoinen (myös kartanlukija)
- la mia maccina
Italian tiemaksut ovat kohtuullisen kalliit. Sanoisin noin näppituntumalla, että 4 euroa per 100 km. Noin suunnilleen. Italian tieverkko on sinänsä kattava, mutta jos yrität ajaa ilman moottoritiemaksuja, varaa kolminkertainen aika liikkumiseen. Muiden kuin moottoriteiden kunto vaihtelee suuresti ja tiet ovat vuoristoisemmalla seudulla erittäin mutkaisia.
Italiassa on myös superstradoja, jotka ovat kuten autostradat, mutta maksuttomia. Nämä on merkitty karttaan paksummalla punaisella. Esim. Sienan ja Firenzen välinen osuus on tällainen.
Tuo edellisten kirjoittajien mainitsema eksymismurhe on lopulta jopa hauska yksityiskohta Italian tiekulttuurissa. Pikku kommelluksia riittää. Toisaalta kun sikäläiseen logiikkaan sopeutuu, eksymisiä tapahtuu harvemmin ja harvemmin. Moottoriteiden opastus on mielestäni vähintään yhtä hyvää tasoa kuin vaikkapa Suomessa.
Olen käynyt omalla autollani Italissa viisi kertaa ja jokaisella kerralla liikkunut tuhansia kilometreja saapasmaassa. Koskaan ei ole sattunut mitään isoja ongelmia. Moottoriteiden ruuhkassa ja erityisesti kaupunkiliikenteessä kannattaa oppia ajamaan 360 asteen logiikalla eli takana olevan liikenteen seuraaminen on melkein tärkeämpää kuin edessä. Pienenä vihjeenä: vältä Napolia ja sen esikaupunkiliikennettä jos suinkin voit. Moottoriteillä se toki sujuu sielläkin. Lisäksi vanhojen keskiaikaisten kaupunkikeskustojen rännikujat voivat tuottaa tuskaisen ahtaanpaikan kammoisia kokemuksia.
Parasta autoilumaisemaa löydät Länsi- ja Keski-Toskanasta.
Con grande nostalgia...- Baikkeri
Mia macchina ilman laata ja auto hoon kanssa... ; ))
- La mia macchina
Baikkeri kirjoitti:
Mia macchina ilman laata ja auto hoon kanssa... ; ))
Hmmm... Tuo h todellakin lipsahti sanasta pois. Sen sijaan tuosta toisesta ojennuksesta en ole nyt ihan varma. Olen siinä uskossa, että genetiivi "ilman laata" toimii mm. sukulaisuussuhteen yhteydessä (mm. mio fratello), mutta kun puhutaan autosta, käytäntö on kera. Olenko väärässä? On nuo italian kielen kurssit liki kymmenen vuoden takaa ja kaikki alkeetkin alkaa olla hukassa. Niin tai näin, tärkeintä lienee että saa asiansa hoidettua!
- Baikkeri
La mia macchina kirjoitti:
Hmmm... Tuo h todellakin lipsahti sanasta pois. Sen sijaan tuosta toisesta ojennuksesta en ole nyt ihan varma. Olen siinä uskossa, että genetiivi "ilman laata" toimii mm. sukulaisuussuhteen yhteydessä (mm. mio fratello), mutta kun puhutaan autosta, käytäntö on kera. Olenko väärässä? On nuo italian kielen kurssit liki kymmenen vuoden takaa ja kaikki alkeetkin alkaa olla hukassa. Niin tai näin, tärkeintä lienee että saa asiansa hoidettua!
Ei sillä väliä miten sen lausuu tai kirjoitaa, kyllä Italiaano sen ymmärtää. Mun viesti olikin lähinnä vitsi.
- Siciliana
La mia macchina kirjoitti:
Hmmm... Tuo h todellakin lipsahti sanasta pois. Sen sijaan tuosta toisesta ojennuksesta en ole nyt ihan varma. Olen siinä uskossa, että genetiivi "ilman laata" toimii mm. sukulaisuussuhteen yhteydessä (mm. mio fratello), mutta kun puhutaan autosta, käytäntö on kera. Olenko väärässä? On nuo italian kielen kurssit liki kymmenen vuoden takaa ja kaikki alkeetkin alkaa olla hukassa. Niin tai näin, tärkeintä lienee että saa asiansa hoidettua!
Si puo benissimo usare tutte due modi, "la mia macchina" o "mia macchina". Prima, perché è un nick. Seconda, perché nella lingua parlata non è così importante se metti gli articoli o no, basta che ti fai capire. Se ci mettiamo "scopare le virgole" nei questi casi, possiamo dire che fate errori anche in finlandese, visto che scrivete lingua parlata("mà aattelin mennà sinne, mut sit se tul sanoon mulle...", quando modo giusto sarebbe "minà ajattelin mennà sinne, mutta sitten hàn tuli sanomaan minulle...").
Avete capito?
Buona giornata.
- [email protected] -
Post scriptum: Se una fa l'Autostrada del Sole dal inizio alla fine, si tocca pagare più o meno 50-70 euro(x esempio Palermo-Bolzano che ho fatto io). Sono dei ladri allucinanti...
- Håkan
Muistaakseni kesäkuussa maksoi Milanosta Garda-järven liittymään 4,5 €. Moottoritietä oli vajaa 150 km. Ainakin tuo Milano-Trieste tie oli ruuhkainen, Venetsian kohdalla oli maksupiste ja jono pysähtyi siihen 1,5 tunniksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417044
- 323958
- 463384
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412163
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472117- 402078